NAPEDY.DOC

(81 KB) Pobierz
1

Laboratorium Napędu Elektrycznego                           „ Badanie układów regulowanego hamowania silników indukcyjnych”

1.     Cel ćwiczenia.

 

Celem ćwiczenia było poznanie metod sterowania i charakterystyk mechanicznych silnika indukcyjnego podczas hamowania dynamicznego prądem stałym silników indukcyjnych.

 

2.     Program ćwiczenia.

 

a)     Wyznaczenie statycznych charakterystyk mechanicznych hamowania dynamicznego prądem stałym silnika indukcyjnego:

w=f(M)     Rh=const     Ih=var

 

 

Pomiary przeprowadziliśmy w układzie jak na schemacie:

 

 

 

 

 

Schemat układu pomiarowego do wyznaczania statycznych charakterystyk mechanicznych hamowania dynamicznego prądem stałym silnika indukcyjnego. 

 

Podczas badań silnik był napędzany przez obcowzbudny silnik prądu stałego zasilany ze źródła prądu stałego o regulowanej wartości napięcia. Dla nastawionej wartości prądu stałego Ih (w trzech różnych przypadkach) w uzwojeniu stojana i połączonej do obwodu wirnika trójfazowej rezystancji Rh należy wykonać pomiary charakterystyk hamowania przy różnych prędkościach kątowych silnika.

Nastawień dokonywaliśmy przez zmianę napięcia twornika silnika prądu stałego Ut lub prądu wzbudzenia Iw tego silnika. Pomiary powtórzyliśmy dla kilku zadanych wartości prądu hamowania Ih (5, 4 oraz 3 A). Wartość momentu na wale wyznaczyliśmy na podstawie wskazań miernika momentu, oraz na podstawie obliczeń przedstawionych w punkcie 4 (Przykładowe obliczania).

Na tej podstawie wyznaczyliśmy rodziny charakterystyk mechanicznych silnika.

 

b)     Zapoznaliśmy się ze sposobem sterowania hamowaniem prądem stałym silników indukcyjnych za pośrednictwem tyrystorowego układu do hamowania dynamicznego. Pomiary przeprowadziliśmy w układzie jak na schemacie.

 

Schemat układu pomiarowego do badania hamowania silnika indukcyjnego z tyrystorowym układem do hamowania dynamicznego.

Załączenie napięcia zasilania stycznikiem SG powodowało załączenie zasilania elektronicznych układów sterowania zastosowanego układu elektroenergetycznego.

              Po naciśnięciu  przycisku sterowniczego Z nastąpiło załączenie uzwojenia stojana silnika indukcyjnego do sieci zasilającej prądu przemiennego i rozruch silnika do prędkości zbliżonej do prędkości synchronicznej silnika. Po uzyskaniu tego stanu układ był w stanie gotowości do hamowania.

              Po naciśnięciu przycisku sterowania W następuje wyłączenie (przez stycznik S) silnika indukcyjnego z sieci prądu przemiennego. Elektroniczny układ sterowania układu hamowania powoduje (przez stycznik H) automatyczne przyłączenie układu hamowania do uzwojenia stojana, wymuszenie przepływu przez uzwojenie stojana przepływu nastawionego prądu hamowania Ih a następnie wyłączenie układu po upływie nastawionego czasu hamowania th. Zarejestrowany wykres przebiegu hamowania załączony jest do sprawozdania w punkcie 5 (Wykresy).

 

  

3.     Tabela pomiarowa.

 

Lp

U1 (V1)

n

Ih  (A2)

It (A3)

Ut  (V4)

Uh  (V)

w

Modcz

Mobl

 

[V]

[obr/min]

[A]

[A]

[V]

[V]

[rad/s]

[N*m]

[N*m]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

30.00

1500

5

7.00

350

34

157.0

12.00

11.68

2

27.50

1375

5

7.25

310

34

143.9

12.00

11.65

3

25.00

1250

5

7.50

290

34

130.8

13.00

12.51

4

22.50

1125

5

8.00

265

34

117.8

13.75

13.65

5

20.00

1000

5

8.50

240

34

104.7

14.50

14.81

6

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin