DNP wrzesień 2011.pdf
(
4575 KB
)
Pobierz
743113968 UNPDF
ISSN 2083-6805
nr 1/2011
W R Z ES I E Ń 2 011
DoraDca
Nauczyciela
l
r
Cena 24,04zł w tym VAT 5%
Po
dstawa
progr
amow
a:
Kształtow
anie umiejętn
ości społecz
nych przeds
zkolaków
m
ie
si
ąc
a
z
Ew
ą Zie
lińs
ką n
a tem
at
d
iagn
ozo
wan
ia i p
racy
z
dzi
ećm
i zdo
lnym
i
Dia
gn
oza
ro
zw
oj
u d
zie
ck
a w
p
lan
ow
an
iu
pra
cy
wy
cho
w
aw
czo
-d
yd
akt
yc
zne
j w
p
rze
ds
zko
lu
W
y
Wi
ad
T
e
ma
T
m
ie
si
ąc
a
:
Od Redakcji
DORADCA
NAUCzyCIElA
Drodzy Czytelnicy!
Wydawca & Redakcja:
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13
60-595 Poznań
www.nauczycielprzedszkola.pl
redakcja@nauczycielprzedszkola.pl
„Mów dziecku, że jest dobre, że umie, że po-
trai”. Słowa te, które przed wielu laty wypowie-
dział pedagog, wielki przyjaciel dzieci – Janusz
Korczak, nabierają szczególnego znaczenia,
zwłaszcza w kontekście ostatnich zmian formu-
ły pomocy udzielanej dziecku w przedszkolu.
Pierwszy etap edukacji decyduje bowiem w du-
żej mierze o rozwoju dziecka i jego przyszłym
życiu. Umiejętności i wiedza nabyte w przed-
szkolu procentują w późniejszym czasie lepszy-
mi rezultatami w nauce szkolnej, a w dorosłym
życiu – lepszym funkcjonowaniem społecznym
i zawodowym.
Przed nami kolejny rok szkolny i kolejne zadania. Jednym z nich jest nie-
wątpliwie diagnoza rozwoju dziecka, która ma ułatwić poznanie jego moż-
liwości psychoizycznych, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – zarówno
tych wynikających z trudności w nabywaniu wiedzy i umiejętności, jak i tych
wynikających ze szczególnych uzdolnień. Diagnoza nie może stanowić jedynie
obowiązku. Powinna wynikać z przekonania, że jest czymś niezbędnym, bez
czego nie będzie możliwości zorganizowania efektywnej pracy.
Aby już na starcie nowego roku szkolnego pomóc Wam w kompleksowej
organizacji zajęć oraz przezwyciężaniu trudności w prowadzeniu diagnozy,
dostosowaniu działań edukacyjnych do jej wyników i do realizacji podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, oddajemy w Wasze ręce nowe
czasopismo „Doradca Nauczyciela Przedszkola”. Misją czasopisma jest do-
starczenie nauczycielom praktycznej i kompleksowej wiedzy dostosowanej
do realiów życia przedszkolnego, wzbogaconej o materiały i propozycje roz-
wiązań z polskich przedszkoli – czyli tego wszystkiego, co ma ułatwić i ulepszyć
pracę nauczyciela.
W imieniu całej Redakcji w nowym roku szkolnym życzę Wam satysfakcji
z realizacji codziennych zajęć, radości na twarzach Waszych podopiecznych,
a także wdzięczności rodziców za wsparcie udzielane im w trudzie wycho-
wywania dzieci.
Redaktor prowadzący:
Elżbieta Korczewska
Redaktor Naczelny:
Katarzyna Grunt
Sekretarz redakcji:
Marta Górcewicz
marta.gorcewicz@e-forum.com.pl
Redaktor techniczny:
Anna Gruszczyńska-Radecka
anna.gruszczynska-radecka@e-forum.com.pl
Reklama:
Iza Łagódka
tel. (61) 66 55 779
iza.lagodka@e-forum.com.pl
Daria Graczyk
tel. (61) 66 55 778
daria.graczyk@e-forum.com.pl
Obsługa klienta i prenumerata:
Infolinia: 0 801 88 44 22
(61) 66 55 800
Witamy w gronie prenumeratorów!
Korekta:
Aleksandra Wójtowicz
Projekt, ilustracje, DTP:
Bolddesign – Grajczak
Druk:
GRAPhUS PACh Sp. z o.o.
Nakład:
4800
Serwis zdjęciowy:
Dreamstime.com
Elżbieta Korczewska
Redaktor prowadzący
www.nauczycielprzedszkola.pl
1
spis treści
aktualności
3
Aktualności
TEMAT MIESIĄCA
4
Diagnoza rozwoju dziecka w planowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu
Sytuacja przedszkoli – raport NIK
W 2/3 badanych przedszkoli liczebność grup prze-
kroczyła dopuszczalne normy – wynika z raportu NIK.
Niemal połowa polskich dzieci w wieku od 3 do 5 lat pozo-
staje poza zasięgiem wychowania przedszkolnego, a liczba
rodziców, którym odmówiono przyjęcia dziecka do przed-
szkola z powodu braku miejsc, wzrasta. Kontrola NIK wy-
kazała, że przedszkola na prośbę rodziców przyjmują wię-
cej dzieci, niż pozwalają im na to przepisy. W 2/3 placówek
przekroczono maksymalną dopuszczalną liczbę 25 dzieci
w oddziale, co nie tylko ogranicza przedszkolakom możli-
wości rozwoju, ale też może zagrażać ich bezpieczeństwu.
Jak podkreśla NIK, szczególnie trudny będzie najbliższy rok
szkolny, kiedy w przedszkolach nastąpi kumulacja – w zerów-
kach spotkają się 5- i 6-latki.
WYWIAD MIESIĄCA
10
zielone światło dla dzieci utalentowanych. Wywiad z Ewą zielińską na temat diagnozowania i pracy
z dziećmi zdolnymi w przedszkolu
PODSTAWA PROGRAMOWA
15
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci 1.2.
PRACA Z DZIECKIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
21
Jak rozpoznać i wspomagać uzdolnienia przedszkolaków
NARZĘDZIOWNIA
25
Arkusz obserwacji rozwoju dziecka przedszkolnego: fragment – propozycja
27
Arkusz obserwacyjny zdolnego przedszkolaka
29
Plan pracy zespołu ds. ewaluacji nauczycieli Przedszkola … nr …
31
Plan rozwoju zawodowego
32
Propozycja zapisu z ujęciem zasady 1/5
33
Jak pomóc dziecku w adaptacji w przedszkolu
34
Najczęstsze zaburzenia mowy u dzieci
źródło: NIK
Projekt obywatelski
Zniesienie obowiązku szkolnego dla 6-latków i przed-
szkolnego dla 5-latków oraz objęcie subwencją oświatową
przedszkoli zakłada obywatelski projekt nowelizacji usta-
wy o systemie oświaty, pod którym podpisało się ponad
100 tys. osób.
Projekt został przygotowany przez Stowarzyszenie Rzecznik
Praw Rodziców i powstał w reakcji na nowelizację ustawy o sy-
stemie oświaty z 2009 r. Jego głównym celem jest „przywrócenie
stanu sprzed reformy”. zakłada on m.in. zniesienie obowiązku
szkolnego dla 6-latków i obowiązku przedszkolnego dla 5-lat-
ków, a co za tym idzie – powrót do tzw. starej podstawy progra-
mowej nauczania i wychowania przedszkolnego. Autorzy projek-
tu chcą też powstrzymania likwidacji szkół przez wprowadzenie
do ustawy zapisu o konieczności ustalania przez samorządy sieci
publicznych szkół i przedszkoli w porozumieniu z kuratorem
oświaty. Opowiadają się ponadto za objęciem subwencją oświa-
tową edukacji przedszkolnej.
TWÓRCZE ZAJĘCIA
35
„Poznajmy swoje przedszkole” Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej
36
Wspólnie bawimy się i uczymy! Nauka języka angielskiego
37
Gry i zabawy logopedyczne
39
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji na płaszczyźnie 1
40
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji na płaszczyźnie 2
NAUCZYCIEL W ZESPOLE
41
Organizacja pracy zespołu nauczycieli na potrzeby ewaluacji funkcjonowania przedszkola
DOKUMENTACJA PRACY
44
Błędy przy dokumentowaniu pracy zgodnie z zasadą 1/5
źródło: PAP
SYTUACJE KRYZYSOWE
46
Odbiór dziecka z przedszkola przy separacji, rozwodzie lub ograniczeniu władzy rodzicielskiej
Ograniczenie praktyk
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje
redukcję liczby godzin na specjalności nauczycielskiej.
Projekt rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia
przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
zmniejsza wymiar praktyk ze 150 do 105 godzin.
Projekt przewiduje też 75 godzin zajęć z przygotowania
psychologiczno-pedagogicznego zamiast 150. Na dydaktykę
zaś zarezerwowano 60 godzin (dziś 120).
Niestety, obecny system kształcenia przyszłych nauczycieli
nie gwarantuje należytego ich przygotowania do pracy z dziećmi.
Młodzi nauczyciele nie posiadają często podstawowych umiejęt-
ności (np. czytania, aby zaciekawić, umiejętności śpiewu czy ry-
sowania) niezbędnych w pracy z małym dzieckiem. Ograniczenie
podstaw teoretycznych przygotowania psychologiczno-pedago-
gicznego z pewnością nie pozwoli na wykształcenie nauczycieli
kompetentnych, świadomych swojej roli w kształtowaniu młodych
osobowości, umiejących wspierać dziecko.
NOWOCZESNE PRZEDSZKOLE
50
Entliczek, pentliczek, czerwony stoliczek, a na tym stoliczku…
O edukacyjnych grach komputerowych, nawet dla dwulatków
POD CZUJNYM OKIEM SPECJALISTY
52
Gdy pięciolatek mówi: „duza zaba”
AWANS ZAWODOWY
56
Udany start zawodowy, czyli jak właściwie zaplanować swój rozwój
MOJE PRZEDSZKOLE
61
Nauczyciel-artysta kluczem do rozwijania uzdolnień u dzieci
KALENDARIUM
63
Wrzesień i październik 2011
źródło: „Rzeczpospolita”
2
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA
WRZESIEŃ 2011
www.nauczycielprzedszkola.pl
3
temat miesiąca
temat miesiąca
Diagnoza
dziecka
w planowaniu pracy
wychowawczo-dydaktycznej
w przedszkolu
Systematyczna obserwacja zachowań każdego dziecka w grupie przedszkolnej pozwala
nauczycielowi na wyłonienie dzieci, które wykazują ewentualne deicyty rozwojowe i edukacyjne
lub – na odwrót – rozmaite uzdolnienia.
Gromadzenie informacji o dziecku
Znajomość czynników determinujących
aktualny poziom
wiedzy i umiejętności oraz możliwości psychofizycznych
dziecka, w sytuacji gdy odbiegają one od normy rozwojowej.
znajomość ta pozwoli na dobranie kierunków pracy z dzie-
ckiem. Nie zawsze jednak wiedza i umiejętności nauczyciela są
wystarczające, aby mógł sam poradzić sobie ze stwierdzonymi
problemami i potrzebami swego podopiecznego.
Dotychczas w celu uzyskania wsparcia i wska-
zówek, jak pracować z dzieckiem, koniecz-
na była pomoc poradni psychologiczno-
-pedagogicznej.
Nowa formuła tej pomocy w przed-
szkolu obliguje do organizowania pracy
zespołowej nauczyciela i specjalistów,
którzy powinni zostać zatrudnieni
w placówkach przedszkolnych. zatem
pomoc dziecku ze specjalnymi potrze-
bami edukacyjnymi będzie musiała być
udzielana na poziomie przedszkola przez
powołany przez dyrektora zespół.
Nauczyciel, jak pokazują doświadczenia
w tym zakresie, poza udziałem w tej sformalizowanej czę-
ści udzielanej pomocy będzie miał za zadanie podtrzymywać
i utrwalać to, co wypracują specjaliści. Nie zawsze bowiem
praca specjalisty – jeśli był taki zatrudniony w przedszkolu –
pomimo udzielanych nauczycielowi wskazówek była uwzględ-
niana w oddziaływaniach wychowawczo-dydaktycznych. Od
1 września jest to obowiązkiem nauczyciela, z którego formal-
nie będzie musiał się rozliczyć.
D
iagnozowanie dziecka w przedszkolu zyskało od
1 września wsparcie w postaci reformy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. Działania nauczy-
cieli w ramach pracy z dziećmi o specjalnych po-
trzebach edukacyjnych zostaną wzmocnione pracą
specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, a ta z kolei znajdzie
kontynuację w poczynaniach nauczycieli w grupie przedszkol-
nej. Wiele zadań przygotowujących do wdrożenia reformy zo-
stało już zrealizowanych w minionym roku szkolnym. Nowe
zadanie – do realizacji przed 30 września – będzie dotyczyło
opracowania planów działań wspierających lub indywidualnych
programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci objętych
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu.
