Polska- komunizm - opozycja . Słownik - Jakub Karpiński.txt

(817 KB) Pobierz
POLSKA KOMUNIZM OPOZYCJA
S�OWNIK
JAKUB KARPI�SKI
POLONIA
Y^lv*i*?>%?&*'$&& ^ftSS&SwSS    WBRraBlUWR**^ '     ' " "~�" ���'- �^"'"^
S�OWNIK
JAKUB KARP1NSK1
POLONIA
*
*
*
vu--w
BIBLIOTEKA
Wydzia�u Dmrrias^m i Nnuk Peiycznych
Uniwersytetu Warsrawslcwgo
ul. Nowy �wiat 69, 96-946 Wiwwawji
tel. 620-03-81 w. 295, 296
H>
-O
Jakub Karpi�ski
POLSKA, KOMUNIZM, OPOZYCJA
S�ownik
ISBN O 902352 45 8
Copyright � Jakub Karpi�ski
First published m Polish
September 1985
Pierwsze wydanie polskie
wrzesie� 1985
Oprawa graficzna J C i J J
ALL RIGHTS RESERYED
WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZE�ONE
Biblioteka WDiNP UW
1098000582
Najnomz
is tom Po/s,
5
POLONIA
POLONIA BOOK FUND LTD
8 QUEEN ANNE'S GARDENS, LONDON W4 1TU
UNITED KINGDOM
Pnnted and bound m the UK
* * *
W tej ksi��ce autor stara si� m�wi� o tym, o czym m�wi tytu�: o Polsce,
komunizmie i opozycji, uwzgl�dniaj�c te� zwi�zki mi�dzy tymi sprawa-
mi. G��wnie mowa tu o okresie powojennym, ale Polska komunistyczna
powsta�a w wyniku drugiej wojny �wiatowej, trzeba wi�c by�o niekiedy
cofn�� si� w czasie. M�wi si� tu o wydarzeniach, ale tak�e o s�owach i
ideach. W historii, zw�aszcza politycznej, trudno nie uwzgl�dnia� s��w i
poj��, kt�rych uczestnicy wydarze� u�ywaj�.
Mowa tu mi�dzy innymi o polityce, a ustr�j komunistyczny ma zwy-
czaj wi�za� z polityk� sprawy zwykle od niej odleg�e. St�d pewne pomie-
szanie zagadnie�. Trzeba je by�o uporz�dkowa� i powsta� s�ownik: od A
do � (od administracji do �ywno�ci). Nie m�wi si� tu o wszystkim, bo to
jest trudne i niemo�liwe. Jest to kr�tki niebiograficzny s�ownik powo-
jennej historii i wsp�czesno�ci politycznej w Polsce, uwzgl�dniaj�cy
niekt�re wydarzenia wcze�niejsze i niekt�re wydarzenia poza Polsk�.
Zapewne wi�kszo�� artyku��w mo�na by rozwin�� i zamieni� t� ksi��-
k� w bibliotek�, w kt�rej by�oby tyle tom�w, ile jest hase� w s�owniku.
Ten s�ownik mo�e by� u�yteczny dla kogo�, kto chcia�by o r�nych rze-
czach czyta� w jednym tomie.
Autor przestrzega przed mierzeniem wa�no�ci spraw d�ugo�ci� tek-
stu. S� sprawy, kt�re warto uczci� milczeniem, s� takie, kt�rych nie
powo�a do istnienia wielo�� s��w.
O powojennej historii Polski i o systemie spo�ecznym istniej�cym w
Polsce - autor pisa� w innych pracach; wykorzystano je w tej ksi��ce.
Zamieszczenie pozycji w bibliografii nie �wiadczy o jej aprobacie.
Pozycje te - podane przyk�adowo - informuj� o r�nych punktach
widzenia, w tym - o oficjalnym, czasem mog� te� pom�c w znalezieniu
informacji i nowych �r�de�.
Wykaz skr�t�w zaczyna si� na stronie 333, spis tre�ci - na stronie 339.
l
l
administracja    7
administracja - czynno�� zarz�dzania
lub zbi�r organ�w zarz�dzaj�cych. Na
og� istniej� wyodr�bnione organy i
procedury zwi�zane z wydawaniem
ustaw i s�downictwem (nie zalicza si�
ich do administracji). Jednak granice
mi�dzy ustawodawstwem, s�downic-
twem i administracj� bywaj� zatarte,
zw�aszcza w pa�stwach komunistycz-
nych. Sytuacj� komplikuje tak zwana
�kierownicza rola" partii komunisty-
cznych, sprawowana zar�wno wobec
organ�w administracyjnych, jak i u-
stawodawczych lub s�dowych. Admi-
nistracj� cz�sto uto�samia si� z admi-
nistracj� pa�stwow�, zw�aszcza tam,
gdzie zakres upa�stwowienia jest roz-
leg�y. W PRL jednak organy pa�stwa
s� nadzorowane przez instancje par-
tyjne, kt�re wykonuj� cz�� zada� ad-
ministracyjnych. Na tym mi�dzy inny-
mi polega �kierownicza" lub �przewo-
dnia" rola partii komunistycznej.
Twierdzi si�, �e naczelnym orga-
nem administracji w PRL jest rz�d
(Rada Ministr�w), za� �ministrowie
kieruj� okre�lonymi dzia�ami admini-
stracji pa�stwowej" (art. 42 konstytu-
cji PRL). Tak jednak jest pod warun-
kiem, �e nie zwraca si� uwagi na �kie-
rownicz� rol� partii".
Niekiedy rozpatruje si� osobno,
jako szczeg�lne dzia�y, administracj�
gospodarcz� i terenow�.
GUS nie zalicza wymiaru sprawied-
liwo�ci do administracji, a tak�e w
p.
"      '� //
l. yj� tf
'	l fl
ll(,
JWI�          K, i obi          n,
fa ttl ,      >\CG 9nt<>.    , A.S < '
K *  *
afery gospodarcze    9
LIT : S�d orzek�.., Instytut Literacki,
Pary� 1972, Aniela Stemsbergowa, Widzia-
ne z lawy obro�czej, Instytut Literacki,
Pary� 1977, Aniela Steinsbergowa, Ze
wspomnie� obro�cy: Kariera artyku�u 23,
�Zapis� 1978, nr 8, �Zeszyty Historyczne*
1979, z. 48; Czas pr�by. O adwokatach -
obro�cach ludzi i warto�ci. Komitet Helsi�-
ski w Polsce, Zeszyt nr 5.
adwokatura - og� adwokat�w i apli-
kant�w adwokackich.
Adwokatura dysponuje samorz�-
dem, kt�rego organami s� Naczelna
Rada Adwokacka i wojew�dzkie rady
adwokackie. Nadz�r nad adwokatur�
przyznano ministrowi sprawiedliwo�-
ci, kt�ry mo�e uchyli� uchwa�y samo-
rz�du adwokatury.
3 i 4 stycznia 1981 roku odbywa� si�
w Poznaniu Og�lnopolski Zjazd Ad-
kat�w, kt�ry domaga� si� �przywr�ce-
nia pe�nej samorz�dno�ci i niezale�no-
�ci adwokatury" i sformu�owa� wiele
szczeg�owych postulat�w dotycz�-
cych wykonywania zawodu adwokata,
organizacji adwokatury, systemu pra-
wa w PRL i wymiaru sprawiedliwo�ci.
Odbywaj�cy si� od l do 3 pa�dzier-
nika 1983 roku Krajowy Zjazd Adwo-
katury uzna� s�uszno�� uchwa� zjazdu
pozna�skiego i zaleci� ich realizacj�
Naczelnej Radzie Adwokackiej.
Od pocz�tku roku 1984 organy sa-
morz�du adwokatury by�y atakowane
w prasie i w�adze pa�stwowe wzmog�y
represje przeciw �nieodpowiedzial-
nym" adwokatom.
LIT Czas pr�by. O adwokatach -
obro�cach ludzi i warto�ci, Komitet Helsi�-
ski w Polsce, Zeszyt nr 5
afery gospodarcze - dokonywane gru-
powo przest�pstwa na szkod� skarbu
pa�stwa (ale nie zawsze na szkod�
konsument�w). Czasem afery polega-
�y na tym, �e w przedsi�biorstwie pa�-
stwowym lub sp�dzielczym wytwa-
rzano dobra lub us�ugi nie informuj�c
o tym w�adz. Przedsi�biorstwo pa�-
stwowe funkcjonowa�o wi�c jako pry-
watne. Afery polega�y r�wnie� na po-
garszaniu jako�ci wyrob�w i sprzeda-
waniu zwi�kszonej ich ilo�ci bez wie-
dzy zwierzchnik�w i kontroler�w.
Kodeks karny z 19 kwietnia 1969
roku m�wi o zagarni�ciu mienia wiel-
kiej warto�ci w porozumieniu z innymi
osobami i w art. 134 przewiduje kar�
wi�zienia od 8 do 15 lat lub 25 lat dla
kogo�, �kto, wyzyskuj�c dzia�alno��
jednostki gospodarki uspo�ecznionej,
w porozumieniu z innymi osobami za-
garnia mienie wielkiej warto�ci na
szkod� takiej jednostki, nabywc�w
lub dostawc�w i powoduje przez to
powa�ne zak��cenia w funkcjonowa-
niu gospodarki narodowej". Kto tak�
dzia�alno�� organizuje lub ni� kieruje,
mo�e by� skazany na kar� �mierci (art.
134 �2).
Afery gospodarcze wymaga�y wta-
jemniczenia, przekupienia i wsp�pra-
cy wielu os�b zajmuj�cych stanowiska
w pa�stwowym przemy�le, handlu i w
aparacie kontroli. W latach sze��dzie-
si�tych �rodki masowego przekazu in-
formowa�y mi�dzy innymi o aferach w
przemy�le sk�rzanym (dostarczanie
sk�r prywatnym odbiorcom) i w prze-
8    adwokaci
zestawieniach dotycz�cych zatrudnie-
nia w administracji nie podaje danych
dotycz�cych ministerstwa obrony na-
rodowej i ministerstwa spraw wewn�-
trznych.
Wed�ug danych GUS, w roku 1983
przeci�tne zatrudnienie w administra-
cji pa�stwowej wynosi�o 135,5 tysi�ca
os�b, z czego na administracj� central-
n� przypada�o 43,4 tysi�ca os�b (w mi-
nisterstwach i urz�dach r�wnorz�d-
nych pracowa�o 16,2 tysi�ca os�b). W
administracji terenowej (w urz�dach
wojew�dzkich, miejskich, dzielnico-
wych i gminnych) pracowa�o 92 tysi�ce
os�b.
adwokaci. Adwokat to osoba upraw-
niona do udzielania pomocy prawnej,
zw�aszcza w procesie karnym i cywil-
nym. Przygotowaniem do zawodu ad-
wokata s� studia prawnicze i aplikacja
adwokacka. W PRL na list� aplikan-
t�w adwokackich - i nast�pnie adwo-
kat�w - wpisuj� rady adwokackie.
Liczba adwokat�w we wczesnych la-
tach osiemdziesi�tych zbli�a�a si� do
6 tysi�cy, z tego w prawie 400 zespo-
�ach adwokackich pracowa�o przesz�o
3,5 tysi�ca adwokat�w. Aplikant�w
by�o ponad 300.
Rola adwokat�w jest szczeg�lnie
istotna w procesach politycznych, or-
ganizowanych i przygotowywanych
przez pa�stwo, kt�rego reprezentanci
prowadz� �ledztwo i oskar�aj� w pro-
cesie, wyroki za� s� wydawane w imie-
niu pa�stwa i co najmniej niekiedy
instytucje pozas�dowe wp�ywaj� na
tre�� wyrok�w. W procesie politycz-
nym pa�stwo stwierdza, �e jego dobro
zosta�o naruszone, i pa�stwo jest w
takim procesie stron� nies�ychanie sil-
n�. Zasady procesu karnego powo-
duj � jednak, �e adwokat mo�e uwzgl�-
dnia� interesy klienta i utrudni� pro-
wadzenie procesu w spos�b ca�kowicie
zgodny z interesami w�adz. Te ze swej
strony cz�sto ograniczaj� rol� adwo-
kat�w, mi�dzy innnymi pozbawiaj�c
niezale�nych obro�c�w prawa wyko-
nywania zawodu.
W okresach wzmo�onego u�ywania
wymiaru sprawiedliwo�ci do zwalcza-
nia przez pa�stwo przeciwnik�w (lub
domniemanych przeciwnik�w) rola
adwokat�w jest trudna (tak by�o zw�a-
szcza w okresie stalinowskim). Wielu
adwokat�w potrafi�o jednak rol�
obro�cy wype�nia� rzetelnie i odwa�-
nie (tak by�o po czerwcu 1976 roku lub
w stanie wojennym).
alkohol    11
Od aktywu wymaga si� co najmniej
pasywno�ci. Aktyw pasywny bra�
udzia� w demonstracjach antystudenc-
kich i �antysyjonistycznych" w roku
1968 lub w wiecach antyrobotniczych
w roku 1976. Aktyw nale�y pobudza�
ostro�nie. Zdaje si�, �e ponad potrze-
by zwierzchnik�w pobudzono aktyw
podczas �rewolucji kulturalnej" w
Chinach. W Polsce �aktyw" wznosil
czasem nieprzewidziane okrzyki, tak
jak 19 marca 1968 roku, gdy W�ady-
s�aw Gomulka m�wi� do �aktywu par-
tyjnego Warszawy". Aktyw mo�e tak-
�e wykonywa� zadania skromniejsze i
nadaje si� do pisania list�w pi�tnuj�-
cych �Solidarno��" lub Ko�ci�.
alkohol. Picie alkoholu bywa poti z�-
ba, upodobaniem, przyzwyczajeniem,
pe�ni rozmaite funkcje w skali indywi-
dualnej i spo�ecznej; mo�e by� uciecz-
k� od rzeczywisto�ci lub protestem.
Picie w towarzystwie mo�e prowadzi�
do poczucia wsp�lnoty. Picie alkoholu
dla zdobyc...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin