WYKŁADY- Edukacja matematyczna z metodyką.doc

(218 KB) Pobierz
Matematyka jako nauka i wynikające stąd konsekwencje dla nauczania

Matematyka jako nauka i wynikające stąd konsekwencje dla nauczania- w1

*Specyfika matematyki

*Filozofia nauczania matematyki

 

Matematyka jest sposobem patrzenia na świat.

Każdy może nauczyć się matematyki o ile wprowadzana jest ona zgodnie z jego możliwościami.

 

MATEMATYKA- z gr. ‘mathema’- nauka wiedza, poznanie

mathemazis- uczyć się przez rozmyślanie

ànie ma jednoznacznej definicji

- ma charakter kumulacyjny (nie jest tak, że jak odkryje się coś nowego to te stare rzeczy zostają zapomniane, korzysta się ze wszystkiego)

- aby się nią zajmować należy znać wszystkie jej dziedziny (gdyż są ze sobą powiązane)

- stale się rozwija

- matematyka towarzyszy naszemu codziennemu życiu

- jest nauką abstrakcyjną- o czymś czego tak naprawdę nie ma

 

Historyczny rozwój matematyki

3 etapy:

1) etap aksjomatyzacji (aksjomat-pewnik)

-przyjmuje się pewne pojęcia pierwotne bez ich udowadniania; badanie rozwijanie tych pojęć bez potrzeby ich udowadniania;

2) etap formalizacji

-pojawiły się różne sposoby zapisywania matematyki za pomocą ciągu znaków i symboli matematycznych; charakteryzuje się ścisłością, zapomniano o jasności;

3) etap strukturyzacji

-próba porządkowania wiedzy matematycznej, układania jej w pewne struktury

 

BEZ MATEMATYKI NIE MOŻNA SIĘ ROZWIJAĆ!

Zastosowanie matematyki:

à umożliwia bardzo jasny opis świata ( bardzo dokładny)

à pozwala na odkrywanie nowych zjawisk

2 podejścia do matematyki

I podejście

*nie powinno się zmuszać dzieci do 16 r. życia do nauki matematyki

*powinno się nauczać tylko podstaw teoretycznych matematyki, a skupiać się na praktycznym jej wykorzystaniu

*matematyka dzieli ludzi na tych co ją umieją, więc są bardzo inteligentni i na tych co nie umieją

II podejście

*matematyka jako jedyna jest abstrakcyjna- czyli uczy wyobraźni, więc jak jej nie uczyć

* rozwija specyficzny (abstrakcyjny) sposób myślenia

*uczy dedukowania, wnioskowania

* uczy przeciwstawiania, negacji na poziomie abstrakcyjnym

* ucząc matematyki wyposażamy dzieci w logikę

*uczy kreatywności

Filozofia nauczania matematyki

/ aby dzieci polubiły naukę matematyki, powinny mieć n-la, który lubi matematykę

/ ze względu na swą specyfikę nauczanie matematyki jest bardzo złożone

/ m-tyka jest narzędziem do poznawania świata, nie powinna więc być nauczana w oderwaniu od tego świata

/ nauczanie m-tyki musi opierać się na podstawowych pojęciach i ideach dla m-tyki jako nauki

/ termin m-tyka ma podwójne znaczenie:

1) jako działanie specyficzne

2) jako coś co jest odkryte, gotowe

/ n-el powinien oczekiwać????? od dzieci odkrywania a nie odtwarzania

/ należy przezwyciężać podział na m-tykę czystą i stosowaną

/ reformę m-tyki nie należy utożsamiać z wprowadzeniem nowych treści, ale należy skupić się na metodach nauki m-tyki

/ m-tyka musi być wiedzą operatywną stosowaną, należy więc stworzyć sposobność do uczenia się uczniów

/ nade wszystko należy kształcić za pomocą m-tyki, a nie tylko uczyć m-tyki

/ m-tyka szansą zdobycia nowych wiadomości i umiejętności

/ spotkanie z m-tyką powinno być świętem a nie przymusem

 

Cele, treści, podstawy kształcenia edukacji matematycznej- w2

1.Cele kształcenia

2.Rodzaje treści

Cele kształcenia matematycznego wywodzą się z celów kształcenia m-tyki.

Genezy celów kształcenia matematycznego należy też szukać w historii m-tyki.

 

ZESTAW CELÓW NAUCZANIA wg E. Wittmana

Aspekty m-tyki

Cele uczenia się w procesie nauczania

Zdolności ogólnoludzkie, sprawności, postawy

Aspekty człowieka

m-tyka jako nauka dedukcyjna

argumentowanie, dowodzenie

zdolność prowadzenia dialogu

Człowiek jako istota mówiąca

m-tyka jako twór umysłu ludzkiego

Zachowanie aktywne, twórcze

Postawa twórcza

Człowiek jako istota twórcza (bawiąca się)

m-tyka jako schemat ujęcia-opisanie świata

matematykowanie

Opis świata i wykorzystywanie jego zasobów środkami matematyczno-techniczno- przyrodniczymi

Człowiek jako istota kształtująca, gospodarująca

Przedmioty m-tyki jako twory abstrakcyjne

klasyfikowanie

Tworzenie pojęć abstrakcyjnych

 

 

 

Człowiek stwarza sobie porządek o ogólny pogląd przez te czynności umysłowe

 

 

 

Struktury porządkowe jako „struktury-matki” m-tyki

porządkowanie

Rozróżnianie (przyporządkowywanie, skalowanie)

Twierdzenia m-tyki jako wypowiedzi egzystencjonalne i ogólne

generalizowanie

konkretyzowanie

Eksploracja (kontynuacja …..

