zad_1015.pdf
(
360 KB
)
Pobierz
D:/ZIETAK/kursy/zad_1015/zadania_map1015pazdzienik05/zad_1015.dvi
Algebra z geometrią analityczną MAP1015, MAP1016, MAP1017
Spis list zadań
1.
Lista zerowa
: Przykładowe zadania szkolne.
2.
Lista pierwsza
: Podstawowe własności macierzy i wyznaczników.
3.
Lista druga
: Macierze odwrotne, układy równań liniowych i eliminacja Gaussa.
4.
Lista trzecia
: Dowolne układy równań liniowych, twierdzenie KroneckeraCapellego i
wzory Cramera.
5.
Lista czwarta
: Podstawowe własności liczb zespolonych.
6.
Lista piąta
: Obliczanie pierwiastków
n
tego stopnia liczby zespolonej i rozkład funkcji
wymiernej na sumę rzeczywistych ułamków prostych.
7.
Lista szósta
: Przestrzeń wektorowa
R
3
i płaszczyzny.
Uwaga
. Niektóre z zadań są zaczerpnięte lub wzorowane na zadaniach z niżej podanych
książek. Przy niektórych z tych zadań cytuję książkę źródłową.
Literatura
[1] H. Anton, Ch. Rorres,
Elementary Linear Algebra. Applications Version
, 6th Edition,
Wiley, New York 1991.
[2] M.Bryński,
Elementyteoriigrup,Zajęciafakultatywnewgrupiematematycznofizycznej
,
Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.
[3] O. Cuberbiller,
Zadania i ćwiczenia z geometrii analitycznej
, PWN, Warszawa 1966.
[4] N.Dróbka, K.Szymański,
Zbiór zadań z matematyki dla klasy I i II liceum ogólnokształ
cącego
, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1977.
[5] N. Dróbka, K. Szymański,
Zbiór zadań z matematyki dla klasy III i IV liceum ogólno
kształcącego
, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1973.
[6] D.K.Faddiejev,I.S.Sominskij,Zbornikzadacpowyzszejalgebrie,Nauka,Moskwa1968.
[7] M. Gewert, Zb. Skoczylas (red.),
Algebra liniowa 1. Kolokwia i egzaminy
, wyd. 5, GiS,
Wrocław 2001.
[8] H.D. Ikramov,
Zadacznik po liniejnoj algebrie
, Nauka, Moskwa 1975.
[9] W.Jankowski,J.Kaczmarski,
Liczby zespolone i zmienne zespolone, Zajęcia Fakultatyw
ne
, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1974.
[10] T. Jurlewicz,
Powtórka od A do Z z algebry liniowej 1
, YUMA, Wrocław 1996.
[11] T.Jurlewicz,Z.Skoczylas,
Algebra liniowa 1. Definicje,twierdzenia, wzory
, wyd.9,GIS,
Wrocław 2002.
1
8.
Lista siódma
: Proste w przestrzeni i krzywe drugiego stopnia na płaszczyźnie.
9.
Lista ósma
: Struktury algebraiczne grupy.
10.
Lista dziewiąta
: Zastosowania algebry i geometrii analitycznej w technice.
11.
Lista dziesiąta
: Powtórka.
[12] T.Jurlewicz,Z.Skoczylas,
AlgebraLiniowa1.Przykładyizadania
,wyd.7,GiS,Wrocław
2001.
[13] E. Kącki, D. Sadowska, L. Siewierski,
Geometria analityczna w zadaniach
, PWN, War
szawa 1993.
[14] J. Klukowski, I. Nabiałek,
Algebra
dla studentów, WNT, Warszawa 1999.
[15] A.I. Kostrikin (red.),
Zadania z algebry
, PWN, Warszawa 1995.
[16] I.W. Proskuriakov, Zbornik zadacz po liniejnoj algebrie, Nauka, Moskawa 1970.
[17] S. Przybyło, A. Szlachtowski,
Algebra i wielowymiarowa geometria analityczna w zada
niach
, WNT, Warszawa 1998.
[18] J. Rutkowski,
Algebra abstrakcyjna w zadaniach
, PWN, Warszawa 2000.
[19] W.Stankiewicz,
Zadaniazmatematykidlawyższychuczelnitechnicznych
,wyd.11,PWN,
Warszawa 2001.
2
Lista zerowa
przykładowe zadania szkolne
Temat
:
Przypomnienie wybranych podstawowych pojęć z programu matematyki w szkole
.
Pomocnicza literatura do listy zerowej
1. D. i M. Zakrzewscy,
Repetytorium z matematyki
dla uczniów szkół średnich i kandydatów na
studia
, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000.
2.R.Leitner,W.Żakowski,
Matematykadlakandydatównawyższeuczelnietechniczne
,WNT,
Warszawa 1978.
Zadanie 0.1
Zapisaćnastępującetrójmianykwadratowewpostacikanonicznej:
x
2
+2
x,
4
x
2
−
4
x
−
1
.
Zadanie 0.2
Zbadać,czymożnarozłożyćnaczynnikiliniowerzeczywistenastępującetrójmianykwa
dratowe:
x
2
−
2
x
−
24
, x
2
−
mx
−
2
m
2
, x
2
−
7
,
2
x
2
−
x
−
1
, x
2
+2
.
Jeśli tak, to
wyznaczyć ten rozkład.
Zadanie 0.3
Podaćwzórskróconegomnożeniadla(
a
+
b
)
3
.Obliczyć(
a
−
b
)(
a
2
+
ab
+
b
2
)iprzedstawić
a
3
+
b
3
w postaci iloczynu odpowiednich wyrażeń. Wykorzystać otrzymane wzory do
przedstawienia w postaci iloczynu następujących wyrażeń:
x
3
−
1
, x
3
+8.
Zadanie 0.4
Uprościć wyrażenia wymierne (1
−
x
3
)
/
(3+3
x
+3
x
2
) i (2
x
2
−
x
)
/
(2
x
).
Zadanie 0.5
Wyprowadzić wzory na sumę i iloczyn pierwiastków trójmianu kwadratowego (wzory
Viete’a). Wyróżniki (”delty”)podanych wielomianów są dodatnie. Obliczyć sumę i ilo
czyn pierwiastków następujących trójmianów (bez obliczania pierwiastków):
x
2
−
8
x
+12
,
Zadanie 0.6
Niech
d
=
a/
(
b
−
√
c
2
+1). Przekształcić prawą stronę tak, by w mianowniku nie było
pierwiastka.
Zadanie 0.7
Niech dla
α
∈
[0
,
2
π
]. Podać wartości kąta
α
, dla
(a) wartości sinusa
(i)
s
=1
/
2,
(ii)
s
=
−
1
/
2,
(b) wartości cosinusa
(i)
c
=1
/
2,
(ii)
c
=
−
1
/
2
,
3
−
3
x
2
+5
x
+2.
(c) jednocześnie danych następujących par wartości sinusa i cosinusa:
√
3
/
2;
s
=1
/
2
, c
=
−
√
s
=1
/
2
, c
=
3
/
2
,
√
3
/
2;
s
=
−
1
/
2
, c
=
−
√
s
=
−
1
/
2
, c
=
3
/
2
.
Zadanie 0.8
Skorzystać z następujących tożsamości trygonometrycznych
cos(
α
+
β
)=cos
α
cos
β
−
sin
α
sin
β,
sin(
α
+
β
)=sin
α
cos
β
+cos
α
sin
β
doobliczeniawartościsin(
4
+
3
)orazdowyrażeniasin(
α
+
2
)icos(
α
+
2
)zapomocą
sinusa i cosinusa kąta
α
.
Zadanie 0.9
Dlajakichwartościparametru
t
pierwiastkirównania
x
2
+
1
t
x
+
t
2
=0sąrównesinusowi
i cosinusowi tego samego kąta ostrego?
Zadanie 0.10
Zapisać w prostszej postaci wyrażenie
a
−
6
d
−
4
−
2
a
4
b
−
2
−
3
.
−
3
c
4
−
2
d
−
3
Zadanie 0.11
Wykonać potęgowanie (
a
1
/
2
+
a
3
/
2
)
2
.
Zadanie 0.12
Wykonać działania
−
3
2
x
+6
−
x
2
x
2
−
12
x
+18
.
Zadanie 0.13
Znaleźć liczby
a
i
b
takie, by funkcje wymierne
f
(
x
) i
g
(
x
) były równe
f
(
x
)=
a
x
−
1
+
x
+1
, g
(
x
)=
5
x
−
1
b
x
2
−
1
.
Zadanie 0.14
([1], str. 124) Niech
a
=[2
,k
]
,
b
=[3
,
5]. Wyznaczyć wartości parametru
k
tak, by
(a) wektory
a
i
b
były równoległe,
(b) wektory
a
i
b
były prostopadłe,
(c) kąt między
a
i
b
był równy
π/
3.
Zadanie 0.15
Wyprowadzić wzór na współrzędne środka ciężkości trójkąta o wierzchołkach
A
(
x
A
,y
A
)
, B
(
x
B
,y
B
)
, C
(
x
C
,y
C
)
,
wykonując działania na odpowiednich wektorach.
4
b
c
1
x
−
3
Zadanie 0.16
Danesąpunkty:
A
(1
,
3)
, B
(4
,
7)
, C
(2
,
8)
, D
(
−
1
,
4)
.
Sprawdzić,żesąonewierzchołkami
równoległoboku. Obliczyć pole tego równoległoboku.
Zadanie 0.17
Wyznaczyć współczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez punkty
A
(
−
3
,
−
4) i
B
(1
,
0).
Zadanie 0.18
Napisać równanie prostej przechodzącej przez punkt
P
(1
,
1) i tworzącej kąt
π/
3 z do
datnim kierunkiem osi
Ox
.
Zadanie 0.19
Wyznaczyć kąt między prostymi
y
=
x
i
y
=
−
x
.
Zadanie 0.20
Sprawdzić, czy podane trójki punktów należą do tej samej prostej
(a)
A
(0
,
5)
, B
(2
,
1)
, C
(
−
1
,
7),
(b)
A
(2
,
0)
, B
(
−
4
,
−
3)
, C
(3
,
3
).
Zadanie 0.21
Mając dane równania prostych zawierających dwa boki równoległoboku:
x
−
3
y
= 0 i
2
x
+5
y
+6=0, oraz współrzędnejednego z wierzchołków:
C
(4
,
−
1), napisać równania
prostych zawierających pozostałe boki równoległoboku.
Zadanie 0.22
Obliczyć odległość punktu
A
(4
,
5) od prostej
x
−
y
+4 = 0, bez stosowania wzoru na
odległość punktu od prostej.
Zadanie 0.23
Rozwiązać układ równań
mx
+(2
m
−
1)
y
= 3
m, x
+
my
=
m.
Dla jakich wartości
parametru
m
rozwiązanie tego układu jest parą liczb o różnych znakach?
Zadanie 0.24
Dla jakich wartości parametru
m
punktprzecięcia prostych 3
x
+4
y
=5
m
−
7
, x
−
4
y
=
m
+3 należy do pierwszej ćwiartki układu współrzędnych?
Zadanie 0.25
Dla jakich wartości parametru
m
proste (3
m
+2)
x
+(1
−
4
m
)
y
+8=0
,
(5
m
−
2)
x
+
(
m
+4)
y
−
7=0 są prostopadłe (równoległe)?
Zadanie 0.26
Dane sąproste o równaniach
y
=
x
+
m
+1
, y
=2
x
−
2
m.
Dla jakich wartości
m
punkt
przecięcia prostych należydownętrzakołaopromieniu
√
5iśrodkuwpoczątkuukładu
współrzędnych?
5
Plik z chomika:
Kony777
Inne pliki z tego folderu:
al1_e_cegh8.pdf
(81 KB)
al1_e_jn8.pdf
(48 KB)
al1_e_koqx8.pdf
(75 KB)
al1_k1_abcdefgh6.pdf
(99 KB)
al1_k1_ijklmnop6.pdf
(92 KB)
Inne foldery tego chomika:
LZ
macierze
Podreczniki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin