1. Zapis analogowy – ciągłe zmiany dźwięku są przetwarzane na zmiany parametrów nośnika, np. głębokość rowka czy indukcji dźw.
2. To fala dźwiękowa to drganie powietrza, lub innego ośrodka. Ponieważ wychylenie jest ściśle powiązane z natężeniem na jednostkę pow.
3. Ze wzg. Na to, że komputer do zapisu info. I pracy używa liczby binarne.
4.
a. 8000Hz – jakość telefoniczna
b. 44100Hz – CD
c. 64000Hz – taka ściema
d. 96000Hz – stand. Stereofonicznt 24-bitowy
5. Próbkowanie sygnału to określenie dyskretnych wartości. Jeśli odstępy czasowe pomiędzy chwilami są stałe to mówimy o próbkowaniu równomiernym, inaczej nierównomiernym.
6. Kwantowanie sygnału polega na podporządkowaniu ciągłym przedziałom wartości sygnału analogowego w postaci cyfrowej.
7. Każdy dźwięk jest opisywany funkcją stałą w czasie, co w zapisie cyfrowym jest niemożliwe. Wykorzystując zapis komp. na bitach możemy odczytać z pewnym krokiem wartości sygnału dźw. w określonej liczbie taktów. Sampling – proces próbkowania (pobieranie wartości chwilowych dźw.)
8. Im wyższa częstotliwość próbkowania, tym lepsza jakość dźw. = więcej info. Zapamiętanych z oryginału. Częst. Próbkowania nie musi być bd duża. Do bezstratnego zapisu wystarcza 2krotność (najwyższej) częst. Sygnału.
9. Interpolacja – proces przybliżenia wartości ciągłych w oparciu o wartości spróbkowane. Interpolacji towarzyszy krok próbkowania, determinuje on jakość uzyskanego sygnału ciągłego. Każdy sygnał dźw. Może zostać przybliżony z dobrą dokładnością zbiorem sinusoid.
10. Składowa dźwięku – najprostszy dźwięk o jednej częst. Stałej w czasie. (drganie struny), która wychyla się i wraca.
11. Wysokość dźw. Częst. (częst. Przy której wyst. Max. Natężenie dźw. W widmie całego sygnału)
12. Widmo dźwięku – zależność natężenia dźwięku od częstotliwości. Informuje o większości info.
13. Do obliczania widma, wykorzystuje się algorytm FFT (interpolację)
14. Ze wzgl. Na fakt, że dźwięk jest złożony z wielu składowych, ta która ma największą moc słyszana jest jako wysokość dźw. 2dźw. O tej samej wysokości mogą brzmieć totalnie różnie.
15. Kompresja stratna –
a. Obniża jakość typu
b. Jeśli zdekompresujemy skompresowany plik nie uzyskamy początkowej jakości
c. Psycho-akustyka = maskowanie dźwięku
d. Mały rozmiar pliku
e. Nawet 10 mniejszy rozmiar ( *.mp3 do *.wav )
16. Kompresja bezstratna
a. Zmniejszenie przestrzeni dyskowej
b. Dźwięki słabo słyszalne (lub niesłysz.) zostają pominięte
c. >15Hz mogą zostać pominięte w zapisie
d. ‘porównuje do streszczenia książki’
17. Przepływość dźwięku (BITRATE) – liczba bitów na sekundę (przetwarzanych), dużo bitów przypada na zapis 1sek dźw.
18. Cyfrowe formaty zapisu dźwięku
19. *.wav – domyślnie zdefiniowany dla komputera (do sposobu zapisu wykorzystuje się PCM)
a. duża objętość dyskowa
b. umożliwia kompresję wykorzystując MPEG-1
c. twórca – Microsoft
20. *.mp3 – powstały z myślą o zmniejszeniu rozmiaru
a. najpopularniejszy
b. opracowany przez Niemców ‘90
c. pomijanie pewnych częstotliwości (prawie ultradźwięków i intrudźwięków)
d. 1min = 1MB
21. Kompresja w formacie *.mp3
a. Sygnał dźw. Jest dzielony na ramki w których jest spr. Możliwość maskowania tonu
b. ‘wycięcie’ częstotliwości z danej ramki
c. najpopularniejszy format kompresji
22. Wszystkie formaty kompresji wykorzystują VBR bądź CBR
a. CBR –
i. Stała częst. Próbkowania
b. VBR –
i. Zmienna częst. Próbkowania
ii. Kompresja z mniejszą przepływnością bardziej regularnych fragmentów pliku
iii. Lepsza kompresja
23. Inne formaty plików dźwiękowych
a. AAC – kodek ogólno multimedialny
a. Konkurent dla *.mp3
b. Obsługa 48 kanałów
c. Większa liczba częst.
d. Lepszy algorytm kompresji
e. Lepsze próbkowanie = mniejszy rozmiar
b. WMV – audio i video, słaba jakość (do *.mp3)
c. MIDI –
a. Nie zapisuje głosu
b. Nie oddaje wiernie oryginału
c. Info. Jaką wysokość ma dany dźwięk
d. Format dla urządzeń elektrycznych
e. Liczba kanałów = liczba instrumentów muzycznych
Notatka troszkę skrócona i ominięte niektóre fragmenty wg. Mnie mało istotne ;) Miłej nauki życzę i powodzenia ^^
Bloodmoon24