mikołajki(1).doc

(96 KB) Pobierz
Projekt edukacyjny:” Jak świętować przed świętami - grudniowe niespodzianki”

Scenariusz Zabawy Mikołajkowej

 

 

Czas trwania:     10.00 – 12.00

 

Harmonogram:

  Przyjazd uczestników OREW

       Zabawa powitalna

  Quiz na temat Świętego Mikołaja

  Powitanie Świętego Mikołaja

  Przedstawienie przygotowane przez uczniów klasy V Szkoły Pijarskiej

  Zabawy z Mikołajem

  Mikołajkowe prezenty

        Wspólne kolędowanie

  Pożegnanie Świętego Mikołaja

  Wyjazd uczestników OREW

     (w trakcie trwania zabawy przewidziany jest poczęstunek tzw. stół szwedzki)

 

Spodziewane efekty:

·         Zapewnienie uczniom dobrej zabawy mikołajkowej.

·         Stworzenie świątecznego nastroju w dniu zajęć szkolnych.

·         Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa.

·         Rozwijanie kompetencji społecznych – bycia w grupie.

 

Przebieg Zabawy Mikołajkowej

 

1..              Zabawa powitalna „Wszyscy są":

Wszyscy są

Witam was

Zaczynamy już czas

Jestem ja, jesteś ty

Na dwa, trzy

Podajmy sobie rączki

I zróbmy kółka dwa

I uszko do uszka

I brzuszek do brzuszka

I tak do białego dnia

Więc, bawmy się

Więc, bawmy się

Zabawa nic nie kosztuje

Masz rączki dwie.

Więc klaśnij w nie

Zabawa niechaj trwa.

2.  Quiz na temat Świętego Mikołaja:

I.       Jak wygląda św. Mikołaj?

II.   Kiedy obchodzi imieniny?

III.                       Gdzie mieszka św. Mikołaj

IV.  Jakim pojazdem porusza się po świecie?

V.      Jakie zwierzęta ciągną sanie św. Mikołaja?

VI.  Co św. Mikołaj przynosi dzieciom?

3.     Wołanie Mikołaja „ PRZYJEDŹ DO NAS MIKOŁAJU”

- Recytacja tekstu (powtarzanie kolejnych wersów za wychowawcą):
Kochany Mikołaju

Kiedy za oknami, w śniegu zasną drzewa i wiatr o zimie śpiewa.
Przyjedź do nas Mikołaju, Mikołaju
Z workiem jak to niebo,
Przywieź radość i zabawki dla nas, dla każdego.
Przyjedź do nas Mikołaju, Mikołaju
Na saniach srebrzystych, niech Ci gwiazdy drogę wskażą
Drogę wskażą, gdzie czekamy wszyscy, gdzie czekamy wszyscy.
Usiądź pod choinką, porozmawiaj z nami
I tak jak się śniło obdziel nas wszystkich podarkami.

4.     Wejście Mikołaja

-    Mikołaj oznajmia swoje nadejście dzwoneczkiem

       -    Mikołaj niesie wór z prezentami i podchodzi do choinki.

5.  Powitanie Mikołaja

-    Mikołaj staje koło choinki i wita się z dziećmi.

-          Wspólne zaśpiewanie piosenki M. Jeżowskiej „Kochany panie Mikołaju".

-          Obdarowanie Mikołaja serduszkami przygotowanymi przez uczniów.

6. Przedstawienie przygotowane przez uczniów klasy V Szkoły Pijarskiej.

 

 

7. Zabawy przy muzyce z Mikołajem

-              „Ojciec Wirgiliusz"

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje

a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje

hejże dzieci, hejże ha. hejże ha„ hejże ha

róbcie wszyscy to co ja, to co ja (dowolne ruchy pokazuje Mikołaj)

-             „ Pingwin"

O jak przyjemnie jak wesoło

w pingwina bawić się, się się

raz nóżka w lewo              (Mikołaj prowadzi wężyk)

raz nóżka w prawo

do przodu

do tyłu

i raz dwa trzy

-               „Muzykant'"

Jestem muzykantem, konszabelantem

my muzykanci konszabelanci

ja umiem grać

i my umiemy grać

a na czym

na skrzypcach (bębnie, pianinie, flecie itp.)

(dzieci i Mikołaj naśladują sposób grania na instrumentach)

-              Zabawy naśladujące Mikołaja (Mikołaj stoi w środku koła):

                     tańczymy jak wesołe Mikołaje

                     tańczymy jakby Mikołaj niósł ciężki worek

                     rzucamy w Mikołaja śnieżkami

                     tańczymy jak Mikołaj oganiający się od much

                     tańczymy jakby Mikołaj niósł bardzo ciężki worek

8. Mikołajkowe prezenty

- Mikołaj staje koło choinki i rozdaje wszystkim uczniom paczki świąteczne

9. Wspólne kolędowanie w kręgu

- Uczniowie siadają w kole na krzesłach i wspólnie odśpiewują znane kolędy przy akompaniamencie nagrań.

10. Pożegnanie Mikołaja

-                 Mikołaj żegna się z dziećmi

-                 Zaproszenie Mikołaja na przyszły rok.

-                 Słuchanie piosenki z płyty CD (np. Ich Troje „ Ding Dong)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wszystkie dzieci kochają św. Mikołaja. Nawet te, które nie wierzą już w jego istnienie. Często w listach przesyłają mu pozdrowienia, opowiadają o kłopotach i radościach, czasami proszą o pomoc.

Podczas mikołajkowej zabawy uczeń:

·         potrafi współtworzyć atmosferę wspólnej, kulturalnej zabawy,

·         umie wyrażać szacunek do tradycji i obrzędów,

·         zna zwyczaje mikołajkowe,

·         potrafi rozwiązywać zagadki.


Pomoce:
6 kopert ( w każdej kopercie znajdują się zadania do wykonania), kolorowe balony, mikołajkowe upominki.

Przebieg uroczystości.

b.         Nauczyciel rozkłada koperty przy kolorowych balonikach. Wybrane przez niego dziecko przekłuwa balon, sygnalizując w ten sposób, z której koperty wybiera zadanie do wykonania. Rozpoczyna się wspólna zabawa.

ZAWARTOŚĆ KOPERT

I.          .Błyskawiczny quiz „ Co wiem o św. Mikołaju?”

1.         Gdzie mieszka św. Mikołaj?

2.         Kiedy obchodzi imieniny?

3.         Jaki kolor jest ulubionym kolorem św. Mikołaja?

4.         W czym przynosi dzieciom prezenty?

5.         Jakim pojazdem porusza się po świecie?

6.         Jakie zwierzęta ciągną sanie św. Mikołaja?

7.         W jaki sposób podrzuca dzieciom prezenty?

(Chętne dziecko losuje karteczkę z pytaniem samodzielnie je odczytuje i udziela odpowiedzi)

II.         Bałwankowe zadanie.

1.         Wychowawca prosi 4 osoby, których zadaniem będzie narysować z zawiązanymi oczami bałwanka.

III.        Komputerowy zapis.
Odczytaj sylaby z co drugiego okienka, a dowiesz się co myśli o was św. Mikołaj.

sia Po cia tra nia fi nie cie sio być
cio mi się li nio i ciu ser zia decz
zie ni ziu wo zia bec niu sie cię Bie
sie Gra nią tu zię lu nię Je!

Komputerowy zapis otrzymuje każdy uczeń.
Hasło: Potraficie być mili i serdeczni wobec siebie. Gratuluję!

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin