Odbudowa i funkcjonowanie kolei polskich - 1944 - 1949 - Stanisława Zamkowska.txt

(261 KB) Pobierz
Stanis�awa Zamkowska 
__

Odbudowa i funkcjonowanie kolei polskich 
__
w latach 1944-1949 
__

__
Warszawa 1984 
__

__
 WST�P
__

__
Przedmiotem   pracy   jest   odbudowa  i  funkcjonowanie  transportu  
kolejowego   Polski  w  warunkach  zniszcze�  wojennych  i  przemian  
spo�eczno  -  gospodarczych  w  latach  1944 - 1949. W szczeg�lno�ci  
przedstawione   zosta�y   zniszczenia   wojenne,  problemy  zwi�zane  z 
dzia�alno�ci�  kolei  w okresie  jej militaryzacji w latach 1944 -  
1945,  zbadane  przyczyny  trudno�ci transportowych wyst�puj�cych na  
prze�omie lat 1945/1946 oraz pokazane g��wne kierunki odbudowy kolei  w 
okresie planu 3 - letniego.     Kolej   by�a   w   tym   okresie  newra�
lgicznym  punktem  ca�ej  gospodarki.  Trudno�ci wyst�puj�ce na kolei 
powodowa�y automatycznie  trudno�ci  w gospodarce  ca�ego  kraju.  Bez  
transportu  kolejowego  w �wczesnych warunkach niemo�liwe by�oby urucho�
mienie jakiegokolwiek  dzia�u  gospodarki  narodowej.  Z  braku  innych  
ga��zi transportu,  koleje obs�ugiwa�y niemal ca�o�� przewoz�w towaro�
wych i pasa�erskich  kraju.     Punktem   wyj�cia   do   rozwa�a�   za�
wartych  w  ksi��ce  jest  syntetyczne  spojrzenie  na  rozw�j i rozmie�
szczenie sieci kolejowej  kraju  przed  1944  rokiem.  Jest  to  niezb�
dne, aby okre�li� jakie  elementy infrastrukturalne i eksploatacyjne by�
�y dziedzictwem okresu  zabor�w,  jakie  zosta�y  wzniesione w okresie 
mi�dzywojennym, jakie  wreszcie  zastano po II wojnie �wiatowej, po 
ogromnych zniszczeniach  dokonanych   przez   okupanta  hitlerowskiego.  
W  rozdziale  drugim  przedstawiono   funkcjonowanie   transportu   ko�
lejowego  w  okresie  gospodarki wojennej od lipca 1944 da sierpnia 1945 
roku.Rozdzia�  ten  zosta�  opracowany  g��wnie  na  podstawie materia�
��w  archiwalnych   i   przedstawia  pierwsze  kroki  uruchamiania  ko�
lei  w trudnych warunkach zdeterminowanych spu�cizn� wojenn� i trwaj�cy�
mi  dzia�aniami  wojennymi,  w  walce  o  wyzwolenie  kraju i ostateczne  
rozgromienie   hitlerowskich  Niemiec.  Om�wiono  r�wnie�  struktur�  
organizacyjn�  kolei,  wsp�prac�  administracji kolei z radzieckimi  
w�adzami  wojskowymi  w  zakresie  odbudowy  kolei  i  zaspokajaniem  
potrzeb transportowych frontu i zaplecza oraz gospodarki.       Rozdzia�  
trzeci obejmuje pierwszy okres pokojowej gospodarki  na  kolei,jej wyni�
ki w zakresie odbudowy i dzia�alno�ci przewozowej,  zagadnienia  zatrud�
nienia,  rozdzia�u  �rodk�w  inwestycyjnych  oraz  polityki taryfo�
wej.Przeprowadzona analiza pozwoli�a na uchwycenie przyczyn szczeg�lnych  
trudno�ci transportowych, kt�re wyst�pi�y jesieni� 1945 roku.     W  
rozdziale  czwartym  om�wiono  rozw�j  transportu  w okresie  Trzylet�
niego   Planu   Odbudowy  Gospodarczej  w  latach  1947-1949,  planowane  
wielko�ci  zada� dla kolei oraz ich realizacj� w zakresie  budowy   i 
napraw  linii  kolejowych,  most�w  i  urz�dze�,  taboru,  przewoz�w,   
wska�nik�w   techniczno-eksploatacyjnych  i  gospodarki  finansowej.  
Przedstawiono  r�wnie�  organizacj� kolei i zagadnienia  wsp�pracy mi�
dzynarodowej (um�wi konwencji kolejowych).     s.7.Rozdzia� I       
DZIEDZICTWO HISTORYCZNEGO ROZWOJU KOLEI                 NA ZIEMIACH POL�
SKICHCZYNNIKI I WARUNKI ROZWOJU SIECI KOLEJOWEJ1Aktualny  stan  kolei  w  
Polsce jest dziedzictwem jej historycznego  rozwoju w okresie ponad 140 
lat. Czynniki,kt�re decydowa�y o rozwoju  kolei  na ziemiach polskich, 
pocz�wszy od 1842 roku,mo�na sprowadzi�  do    uwarunkowa�    politycz�
nych,    militarnych,    geograficznych  i gospodarczych,   przy   czym   
stopie�  ich  wp�ywu  zmienia�  si�  w poszczeg�lnych okresach. Ocenia�
j�c uk�ad i funkcjonalno�� polskiej  sieci  kolejowej  w obecnych warun�
kach, pami�ta� trzeba, �e 60 % jej  d�ugo�ci  wytrasowano  jeszcze  w 
XIX  wieku,  a 81 % przed wybuchem  I wojny �wiatowej.Wi�kszo��  obec�
nych  linii  magistralnych  powsta�a ju� w pierwszych  dziesi�cioleciach 
rozwoju kolejnictwa [37).Uwzgl�dniaj�c  og�  warunk�w  w  ich  rozwoju  
historycznym,  mo�na  wyr�ni�  kilka  charakterystycznych okres�w roz�
woju sieci kolejowej  w Polsce.Okres  od 1842 do 1880 roku  charaktery�
zuj�cy si� budow� pierwszych,  a jednocze�nie  g��wnych po��cze� kolejo�
wych Polski (rys. 1). By� to  okres,  w  kt�rym  poszczeg�lni  zaborcy  
podporz�dkowywali przebieg  linii w�asnym celom gospodarczym, strategi�
cznym i politycznym. Tempo  budowy  zale�ne by�o od sytuacji ekonomicz�
nej pa�stw zaborczych oraz  od  prowadzonej  polityki komunikacyjnej. 
Doprowadzi�o to pocz�tkowo  do zerwania i os�abienia naturalnych po���
cze� komunikacyjnych mi�dzy  ziemiami   Polski   pod  r�nymi  zaborami.  
R�wnolegle  post�powa�a  integracja   zagarni�tych   teren�w   z   orga�
nizmami   politycznymi  i gospodarczymi  pa�stw  zaborczych,  tym  sil�
niejsza,  im  bardziej  rozwini�ta by�a sie� komunikacyjna.     Prace 
nad liniami kolejowymi podj�to r�wnocze�nie we wszystkich  trzech zabo�
rach; najszybciej jednak i najwi�cej budowano na ziemiach  pod  zaborem  
pruskim.  Przy�wieca�y  temu cele gospodarcze zwi�zane  z wywozem  w�gla  
z  Zag��bia,  cele  handlowe  zwi�zane  z  wywozem  produkt�w  �ywno��
ciowych  z  Wielkopolski  do  Szczecina  i Berlina,  militarne    wspie�
raj�ce   strategi�   wojenn�,   i   germanizacyjne  realizowane  w inte�
resie  rozwoju osadnictwa niemieckiego. Wi�kszo��  linii  kolejowych  
Prus  zorientowana  by�a  na  Berlin jako centrum  uk�adu.  Ta  orienta�
cja  zosta�a utrwalona przez nast�pne inwestycje  i widoczna  jest  do  
dzisiaj  w  uk�adzie  sieci  kolejowej Polski,  chocia�    kierunki    
przewoz�w    zmieni�y    si�    diametralnie.  Do najwa�niejszych linii 
kolejowych, zrealizowanych w tym okresie na  ziemiach  pod  zaborem  
pruskim, nale�y zaliczy�: Kolej G�rno�l�sk�,  Kolej  Krakowsko  -  �l�s�
k�,  linie  Wroc�aw  -  Pozna�  i  Pozna� -  Szczecin,  Kolej  Wschodni� 
z Kr�lewca do Berlina, Kolej Pozna�sko -  Bydgosko - Toru�sk�, lini� g�
rsk� �wiebodzice - Wa�brzych i inne.Linie   kolejowe   budowane  w  Kr�
lestwie  Polskim  mia�y  na  celu  po��czenie Warszawy z Zag��biem D��
browskim, w przysz�o�ci z Wiedniem  (Droga   �elazna   Warszawsko   -  
Wiede�ska),  a  tak�e  po��czenie  Warszawy    /s.9z  g��wnymi o�rodkami 
carskiej Rosji Warszawa - Petersburg, Warszawa  -  Moskwa).  Tempo  roz�
woju  sieci  by�o tutaj znacznie mniejsze ni�  w Prusach,  brakowa�o  
wielu g��wnych po��cze�, zw�aszcza w strefach  przygranicznych.  By�o  
to konsekwencj� polityki strategicznej rz�du  carskiego,  kt�ry  celowo  
hamowa�  rozbudow�  sieci komunikacyjnej.  Bezdro�a  mia�y utrudnia� 
ruch wojsk nieprzyjaciela w wypadku wojny.  Dlatego te� wzd�u� granic 
Kr�lestwa Polskiego powsta�y szerokie pasy  pozbawione  szlak�w  kolejo�
wych,  tzw. pustki przygraniczne. Z du�ym  op�nieniem  po��czono  Za�
g��bie  z  Lubelszczyzn� i Podlasiem, ��d�  z Wielkopolsk�  i  inne ob�
szary. Stosunki gospodarcze z po�udniowo -  zachodnimi    guberniami    
Rosji   u�atwia�a   Kolej   Nadwi�la�ska  (tranzytowa)  oraz  linia  z  
Brze�cia  do Grajewa. Linie na terenie  zaboru  rosyjskiego  mia�y r�ny 
rozstaw tor�w (szerokotorowe - 1524  mm,  normalnotorowe -1435 mm, w�s�
kotorowe - 1000, 600, 750, 850, 900  mm).  /s.10.W   zaborze   austriac�
kim   kierunki  linii  kolejowych  odpowiada�y  wymaganiom  gospodarczym  
i  strategicznym  Austrii,  a ich przebieg  w du�ym   stopniu   by�   
uzale�niony  od  rze�by  terenu.  Polityka  transportowa  mia�a  zapew�
ni�  powi�zanie  ziem  polskich z Wiedniem  i portami  Morza  Adriatyc�
kiego,  zapewniaj�c  wyw�z taniej �ywno�ci  oraz  surowc�w. Pierwsza li�
nia kolejowa w Galicji (Krak�w - Mydlniki  -  Trzebinia  -  Szczakowa  - 
Maczki),zbudowana w 1848 roku, ��czy�a  Krak�w  z  Zag��biem  G�rno�l�s�
kim  i  Warszaw�.  Kolejne  linie to:  po��czenia  transkarpackie  Prze�
my�l  -  �upk�w  i Tarn�w - Muszyna,  odga��zienie  Kolei  P�nocnej  do  
Bielska  i kilka innych po��cze�  kolejowych.Charakterystyczne dla po�
cz�tkowego okresu rozwoju sieci kolejowej na  ziemiach polskich jest to, 
�e we wszystkich trzech zaborach pierwsze  linie  kolejowe  bieg�y w 
stron� zag��bia w�glowego, a nie do stolic  pa�stw  zaborczych.  Wskazu�
je  to na dominacj� motyw�w gospodarczych  przy planowaniu pierwszych 
linii kolejowych (du�e zapotrzebowanie na  w�giel).Okres budowy linii 
drugorz�dnych i dojazdowych od 1881 do 1914 roku,  przy czym dotyczy�o 
to g��wnie teren�w po�o�onych w zaborach pruskim  i austriackim.  Obok  
kolei  normalnotorowych  budowano  sie�  linii  w�skotorowych,   zw�asz�
cza   w  okr�gach  rolniczych  (Wielkopolska,  Pomorze,  �l�sk).  Tu�  
przed  wojn� pojawi�y si� na �l�sku pierwsze  koleje  elektryczne (w 
1914 roku - 35 km). Najstarsze linie kolejowe  Polski, zbudowane do 1885 
roku, przedstawia rysunek 3.  Ukszta�towana  w  okresie  zabor�w  sie� 
kolejowa Polski, z punktu  widzenia  integracji  ziem  polskich,  mia�a 
charakter niekorzystny.  Stanowi�a   ona  trzy  odr�bne  uk�ady  komuni�
kacyjne.  Poszczeg�lne  dzielnice Polski    s.11.nie  mia�y  dobrych  
po��cze�  kolejowych  mi�dzy sob�. Nie by�o np.  bezpo�rednich  po��cze�  
mi�dzy  Warszaw�  a  Poznaniem czy Warszaw�  i Krakowem.  Podczas  gdy  
w  innych  pa�stwach  powstawa�y z regu�y  koncentryczne  systemy  kole�
jowe  zbiegaj�ce  si�  w stolicy, Polska  posiada�a  taki  system  jedy�
nie na obszarze b. Kr�lestwa Polskiego,  natomiast  koleje b. zaboru 
pruskiego i Galicji wykazywa�y tendencje  od�rodkowe.G�sto��   sieci   
by�a   bardzo   nier�wnomierna   w  poszczeg�lnych  dzielnicach.W  Kr�
lestwie  1  km  linii  przypada� na 36,5 km powierzchni kraju,  w Gali�
cji na 19,5 km , w Pozna�skim na 8,5 km .Do  wybuchu  I  wojny  ukszta��
towa�a  si�  zasadnicza infrastruktura  kolejowa   Polski.  D�ugo��  
sieci  kolejowe...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin