EDUKACJA KULTULARNA.PDF

(632 KB) Pobierz
edukacja_kult_raport_w.pelna
Raport został opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
jako jeden z Raportów o Stanie Kultury , podsumowuj ą cych zmiany, jakie dokonały si ę
w sektorze kultury w Polsce w ci ą gu ostatnich dwudziestu lat.
Tre ś ci zawarte w Raportach o Stanie Kultury odzwierciedlaj ą wył ą cznie pogl ą dy ich
autorów.
Raporty o Stanie Kultury obejmuj ą nast ę puj ą ce obszary tematyczne:
Û Raport o stanie i zró Ŝ nicowaniach kultury miejskiej;
Û Raport o finansowaniu i zarz ą dzaniu instytucjami kultury;
Û Raport o systemie ochrony dziedzictwa kulturowego;
Û Raport o muzeach;
Û Raport o wzornictwie;
Û Raport o rynku dzieł sztuki;
Û Raport o ksi ąŜ ce;
Û Raport o teatrze;
Û Raport o ta ń cu współczesnym;
Û Raport o kinematografii;
Û Raport o szkolnictwie artystycznym;
Û Raport o edukacji kulturalnej;
Û Raport o digitalizacji dóbr kultury;
Û Raport o mediach audiowizualnych;
Û Raport o promocji Polski przez kultur ę .
157077335.003.png
Barbara Fatyga
współpraca Jacek Nowi ń ski i Tomasz Kukołowicz
JAKIEJ KULTURY POLACY POTRZEBUJ Ą
I CZY EDUKACJA KULTURALNA IM J Ą ZAPEWNIA?
Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego
Warszawa, 31 marca 2009 r.
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
157077335.004.png
Spis tre ś ci
1. Wst ę p: postawienie problemu i zawarto ść raportu
2. Główne tezy raportu
3. Empiryczny model przestrzeni kultury dla edukacji kulturalnej
4. Wnioski z analizy rodziny poj ęć dla poj ę cia edukacji kulturalnej. Modele edukacji
kulturalnej
5. Kulturowe i społeczne uwarunkowania edukacji kulturalnej we współczesnej Polsce
6. Edukacja kulturalna jako system lub jako element układów kultury?
7. Odbiorcy przekazów edukacyjnych: typologia ś rodowisk kulturalnych
8. Zako ń czenie: jeszcze kilka kamyków do ró Ŝ nych ogródków
Aneks 1. Rodzina pojęć dla pojęcia edukacja kulturalna – zbiór określeń i definicji (opracowała
Barbara Fatyga )
Aneks 2. Potrzeby kulturalne według typu miasta i według kategorii wiekowych (opracował
Tomasz Kukołowicz )
Aneks 3. WyobraŜenie idealnej instytucji kultury (opracował Jacek Nowiński)
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
1
157077335.005.png
1. Wst ę p: postawienie problemu i zawarto ść raportu
Kultura nie jest czym ś co si ę po prostu
wchłania: kultury trzeba si ę uczy ć 1
Oczywiście, Ŝe kultury trzeba się uczyć, między innymi po to, by uczyć Innych. Pytania
podstawowe dotyczą raczej kwestii: Jak to robi ć ? Po co? Kto ma to robi ć ? Jak równieŜ – kto
ma decydowa ć , co jest robione? Tymczasem w pogl ą dach na edukacj ę kulturaln ą we
współczesnej Polsce istnieje coraz bardziej dolegliwa i zarazem fundamentalna rozbie Ŝ no ść,
którą dobrze oddaje przesłanie zawarte w przytoczonym mottcie. Z jednej strony, w dyskursie
publicznym (w tym takŜe naukowym) oraz w działaniach instytucji kultury wciąŜ trwają,
bronione ciągle, chociaŜ mocno juŜ nadwątlone, szańce tzw. kultury wysokiej – dla tradycyjnie
rozumianej edukacji kulturalnej stanowiącej rezerwuar wartości, wzorców i wzorów
postępowania.). Z drugiej strony, mamy nacierające szyki obrońców, zwolenników i wyznawców
kultury popularnej oraz kohorty działaczy-animatorów. Na ogół proponują oni krańcowo inny
model przyswajania kultury niŜ ten, który powinny upowszechnia ć , wdra Ŝ a ć oraz legitymizowa ć
szkoła i tradycyjne instytucje kultury
Co ma zatem czynić Państwowy Mecenas i Państwowa lub Samorządowa Władza za
kulturę narodu i/lub lokalnych środowisk odpowiedzialna? Czy ma trzymać się z obrońcami
szańca? (Jak moŜna sądzić z obserwacji właśnie to nadal czyni). Czy przyłączyć się do szyków
„barbarzyńców”? A mo Ŝ e istnieje trzecia droga? Wspieranie obu stron wydaje się wątpliwe – tak
moralnie, jak i przede wszystkim ekonomicznie – przede wszystkim dla państwa, bo samorządom
o wiele łatwiej Ŝyje się bez rozterek związanych z tym dylematem. W końcu nawet regulacje
prawne zmusiły je do współŜycia i oswojenia się z kulturalnymi heretykami czy teŜ
nawiedzonymi działaczami społecznymi oraz – co istotne – do finansowania ich pomysłów.
1 E. Baldwin i in., Wst ę p do kulturoznawstwa , przeł. M. Kaczyński i in., Zysk i S-ka, Poznań 2007, s.
28.
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
2
157077335.006.png
Światli samorządowcy dostrzegają w nich często wręcz n ajwięk sz y k a pita ł ludz ki
wła sn yc h środ owi sk lok aln yc h.
Raport ten (wraz z doł ą czonymi aneksami) powinien pomóc w odpowiedzi na
nast ę puj ą ce pytania szczegółowe :
·
czym jest, a czym nie jest edukacja kulturalna we współczesnej Polsce?
·
jakie są, a jakie powinny być jej cele?
·
kto jest, a kto powinien być jej adresatem?
·
jakie cechy powinien mieć nowoczesny edukator, a jakie instytucja (lub organizacja)
zajmująca się edukacją kulturalną?
·
dlaczego warto zmieniać treści, formy i kształt instytucjonalny edukacji kulturalnej?
·
dlaczego warto myśleć o rewolucji, a nie o ewolucji systemu?
W całości raport jest rozwinięciem, uzasadnieniem i dowodem – w takiej mierze, w jakiej
to było moŜliwe – sformułowanych niŜej głównych tez.
W rozdziale 3 omawiam, zrekonstruowany na podstawie róŜnych badań, model
empirycznej przestrzeni, w której współcze ś nie dokonuj ą si ę praktyki edukacji kulturalnej.
Do budowy tego modelu posłuŜyły:
– wymiary aksjologiczne i symboliczne ( wzorzec człowieka kulturalnego jako obiekt
niezrealizowanych marzeń o wyŜszej niŜ obecna jakości Ŝycia oraz zadeklarowane w badaniach
potrzeby kulturalne );
– wymiary codziennych, angaŜujących Polaków praktyk kulturalnych .
Tak rozumiana empiryczna przestrzeń kultury stanowi tu podstawę dowodzenia
i wnioskowania.
W rozdziale 4 przedstawiłam wyniki analizy tzw. rodziny pojęć współwystępujących lub
uŜywanych zamiennie – w przeszłości i obecnie – z pojęciem edukacji kulturalnej. Dane
zebrane do analizy zawiera aneks 1, do którego często się odwołuję. NajwaŜniejsza w tym
rozdziale jest rekonstrukcja trzech modeli opisywanych w dyskursie o edukacji kulturalnej:
– modelu edukacji hierarchicznej opartego na relacji edukujący– edukowani;
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako jeden
z Raportów o Stanie Kultury.
3
157077335.001.png 157077335.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin