Władysław Stróżewski O STAWANIU SIĘ CZŁOWIEKIEM.odt

(29 KB) Pobierz

Punkt 15, Stróżewski.
 

WYCHOWANIE zakłada dynamiczną strukturę człowieka, tj, jego stawanie się i zmienianie; zmienianie się na lepsze; człowiek nie jest istotą dokonaną, czyli spełnioną, wykończoną, gotową, dlatego wychowanie jest potrzebne.
Takie rozumowanie leży u podstaw greckich pojęc

PAIDAGOGIA

PAIDEIA

 

CO TO JEST CZŁOWIEK?????

  1. Ma wyjątkowe miejsce w świecie, w całej hierarchii bytów. Jest ono istotnie szczególne. O człowieczeństwie człowieka decyduje bowiem jego bycie „homo sapiens”, czyli to, że w odróżnieniu od innych istot żywych jesteśmy rozumnie, mamy mądrośc.
  2. Stróżewski zastanawia się jednak, przytaczając słowa psalmu 8, dlaczego człowiek jest otoczony chwałą i blaskiem. Nie rozumie tego, ponieważ mimo iż z jednej strony człowiek jest twórcą wynalazków, odkryc, tworzy wspaniałe dzieła sztuki itd., to z drugiej strony wszczyna awantury, wojny, niszczy przyrodę, szykuje totalną zagładę sobie i światu. Przytacza słowa Pascala, który mówi, iż człowiek jest monstrum, potworem i ma w sobie mnóstwo sprzeczności.
  3. Ponownie autor przeczy swoim myślom i tezom, podając przykłady ludzi, którzy są wzorcami na wszystkie czasy, jak Sokrates, św. Franciszek, Tomasz More itd. Mówi, że ważna jest wiernośc sobie oraz autentycznośc. Jednak ponownie temu zaprzecza, ponieważ twierdzi, iż autentycznośc to groźne słowo, jako, że autentyczny może być człowiek i dobry, i zły, zbrodniarz etc.
  4. W końcu uznaje, że nie można poszukiwac wartościowego człowieka, bo to z góry jest już nacechowane subiektywizmem. ( np., dla mnie wartościowym człowiekiem jest ten, kto nie kłamie i pomaga bliźniemu, a dla Zosi ten, który jest sprawiedliwy. Zatem żadna z nas nie może nakreślic, jaki powinien być ten „dobry”, „właściwy” człowiek, bo każda uważa za cechy istotne coś innego, zatem wybór każdej jest nacechowany subiektywizmem:) ).

Kant: Nie można pojęcia cnoty czerpac z własnego doświadczenia, podawac tego za przykład, źródło poznania, bo każdy inaczej tę cnotę pojmuje i może ją zmieniac w zależności od okoliczności. Poza tym, nawet, jeżeli ktoś poda jakiś wzór cnoty, to każdy takowy ma swojej głowie i to z nim porównuje ten podawany. Nigdy ten przykład cnoty nie będzie pierwowzorem, dlatego, że pochodzi on z czyjejś głowy, z czyjegoś doświadczenia, które jest zawsze SUBIEKTYWNE.

  1. Ważna jest w końcu idea do zrealizowania przez każdego człowieka, mianowicie IDEA CZŁOWIECZEŃSTWA. Nie wiadomo jak ją zrealizowac, gdzie ja odnalezc, jak okreslic, bowiem, jak ktoś to zrealizuje powstanie jedynie DOWÓD WYKONALNOŚCI, że ktoś to już zrobił, ale każdy z nas musi to zrobic SAMODZIELNIE, po SWOJEMU. PRAWDZIWY CZŁOWIEK to taki, który zrealizował swoje CZŁOWIECZEŃSTWO.
  2. 2 pytania----->jak określic, zdefiniowac człowieczeństwo?(na to odp. filozofia)

               -----> jak je realizowac, jak budowac człowieka w człowieku?( na to odp. Pedagogika)

  1. Człowiek to idea, aksjologiczna istota człowieka leży poza nim samym, to coś ZADANEGO, nie DANEGO, jest to bardziej POSTULAT, nie SPEŁNIENIE. Idea człowieczeństw zakłada, że człowiek jest byte stojącym wobec wartości i na realizację tych wartości niejako skazany, jeśli tylko tak naprawdę chce być człowiekiem.
  2. Co czyni człowieka tak naprawdę człowiekiem? Przekraczanie samego człowieczeństwa w kierunku czegoś jeszcze wyższego niż ono samo, ono samo nie jest się sobą samym w stanie zadowolic. Wg koncepcji Platona poza tym to dążnośc człowieka do dobra i piękna, bo na tym szczeblu życie jest dopiero cokolwiek warte.
  3. Stawanie się człowiekiem zakłada dynamicznośc. Pojawia się drugi człowiek i relacje ja-ty. Stawanie się dokonuję się w sytuacji, w samym sobie, ale także wobec czegoś, wobec jakichś sytuacji, wobec drugiego człowieka.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin