EDUKACJA KULTULARNA.PDF
(
632 KB
)
Pobierz
edukacja_kult_raport_w.pelna
Raport został opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
jako jeden z
Raportów o Stanie Kultury
, podsumowuj
ą
cych zmiany, jakie dokonały si
ę
w sektorze kultury w Polsce w ci
ą
gu ostatnich dwudziestu lat.
Tre
ś
ci zawarte w Raportach o Stanie Kultury odzwierciedlaj
ą
wył
ą
cznie pogl
ą
dy ich
autorów.
Raporty o Stanie Kultury obejmuj
ą
nast
ę
puj
ą
ce obszary tematyczne:
Û
Raport o stanie i zró
Ŝ
nicowaniach kultury miejskiej;
Û
Raport o finansowaniu i zarz
ą
dzaniu instytucjami kultury;
Û
Raport o systemie ochrony dziedzictwa kulturowego;
Û
Raport o muzeach;
Û
Raport o wzornictwie;
Û
Raport o rynku dzieł sztuki;
Û
Raport o ksi
ąŜ
ce;
Û
Raport o teatrze;
Û
Raport o ta
ń
cu współczesnym;
Û
Raport o kinematografii;
Û
Raport o szkolnictwie artystycznym;
Û
Raport o edukacji kulturalnej;
Û
Raport o digitalizacji dóbr kultury;
Û
Raport o mediach audiowizualnych;
Û
Raport o promocji Polski przez kultur
ę
.
Barbara Fatyga
współpraca Jacek Nowi
ń
ski i Tomasz Kukołowicz
JAKIEJ KULTURY POLACY POTRZEBUJ
Ą
I CZY EDUKACJA KULTURALNA IM J
Ą
ZAPEWNIA?
Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego
Warszawa, 31 marca 2009 r.
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
Spis tre
ś
ci
1. Wst
ę
p: postawienie problemu i zawarto
ść
raportu
2. Główne tezy raportu
3. Empiryczny model przestrzeni kultury dla edukacji kulturalnej
4. Wnioski z analizy rodziny poj
ęć
dla poj
ę
cia edukacji kulturalnej. Modele edukacji
kulturalnej
5. Kulturowe i społeczne uwarunkowania edukacji kulturalnej we współczesnej Polsce
6. Edukacja kulturalna jako system lub jako element układów kultury?
7. Odbiorcy przekazów edukacyjnych: typologia
ś
rodowisk kulturalnych
8. Zako
ń
czenie: jeszcze kilka kamyków do ró
Ŝ
nych ogródków
Aneks 1.
Rodzina pojęć dla pojęcia edukacja kulturalna – zbiór określeń i definicji (opracowała
Barbara Fatyga )
Aneks 2.
Potrzeby kulturalne według typu miasta i według kategorii wiekowych (opracował
Tomasz Kukołowicz )
Aneks 3.
WyobraŜenie idealnej instytucji kultury (opracował Jacek Nowiński)
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
1
1.
Wst
ę
p: postawienie problemu i zawarto
ść
raportu
Kultura nie jest czym
ś
co si
ę
po prostu
wchłania: kultury trzeba si
ę
uczy
ć
1
Oczywiście, Ŝe kultury trzeba się uczyć, między innymi po to, by uczyć Innych. Pytania
podstawowe dotyczą raczej kwestii:
Jak to robi
ć
? Po co? Kto ma to robi
ć
?
Jak równieŜ –
kto
ma decydowa
ć
, co jest robione?
Tymczasem w
pogl
ą
dach na edukacj
ę
kulturaln
ą
we
współczesnej Polsce istnieje coraz bardziej dolegliwa i zarazem fundamentalna rozbie
Ŝ
no
ść,
którą dobrze oddaje przesłanie zawarte w przytoczonym mottcie. Z jednej strony, w dyskursie
publicznym (w tym takŜe naukowym) oraz w działaniach instytucji kultury wciąŜ trwają,
bronione ciągle, chociaŜ mocno juŜ nadwątlone, szańce tzw. kultury wysokiej – dla tradycyjnie
rozumianej edukacji kulturalnej stanowiącej rezerwuar wartości, wzorców i wzorów
postępowania.). Z drugiej strony, mamy nacierające szyki obrońców, zwolenników i wyznawców
kultury popularnej oraz kohorty działaczy-animatorów. Na ogół proponują oni krańcowo inny
model przyswajania kultury niŜ ten, który powinny
upowszechnia
ć
, wdra
Ŝ
a
ć oraz
legitymizowa
ć
szkoła i tradycyjne instytucje kultury
Co ma zatem czynić Państwowy Mecenas i Państwowa lub Samorządowa Władza za
kulturę narodu i/lub lokalnych środowisk odpowiedzialna? Czy ma trzymać się z obrońcami
szańca? (Jak moŜna sądzić z obserwacji właśnie to nadal czyni). Czy przyłączyć się do szyków
„barbarzyńców”?
A mo
Ŝ
e istnieje trzecia droga?
Wspieranie obu stron wydaje się wątpliwe – tak
moralnie, jak i przede wszystkim ekonomicznie – przede wszystkim dla państwa, bo samorządom
o wiele łatwiej Ŝyje się bez rozterek związanych z tym dylematem. W końcu nawet regulacje
prawne zmusiły je do współŜycia i oswojenia się z
kulturalnymi heretykami
czy teŜ
nawiedzonymi działaczami społecznymi
oraz – co istotne – do finansowania ich pomysłów.
1
E. Baldwin i in.,
Wst
ę
p do kulturoznawstwa
, przeł. M. Kaczyński i in., Zysk i S-ka, Poznań 2007, s.
28.
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
2
Światli samorządowcy dostrzegają w nich często wręcz n ajwięk sz y k a pita ł ludz ki
wła sn yc h środ owi sk lok aln yc h.
Raport ten (wraz z doł
ą
czonymi aneksami) powinien pomóc w odpowiedzi na
nast
ę
puj
ą
ce pytania szczegółowe
:
·
czym jest, a czym nie jest edukacja kulturalna we współczesnej Polsce?
·
jakie są, a jakie powinny być jej cele?
·
kto jest, a kto powinien być jej adresatem?
·
jakie cechy powinien mieć nowoczesny edukator, a jakie instytucja (lub organizacja)
zajmująca się edukacją kulturalną?
·
dlaczego warto zmieniać treści, formy i kształt instytucjonalny edukacji kulturalnej?
·
dlaczego warto myśleć o rewolucji, a nie o ewolucji systemu?
W całości raport jest rozwinięciem, uzasadnieniem i dowodem – w takiej mierze, w jakiej
to było moŜliwe – sformułowanych niŜej głównych tez.
W rozdziale 3 omawiam, zrekonstruowany na podstawie róŜnych badań,
model
empirycznej przestrzeni, w której współcze
ś
nie dokonuj
ą
si
ę
praktyki edukacji kulturalnej.
Do budowy tego modelu posłuŜyły:
– wymiary aksjologiczne i symboliczne (
wzorzec człowieka kulturalnego
jako obiekt
niezrealizowanych marzeń o wyŜszej niŜ obecna jakości Ŝycia oraz zadeklarowane w badaniach
potrzeby kulturalne
);
– wymiary codziennych, angaŜujących Polaków
praktyk kulturalnych
.
Tak rozumiana empiryczna przestrzeń kultury stanowi tu podstawę dowodzenia
i wnioskowania.
W rozdziale 4 przedstawiłam wyniki analizy tzw. rodziny pojęć współwystępujących lub
uŜywanych zamiennie – w przeszłości i obecnie – z pojęciem edukacji kulturalnej. Dane
zebrane do analizy zawiera aneks 1, do którego często się odwołuję. NajwaŜniejsza w tym
rozdziale jest rekonstrukcja trzech modeli opisywanych w dyskursie o edukacji kulturalnej:
– modelu
edukacji hierarchicznej
opartego na relacji edukujący– edukowani;
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
3
Plik z chomika:
akanda
Inne pliki z tego folderu:
ZIELONE PŁUCA POLSKI - 2012r.pdf
(9655 KB)
LASY W POLSCE - 2010.pdf
(11667 KB)
LASY PAŃSTWOWE W LICZBACH - 2010.pdf
(12546 KB)
RAPORT O STANIE LASÓW W POLSCE - 2009.pdf
(36845 KB)
CO WARTO WIEDZIEĆ O LASACH.pdf
(1410 KB)
Inne foldery tego chomika:
Armia Polskla
II Rzeczpospolita
Korupcja
Lasy
Obywatele RP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin