PAŃSTWO POLSKIE WOBEC AMBER GOLD.pdf

(419 KB) Pobierz
RAPORT
Analiza działań organów i instytucji państwowych w odniesieniu
do Amber Gold sp. z o.o.
Analiza działań organów i instytucji państwowych w odniesieniu do Amber Gold sp. z o.o.
SPIS TREŚCI
I.
WSTĘP........................................................................................................... 3
II. DZIAŁANIA ORGANÓW I INSTYTUCJI PAŃSTWOWYCH ............ 4
1
PROKURATURA ......................................................................................... 4
2
SĄDOWNICTWO ........................................................................................ 8
2.1
S ĄD R EJESTROWY ...................................................................................... 8
2.2
S ĄD REJONOWY G DAŃSK -P OŁUDNIE ......................................................... 9
3
URZĄD KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO................................. 12
4
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW .............. 14
5
NARODOWY BANK POLSKI ................................................................. 16
6
MINISTERSTWO FINANSÓW I ORGANY PODATKOWE............ 17
6.1
O RGANY PODATKOWE .............................................................................. 17
6.2
G ENERALNY I NSPEKTOR I NFORMACJI F INANSOWEJ ................................. 19
6.3
D ZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH M INISTERSTWA F INANSÓW .. 23
7
KOMITET STABILNOŚCI FINANSOWEJ........................................... 26
7.1
G RUPA ROBOCZA K OMITETU S TABILNOŚCI F INANSOWEJ ........................ 28
7.1.1 REKOMENDACJE WYMAGAJĄCE INTERWENCJI LEGISLACYJNEJ
29
7.1.2 DZIAŁANIA NIEWYMAGAJĄCE INTERWENCJI LEGISLACYJNEJ35
8
PODSUMOWANIE .................................................................................... 42
2
1009965527.001.png
Analiza działań organów i instytucji państwowych w odniesieniu do Amber Gold sp. z o.o.
I. WSTĘP
Analiza funkcjonowania spółki Amber Gold oraz jej dynamicznego rozwoju, z niewielkiego
podmiotu o zasięgu lokalnym, do dużej firmy o ogólnopolskiej skali działalności, której
aktywność w obszarze usług finansowych spowodowała utratę środków pieniężnych
zainwestowanych przez blisko 11 tys. osób, wskazuje na istnienie szeregu zagadnień
o charakterze prawnym, instytucjonalnym, organizacyjnym, proceduralnym i personalnym, które
przyczyniły się do tej sytuacji. Działalność prowadzona przez spółkę Amber Gold mogła,
i powinna była, być monitorowana na różnych płaszczyznach – w zakresie jej zgodności
z przepisami regulującymi zasady gromadzenia środków pieniężnych innych osób, w zakresie
obrotu wartościami dewizowymi, w zakresie naruszania zbiorowych interesów klientów, w
zakresie prawidłowości realizowanych transakcji z przepisami dotyczącymi przeciwdziałania
praniu pieniędzy, w odniesieniu do wypełniania obowiązków podatkowych, czy też obowiązków
związanych z prowadzeniem ewidencji księgowej i realizowaniem wymogów sprawozdawczych.
Niektóre z instytucji i organów państwa odpowiedzialnych za kontrolę i egzekwowanie
wykonywania poszczególnych obowiązków wypełniały swoje zadania bez zarzutu, inne
podejmowały działania ze znacznym opóźnieniem lub nie podejmowały ich w ogóle albo
wskutek podjętych działań dokonywały kontrowersyjnych rozstrzygnięć.
Charakterystyka czynów zabronionych zarzucanych Marcinowi P. oraz Katarzynie P. przez
Prokuraturę wskazuje, że poza podejrzeniem prowadzenia działalności z zamiarem oszustwa
Spółka naruszała również przepisy dotyczące prowadzenia określonej działalności gospodarczej
oraz obowiązków nałożonych na przedsiębiorców.
W sprawie VI Ds. 64/12 Marcinowi P. postawiono zarzuty:
-
z art. 286 § 1 Kodeksu karnego (dalej kk) w związku z art. 294 § 1 kk w związku z art.
12 kk w związku z art. 65 § 1 kk, tj. zarzut popełnienia przestępstwa oszustwa w stosunku
do mienia o znacznej wartości, które zagrożone jest karą pozbawienia wolności od roku do
lat 10;
-
z art. 106d § 1 Kodeksu karnego skarbowego (dalej kks), tj. zarzut wykonywania
działalności gospodarczej polegającej na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz
pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży bez wpisu do rejestru działalności kantorowej, co
zagrożone jest karą grzywny do 720 stawek dziennych albo karą pozbawienia wolności do
roku, albo obu tym karom łącznie;
-
z art. 270 § 1 kk w związku z art. 272 kk w związku z art. 11 § 2 kk, tj. zarzut popełnienia
przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów (fałszowanie w zbiegu z wyłudzeniem
poświadczenia nieprawdy), które zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat 5;
-
z art. 171 ust. 1 Prawa bankowego, tj. gromadzenia środków pieniężnych innych osób
fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,
w celu udzielania kredytów, pożyczek pieniężnych lub obciążania ryzykiem tych środków
w inny sposób, co zagrożone jest karą grzywny do 5 mln złotych i karą pozbawienia
wolności do lat 3;
-
z art. 79 ust. 4 ustawy o rachunkowości, tj. nie składania sprawozdania finansowego lub
sprawozdania z działalności we właściwym sądzie rejestrowym, za co przewidziana jest
kara grzywny lub ograniczenia wolności.
Katarzynie P. postawiono zarzuty na podstawie następujących przepisów:
-
art. 79 ust. 4 ustawy o rachunkowości, tj. nie składania sprawozdania finansowego lub
sprawozdania z działalności we właściwym sądzie rejestrowym, za co przewidziana jest
kara grzywny lub ograniczenia wolności;
3
1009965527.002.png
Analiza działań organów i instytucji państwowych w odniesieniu do Amber Gold sp. z o.o.
art.272 kk. w zbiegu z art. 587 Kodeksu spółek handlowych, tj. wyłudzenie poświadczenia
nieprawdy w związku z ogłaszaniem danych nieprawdziwych albo przedstawianiem ich
organom spółki, władzom państwowym lub osobie powołanej do rewizji, co zagrożone jest
karą pozbawienia wolności do lat 3.
W kontekście przytoczonych powyżej zarzutów należy domniemywać że gdyby kompetentne
organy zareagowałyby odpowiednio wcześnie na szereg nieprawidłowości w działalności
prowadzonej przez Amber Gold sp. z o.o., uchroniłoby to wiele tysięcy obywateli przed utratą
oszczędności.
Niniejszy raport przedstawia opis działań prowadzonych przez poszczególne organy i instytucje
w odniesieniu do spółki Amber Gold, ze wskazaniem obszarów, w których, w zakresie
kompetencji poszczególnych instytucji i organów, doszło do uchybień lub zaniechań,
skutkujących brakiem lub znaczącym opóźnieniem w podjęciu działań zmierzających do
wyeliminowania z życia gospodarczego podmiotu prowadzącego na szeroką skalę działalność
noszącą znamiona oszustwa. W Raporcie zawarto ponadto opis działań podjętych przez organy
państwowe po upadku Amber Gold sp. z o.o. oraz zaprezentowano rekomendacje dalszych
działań, o charakterze proceduralnym oraz legislacyjnym, których wprowadzenie miałoby na
celu zapobieganie podobnym wydarzeniom w przyszłości. Mając na uwadze, że za zaistnienie
sytuacji związanej z działalnością spółki Amber Gold odpowiedzialne są częściowo
nieprecyzyjne przepisy prawa lub wręcz brak stosownych regulacji prawnych umożliwiających
instytucjom państwowym reagowanie w podobnych przypadkach, Raport wskazuje obszary
systemu prawa, w których pożądana jest interwencja legislacyjna.
-
II.
DZIAŁANIA ORGANÓW I INSTYTUCJI PAŃSTWOWYCH
1 PROKURATURA
Dokonane na podstawie przeprowadzonej w Prokuraturze Generalnej analizy akt ustalenia
wskazują, że do powstania szkód majątkowych po stronie znacznej liczby osób w wyniku
działalności prowadzonej przez Amber Gold sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przyczyniły się w
istotny sposób błędy popełnione w toku prowadzonego w tej sprawie przez Prokuraturę
Rejonową Gdańsk – Wrzeszcz postępowania przygotowawczego. W dniu 30 grudnia 2009 roku
wpłynęło zawiadomienie Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 15 grudnia 2009 r.
L.dz.DPO/K/477/58/I/09/PJ o podejrzeniu popełnienia przestępstwa określonego w art.171 ust.1
Prawa bankowego przez Marcina P. – Prezesa Amber Gold sp. z o.o. Po zarejestrowaniu tej
sprawy pod sygn.3 Ds. 237/09 Prokurator – referent przeprowadził postępowanie sprawdzające
w trybie art. 307 k.p.k., ograniczając je do uzyskania niektórych dokumentów związanych z
działalnością tej spółki, po czym w dniu 22 stycznia 2010 roku wydał postanowienie o odmowie
wszczęcia śledztwa stwierdzając, że czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego. Orzeczenie
to zaskarżyła Komisja Nadzoru Finansowego i w dniu 15 kwietnia 2010 r. Sąd Rejonowy
Gdańsk – Południe postanowieniem sygn.II 1 Kp 21/10 zażalenie to uwzględnił, uchylając w/w
postanowienie i wskazując w uzasadnieniu, że decyzja ta jest przedwczesna, zapadła bowiem na
podstawie niekompletnego materiału dowodowego. Sąd wskazał też czynności, jakie należy
wykonać w tej sprawie, niezbędne do podjęcia prawidłowej decyzji merytorycznej. W opinii
Sądu Prokurator winien był uzyskać informacje dotyczące m.in.: szczegółów oferowanych przez
spółkę produktów w postaci kontraktów terminowych na złoto; sposobu generowania stopy
zwrotu z inwestycji w kontrakt terminowy na złoto, gwarantowanej przez spółkę; źródeł
pochodzenia środków na wypłatę oprocentowania; towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym
zawarte miało być ubezpieczenie gromadzonego złota; oddziałów BGŻ S.A., w których
przechowywane miało być sprzedawane przez spółkę złoto; źródeł środków finansowych
udzielanych przez spółkę w formie pożyczek; sposobu wydania klientowi złota w przypadku
zerwania kontraktu oraz źródeł pochodzenia nabywanego przez spółkę złota. W opinii sądu
4
1009965527.003.png
Analiza działań organów i instytucji państwowych w odniesieniu do Amber Gold sp. z o.o.
oskarżyciel publiczny winien był dokonać czynności pozwalających na ustalenie źródeł
finansowania prowadzonej przez spółkę Amber Gold działalności polegającej na udzielaniu
pożyczek pieniężnych, w której znajdowały się produkty finansowe o długim terminie spłaty
i znacznej wartości udzielanej pożyczki, weryfikację zawartości skrzynek depozytowych BGŻ
S.A. oraz udzielenie odpowiedzi, czy pozyskiwane przez spółkę środki pochodzące ze sprzedaży
kontraktów terminowych mogły być przeznaczone do prowadzenia wymagającej zezwolenia
działalności, polegającej na udzielaniu pożyczek pieniężnych. Dopiero zebrany w ten sposób
materiał dowodowy pozwoliłby, zdaniem Sądu, wszechstronnie zbadać sprawę i poczynić
prawidłowe ustalenia faktyczne.
Po zwrocie akt sprawy do Prokuratury Rejonowej Gdańsk – Wrzeszcz w dniu 4 maja 2010 r.
sprawa została ponownie zarejestrowana pod sygn.3 Ds. 73/10, po czym akta zostały przekazane
do Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku z poleceniem wszczęcia w tej sprawie dochodzenia.
W dniu 18 maja 2010 r. wszczęto dochodzenie, w toku którego zgromadzono dodatkowe
dokumenty związane z działalnością Spółki z o.o. Amber Gold, przesłuchano też w charakterze
świadka Prezesa tej Spółki – Marcina P., a następnie w dniu 18 sierpnia 2010 roku prowadzone
w tej sprawie dochodzenie umorzono wobec stwierdzenia, że czyn nie zawiera znamion czynu
zabronionego. Również to postanowienie zostało zaskarżone przez Komisję Nadzoru
Finansowego, a zażalenie zostało uwzględnione przez Sąd Rejonowy Gdańsk - Południe, który
postanowieniem z dnia 16 grudnia 2010 roku sygn.II Kp 95/10 uchylił orzeczenie Prokuratora
przekazując mu sprawę do dalszego prowadzenia. Zdaniem Sądu, Prokurator, podejmując
zaskarżoną decyzję, pominął treść art. 330 § 1 K.p.k., albowiem zalecenia Sądu zawarte w
poprzednim postanowieniu z 15 kwietnia 2010 r. zostały przez Prokuratora wykonane w sposób
wadliwy, co rzutowało na końcowe ustalenia faktyczne w tej sprawie. Prokurator przesłuchał
jedynie Marcina P. na poszczególne okoliczności wskazane w postanowieniu Sądu, nie dokonał
natomiast żadnej weryfikacji jego twierdzeń, chociażby poprzez ich skonfrontowanie
z dokumentami zgromadzonymi w sprawie, w tym zabezpieczonymi umowami. Sąd podkreślił,
że zeznania świadków w znacznej części pozostają w sprzeczności z dokumentami
zgromadzonymi w sprawie. Wskazał również, że wątpliwości budzą zeznania Marcina P.
odnośnie do sposobu wydania złota klientom z uwagi na fakt, iż formularz zawieranych
z klientami umów nie przewidywał takiej możliwości. Okoliczność ta również wymagała
wyjaśnienia. Wreszcie z zeznań Marcina P., zdaniem Sądu, wynikało, iż źródłem środków na
wypłatę pożyczek były tylko i wyłącznie wypracowane dochody firmy, jednakże Prokurator nie
zabezpieczył żadnych dokumentów, które obrazowałyby osiągane przez spółkę Amber Gold
dochody i uprawdopodabniałyby to twierdzenie. Sąd podkreślił, że nie można zgodzić się
z twierdzeniem Prokuratora, iż w przedmiotowej sprawie nie została uprawdopodobniona
możliwość zaistnienia przestępstwa. Z dokumentów zgromadzonych w sprawie wynikało
jednoznacznie, zdaniem Sądu, iż w działalności spółki Amber Gold występowały niejasności,
które mogły wskazywać na możliwość zaistnienia przestępstwa z art. 171 ust. 1 ustawy Prawo
bankowe, względnie nawet z art. 286 § 1 Kodeksu karnego, a więc przestępstwa oszustwa.
Po zwrocie sprawy do Prokuratury Gdańsk – Wrzeszcz zarejestrowano ją w tej jednostce pod
sygn.3 Ds. 5/11, zlecając Komendzie Miejskiej Policji w Gdańsku wykonanie licznych,
szczegółowo określonych czynności procesowych. W dniu 15 lutego 2011 roku wydano
postanowienie o zasięgnięciu opinii biegłego rewidenta, zlecając mu ocenę działalności Spółki
z punktu widzenia jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W związku z przedłużającym się
terminem opracowania tej opinii – postanowieniem z dnia 31 maja 2011 roku Prokurator
zawiesił postępowanie w sprawie.
W dniu 28 listopada 2011 r. do Prokuratury Generalnej wpłynęło pismo Przewodniczącego
Komisji Nadzoru Finansowego, zawierające krytyczne uwagi odnoszące się do dochodzenia
Prokuratury Rejonowej Gdańsk - Wrzeszcz, w tym również do decyzji o zawieszeniu tego
postępowania. 7 grudnia 2011 r. Prokurator Departamentu Postępowania Przygotowawczego
5
1009965527.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin