Dzień aktywności - klasa III Temat bloku: wychowanie komunikacyjne.Temat dnia: Bezpiecznie poruszamy się po drogach.Cel ogólny: Utrwalanie podstawowych wiadomości związanych z udziałem dzieci w ruchu drogowym.Cele szczegółowe:- uczeń przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych użytkowników drogi,- potrafi bezpiecznie zachować się podczas dojeżdżania autobusem szkolnym,- zachowuje szczególną ostrożność przy przechodzeniu przez ulicę,- zna rodzaje znaków drogowych,- rozpoznaje najczęściej spotykane znaki drogowe,- zna zagrożenia na jakie jest narażony w drodze do szkoły,- potrafi ułożyć zadania tekstowe do ilustracji i działań,- układa zdania pojedyncze i rozwija je,Metody: słowna, działalność praktyczna, oglądowa.Formy pracy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna.Środki dydaktyczne: krzyżówka, kaseta magnetofonowa z nagranymi odgłosami z ulicy, ilustracje sytuacji ulicznych, znaki drogowe, ilustracje do układania zadań tekstowych, karty "Wzorowego uczestnika ruchu drogowego".PRZEBIEG ZAJĘĆ1. Wprowadzenie- rozwiązywanie zagadek:- Jest przy każdej jezdni po to, by chodzić po nim piechotą.- Choć nóg nie posiada, szybko pędzi szosą. Bo nie nogi lecz koła po szosie go niosą.- Stoi przy drodze na jednej nodze. Ręce rozkłada- dokąd iść gada.- Co to jest takiego? Chyba zgadnie każdy! Pod nim płynie rzeka, po nim mkną pojazdy.2. Odtworzenie z taśmy magnetofonowej odgłosów z ulicy (hamowanie, pisk opon, stłuczka).3. Rozmowa na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym- Dlaczego doszło do wypadku?- Jakie sytuacje mogły spowodować wypadek?- Jaki jest numer telefonu alarmowego na policję, pogotowie ratunkowe, do straży pożarnej?4. Praca w zespołach: każda grupa otrzymuje planszę z sytuacją drogową na ilustracji do analizy: - dziecko wybiega zza autobusu- pieszy nagle wchodzi na ulicę- uczeń rozpycha się wsiadając do autobusu- jest zmrok, pieszy jest mało widoczny Uczniowie wyciągają wnioski z niewłaściwego zachowania dzieci na drodze5. Gra dramowa: Jak należy zachowywać się aby nie doszło do wypadku?6. Układanie zadań tekstowych podanych działań i ilustracji.7. Improwizacja ruchowa "Piosenki o ruchu drogowym".8. Układanie zdań pojedynczych do poszczególnych ilustracji- rozwijanie zdań.9. Rozpoznawanie znaków drogowych: każda grupa otrzymuje po trzy znaki drogowe, ich zadaniem jest- określić co oznacza dany znak- umieścić we właściwym miejscu na planszach z różnymi rodzajami znaków drogowych10. PodsumowanieZabawa "Prawda albo nie".- czy można przebiec przez jezdnię, aby zdążyć przed nadjeżdżającym samochodem?- czy można bawić się lub grać w piłkę przy drodze?- czy przy plecakach i kurtkach powinno się nosić światełka odblaskowe?- czy znaki ostrzegawcze są okrągłe?- czy możemy wejść na przejście gdy pali się żółte światło?- czy można rozmawiać z kierowcą w czasie jazdy?- czy chodzimy lewą stroną drogi? - czy można jeździć po drodze rowerem, jeśli nie masz karty rowerowej?- czy można przechodzić przez jezdnię w miejscu gdzie są białe pasy?11. Rozdanie kart "Wzorowego uczestnika ruchu drogowego"
dzianina007