lokalne doświadczenia)

Amorfizmy jako centralne przedmioty m-tyki

Rozumowanie przez analogię

Tworzenie odpowiedników zwrotnego (wzajemnego) wyjaśniania

m-tyka jako system formalny

formalizowanie

Notacje (schematy, diagramy, symbole, szkice)

 

Główny cel edukacji matematycznej:

à przygotowanie do pracy na wyższym szczeblu

Nauczanie m-tyki powinno przede wszystkim [cele wg Zofii Krygowskiej]:

1)intelektualizowanie postawy ucznia

2)pomoc w przyswajaniu aparatu pojęciowego i operowaniu nim

3)pomoc w przyswojeniu technik nauczania i uczenia się

4) zapewnić elementarnej wiedzy i sprawności matematycznej

 

Rejestr celów w edukacji matematycznej:

1_nabywanie elementarnych wiadomości, umiejętności i sprawności z zakresu m-tyki oraz umiejętności wykorzystania ich podczas rozwiązywania zadań i problemów pojawiających się w codziennych sytuacjach życiowych

2_ukształtowanie podstawowych pojęć m-tycznych oraz umiejętności zastosowania ich w praktyce

3_kształtowanie rozumienia pojęcia liczby naturalnej w aspekcie kardynalnym, porządkowym i mierzalnym

4_nabywanie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych działań arytmetycznych

5_ intuicyjne kształtowanie pojęcia zbioru, ułamka i niektórych pojęć geometrycznych

6_rozwijanie umiejętności schematyzowania, matematyzowania i modelowania konkretnych sytuacji z najbliższego otoczenia

7_rozwijanie zdolności poznawczych i wyobraźni przestrzennej

8_przygotowanie do czytania i rozumienia prostych tekstów matematycznych

9_doskonalenie umiejętności planowania i organizowania pracy indywidualnej i zespołowej

10_rozwijanie umiejętności komunikacyjnych

 

cele ogólne- powinny być operacjonalizowane, uszczegóławiane--- cele etapowe---  cele operacyjne

 

Treści kształcenia (wywodzą się z obszarów m-tyki)

-arytmetyka

-algebra(równania)

-geometria(figury geometryczne i ich własności, zależności)

-teoria mnogości (zbiory)

-logika (badanie natury rozumowania)

-probabilistyka (rachunek prawdopodobieństwa, modele zjawisk losowych)

-kombinatoryka( badanie różnych zestawień)

-statystyka (badanie zjawisk masowych)

 

Kryteria doboru treści programu do nauczania m-tyki

1.kryterium naukowości

à uwzględnianie pojęć uważanych za podstawowe dla danej nauki oraz zapewnić zgodność z tendencjami rozwojowymi m-tyki

2.kryterium elementarności (dostępności)

à treści dostępne dla ucznia, uwzględnienie możliwości uczniów

3.kryterium optymalnej organizacji materiału

à treści nie powinny być ułożone w sposób encyklopedyczny, ale wg jakiegoś schematu, idei, aby stanowiły treści węzłowe

4.kryterium zastosowań

à dotyczy przydatności wiedzy m-tycznej dla samej m-tyki i poza nią

 

Zadania tekstowe w kl. I-III. Pojęcie i rodzaje. - w3

 

zadanie- coś co się zadaje do wykonania komuś albo sobie; obowiązek; cel

zadanie matematyczne- zagadnienie matematyczne dane uczniowi do rozwiązania; najczęściej w formie: Oblicz, Wykonaj, Ile?, Jaka to liczba?

 

Zadanie matematyczne:

Zadania beztekstowe

Rodzaje:

1-zad.- ćw., których celem jest usprawnienie techniki rachunkowej ucznia („Oblicz”, „Ile”)

2-ćw. praktyczne, ruchowo- manipulacyjne, mają na celu ujawnienie sensu pojęć operacji matem.

3-zad. logiczneàgry, łamigłówki, zabawy, zagadkià uczą pomysłowości, logicznego myślenia

Zadania tekstowe

Funkcje:

=ułatwiają kształtowanie i wprowadzanie pojęć matem,

=pozwalają na konkretyzację i pogłębienie rozumienia pojęć matem.

=nawiązują do codziennego życia

=uczą czytania i rozumienia tekstu matem.

=utrwalają umiejętność wykonywania działań

=uczą twórczego myślenia, posługiwania się podstawowymi prawami matem.

=sprzyjają wielostronnej aktywizacji uczniów

=podstawa pracy na zajęciach matem.

 

àjest to układ zmian oznajmujących i zdania pytającego (z punktu widzenia gramatyki)

 

Wg Zofii Cydzik: zad. tekstowe składa się z sytuacji życiowej i warunków m-tycznych określonych za pomocą wielkości danych i wielkości poszukiwanych powiązanych ze sobą takimi zależnościami, których odkrycie prowadzi do udzielenia odp. na pyt. główne  końcowe

 

Każde zad. tekstowe składa się z 2 warstw:

(1)werbalnej (fabularnej)

^ma swoją treść i kompozycję (zwracamy na to uwagę podczas układania zadania)

^treść zad. nawiązuje do różnych sytuacji życiowych bliskich dzieciom

^tekst może być zaprezentowany w formie opowiadania i opisu

^kompozycję zad. stanowi ciąg zad. powiązanych ze sobą logicznie

^ramę modalną tworzą pierwsze zd. (wprowadzające) i ostatnie (zamykające)

(2)matematycznej

*dane i poszukiwane i zależności między nimi

*dane mogą być wyrażane liczbami lub słownie za pomocą terminów matem.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin