Transport kombinowany – przewóz towarów w jednostkach ładunkowych lub pojazdach samochodowych różnymi gałęziami transportu w którym w celu zmniejszenia degradacyjnego wpływu na środowisko; jest transport kolejowy, morski lub śródlądowy zaś rola transportu drogowego ograniczana jest do krótkich odcinków dowozowo – odwozowych.
Rozwój transportu kombinowanego jest powszechny. Przechodzi się od terminali kontenerowych na rzecz koncentracji procesów przewozowych. W konsekwencji powstają centra logistyczne.
CENTRA LOGISTYCZNE
1. Dlaczego powstają centra logistyczne i czym one są?
2. Jakie mają znaczenie dla gospodarki regionalnej?
3. Przesłanki lokalizacji centrów logistycznych.
Centrum logistyczne – element składowy sieci logistycznej.
Sieć logistyczna – to zbiór elementów infra i suprastruktury zagospodarowania przestrzennego w postaci obiektów, takich jak magazyn, prace składowe, czy terminale powiązanych wzajemną infrastrukturą transportu oraz wykorzystującymi je niezależnymi przedsiębiorstwami, zaangażowanymi w realizację przepływów dóbr i usług.
Centra logistyczne – to konkretne obiekty przestrzenne o określonej funkcjonalności, posiadające właściwą im infrastrukturę i organizację, w których są realizowane usługi logistyczne, związane w przyjmowaniem, magazynowaniem, rozdziałem i wydawaniem towarów oraz usługi im towarzyszące świadczone przez niezależne w stosunku do nadawcy lub odbiorcy podmioty gospodarcze.
Centrum logistyczne – to samodzielny podmiot gospodarczy, świadczący kompleksowe usługi logistyczne, realizując tym samym określone funkcje dystrybucyjne i zaopatrzeniowe na danym obszarze, dysponując:
· Wydzielonym terenem(ok 100ha), i infrastrukturą ( drogi, place, parkingi, budynki);
· Wyposażeniem technologicznym do przemieszczania i magazynowania oraz urządzeniami do zarządzania,
· Wykwalifikowanym personelem,
· Organizacją.
Cechy centrum logistycznego:
Współpraca przewoźników
Na terenie CL powinno działać co najmniej dwóch przewoźników
Multimodalność
Dostęp do różnych gałęzi transportu, najczęściej do transportu kolejowego i samochodowego
Wielofunkcyjność
Szeroki zakres świadczonych usług,
Dostępność
oferowane usługi dla wielu podmiotów chodzi tu zarówno o dostęp do klientów wewnętrznych i zewnętrznych
Funkcje integracyjne
Stworzenie platformy integrującej przedsiębiorstwa z różnych branż.
Informatyka
Wdrażanie najnowszych technologii komputerowych i telekomunikacyjnych wspomagających zarządzanie logistyczne CL.
Wartość dodana
Tworzenie korzyści makroekonomicznych dla rozwoju regionów oraz korzyści mikroekonomicznych dla uczestników łańcuchów logistycznych.
Centrum logistyczne w ujęciu:
· gospodarczym – układ przyczyniający się do współdziałania różnych podmiotów,
· przestrzennym – centrum logistyczne zajmuje określony obszar o intensywnej zabudowie i dużym stopniu wykorzystania przestrzeni, dzięki czemu możliwe jest ograniczenie powierzchni w innych niepożądanych miejscach (np. centrach miast).
CL wpływają na:
· sprawność gospodarowania;
· racjonalizację wykorzystania terenów.
Podstawowe typy CL:
· międzynarodowe CL – element globalnej sieci dystrybucji towarów, powinno posiadać najwyższy stopień rozbudowy organizacyjnej i funkcjonalnej, ich powierzchnia to 100-150 ha. Międzynarodowe centra logistyczne powinny współpracować z podmiotami oddalonymi o ok. 500-800km.
· Regionalne CL – podstawowy element krajowego systemu logistycznego, ich powierzchnia to ok. 50ha. Regionalne centra logistyczne powinny współpracować z podmiotami oddalonymi o ok. 100km.
· Lokalne centra dystrybucji – mają powierzchnię do 10 ha. Głównie obsługują większe miasto (promień ok. 10km) i tym samym być punktem ciężkości miejskiej sieci logistycznej. Infrastruktura takich centrów i zakres świadczenia usług powinien być ograniczony – dostosowany do potrzeb lokalnych klientów zewnętrznych.
· Branżowe centra logistyczne – wyspecjalizowane centra logistyczne obsługujące określoną grupę towarów, np. farmaceutyki.
Zalety regionalnych centrów logistycznych:
· Możliwość obniżenia poziomu zapasów regionie,
· Polepszenie jakości i terminowości dostaw,
· Obniżenie kosztów regionalnego przepływu materiałów,
· Podniesienie poziomu obsługi klienta,
· Poprawę produktywności przedsiębiorstw partnerskich łańcucha dostaw obsługiwanych przez centrum,
· Korzystna struktura kosztów operacyjnych wynikających z efektu skali (dot. głównie przewoźników korzystających z CL),
· Możliwość szybkiego wprowadzenia innowacji i korekt biznesowych w przypadku występowania perturbacji rynkowych.
Przykład korzyści wynikających z działalności regionalnych CL:
- tworzenie racjonalnych struktur i form wykorzystania transportu w regionie;
- odciążenie infrastruktury komunikacyjnej dużych miast oraz tras tranzytowych;
- oferowanie regionalnym podmiotom pełnego outsourcingu logistycznego;
- CL to inkubator nowych idei i rozwiązań logistycznych.
Zjawiska negatywne wynikające z niewłaściwej lokalizacji CL na obszarach zurbanizowanych:
· Powstanie zatorów komunikacyjnych,
· Generowanie przewozów towarowych przez centra miast,
· Niszczenie nawierzchni arterii miejskich nieprzystosowanych do ruchu ciężkiego transportu towarowego,
· Tworzenie się problemów z terminowością dostaw.
Centra logistyczne są istotnymi biegunami wzrostu, czyli tymi układami w przestrzeni , które wokół siebie powodują rozwój osadnictwa i gospodarki.
Na lokalizację CL należy też spojrzeć z punktu widzenia:
- kształtowania systemów miejskich;
- siły dośrodkowe – skupienie różnych funkcji w danym terytorium.
- siły odśrodkowe – siła oddziaływania miasta na otoczenie.
Budowa CL jest efektem sił odśrodkowych.
Z punktu widzenia zmieniających się procesów industrialnych z CL wiąże się reindustrializacja ( władza lokalna angażuje się i stwarza przesłanki aby kapitał prywatny był inwestowany w CL.
Dezindustrializacja – restrukturyzacja gospodarki regionu.
Reindustrializacja – rozwój gospodarek związanych z przemysłem.
Podstawowe znaczenie ma konfiguracja sieci logistycznej – to struktura punktów i dróg, przez którą towary przepływają od źródeł wydobycia surowców do miejsc podaży tych punktów. Określa ono ile mamy punktów zatrzymania się ładunków oraz drogi transportowe, na których będą lokalizowane te punkty.
O lokalizacji Centrum logistycznego decyduje:
1. Logistykochłonność – to zdolność regionu do stworzenia optymalnych warunków zagospodarowania przestrzennego, a także warunków technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych, ekologicznych niezbędnych w obsłudze logistycznej.
2. Koszt dostępności do rynku.
3. Dostępność powierzchni do budowy CL (władza lokalna).
Atuty jednostek terytorialnych uwzględnianie przy lokalizacji CL:
· Położenie geograficzne,
· Lokalizacja na przecięciu ważnych szlaków komunikacyjnych,
· Istnienie specjalnej strefy ekonomicznej,
· Dostępność dobrze wykwalifikowanej kadry,
· Rozwinięte funkcje metropolitalne,
· Niskie ceny terenów, sprecyzowana strategia rozwoju miasta ( gminy);
· Istnienie klastra (np. przemysłowego).
Kryteria stosowane przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji CL:
· Wielkość dostępnego obszaru i przyszłe możliwości rozwoju, związane z potrzebą rozbudowy centrum i wyłączenia nowych terenów,
· Istniejąca infrastruktura techniczna, jej dostępność i możliwość rozwoju,
· Ograniczenia środowiskowe i krajobrazowe,
· Możliwość pełnienia innych (alternatywnych) funkcji przez dany obszar,
· Położenie obszaru potencjalnego centrum względem sieci komunikacyjnej lądowej (drogowej, kolejowej, wodnej, powietrznej),
· Stosunki własnościowe i możliwości dokonywania ich przekształceń.
Dostępność transportowa jest głównym zainteresowaniem gospodarki przestrzennej.
Niezbędne jest analizowanie rozwoju infrastruktury transportowej w aspekcie dostępności uwzględniając 3 kryteria:
1. Popyt wewnętrzny.
2. Popyt związany z interakcjami z UE.
3. Polityka regionalna.
Dostępność: zdolność do zachodzenia ( powstania) relacji pomiędzy więcej niż jednym elementem zbioru.
Cechy dostępności:
1. Istnienie co najmniej dwóch elementów w przestrzeni społeczno – gospodarczej
( absolutnej lub geodezyjnej), mogących być jednostronne lub wzajemnie osiągalnymi.
2. Istnienie nośnika tej relacji, czyli w szczególnym przypadku środka transportu, a szerzej komunikacji.
Dostępność określa potencjał dla możliwości zajścia interakcji rozumianej w sensie społecznym i ekonomicznym.
Ruchliwość oznacza faktyczne przemieszczanie się.
Dostępność to łatwość dotarcia do dowolnej aktywności , z dowolnego miejsca, z wykorzystaniem określonego systemu transportowego.
Dostępność obszaru – nasycenie regionu drogami transportowymi.
Dostępność sieci transportowej – odległość do/od drogi transportowej stanowiącej element sieci.
Dostępność a osiągalność:
Dostępność przestrzenna – wiąże się z pokonywaniem przestrzeni, niezależnie od posiadanych przez użytkowników sieci środków finansowych.
Osiągalność – dostępność szacowana z uwzględnieniem cech indywidualnych użytkownika sieci (np. dochody, możliwości fizyczne).
Dostępność transportowa jest szerszym pojęciem niż dostępność przestrzenna, ponieważ obejmuje całokształt stosunków komunikacyjnych na badanym obszarze.
Komponenty dostępności:
· Komponent transportowy.
· Komponent użytkowania przestrzeni.
· Komponent czasowy.
· Komponent indywidualny.
Komponent transportowy dostępności można scharakteryzować wg:
· Podaży infrastruktury, jej lokalizacji i charakteru – tj. maksymalnych prędkości, liczby pasów, torów, rozkładu jazdy ( przy transporcie publicznym) oraz kosztów transportu;
· Popytu ze strony użytkowników sieci transportowej ( transport pasażerski i towarowy);
· Charakteru użytkowania sieci, który jest następstwem relacji między podażą i popytem na infrastrukturę. Charakter użytkowania sieci implikuje przestrzenną dystrybucję i natężenie przepływów transportowych oraz czas kosztów lub wysiłek poniesiony przez użytkownika sieci;
Klasyfikacja odległości ze względu na stosowaną miarę:
· ...
aisza24