Umiejętności nauczyciela
w procesie diagnozowania
Monitorowanie rozwoju dziecka powinno stanowić proces
ciągły i systematyczny w codziennej pracy nauczyciela. Główną
techniką zbierania danych jest
obserwacja podopiecznego
w różnych sytuacjach: podczas zajęć i zabaw, z rówieśnikami
i z dorosłymi, zarówno rodzicami, jak i pracownikami
przedszkola oraz osobami, z którymi spotyka się
on podczas pobytu w przedszkolu.
Gromadzenie notatek
(zapisków) z ob-
serwacji każdego dziecka i analizy wytwo-
rów jego działalności (przechowywanych
w dokumentacji każdego wychowanka)
jest najlepszym sposobem utrwalania
spostrzeżeń, które ułatwią sporządzanie
diagnozy rozwoju. Niekiedy konieczne jest
pogłębienie przeprowadzonej obserwa-
cji ze względu na niepokojące zachowania
dziecka. Notatki z
rozmowy z rodzicem czy
specjalistą
powinny również znaleźć się w pro-
wadzonej dokumentacji diagnostycznej.
W jaki sposób gromadzić wszystkie informacje o rozwo-
ju, zachowaniach dziecka? Wydaje się, iż najprostszy sposób to za-
łożenie teczki-segregatora dla każdego dziecka, w którym będzie
gromadzona i przechowywana dokumentacja służąca diagnozie.
Bywają nauczyciele, którzy prowadzą taką dokumentację w formie
elektronicznej. Jeżeli nie mają możliwości skorzystania ze sprzętu
komputerowego w przedszkolu, rejestracji spostrzeżeń dokonu-
ją po wyjściu z placówki. Wypełnieniu 40-godzinnego tygodnia
Każdy nauczyciel, aby móc rzetelnie i sprawnie realizować
zadanie związane z diagnozowaniem rozwoju dziecka, musi
posiadać określoną wiedzę i umiejętności:
Wiedzę z psychologii rozwojowej,
która umożliwi:
•rozpoznanie adekwatności poziomu rozwoju dziecka do opisu
charakterystyki rozwojowej w psychologii;
•rozpoznanie nieprawidłowości, odchyleń rozwojowych czy
szczególnego potencjału;
•określenie kierunku kolejnego, „najbliższego” rozwoju dzie-
cka. Nauczyciel musi wiedzieć, że rozwój charakteryzuje się
następującymi po sobie etapami. Pominięcie któregokolwiek
może skutkować w przyszłości rozmaitymi trudnościami.
Diagnozowanie rozwoju
a podstawa programowa
Wiedzę z metodologii badań,
która pozwoli:
•dobraćmetodybadaniarozwojuadekwatne do badanego
problemu;
•uzyskiwaćwiarygodnąwiedzęna tematrozwojudziecka;
•wykorzystywaćwynikidiagnozydo planowaniapracy.
zgodnie z reformą programową wychowania przedszkolnego
obowiązująca podstawa ma zagwarantować w miarę jednakowy,
a na pewno zbliżony poziom umiejętności dzieci rozpoczynających
naukę w szkole, a także płynne przejście do kolejnego etapu edu-
kacyjnego. Opisane w podstawie umiejętności i zakres wiedzy, jakie
powinno posiąść dziecko w przedszkolu, to opis efektów rozwojo-
wych i edukacyjnych „skrojonych” na miarę jego wieku. To, w jakim
zakresie i w jakim tempie następuje ich nabywanie przez dziecko,
jest także celem obserwacji prowadzonej przez nauczyciela.
Wiedzę z metodyki wychowania przedszkolnego,
która pozwoli
dobrać metody i formy pracy optymalizujące efektywność oddzia-
ływania na rozwój dziecka, z uwzględnieniem sposobów pracy
z przedszkolakiem wykazującym specyiczne potrzeby edukacyjne.
4
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA
WRZESIEŃ 2011
www.nauczycielprzedszkola.pl
5
rozwoju
temat miesiąca
temat miesiąca
pracy służy bowiem również realizowanie zadań związanych
z prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji pedagogicznej
po godzinach pracy z wychowankami.
norodnych umiejętności i wiedzy, określonych w podstawie
programowej wychowania przedszkolnego.
Należy przy tym pamiętać, że opisane w podstawie umie-
jętności i wiedza są tym, co powinno posiadać dziecko kończące
edukację przedszkolną. Wymagania w formie wykazu szczegóło-
wej wiedzy i umiejętności w danym obszarze działalności eduka-
cyjnej, jakie nabywa dziecko w trakcie uczęszczania do przedszko-
la, powinny znaleźć się w narzędziu do diagnozowania
Rozporządzenie podtrzymuje konieczność prowadzenia
przez nauczycieli i specjalistów obserwacji pedagogicznych,
których celem jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psy-
choizycznych. Na podstawie przeprowadzonego rozpoznania
planowane będą sposoby ich zaspakajania i stymulowania roz-
woju wychowanka.
Nowością w procesie diagnozowania umiejętności dzieci i do-
stosowania kierunków pracy do wyników diagnozy jest zespołowy
aspekt czynności podejmowanych przez nauczycieli i specjalistów
przedszkolnych, rozszerzający dotychczas prowadzone działania.
Nauczyciele czy specjaliści zatrudnieni w przedszkolu w przy-
padku stwierdzenia, po dokonaniu diagnozy, że dziecko ze wzglę-
du na potrzeby rozwojowe i edukacyjne wymaga objęcia pomocą
psychologiczno-pedagogiczną, informują o tym niezwłocznie
dyrektora placówki. Ten z kolei powołuje zespół, którego zada-
niem jest ustalenie zakresu, w jakim dziecko wymaga pomocy
psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrze-
by rozwojowe, edukacyjne i możliwości psychoizyczne. zadaniem
zespołu jest także ustalenie zalecanych form, sposobów i czasu
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględ-
nieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych
i możliwości psychoizycznych przedszkolaka.
o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psy-
chologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
dodatkowo uwzględniać się będzie zalecenia w nich zawarte.
Na podstawie zaleceń zespołu w sprawie ustalenia zakresu,
w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedago-
gicznej, form, sposobów i okresu udzielania pomocy, dyrektor
przedszkola ustala zakres, formy, sposoby oraz wymiar godzin,
w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Ustalenia dyrektora dotyczą zarówno dzieci, które posiadają
w/w orzeczenia i opinie, jak i dzieci, które ich nie posiadają, ale
wymagają objęcia pomocą z uwagi na zdiagnozowane potrzeby
rozwojowe i edukacyjne.
O ustalonych dla dziecka formach,
sposobach, czasie udzielania i wymiarze godzin, w których
poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor
przedszkola powiadamia na piśmie rodziców dziecka.
Metody w diagnozowaniu
rozwoju dziecka
Dobór sposobu diagnozowania uzależniony jest od
tego, jakie problemy poddawane są rozpoznaniu. Inny bę-
dzie on w przypadku diagnozy zachowań i postaw społecz-
nych czy umiejętności np. samoobsługowych, a inny w przy-
padku diagnozowania np. rozwoju mowy. Wśród metod
najczęściej wykorzystywanych w diagnozie przedszkolnej
ze względu na ich dostępność, możliwości praktycznego
wykorzystania, a także podmiot badawczy wyróżnia się
w szczególności następujące:
1. Obserwacja
, która umożliwia diagnozowanie postaw
i zachowań o charakterze społecznym: relacje z dziećmi i oso-
bami dorosłymi, współdziałanie z innymi, umiejętności związa-
ne z samoobsługą, radzenie sobie z sytuacjami zadaniowymi.
Dzięki obserwacji można zdiagnozować rozwój emocjonalny,
a także rozwój izyczny.
2. Analiza wytworów działalności dziecka
, dzięki której
poznamy np.:
a) etap rozwoju rysunku dziecka; rysunek pozwala również
diagnozować problemy o charakterze emocjonalnym;
b) poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej (trudności w łą-
czeniu elementów, trudności z utrzymaniem się w konturach
rysunku u dziecka 5-letniego świadczą o tym, że ta koordynacja
jest słaba);
c) stan napięcia mięśniowego (słabe, ledwie widoczne, chwiej-
ne linie w rysunku świadczą o słabym napięciu);
d) poziom odwzorowywania elementów;
e) rozumienie treści z kategorii pojęć matematycznych (odwzo-
rowywanie liczebności, rytmu itd.);
e) poziom orientacji na płaszczyźnie; orientację przestrzenną
przy analizie konstrukcji (np. budowli z klocków).
3. Rozmowa z dzieckiem
, która pozwala zdiagnozować
przede wszystkim rozwój mowy, jej różne aspekty (fonetycz-
ny, artykulacyjny, leksykalny, składniowy). Umożliwia także
poznanie stanu wiedzy z różnych dziedzin. Dzięki rozmowie
jesteśmy w stanie rozpoznać różne obawy, lęki, negatywne
doświadczenia dziecka, które także mogą rzutować na jego
rozwój.
Narzędziownia
: Arkusz obserwacji rozwoju dziecka
Arkusz obserwacji
Arkusz obserwacji każdego dziecka wypełniany jest przez
nauczyciela sukcesywnie, w kilku etapach:
• I etap: diagnoza wstępna
– nauczyciel odnotowuje poznane
możliwości i potrzeby wychowanka, określa jego potencjał, a na-
stępnie kierunki pracy (np. stymulację, wyrównywanie deicytów,
rozwijanie uzdolnień). Do przyjętych kierunków dostosowuje
sposoby pracy z dzieckiem.
• II etap: diagnoza okresowa
– to porównywanie z diagnozą
wstępną. Nauczyciel ewaluuje przyjęte kierunki pracy z dzie-
ckiem, określa jej rezultaty. Uzyskane efekty pracy będą rzutować
na to, w jaki sposób zostanie zaplanowana i realizowana praca
nauczycieli z podopiecznym w dalszym okresie.
• III etap: diagnoza końcowa
– to obserwacja końcowych efek-
tów rocznej pracy. Podsumowanie: czego dziecko nauczyło się
i co jest jeszcze w fazie nabywania. Ten etap kończy się anali-
zą umiejętności wychowanka i wytyczeniem kierunków pracy
w przyszłości dla nauczyciela i rodzica.
Plan działań wspierających
W oparciu o § 22 ust. 1 rozporządzenia zespół na podstawie
ustalonych przez dyrektora form, metod pracy i okresu udzielenia
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także
wymiaru godzin, w których poszczegól-
ne formy pomocy będą realizowane,
opracowuje dla dziecka plan działań
wspierających. Planu nie opraco-
wuje się dla wychowanka, który
posiada orzeczenie o potrze-
bie kształcenia specjalnego.
Natomiast opracowuje się go dla
podopiecznego, który posiada
W przypadku orzeczenia
W przypadku dziecka posiadającego orze-
czenie: o potrzebie kształcenia specjalnego,
o potrzebie indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego czy
Praca z dzieckiem po diagnozie
Każde dziecko, którego diagnoza rozwoju wskazuje na trud-
ności w nabywaniu przez nie wiedzy i umiejętności charaktery-
stycznych dla wieku rozwojowego i odnoszonych do efektów
opisanych w podstawie programowej wychowania przedszkol-
nego, a także dziecko, którego umiejętności wykraczają poza
podstawę, wymaga organizacji i realizacji pracy indywidualnej,
dostosowującej dobór treści i metod do możliwości i potrzeb da-
nego przedszkolaka. Obowiązkiem nauczyciela jest organizacja
pracy indywidualnej ukierunkowanej na niwelowanie trudności
lub wspieranie rozwoju wychowanka uzdolnionego.
Rozszerzenie działań
Narzędzia diagnostyczne
1 lutego 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie MEN
z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organi-
zacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie to
wnosi wiele zmian w zakresie udzielania i organizacji pomocy
dzieciom – uczęszczającym do przedszkola lub do oddziałów
przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej –
oraz ich rodzicom i nauczycielom. Pomoc psychologiczno-
-pedagogiczna na nowych zasadach obowiązuje od roku
szkolnego 2011/2012.
zgromadzone przez nauczyciela informacje o wychowan-
ku, o stanie jego rozwoju, uzyskane w wyniku prowadzonych
obserwacji tudzież analiz wytworów jego działalności, jak
również wypowiedzi obrazujących umiejętności komunika-
cji i różnych jej aspektów (artykulacyjnych, gramatycznych)
oraz stan posiadanej wiedzy z rożnych dziedzin, są podstawą
do sporządzenia diagnozy odnoszącej się do poziomu róż-
6
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA
WRZESIEŃ 2011
www.nauczycielprzedszkola.pl
7
Plik z chomika:
Grazia66
Inne pliki z tego folderu:
DNP wrzesień 2014.pdf
(4386 KB)
DNP czerwiec 2012.pdf
(3811 KB)
DNP wrzesień 2011.pdf
(4575 KB)
Inne foldery tego chomika:
Bliżej przedszkola
Doradca Dyrektora Przedszkola
Dzieci w Europie
Freblówka
Jutrzenka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin