ZABAWY KONSTRUKCYJNE.doc

(37 KB) Pobierz
ZABAWY KONSTRUKCYJNE

ZABAWY KONSTRUKCYJNE

 

 

 

             

Malowanie kleksami

 

            Wiek: od 2 lat

              Cel: rozwijanie wyobraźni

Materiały: papier, pędzelek, farby

                

            Przebieg zabawy:

 

Składamy kartkę z bloku na pół. Na jednej stronie kartki robimy dużego kleksa. Składamy obie połowy i mocno przyciskamy a następnie rozkładamy papier. Dzieci odgadują co wyszło. Po wyschnięciu mogą domalować coś do plamy i wyciąć całość.

 

Kartki do obszywania

 

            Wiek: od 2 lat

              Cel: ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Materiały: gruby karton, nić (wełna, sznurek, sznurówki), dziurkacz

 

            Przebieg zabawy:

             

Z grubego kartonu wycinamy proste kształty np. zabawek, owoców. Wokół krawędzi figur robimy dziurki. Przez te dziurko przewlekamy nitkę. Na pierwszej dziurce trzeba zrobić wiązanie.

 

Autoportrety

 

            Wiek: od 2 lat

              Cel: rozwijanie twórczości, ćwiczenie ruchów palców

Materiały: przybory do rysowania, papier

 

            Przebieg zabawy:

             

Zadaniem dzieci jest narysowanie autoportretu. Mogą szukać inspiracji, patrząc na swoje odbicie w lustrze. Można z dziećmi porozmawiać o tym, co najbardziej lubią, i zaproponować aby narysowały siebie przy tej czynności.

 

Skarpetkowy waż

 

            Wiek: od 2 lat

              Cel: ćwiczenie dłoni, rozwijanie twórczości

Materiały: stara skarpeta, gazety, kolorowy papier, klej

 

 

 

 

            

            Przebieg zabawy:

             

Gazetę rwiemy na kawałeczki i wypełniamy nią skarpetę aż do samych palców. Pyszczek wycinamy z papieru, robimy też paski lub cętki. Można tez wymyślić śmieszną nazwę dla węża.

 

Kukiełki z rękawiczek

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel: rozwijanie twórczości, pomysłowości

Materiały: stara rękawiczka, przedmioty do dekoracji np. guziki, cekiny, wełna,

                  kawałki materiałów

 

            Przebieg zabawy:

             

Dzieci dekorują rękawice według własnego pomysłu. Później można zrobić z nich przedstawienie.

 

Grzechotki ryżowe

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel: kształcenie poczucia rytmu

Materiały: kubki papierowe, flamastry, taśma, suchy ryż (można też użyć makaron,

                  fasolę)

                

            Przebieg zabawy:

 

Papierowy kubek napełniamy do połowy ryżem i przykrywamy odwróconym dnem do góry drugim kubkiem. Oba kubki sklejamy taśma i malujemy je flamastrami. Nauczyciel wystukuje rytm a dzieci próbują go powtórzyć.

 

Bębenki

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel: kształcenie poczucia rytmu

Materiały: różne pojemniki z blachy, tektury, różne „skóry” do bębnów z folii, gumy,

                 papieru, mocne opaski gumowe, sznurek

 

            Przebieg zabawy:

             

Za pomocą mocnych opasek gumowych mocujemy na pojemnikach różnego rodzaju membrany. Na tak powstałych bębenkach dzieci wystukują rytm.

 

Imiona z makaronu

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel:

Materiały: karton, mocny klej makaron w różnych kształtach

 

            Przebieg zabawy:

 

Na kartonie klejem smarujemy kolejne litery imienia i przyklejamy na nich makaron.  Zostawiamy napisy na dzień lub dwa do wyschnięcia. W górnych rogach kartki robimy otwory, przewlekamy sznurek, by móc zawiesić tabliczkę. Makaron można wybarwić przed przyklejeniem.

 

Nawlekanie

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel: doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Materiały: igła, różnokolorowa wełna lub sznurek, kształty wycięte z kolorowego

                 kartonu, różnorodne przedmioty do nawlekania np. makaron, słomki, 

                 koraliki, kłębuszki waty, guziki

 

            Przebieg zabawy:

 

Na igłę z wełna nawlekamy różne przedmioty. Mniejsze dzieci posługują się samą nitką.

 

Wiatraczki

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel: rozwijanie twórczości

Materiały: papier, szpili, słomki do picia lub cienkie patyczki

 

            Przebieg zabawy:

             

Na kolorowym papierze rysujemy kwadrat i go wycinamy. Następnie rysujemy cztery linie wychodzące z kątów kwadratów i kończące się blisko środka. Nacinamy te linie i zaginamy każdy z rogów do środka, spinamy szpilką, przebijając również koniec patyczka.

 

Kukiełki z torebek

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel: rozwijanie twórczości

Materiały: papierowe torby, nożyczki, klej, flamastry, materiały do ozdoby

 

            Przebieg zabawy:

             

Pozostawiamy dzieciom całkowita swobodę. Po zakończeniu pracy zakładamy torby na ręce, kukły zaczynają ze sobą rozmawiać.

 

Trawiaste główki

 

            Wiek: od 4 lat

              Cel: rozwijanie twórczości, zainteresowań przyrodą

Materiały: stare rajstopy, pojemnik plastikowy po margarynie lub jogurcie, nasiona

                  traw, ziemia, naklejki bądź flamastry

            Przebieg zabawy:

 

Odcinamy nogę z rajstop i wsypujemy ośrodka nasiona trawy (ok. 3 łyżeczki). Następnie wsypujemy do rajstopy 3-4 kubki ziemi. Wiążemy mocno rajstopę formułując z niej okrągłą „główkę” i ustawiamy w pojemniku. Dzieci domalowują „główce” twarz, przyklejają krawat. Główka powinna być podlewana, a wtedy w ciągu kilku dni wyrosną u góry zielone „włosy”.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin