DNP wrzesień 2011.pdf

(4575 KB) Pobierz
743113968 UNPDF
ISSN 2083-6805 nr 1/2011 W R Z ES I E Ń 2 011
DoraDca Nauczyciela
l
r
Cena 24,04zł w tym VAT 5%
Po dstawa progr amow a:
Kształtow anie umiejętn ości społecz nych przeds zkolaków
m ie si ąc a
z Ew ą Zie lińs ką n a tem at
d iagn ozo wan ia i p racy
z dzi ećm i zdo lnym i
Dia gn oza ro zw oj u d zie ck a w p lan ow an iu pra cy
wy cho w aw czo -d yd akt yc zne j w p rze ds zko lu
W y Wi ad
T e ma T m ie si ąc a :
743113968.051.png 743113968.056.png 743113968.057.png
Od Redakcji
DORADCA NAUCzyCIElA
Drodzy Czytelnicy!
Wydawca & Redakcja:
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13
60-595 Poznań
www.nauczycielprzedszkola.pl
redakcja@nauczycielprzedszkola.pl
„Mów dziecku, że jest dobre, że umie, że po-
trai”. Słowa te, które przed wielu laty wypowie-
dział pedagog, wielki przyjaciel dzieci – Janusz
Korczak, nabierają szczególnego znaczenia,
zwłaszcza w kontekście ostatnich zmian formu-
ły pomocy udzielanej dziecku w przedszkolu.
Pierwszy etap edukacji decyduje bowiem w du-
żej mierze o rozwoju dziecka i jego przyszłym
życiu. Umiejętności i wiedza nabyte w przed-
szkolu procentują w późniejszym czasie lepszy-
mi rezultatami w nauce szkolnej, a w dorosłym
życiu – lepszym funkcjonowaniem społecznym
i zawodowym.
Przed nami kolejny rok szkolny i kolejne zadania. Jednym z nich jest nie-
wątpliwie diagnoza rozwoju dziecka, która ma ułatwić poznanie jego moż-
liwości psychoizycznych, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – zarówno
tych wynikających z trudności w nabywaniu wiedzy i umiejętności, jak i tych
wynikających ze szczególnych uzdolnień. Diagnoza nie może stanowić jedynie
obowiązku. Powinna wynikać z przekonania, że jest czymś niezbędnym, bez
czego nie będzie możliwości zorganizowania efektywnej pracy.
Aby już na starcie nowego roku szkolnego pomóc Wam w kompleksowej
organizacji zajęć oraz przezwyciężaniu trudności w prowadzeniu diagnozy,
dostosowaniu działań edukacyjnych do jej wyników i do realizacji podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, oddajemy w Wasze ręce nowe
czasopismo „Doradca Nauczyciela Przedszkola”. Misją czasopisma jest do-
starczenie nauczycielom praktycznej i kompleksowej wiedzy dostosowanej
do realiów życia przedszkolnego, wzbogaconej o materiały i propozycje roz-
wiązań z polskich przedszkoli – czyli tego wszystkiego, co ma ułatwić i ulepszyć
pracę nauczyciela.
W imieniu całej Redakcji w nowym roku szkolnym życzę Wam satysfakcji
z realizacji codziennych zajęć, radości na twarzach Waszych podopiecznych,
a także wdzięczności rodziców za wsparcie udzielane im w trudzie wycho-
wywania dzieci.
Redaktor prowadzący:
Elżbieta Korczewska
Redaktor Naczelny:
Katarzyna Grunt
Sekretarz redakcji:
Marta Górcewicz
marta.gorcewicz@e-forum.com.pl
Redaktor techniczny:
Anna Gruszczyńska-Radecka
anna.gruszczynska-radecka@e-forum.com.pl
Reklama:
Iza Łagódka
tel. (61) 66 55 779
iza.lagodka@e-forum.com.pl
Daria Graczyk
tel. (61) 66 55 778
daria.graczyk@e-forum.com.pl
Obsługa klienta i prenumerata:
Infolinia: 0 801 88 44 22
(61) 66 55 800
Witamy w gronie prenumeratorów!
Korekta:
Aleksandra Wójtowicz
Projekt, ilustracje, DTP:
Bolddesign – Grajczak
Druk:
GRAPhUS PACh Sp. z o.o.
Nakład:
4800
Serwis zdjęciowy:
Dreamstime.com
Elżbieta Korczewska
Redaktor prowadzący
www.nauczycielprzedszkola.pl
1
743113968.058.png 743113968.001.png 743113968.002.png 743113968.003.png 743113968.004.png 743113968.005.png 743113968.006.png 743113968.007.png 743113968.008.png 743113968.009.png 743113968.010.png
spis treści
aktualności
3 Aktualności
TEMAT MIESIĄCA
4 Diagnoza rozwoju dziecka w planowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu
Sytuacja przedszkoli – raport NIK
W 2/3 badanych przedszkoli liczebność grup prze-
kroczyła dopuszczalne normy – wynika z raportu NIK.
Niemal połowa polskich dzieci w wieku od 3 do 5 lat pozo-
staje poza zasięgiem wychowania przedszkolnego, a liczba
rodziców, którym odmówiono przyjęcia dziecka do przed-
szkola z powodu braku miejsc, wzrasta. Kontrola NIK wy-
kazała, że przedszkola na prośbę rodziców przyjmują wię-
cej dzieci, niż pozwalają im na to przepisy. W 2/3 placówek
przekroczono maksymalną dopuszczalną liczbę 25 dzieci
w oddziale, co nie tylko ogranicza przedszkolakom możli-
wości rozwoju, ale też może zagrażać ich bezpieczeństwu.
Jak podkreśla NIK, szczególnie trudny będzie najbliższy rok
szkolny, kiedy w przedszkolach nastąpi kumulacja – w zerów-
kach spotkają się 5- i 6-latki.
WYWIAD MIESIĄCA
10 zielone światło dla dzieci utalentowanych. Wywiad z Ewą zielińską na temat diagnozowania i pracy
z dziećmi zdolnymi w przedszkolu
PODSTAWA PROGRAMOWA
15 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci 1.2.
PRACA Z DZIECKIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
21 Jak rozpoznać i wspomagać uzdolnienia przedszkolaków
NARZĘDZIOWNIA
25 Arkusz obserwacji rozwoju dziecka przedszkolnego: fragment – propozycja
27 Arkusz obserwacyjny zdolnego przedszkolaka
29 Plan pracy zespołu ds. ewaluacji nauczycieli Przedszkola … nr …
31 Plan rozwoju zawodowego
32 Propozycja zapisu z ujęciem zasady 1/5
33 Jak pomóc dziecku w adaptacji w przedszkolu
34 Najczęstsze zaburzenia mowy u dzieci
źródło: NIK
Projekt obywatelski
Zniesienie obowiązku szkolnego dla 6-latków i przed-
szkolnego dla 5-latków oraz objęcie subwencją oświatową
przedszkoli zakłada obywatelski projekt nowelizacji usta-
wy o systemie oświaty, pod którym podpisało się ponad
100 tys. osób.
Projekt został przygotowany przez Stowarzyszenie Rzecznik
Praw Rodziców i powstał w reakcji na nowelizację ustawy o sy-
stemie oświaty z 2009 r. Jego głównym celem jest „przywrócenie
stanu sprzed reformy”. zakłada on m.in. zniesienie obowiązku
szkolnego dla 6-latków i obowiązku przedszkolnego dla 5-lat-
ków, a co za tym idzie – powrót do tzw. starej podstawy progra-
mowej nauczania i wychowania przedszkolnego. Autorzy projek-
tu chcą też powstrzymania likwidacji szkół przez wprowadzenie
do ustawy zapisu o konieczności ustalania przez samorządy sieci
publicznych szkół i przedszkoli w porozumieniu z kuratorem
oświaty. Opowiadają się ponadto za objęciem subwencją oświa-
tową edukacji przedszkolnej.
TWÓRCZE ZAJĘCIA
35 „Poznajmy swoje przedszkole” Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej
36 Wspólnie bawimy się i uczymy! Nauka języka angielskiego
37 Gry i zabawy logopedyczne
39 Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji na płaszczyźnie 1
40 Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji na płaszczyźnie 2
NAUCZYCIEL W ZESPOLE
41 Organizacja pracy zespołu nauczycieli na potrzeby ewaluacji funkcjonowania przedszkola
DOKUMENTACJA PRACY
44 Błędy przy dokumentowaniu pracy zgodnie z zasadą 1/5
źródło: PAP
SYTUACJE KRYZYSOWE
46 Odbiór dziecka z przedszkola przy separacji, rozwodzie lub ograniczeniu władzy rodzicielskiej
Ograniczenie praktyk
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje
redukcję liczby godzin na specjalności nauczycielskiej.
Projekt rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia
przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
zmniejsza wymiar praktyk ze 150 do 105 godzin.
Projekt przewiduje też 75 godzin zajęć z przygotowania
psychologiczno-pedagogicznego zamiast 150. Na dydaktykę
zaś zarezerwowano 60 godzin (dziś 120).
Niestety, obecny system kształcenia przyszłych nauczycieli
nie gwarantuje należytego ich przygotowania do pracy z dziećmi.
Młodzi nauczyciele nie posiadają często podstawowych umiejęt-
ności (np. czytania, aby zaciekawić, umiejętności śpiewu czy ry-
sowania) niezbędnych w pracy z małym dzieckiem. Ograniczenie
podstaw teoretycznych przygotowania psychologiczno-pedago-
gicznego z pewnością nie pozwoli na wykształcenie nauczycieli
kompetentnych, świadomych swojej roli w kształtowaniu młodych
osobowości, umiejących wspierać dziecko.
NOWOCZESNE PRZEDSZKOLE
50 Entliczek, pentliczek, czerwony stoliczek, a na tym stoliczku…
O edukacyjnych grach komputerowych, nawet dla dwulatków
POD CZUJNYM OKIEM SPECJALISTY
52 Gdy pięciolatek mówi: „duza zaba”
AWANS ZAWODOWY
56 Udany start zawodowy, czyli jak właściwie zaplanować swój rozwój
MOJE PRZEDSZKOLE
61 Nauczyciel-artysta kluczem do rozwijania uzdolnień u dzieci
KALENDARIUM
63 Wrzesień i październik 2011
źródło: „Rzeczpospolita”
2
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA WRZESIEŃ 2011
www.nauczycielprzedszkola.pl
3
743113968.011.png 743113968.012.png 743113968.013.png 743113968.014.png 743113968.015.png 743113968.016.png 743113968.017.png 743113968.018.png 743113968.019.png
temat miesiąca
temat miesiąca
Diagnoza
dziecka
w planowaniu pracy
wychowawczo-dydaktycznej
w przedszkolu
Systematyczna obserwacja zachowań każdego dziecka w grupie przedszkolnej pozwala
nauczycielowi na wyłonienie dzieci, które wykazują ewentualne deicyty rozwojowe i edukacyjne
lub – na odwrót – rozmaite uzdolnienia.
Gromadzenie informacji o dziecku
Znajomość czynników determinujących aktualny poziom
wiedzy i umiejętności oraz możliwości psychofizycznych
dziecka, w sytuacji gdy odbiegają one od normy rozwojowej.
znajomość ta pozwoli na dobranie kierunków pracy z dzie-
ckiem. Nie zawsze jednak wiedza i umiejętności nauczyciela są
wystarczające, aby mógł sam poradzić sobie ze stwierdzonymi
problemami i potrzebami swego podopiecznego.
Dotychczas w celu uzyskania wsparcia i wska-
zówek, jak pracować z dzieckiem, koniecz-
na była pomoc poradni psychologiczno-
-pedagogicznej.
Nowa formuła tej pomocy w przed-
szkolu obliguje do organizowania pracy
zespołowej nauczyciela i specjalistów,
którzy powinni zostać zatrudnieni
w placówkach przedszkolnych. zatem
pomoc dziecku ze specjalnymi potrze-
bami edukacyjnymi będzie musiała być
udzielana na poziomie przedszkola przez
powołany przez dyrektora zespół.
Nauczyciel, jak pokazują doświadczenia
w tym zakresie, poza udziałem w tej sformalizowanej czę-
ści udzielanej pomocy będzie miał za zadanie podtrzymywać
i utrwalać to, co wypracują specjaliści. Nie zawsze bowiem
praca specjalisty – jeśli był taki zatrudniony w przedszkolu –
pomimo udzielanych nauczycielowi wskazówek była uwzględ-
niana w oddziaływaniach wychowawczo-dydaktycznych. Od
1 września jest to obowiązkiem nauczyciela, z którego formal-
nie będzie musiał się rozliczyć.
D iagnozowanie dziecka w przedszkolu zyskało od
1 września wsparcie w postaci reformy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. Działania nauczy-
cieli w ramach pracy z dziećmi o specjalnych po-
trzebach edukacyjnych zostaną wzmocnione pracą
specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, a ta z kolei znajdzie
kontynuację w poczynaniach nauczycieli w grupie przedszkol-
nej. Wiele zadań przygotowujących do wdrożenia reformy zo-
stało już zrealizowanych w minionym roku szkolnym. Nowe
zadanie – do realizacji przed 30 września – będzie dotyczyło
opracowania planów działań wspierających lub indywidualnych
programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci objętych
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu.
Umiejętności nauczyciela
w procesie diagnozowania
Monitorowanie rozwoju dziecka powinno stanowić proces
ciągły i systematyczny w codziennej pracy nauczyciela. Główną
techniką zbierania danych jest obserwacja podopiecznego
w różnych sytuacjach: podczas zajęć i zabaw, z rówieśnikami
i z dorosłymi, zarówno rodzicami, jak i pracownikami
przedszkola oraz osobami, z którymi spotyka się
on podczas pobytu w przedszkolu.
Gromadzenie notatek (zapisków) z ob-
serwacji każdego dziecka i analizy wytwo-
rów jego działalności (przechowywanych
w dokumentacji każdego wychowanka)
jest najlepszym sposobem utrwalania
spostrzeżeń, które ułatwią sporządzanie
diagnozy rozwoju. Niekiedy konieczne jest
pogłębienie przeprowadzonej obserwa-
cji ze względu na niepokojące zachowania
dziecka. Notatki z  rozmowy z rodzicem czy
specjalistą powinny również znaleźć się w pro-
wadzonej dokumentacji diagnostycznej.
W jaki sposób gromadzić wszystkie informacje o rozwo-
ju, zachowaniach dziecka? Wydaje się, iż najprostszy sposób to za-
łożenie teczki-segregatora dla każdego dziecka, w którym będzie
gromadzona i przechowywana dokumentacja służąca diagnozie.
Bywają nauczyciele, którzy prowadzą taką dokumentację w formie
elektronicznej. Jeżeli nie mają możliwości skorzystania ze sprzętu
komputerowego w przedszkolu, rejestracji spostrzeżeń dokonu-
ją po wyjściu z placówki. Wypełnieniu 40-godzinnego tygodnia
Każdy nauczyciel, aby móc rzetelnie i sprawnie realizować
zadanie związane z diagnozowaniem rozwoju dziecka, musi
posiadać określoną wiedzę i umiejętności:
Wiedzę z psychologii rozwojowej, która umożliwi:
•rozpoznanie adekwatności poziomu rozwoju dziecka do opisu
charakterystyki rozwojowej w psychologii;
•rozpoznanie nieprawidłowości, odchyleń rozwojowych czy
szczególnego potencjału;
•określenie kierunku kolejnego, „najbliższego” rozwoju dzie-
cka. Nauczyciel musi wiedzieć, że rozwój charakteryzuje się
następującymi po sobie etapami. Pominięcie któregokolwiek
może skutkować w przyszłości rozmaitymi trudnościami.
Diagnozowanie rozwoju
a podstawa programowa
Wiedzę z metodologii badań, która pozwoli:
•dobraćmetodybadaniarozwojuadekwatne do badanego
problemu;
•uzyskiwaćwiarygodnąwiedzęna tematrozwojudziecka;
•wykorzystywaćwynikidiagnozydo planowaniapracy.
zgodnie z reformą programową wychowania przedszkolnego
obowiązująca podstawa ma zagwarantować w miarę jednakowy,
a na pewno zbliżony poziom umiejętności dzieci rozpoczynających
naukę w szkole, a także płynne przejście do kolejnego etapu edu-
kacyjnego. Opisane w podstawie umiejętności i zakres wiedzy, jakie
powinno posiąść dziecko w przedszkolu, to opis efektów rozwojo-
wych i edukacyjnych „skrojonych” na miarę jego wieku. To, w jakim
zakresie i w jakim tempie następuje ich nabywanie przez dziecko,
jest także celem obserwacji prowadzonej przez nauczyciela.
Wiedzę z metodyki wychowania przedszkolnego, która pozwoli
dobrać metody i formy pracy optymalizujące efektywność oddzia-
ływania na rozwój dziecka, z uwzględnieniem sposobów pracy
z przedszkolakiem wykazującym specyiczne potrzeby edukacyjne.
4
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA WRZESIEŃ 2011
www.nauczycielprzedszkola.pl
5
rozwoju
743113968.020.png 743113968.021.png 743113968.022.png 743113968.023.png 743113968.024.png 743113968.025.png
temat miesiąca
temat miesiąca
pracy służy bowiem również realizowanie zadań związanych
z prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji pedagogicznej
po godzinach pracy z wychowankami.
norodnych umiejętności i wiedzy, określonych w podstawie
programowej wychowania przedszkolnego.
Należy przy tym pamiętać, że opisane w podstawie umie-
jętności i wiedza są tym, co powinno posiadać dziecko kończące
edukację przedszkolną. Wymagania w formie wykazu szczegóło-
wej wiedzy i umiejętności w danym obszarze działalności eduka-
cyjnej, jakie nabywa dziecko w trakcie uczęszczania do przedszko-
la, powinny znaleźć się w narzędziu do diagnozowania
Rozporządzenie podtrzymuje konieczność prowadzenia
przez nauczycieli i specjalistów obserwacji pedagogicznych,
których celem jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psy-
choizycznych. Na podstawie przeprowadzonego rozpoznania
planowane będą sposoby ich zaspakajania i stymulowania roz-
woju wychowanka.
Nowością w procesie diagnozowania umiejętności dzieci i do-
stosowania kierunków pracy do wyników diagnozy jest zespołowy
aspekt czynności podejmowanych przez nauczycieli i specjalistów
przedszkolnych, rozszerzający dotychczas prowadzone działania.
Nauczyciele czy specjaliści zatrudnieni w przedszkolu w przy-
padku stwierdzenia, po dokonaniu diagnozy, że dziecko ze wzglę-
du na potrzeby rozwojowe i edukacyjne wymaga objęcia pomocą
psychologiczno-pedagogiczną, informują o tym niezwłocznie
dyrektora placówki. Ten z kolei powołuje zespół, którego zada-
niem jest ustalenie zakresu, w jakim dziecko wymaga pomocy
psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrze-
by rozwojowe, edukacyjne i możliwości psychoizyczne. zadaniem
zespołu jest także ustalenie zalecanych form, sposobów i czasu
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględ-
nieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych
i możliwości psychoizycznych przedszkolaka.
o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psy-
chologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
dodatkowo uwzględniać się będzie zalecenia w nich zawarte.
Na podstawie zaleceń zespołu w sprawie ustalenia zakresu,
w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedago-
gicznej, form, sposobów i okresu udzielania pomocy, dyrektor
przedszkola ustala zakres, formy, sposoby oraz wymiar godzin,
w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Ustalenia dyrektora dotyczą zarówno dzieci, które posiadają
w/w orzeczenia i opinie, jak i dzieci, które ich nie posiadają, ale
wymagają objęcia pomocą z uwagi na zdiagnozowane potrzeby
rozwojowe i edukacyjne. O ustalonych dla dziecka formach,
sposobach, czasie udzielania i wymiarze godzin, w których
poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor
przedszkola powiadamia na piśmie rodziców dziecka.
Metody w diagnozowaniu
rozwoju dziecka
Dobór sposobu diagnozowania uzależniony jest od
tego, jakie problemy poddawane są rozpoznaniu. Inny bę-
dzie on w przypadku diagnozy zachowań i postaw społecz-
nych czy umiejętności np. samoobsługowych, a inny w przy-
padku diagnozowania np. rozwoju mowy. Wśród metod
najczęściej wykorzystywanych w diagnozie przedszkolnej
ze względu na ich dostępność, możliwości praktycznego
wykorzystania, a także podmiot badawczy wyróżnia się
w szczególności następujące:
1. Obserwacja , która umożliwia diagnozowanie postaw
i zachowań o charakterze społecznym: relacje z dziećmi i oso-
bami dorosłymi, współdziałanie z innymi, umiejętności związa-
ne z samoobsługą, radzenie sobie z sytuacjami zadaniowymi.
Dzięki obserwacji można zdiagnozować rozwój emocjonalny,
a także rozwój izyczny.
2. Analiza wytworów działalności dziecka , dzięki której
poznamy np.:
a) etap rozwoju rysunku dziecka; rysunek pozwala również
diagnozować problemy o charakterze emocjonalnym;
b) poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej (trudności w łą-
czeniu elementów, trudności z utrzymaniem się w konturach
rysunku u dziecka 5-letniego świadczą o tym, że ta koordynacja
jest słaba);
c) stan napięcia mięśniowego (słabe, ledwie widoczne, chwiej-
ne linie w rysunku świadczą o słabym napięciu);
d) poziom odwzorowywania elementów;
e) rozumienie treści z kategorii pojęć matematycznych (odwzo-
rowywanie liczebności, rytmu itd.);
e) poziom orientacji na płaszczyźnie; orientację przestrzenną
przy analizie konstrukcji (np. budowli z klocków).
3. Rozmowa z dzieckiem , która pozwala zdiagnozować
przede wszystkim rozwój mowy, jej różne aspekty (fonetycz-
ny, artykulacyjny, leksykalny, składniowy). Umożliwia także
poznanie stanu wiedzy z różnych dziedzin. Dzięki rozmowie
jesteśmy w stanie rozpoznać różne obawy, lęki, negatywne
doświadczenia dziecka, które także mogą rzutować na jego
rozwój.
Narzędziownia : Arkusz obserwacji rozwoju dziecka
Arkusz obserwacji
Arkusz obserwacji każdego dziecka wypełniany jest przez
nauczyciela sukcesywnie, w kilku etapach:
• I etap: diagnoza wstępna – nauczyciel odnotowuje poznane
możliwości i potrzeby wychowanka, określa jego potencjał, a na-
stępnie kierunki pracy (np. stymulację, wyrównywanie deicytów,
rozwijanie uzdolnień). Do przyjętych kierunków dostosowuje
sposoby pracy z dzieckiem.
• II etap: diagnoza okresowa – to porównywanie z diagnozą
wstępną. Nauczyciel ewaluuje przyjęte kierunki pracy z dzie-
ckiem, określa jej rezultaty. Uzyskane efekty pracy będą rzutować
na to, w jaki sposób zostanie zaplanowana i realizowana praca
nauczycieli z podopiecznym w dalszym okresie.
• III etap: diagnoza końcowa – to obserwacja końcowych efek-
tów rocznej pracy. Podsumowanie: czego dziecko nauczyło się
i co jest jeszcze w fazie nabywania. Ten etap kończy się anali-
zą umiejętności wychowanka i wytyczeniem kierunków pracy
w przyszłości dla nauczyciela i rodzica.
Plan działań wspierających
W oparciu o § 22 ust. 1 rozporządzenia zespół na podstawie
ustalonych przez dyrektora form, metod pracy i okresu udzielenia
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także
wymiaru godzin, w których poszczegól-
ne formy pomocy będą realizowane,
opracowuje dla dziecka plan działań
wspierających. Planu nie opraco-
wuje się dla wychowanka, który
posiada orzeczenie o potrze-
bie kształcenia specjalnego.
Natomiast opracowuje się go dla
podopiecznego, który posiada
W przypadku orzeczenia
W przypadku dziecka posiadającego orze-
czenie: o potrzebie kształcenia specjalnego,
o potrzebie indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego czy
Praca z dzieckiem po diagnozie
Każde dziecko, którego diagnoza rozwoju wskazuje na trud-
ności w nabywaniu przez nie wiedzy i umiejętności charaktery-
stycznych dla wieku rozwojowego i odnoszonych do efektów
opisanych w podstawie programowej wychowania przedszkol-
nego, a także dziecko, którego umiejętności wykraczają poza
podstawę, wymaga organizacji i realizacji pracy indywidualnej,
dostosowującej dobór treści i metod do możliwości i potrzeb da-
nego przedszkolaka. Obowiązkiem nauczyciela jest organizacja
pracy indywidualnej ukierunkowanej na niwelowanie trudności
lub wspieranie rozwoju wychowanka uzdolnionego.
Rozszerzenie działań
Narzędzia diagnostyczne
1 lutego 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie MEN
z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organi-
zacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach. Rozporządzenie to
wnosi wiele zmian w zakresie udzielania i organizacji pomocy
dzieciom – uczęszczającym do przedszkola lub do oddziałów
przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej –
oraz ich rodzicom i nauczycielom. Pomoc psychologiczno-
-pedagogiczna na nowych zasadach obowiązuje od roku
szkolnego 2011/2012.
zgromadzone przez nauczyciela informacje o wychowan-
ku, o stanie jego rozwoju, uzyskane w wyniku prowadzonych
obserwacji tudzież analiz wytworów jego działalności, jak
również wypowiedzi obrazujących umiejętności komunika-
cji i różnych jej aspektów (artykulacyjnych, gramatycznych)
oraz stan posiadanej wiedzy z rożnych dziedzin, są podstawą
do sporządzenia diagnozy odnoszącej się do poziomu róż-
6
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA WRZESIEŃ 2011
www.nauczycielprzedszkola.pl
7
743113968.026.png 743113968.027.png 743113968.028.png 743113968.029.png 743113968.030.png 743113968.031.png 743113968.032.png 743113968.033.png 743113968.034.png 743113968.035.png 743113968.036.png 743113968.037.png 743113968.038.png 743113968.039.png 743113968.040.png 743113968.041.png 743113968.042.png 743113968.043.png 743113968.044.png 743113968.045.png 743113968.046.png 743113968.047.png 743113968.048.png 743113968.049.png 743113968.050.png 743113968.052.png 743113968.053.png 743113968.054.png 743113968.055.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin