Czas trwania: 10.00 – 12.00
Harmonogram:
Przyjazd uczestników OREW
Zabawa powitalna
Quiz na temat Świętego Mikołaja
Powitanie Świętego Mikołaja
Przedstawienie przygotowane przez uczniów klasy V Szkoły Pijarskiej
Zabawy z Mikołajem
Mikołajkowe prezenty
Wspólne kolędowanie
Pożegnanie Świętego Mikołaja
Wyjazd uczestników OREW
(w trakcie trwania zabawy przewidziany jest poczęstunek tzw. stół szwedzki)
Spodziewane efekty:
· Zapewnienie uczniom dobrej zabawy mikołajkowej.
· Stworzenie świątecznego nastroju w dniu zajęć szkolnych.
· Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa.
· Rozwijanie kompetencji społecznych – bycia w grupie.
1.. Zabawa powitalna „Wszyscy są":
Wszyscy są
Witam was
Zaczynamy już czas
Jestem ja, jesteś ty
Na dwa, trzy
Podajmy sobie rączki
I zróbmy kółka dwa
I uszko do uszka
I brzuszek do brzuszka
I tak do białego dnia
Więc, bawmy się
Zabawa nic nie kosztuje
Masz rączki dwie.
Więc klaśnij w nie
Zabawa niechaj trwa.
2. Quiz na temat Świętego Mikołaja:
I. Jak wygląda św. Mikołaj?
II. Kiedy obchodzi imieniny?
III. Gdzie mieszka św. Mikołaj
IV. Jakim pojazdem porusza się po świecie?
V. Jakie zwierzęta ciągną sanie św. Mikołaja?
VI. Co św. Mikołaj przynosi dzieciom?
3. Wołanie Mikołaja „ PRZYJEDŹ DO NAS MIKOŁAJU”
- Recytacja tekstu (powtarzanie kolejnych wersów za wychowawcą):Kochany Mikołaju
Kiedy za oknami, w śniegu zasną drzewa i wiatr o zimie śpiewa. Przyjedź do nas Mikołaju, MikołajuZ workiem jak to niebo,Przywieź radość i zabawki dla nas, dla każdego.Przyjedź do nas Mikołaju, Mikołaju Na saniach srebrzystych, niech Ci gwiazdy drogę wskażą Drogę wskażą, gdzie czekamy wszyscy, gdzie czekamy wszyscy.Usiądź pod choinką, porozmawiaj z nami I tak jak się śniło obdziel nas wszystkich podarkami.
4. Wejście Mikołaja
- Mikołaj oznajmia swoje nadejście dzwoneczkiem
- Mikołaj niesie wór z prezentami i podchodzi do choinki.
5. Powitanie Mikołaja
- Mikołaj staje koło choinki i wita się z dziećmi.
- Wspólne zaśpiewanie piosenki M. Jeżowskiej „Kochany panie Mikołaju".
- Obdarowanie Mikołaja serduszkami przygotowanymi przez uczniów.
6. Przedstawienie przygotowane przez uczniów klasy V Szkoły Pijarskiej.
7. Zabawy przy muzyce z Mikołajem
- „Ojciec Wirgiliusz"
Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje
hejże dzieci, hejże ha. hejże ha„ hejże ha
róbcie wszyscy to co ja, to co ja (dowolne ruchy pokazuje Mikołaj)
- „ Pingwin"
O jak przyjemnie jak wesoło
w pingwina bawić się, się się
raz nóżka w lewo (Mikołaj prowadzi wężyk)
raz nóżka w prawo
do przodu
do tyłu
i raz dwa trzy
- „Muzykant'"
Jestem muzykantem, konszabelantem
my muzykanci konszabelanci
ja umiem grać
i my umiemy grać
a na czym
na skrzypcach (bębnie, pianinie, flecie itp.)
(dzieci i Mikołaj naśladują sposób grania na instrumentach)
- Zabawy naśladujące Mikołaja (Mikołaj stoi w środku koła):
■ tańczymy jak wesołe Mikołaje
■ tańczymy jakby Mikołaj niósł ciężki worek
■ rzucamy w Mikołaja śnieżkami
■ tańczymy jak Mikołaj oganiający się od much
■ tańczymy jakby Mikołaj niósł bardzo ciężki worek
8. Mikołajkowe prezenty
- Mikołaj staje koło choinki i rozdaje wszystkim uczniom paczki świąteczne
9. Wspólne kolędowanie w kręgu
- Uczniowie siadają w kole na krzesłach i wspólnie odśpiewują znane kolędy przy akompaniamencie nagrań.
10. Pożegnanie Mikołaja
- Mikołaj żegna się z dziećmi
- Zaproszenie Mikołaja na przyszły rok.
- Słuchanie piosenki z płyty CD (np. Ich Troje „ Ding Dong)
Wszystkie dzieci kochają św. Mikołaja. Nawet te, które nie wierzą już w jego istnienie. Często w listach przesyłają mu pozdrowienia, opowiadają o kłopotach i radościach, czasami proszą o pomoc. Podczas mikołajkowej zabawy uczeń:
· potrafi współtworzyć atmosferę wspólnej, kulturalnej zabawy,
· umie wyrażać szacunek do tradycji i obrzędów,
· zna zwyczaje mikołajkowe,
· potrafi rozwiązywać zagadki.
Pomoce:6 kopert ( w każdej kopercie znajdują się zadania do wykonania), kolorowe balony, mikołajkowe upominki.Przebieg uroczystości.
b. Nauczyciel rozkłada koperty przy kolorowych balonikach. Wybrane przez niego dziecko przekłuwa balon, sygnalizując w ten sposób, z której koperty wybiera zadanie do wykonania. Rozpoczyna się wspólna zabawa.ZAWARTOŚĆ KOPERT
I. .Błyskawiczny quiz „ Co wiem o św. Mikołaju?”
1. Gdzie mieszka św. Mikołaj?
2. Kiedy obchodzi imieniny?
3. Jaki kolor jest ulubionym kolorem św. Mikołaja?
4. W czym przynosi dzieciom prezenty?
5. Jakim pojazdem porusza się po świecie?
6. Jakie zwierzęta ciągną sanie św. Mikołaja?
7. W jaki sposób podrzuca dzieciom prezenty?
(Chętne dziecko losuje karteczkę z pytaniem samodzielnie je odczytuje i udziela odpowiedzi)
II. Bałwankowe zadanie.
1. Wychowawca prosi 4 osoby, których zadaniem będzie narysować z zawiązanymi oczami bałwanka.
III. Komputerowy zapis.Odczytaj sylaby z co drugiego okienka, a dowiesz się co myśli o was św. Mikołaj.sia Po cia tra nia fi nie cie sio byćcio mi się li nio i ciu ser zia deczzie ni ziu wo zia bec niu sie cię Biesie Gra nią tu zię lu nię Je! Komputerowy zapis otrzymuje każdy uczeń.Hasło: Potraficie być mili i serdeczni wobec siebie. Gratuluję!
...
peluka