PRZYWÓDZTWO A ZARZĄDZANIE
Przywództwo
· jako proces jest to wykorzystywanie nie polegającego na przymusie wpływu do kształtowania celów grupy lub organizacji, motywowania zachowań nastawionych na osiąganie tych celów oraz pomagania w ustalaniu kultury grupy lub organizacji
· jako właściwość jest to zestaw cech przypisywanych jednostkom, które są postrzegane jako przywódcy
· Przywódcy – osoby, które potrafią oddziaływać na zachowania innych bez potrzeby uciekania się do użycia siły; osoby akceptowane przez innych w roli przywódcy
Różnice między zarządzaniem i przywództwem
Działalność
Zarządzanie
Tworzenie programu
Planowanie i sporządzanie budżetu.
Ustalanie szczegółowych kroków i harmonogramów do osiągania potrzebnych wyników; alokacja zasobów niezbędnych do uzyskania tych wyników.
Ustalanie kierunku
Wypracowanie wizji Przyszłości , często odległej, oraz strategii mającej doprowadzić do zmian potrzebnych do urzeczywistnienia tej wizji .
Opracowanie ludzkiej sieci do realizacji programu
Organizowanie i zatrudnianie.
Ustalanie pewnej struktury do spełniania wymogów planu, obsadzanie jej ludźmi, delegowanie odpowiedzialności i władzy formalnej do wykonania planu, zapewnienie polityki i procedur pomagających kierować ludźmi oraz tworzenie metod lub systemów do obserwacji wykonania.
Nadawanie kierunku działaniom ludzi.
Przekazywanie kierunku słowami i czynami wszystkim tym, których współpraca może być potrzebna , tak by wpłynąć na tworzenie zespołów i koalicji, które będą rozumiały i akceptowały wizję i strategię.
Zarządzania
Wykonywanie planów
Kontrolowanie i rozwiązywanie problemów.
Szczegółowa obserwacja wyników na tle planów, identyfikowanie odchyleń, a następnie planowanie i organizowanie rozwiązywania tych problemów.
Motywowanie i inspirowanie.
Wyzwalanie energii ludzi w celu przezwyciężenia głównych barier politycznych, biurokratycznych i barier po stronie zasobów, przez zaspokajanie bardzo podstawowych, lecz często niezaspokojonych potrzeb ludzkich.
Wyniki
Stwarza pewien zakres przewidywalności i porządku i może w sposób systematyczny wytwarzać podstawowe wyniki oczekiwane przez różnych zainteresowanych (np. klientów, zawsze mieszcząc się w harmonogramie; akcjonariuszy, zawsze mieszcząc się w budżecie.
Powoduje zmianę, często decydującą; umożliwia uzyskanie niezwykle użytecznych zmian (np. nowych wyrobów oczekiwanych przez klientów, nowych podejść do stosunku pracy, które pomagają zwiększyć konkurencyjność firmy)
Władza – zdolność wpływania na zachowania innych
W układzie organizacyjnym można zazwyczaj wyróżnić pięć rodzajów władzy:
- władzę prawomocną (formalną)
- władzę nagradzania
- władzę wywierania przymusu
- władzę przypisywaną
- władzę ekspercką
Wykład #15: Podstawy organizacji i zarządzania
1
elyaught