Temat: BUDOWA I FUNCJONOWANIE SZKIELETU OSIOWEGO.
Zakres treści:
o Czaszki budowa i funkcja
o Rola i budowa klatki piersiowej
o Struktura i funkcje kręgosłupa
Cele:
- wiadomości – uczeń :
Ø zna części szkieletu osiowego
Ø nazywa odcinki kręgosłupa
Ø wie co to jest skolioza, lordoza i kifoza
Ø wie z jakich części składa się czaszka
Ø potrafi wymienić kości mózgoczaszki i trzewioczaszki
Ø określa budowę klatki piersiowej
- umiejętności – uczeń :
Ø potrafi wskazać na modelu kości mózgoczaszki i trzewioczaszki
Ø rozumie zależność między kształtem kości czaszki i kręgosłupa a ich funkcją
Ø określa zależność między budową klatki piersiowej a jej rolą
- postawy i zachowania ucznia :
Ø wykształcenie prawidłowej postawy ciała , która zapobiegnie skrzywieniu kręgosłupa
Typ lekcji : lekcja służąca opracowaniu nowego materiału
Metody : obserwacja , ćwiczenia , praca z materiałem źródłowym
Forma : praca w grupach
Środki dydaktyczne : model szkieletu , plansze obrazujące skrzywienia kręgosłupa, atlas anatomiczny , kości
Faza wstępna:
Ø sprawy organizacyjne
Ø przypomnienie wiadomości dotyczących składu chemicznego
Ø przypomnienie budowy fizycznej kości oraz ogólnej funkcji szkieletu
Faza realizacji:
Ø Podanie tematu i celów lekcji
Ø Podział uczniów na 3 grupy. Uczniowie pracują w grupach zadaniowych. W czasie pracy korzystają z podręcznika , atlasów anatomicznych , modeli kości , rysunków schematycznych poszczególnych części szkieletu osiowego.
1. Jakie części wyróżniamy w budowie czaszki ?
2. Określ funkcje mózgoczaszki i trzewioczaszki ?
3. Na rysunku schematycznym czaszki wpisz nazwy poszczególnych kości ?
1. Jaki kształt ma kręgosłup ?
2. Zaznacz i nazwij odcinki kręgosłupa .
3. Scharakteryzuj budowę 1 i 2 kręgu.
4. Rodzaje skrzywień kręgosłupa.
1. Jakie kości tworzą klatkę piersiową ?
2. Rodzaje żeber , zaznacz i napisz nazwę .
3. Określ funkcje klatki piersiowej.
Po 10 minutach uczniowie poszczególnych zespołów charakteryzują części szkieletu osiowego , wskazując kości na modelu szkieletu. Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi , uzupełnia wiadomości. W trakcie wypowiedzi uczniów uzupełniamy schemat na tablicy.
k. czołowa żuchwa
k. ciemieniowe k. szczękowe
k. potyliczna k. nosowe
k. skroniowe k. jarzmowa
k. klinowe k. podniebienia
Odcinki kręgosłupa:
szyjny – ( 7 kręgów ) 12 par żeber
piersiowy – ( 12 kręgów ) 7 par – żebra prawdziwe
lędźwiowy ( 5 kręgów ) 3 pary – zebra rzekome
krzyżowy ( 5 kręgów ) 2 pary – żebra wolne
ogonowy ( 4-5 kręgów )
o Uczniowie oglądają kości z różnych części szkieletu osiowego . Zadaniem ich jest podanie nazw kości , określenie ich kształtu
i miejsca występowania. Po określeniu miejsca występowania – uczniowie podają funkcję danej części szkieletu osiowego.
Zadanie domowe :
Wymień rodzaje skrzywień kręgosłupa oraz metody zapobiegania im.
Opracowała :
Mgr Grażyna Kręcichwost
Nauczycielka biologii
Publicznego Gimnazjum Nr 1
w Zaleszanach
amerikan2