Sprawozdanie z laboratorium„Wyznaczanie sprawności zespołu napędowego pod obciążeniem”
Wykonali:Wojciech IrlaRadosław Jagiełło
Damian Grabowski
Grupa 5A
1. Wstęp teoretyczny
Celem ćwiczenia było wyznaczenie sprawności układu napędowego, w zależności od obciążenia oraz obrotów silnika w zależności od momentu obciążenia użytecznego.
1. Charakterystyka układu
W ćwiczeniu wykorzystano układ, którego skład wchodzi:
· silnik trójfazowy asynchroniczny R27 DRS80S4/PT o mocy 0.75kW, firmy SEW – EURODRIVE,
· sprzęgło oponowe 127 – 28/65-2-/55 – 060ASO,
· hamulec elektromagnetyczny proszkowy P170H z regulatorem prądu firmy EMA-ELFA,
· przemiennik częstotliwości ACS800 firmy ABB,
· zestaw do pomiaru momentu obrotowego i prędkości obrotowej.
Schemat stanowiska:
Silnik napędza reduktor, który z kolei poprzez sprzęgło oponowe napędza wał, na który nakłada obciążenie hamulec elektromagnetyczny. Obciążenie możemy regulować za pomocą dwóch cewek, które powodują zbieranie się proszku elektromagnetycznego i wzrost oporu na wale. Z kolei za pomocą przemiennika częstotliwości ( tzw. Falownika ) możemy regulować prędkość kątową wirnika silnika.
2.Dane znamionowe silnika
Moc znamionowa NN= 750 W
Obroty znamionowe nN=1400 obr/min
Przełożenie znamionowe iN = 10,13
Obliczony moment znamionowy na silniku
2. Tabela pomiarowa
Obciążenia hamulca
[Nm]
Obroty silnika wej
[obr/min]
Obroty hamulca wyj
Obciążenie silnika
[%]
1,1
1100
109,2
14,4
6,3
109,3
24,3
11,6
109,4
35,1
16,7
109,6
45,6
21,4
109,7
55
26,4
109,8
65
31,5
75,5
36
109,9
85
43,3
1090
108,6
100
3. ObliczeniaParametry obliczone na podstawie uzyskanych wyników:
Wartość przełożenia:
nzs – obroty znamionowe silnika
n – obroty układu roboczego (hamulca) przy obrotach nzs silnika.
Obliczenie sprawności układu w zależności od obciążenia:
Przy obliczaniu wykorzystano następujące zależności:
Przelicznik obr/min – rad/s
Moment znamionowy silnika:
Moc użyteczna:
– prędkość kątowa tarczy hamulca
- moment
Moc dostarczana przez silnik:
- prędkość kątowa wirnika silnika
Sprawność układu:
- moment użyteczny, - moment zadany przez silnik,
4. Wyniki
Nuż
Nsil
η
i
11,43539726
12,57893698
84,85714286
14,8236631
10,07326007
11,44586923
72,10897618
143,1964286
50,3566862
10,06404392
11,45634121
132,893558
206,8392857
64,2496698
10,05484461
11,47728516
191,6706622
268,7142857
71,3287951
10,03649635
11,48775714
245,8380027
324,1071429
75,8508438
10,02734731
11,49822911
303,5532486
383,0357143
79,249333
10,01821494
362,194217
444,9107143
81,4082928
11,50870109
414,3132392
500,8928571
82,7149426
10,00909918
11,37256541
492,4320821
583,9285714
84,3308764
10,03683241
dawiddd93