fotografia pejzażowa.pdf

(62777 KB) Pobierz
X-ANSL-Prelims-001-005_UK.indd
ENCYKLOPEDIA GRAFIKA A FOTOGRAFIA
ŚLADAMI
ANSELA ADAMSA ORAZ
WIELKICH MISTRZÓW
MICHAEL FRYE
431415542.002.png
431415542.003.png
1
FOTOGRAFIA
PEJZAŻOWA
ŚLADAMI
ANSELA ADAMSA ORAZ
WIELKICH MISTRZÓW
MICHAEL FRYE
ZONER PRESS
2010
CYFROWA
431415542.004.png
1
Firts published in United Kingdom in 2009 by:
ILEX
210 High Street, Lewes, East Sussex
BN7 2NS
www.ilex-press.com
Michael Frye
Digital landscape photography
Copyright © 2008 Quarto Inc.
First edition for North America Publisher in 2008 by Barron’s Education
Series, Inc.
All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or
distributed in any form or by any means without the written permission
of the copyright owner.
Michael Frye
Cyfrowa fotografia pejzażowa
Śladami Ansela Adamsa oraz
wielkich mistrzów
Copyright © ZONER software, a.s., 2010 – wydanie pierwsze.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
© Tłumaczenie: Michał Piekarski
Numer w katalogu: ZPL902
ZONER software, a.s.
Nové sady 18, 602 00 Brno, Czechy
www.zonerpress.cz
Redaktor naczelny: Ing. Pavel Kristián
Informacje opublikowane w tej książce mogą być chronione prawa-
mi autorskimi. Nazwy produktów zostały podane bez gwarancji ich
swobodnego użycia. Podczas tworzenia i opracowywania tekstu postę-
powano z maksymalną ostrożnością, lecz mimo to nie można wykluczyć
możliwości wystąpienia błędów.
Wydawcy i autorzy nie biorą na siebie odpowiedzialności prawnej
i nie dają żadnej innej gwarancji za użycie błędnych danych i z tego
wynikających konsekwencji.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Pytania dotyczące dystrybucji kierować do:
ZONER, sp. z o. o.
Moniuszki 4
43-400 Cieszyn
Tel.: +48 338 511 107
e-mail: info@zoner.pl
http://www.zoner.pl, http://www.zonerpress.pl
ISBN: 978-80-7413-066-3
431415542.005.png
Chapter 1: Technical Foundations
1
Treść
Wprowadzenie
7
Zasada „trójpodziału“ i „złoty podział“
72
Prostota – jedyna prawdziwa zasada
76
Podstawy techniczne
10
Siła linii
80
Wprowadzenie do rozdziału
11
Wzory i powtórzenia
82
Zmiana perspektywy
84
Wizualizacja i system strefowy
11
Złapać nastrój
86
Jakość obrazu
14
Kolor
87
Szum
14
Redukcja szumów
14
Pogoda i atmosfera
89
Ustawienia aparatu
17
Rozmazanie ruchu
95
RAW a JPEG
17
Ciemnia cyfrowa: edytowanie,
przetwarzanie i drukowanie
RAW
17
JPEG
17
102
Wyostrzanie
18
Wprowadzenie do rozdziału
103
Kontrast
18
Kontrolowanie ostrości w terenie
20
Edytowanie
104
Poruszenie aparatem
20
Procesy edycji obrazu
107
Poruszający się obiekt
21
Proces edycji plików RAW
107
Ostrość
21
Proces edycji w Photoshopie
107
Czynniki wpływające na głębię ostrości
22
Wybór procesu edycji obrazu
108
Ukaż głębię ostrości
23
Oryginalny plik
111
Duża głębia ostrości
24
Przestrzeń RGB
112
Filtry
28
8 bitów a 16 bitów
112
Filtr polaryzacyjny
28
Kolejność procesów
114
Filtry szare, połówkowe
29
Kadrowanie
116
Filtry ocieplające
29
Retusz
118
Filtry do fotogra i czarno-białej
30
Konwersja zdjęć kolorowych do czarno-białych
120
Balans bieli
32
Dopasowanie balansu bieli
123
W przypadku plików RAW
32
Czarne, białe punkty i kontrast
124
W przypadku plików JPEG
32
Wstępny kontrast
124
Ekspozycja i histogram
34
Czarne i białe punkty
125
Co jest ważniejsze, światła czy cienie?
37
Krzywe i poziomy
126
Ekspozycja w aparatach cyfrowych
38
Dopasowanie kolorów
130
Pomiar
38
Przyciemnienie i rozjaśnienie
132
Priorytet przesłony z korektą ekspozycji
38
Jak działa „bracketing“?
39
Rozszerzenie zakresu kontrastu
138
Manualna ekspozycja z pomiarem centralnie
ważonym
HDR a łączenie ekspozycji
138
41
Lokalny kontrast
139
System strefowy
42
Manualne łączenie ekspozycji w Photoshopie
140
Światło, kompozycja i artystyczne
postrzeganie
Zwiększenie głębi ostrości
144
52
Drukowanie
146
Opcje drukowania
146
Wprowadzenie do rozdziału
53
Wybór papieru
148
Światło
53
Przygotowanie zdjęcia do końcowej produkcji
151
Kompozycja
54
Zarządzanie kolorami i pro le drukarki
152
Nastrój
54
Ustawienia dla zdjęć czarno-białych
154
Reżyserowanie okiem
56
Światło
56
Kompozycja
72
Indeks
158
431415542.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin