Iwona ROMANOWSKA-SŁOMKA Adam SŁOMKA
ZARZĄDZANIE
RYZYKIEM ZAWODOWYM
Wydanie VI
Kraków-Tarnobrzeg, kwiecień 2008 r.
SPIS TREŚCI
WSTĘP 9
CZĘŚĆ I
! WPROWADZENIE 13
2. OCENA RYZYKA 18
2.1. Definicje 18
2.2. Cele oceny ryzyka 22
2.2.1. Sprawdzenie, czy występujące na stanowiskach pracy zagrożenia zostały zidentyfikowane i czy jest znane związane z nimi ryzyko zawodowe 23
2 2.2. Wykazanie, że zastosowane środki ochrony są odpowiednie do zidentyfikowanych zagrożeń 23
2.2.3. Wykazanie, że dokonano odpowiedniego wyboru materiałów, wyposażenia stanowisk oraz organizacji pracy 23
2.2.4. Ustalenie priorytetów w działaniach zmierzających do eliminowania
łub ograniczania ryzyka zawodowego 23
2.2.5. Zbadanie czy ryzyko zawodowe jest na poziomie akceptowalnym i zastosowanie odpowiednich środków ochronnych 23
2.2.6. Zapewnienie ciągłej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy 24
2.2.7. Wykazanie pracownikom oraz organom nadzoru i kontroli, że ryzyko zawodowe jest znane 24
2.3. Kiedy wykonywać ocenę ryzyka zawodowego 24
2.3.1. Tworzenie nowych stanowisk pracy 24
2.3.2. Wprowadzanie zmian na stanowiskach pracy 25
2.3.3. Zmiana wymagań odnośnie dopuszczalnego poziomu czynników środowiska pracy 25
2.3.4. Wprowadzenie zmian związanych z zastosowaniem środków ochrony 25
2.3.5. Obcy pracownicy 25
2.3.6. Okresowa ocena ryzyka 25
2.4. Wymagania gwarantujące poprawną ocenę ryzyka 26
2.4.1. Zapewnienie niezbędnych zasobów 26
2.4.2. Wyznaczenie niezbędnych osób 26
2.4.3. Określenie potrzeb szkoleniowych i przeprowadzenie szkoleń osób przeprowadzających ocenę ryzyka zawodowego 27
2.4.4. Zapewnienie udziału pracowników w ocenie ryzyka zawodowego 28
2.4.5. Zapewnienie osobom oceniającym ryzyko zawodowe dostępu do potrzebnych informacji 28
2.4.6. Sporządzenie wykazu stanowisk oraz wykonanie ich analizy 28
2.4.7. Określenie sposobu informowania o ryzyku zawodowym 29
2.5. Algorytm oceny ryzyka zawodowego 29
2.5.1. Charakterystyka obiektu oceny ryzyka zawodowego 31
2.5.1.1. Stanowiska pracy jednozawodowe o stałych warunkach pracy 31
2.5.1.2. Stanowiska pracy wielozawodowe o stałych warunkach pracy 31
2.5.1.3. Stanowiska pracy jednozawodowe o zmiennych warunkach pracy 32
2.5.1.4. Stanowiska pracy wielozawodowe o zmiennych warunkach pracy 32
2.5.1.5. Faza używania obiektu 33
2.5.1.6. Granice obiektu 33
2.5.1.7. Wykonywane czynności 34
2.5.1.8. Niedogodności 34
2.5.1.9. Poziom wykształcenia, doświadczenia, umiejętności i predyspozycje 34
2.5.1.10.Inne osoby, które mogą być narażone na ryzyko 35
2.5.1.11.Inne informacje 35
2.5.2. Identyfikacja zagrożeń 35
2.5.2.1. Listy kontrolne 36
2.5.2.2. Dokumentacja techniczna 37
2.5.2.3. Normy określające wymagania bezpieczeństwa pracy 37
2.5.2.4. Dokumenty pomiarów czynników środowiska pracy 37
2.5.3. Szacowanie ryzyka 38
2.5.3.1. Stopień możliwej straty 39
2.5.3.1.1. Obowiązujące przepisy prawne zawierające zasady ochrony przed zagrożeniami 39
2.5.3.1.2. Wielkość fizycznego uszkodzenia ciała lub utraty zdrowia 39
2.5.3.1.3. Rozmiar strat 40
2.5.3.2. Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego o określonej stracie 40
2.5.3.2.1. Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia wywołującego zagrożenie 40
2.5.3.2.2. Częstotliwość i czas narażenia (ekspozycji) na działanie zagrożeń 40
2.5.3.2.3. Możliwości uniknięcia lub ograniczenia strat 41
2.5.4. Wartościowanie ryzyka 43
2.5.5. Porównywanie ryzyka zawodowego 43
2.5.6. Działania wynikające z oceny ryzyka zawodowego 43
3. DOKUMENTOWANIE OCENY RYZYKA 45
3.1. Charakterystyka stanowiska pracy 45
3.2. Informacje dotyczące identyfikacji zagrożeń 46
3.3. Szacowanie parametrów ryzyka i jego wartościowanie 46
3.4. Informacje dotyczące kryteriów akceptacji oraz poziomu ryzyka akceptowanego 46
3.5. Środki ochrony konieczne do zlikwidowania zagrożeń lub zmniejszenia ryzyka 46
3.6. Wynik końcowy oceny ryzyka oraz zalecenia dotyczące monitorowania ryzyka i jego okresowej oceny 46
3.7. Przepisy, normy lub wytyczne stosowane przy ocenie ryzyka 47
4. INFORMOWANIE O RYZYKU ZAWODOWYM 48
5. ZAGROŻENIA SZKODLIWYMI CZYNNIKAMI BIOLOGICZNYMI 50
...
specjalista_ds_bhp