dźwięk- zagadnienia na sprawdzian.doc

(42 KB) Pobierz
1

1.       Zapis analogowy – ciągłe zmiany dźwięku są przetwarzane na zmiany parametrów nośnika, np. głębokość rowka czy indukcji dźw.

2.       To fala dźwiękowa to drganie powietrza, lub innego ośrodka. Ponieważ wychylenie jest ściśle powiązane z natężeniem na jednostkę pow.

3.       Ze wzg. Na to, że komputer do zapisu info. I pracy używa liczby binarne.

4.        

a.       8000Hz – jakość telefoniczna

b.       44100Hz – CD

c.        64000Hz – taka ściema

d.       96000Hz – stand. Stereofonicznt 24-bitowy

5.       Próbkowanie sygnału to określenie dyskretnych wartości. Jeśli odstępy czasowe pomiędzy chwilami są stałe to mówimy o próbkowaniu równomiernym, inaczej nierównomiernym.

6.       Kwantowanie sygnału polega na podporządkowaniu ciągłym przedziałom wartości sygnału analogowego w postaci cyfrowej.

7.       Każdy dźwięk jest opisywany funkcją stałą w czasie, co w zapisie cyfrowym jest niemożliwe. Wykorzystując zapis komp. na bitach możemy odczytać z pewnym krokiem wartości sygnału dźw. w określonej liczbie taktów. Sampling – proces próbkowania (pobieranie wartości chwilowych dźw.)

8.       Im wyższa częstotliwość próbkowania, tym lepsza jakość dźw. = więcej info. Zapamiętanych z oryginału. Częst. Próbkowania nie musi być bd duża. Do bezstratnego zapisu wystarcza 2krotność (najwyższej) częst. Sygnału.

9.       Interpolacja – proces przybliżenia wartości ciągłych w oparciu o wartości spróbkowane. Interpolacji towarzyszy krok próbkowania, determinuje on jakość uzyskanego sygnału ciągłego. Każdy sygnał dźw. Może zostać przybliżony z dobrą dokładnością zbiorem sinusoid.

10.    Składowa dźwięku – najprostszy dźwięk o jednej częst. Stałej w czasie. (drganie struny), która wychyla się i wraca.

11.    Wysokość dźw. Częst. (częst. Przy której wyst. Max. Natężenie dźw. W widmie całego sygnału)

12.    Widmo dźwięku – zależność natężenia dźwięku od częstotliwości. Informuje o większości info.

13.    Do obliczania widma, wykorzystuje się algorytm FFT (interpolację)

14.    Ze wzgl. Na fakt, że dźwięk jest złożony z wielu składowych, ta która ma największą moc słyszana jest jako wysokość dźw. 2dźw. O tej samej wysokości mogą brzmieć totalnie różnie.

15.    Kompresja stratna –

a.       Obniża jakość typu

b.       Jeśli zdekompresujemy skompresowany plik nie uzyskamy początkowej jakości

c.        Psycho-akustyka = maskowanie dźwięku

d.       Mały rozmiar pliku

e.       Nawet 10 mniejszy rozmiar ( *.mp3 do *.wav )

16.    Kompresja bezstratna

a.       Zmniejszenie przestrzeni dyskowej

b.       Dźwięki słabo słyszalne (lub niesłysz.) zostają pominięte

c.        >15Hz mogą zostać pominięte w zapisie

d.       ‘porównuje do streszczenia książki’

17.    Przepływość dźwięku (BITRATE) – liczba bitów na sekundę (przetwarzanych), dużo bitów przypada na zapis 1sek dźw.

18.    Cyfrowe formaty zapisu dźwięku

19.    *.wav – domyślnie zdefiniowany dla komputera (do sposobu zapisu wykorzystuje się PCM)

a.       duża objętość dyskowa

b.       umożliwia kompresję  wykorzystując MPEG-1

c.        twórca – Microsoft

20.    *.mp3 – powstały z myślą o zmniejszeniu rozmiaru

a.       najpopularniejszy

b.       opracowany przez Niemców ‘90

c.        pomijanie pewnych częstotliwości (prawie ultradźwięków i intrudźwięków)

d.       1min = 1MB

21.    Kompresja w formacie *.mp3

a.       Sygnał dźw. Jest dzielony na ramki w których jest spr. Możliwość maskowania tonu

b.       ‘wycięcie’ częstotliwości z danej ramki

c.        najpopularniejszy format kompresji

22.    Wszystkie formaty kompresji wykorzystują VBR bądź CBR

a.       CBR –

i.   Stała częst. Próbkowania

b.       VBR –

i.   Zmienna częst. Próbkowania

ii. Kompresja z mniejszą przepływnością bardziej regularnych fragmentów pliku

iii. Lepsza kompresja

23.    Inne formaty plików dźwiękowych

a.       AAC – kodek ogólno multimedialny

a.       Konkurent dla *.mp3

b.       Obsługa 48 kanałów

c.        Większa liczba częst.

d.       Lepszy algorytm kompresji

e.       Lepsze próbkowanie = mniejszy rozmiar

b.       WMV – audio i video, słaba jakość (do *.mp3)

c.        MIDI –

a.       Nie zapisuje głosu

b.       Nie oddaje wiernie oryginału

c.        Info. Jaką wysokość ma dany dźwięk

d.       Format dla urządzeń elektrycznych

e.       Liczba kanałów = liczba instrumentów muzycznych

 

   

 

Notatka troszkę skrócona i ominięte niektóre fragmenty wg. Mnie mało istotne ;) Miłej nauki życzę i powodzenia ^^

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin