ZABAWY DYDAKTYCZNE(2).doc

(38 KB) Pobierz
ZABAWY DYDAKTYCZNE

ZABAWY DYDAKTYCZNE

 

 

 

Puzzle ze zdjęć

 

            Wiek: od 2 lat

              Cel: rozwijanie spostrzegawczości, sprawności rąk

Materiały: zdjęcie, klej, nożyczki, gruby karton

 

            Przebieg zabawy:

 

Wybrane zdjęcie przyklejamy do grubego kartonu. Po wyschnięciu tniemy zdjęcie na fragmenty o kształcie puzzli.

 

Butelki i zakrętki!

 

            Wiek: od 4 lat

Cel: ćwiczenie spostrzegawczości, domyślności, ćwiczenie mięśni rąk i zręczności 

        palców

Materiały: butelki rozmaitego kształtu i wielkości wraz z zakrętkami

 

            Przebieg zabawy:

 

Stawiamy przed dziećmi butelki różnego kształtu a one dopasowują do nich zakrętki. Mogą też ustawić butelki w kolejności od najmniejszej do największej.

 

 

Zapamiętaj!

 

            Wiek: od 4 lat

            Cel: rozwijanie pamięci

              Materiały: zbiór różnych przedmiotów (np. ołówek, nożyczki, sztućce), taca i serweta

 

            Przebieg zabawy:

Wybieramy kilka przedmiotów i kładziemy je na tacy. Dzieci przyglądają się im przez pewien czas a następnie odwracają się tyłem. Nauczyciel usuwa niektóre przedmioty z tacy i przykrywa je na boku serwetą. Dzieci zgadują co znikło z tacy.

             

 

Do pary – nie do pary

 

            Wiek: od  4 lat

            Cel: nauka rozumienia co znaczy, że cos jest lub nie jest takie samo, czy też do pary

              Materiały: zestawy dwóch pasujących do siebie lub identycznych rzeczy np. para

skarpet, butów, dwa identyczne kubki, widelce

 

            Przebieg zabawy:

Mieszamy przedmioty a dzieci układają je właściwymi parami. Zadanie polega na wskazaniu rzeczy, która jest nie do pary.

 

Zgadywanki

 

            Wiek: od 4 lat

            Cel: usprawnienie procesu rozumowania, radzenie sobie z małymi problemami

 

            Przebieg zabawy:

Nauczyciel zadaje dzieciom pytania typu: „Myślę o czymś, co ładnie wygląda, pachnie i rośnie w ogródku …” (kwiatki), „Myślę o czymś, co się otwiera o deszczy, żeby nie zmoknąć …”(parasol), „Myślę o czymś do lizania, słodkim i zimnym …” (lody).

 

 

Ślady stóp

 

            Wiek: od 4 lat

            Cel: nauka rozróżniania między prawym a lewym

              Materiały: karton, długopis, nożyczki

 

            Przebieg zabawy:

Dzieci obrysowują lewe stopy na kartonie i wycinają. To samo robią z prawymi stopami. Rozkładamy stopy po całej Sali niczym ludzkie ślady. Dzieci mają iść po tych śladach. Na końcu można ukryć skarb-niespodziankę.

 

 

 

Mam na myśli

 

            Wiek: od 4 lat

            Cel: ćwiczenie domyślności i spostrzegawczości

 

            Przebieg zabawy:

Nauczyciel myśli o czymś, co widzi i mówi „Mam na myśli coś czerwonego… coś okrągłego”. W razie potrzeby można dawać dodatkowe wskazówki.

 

Zabawy z przedmiotami

 

            Wiek: od 4 lat

            Cel: rozwijanie wyobraźni, pomysłowości

 

            Przebieg zabawy:

Nauczyciel myśli o czymś, co widzi i mówi „Mam na myśli coś czerwonego… coś okrągłego”. W razie potrzeby można prowadzący przynosi kilka przedmiotów (dobrze jeśli znaczenie niektórych z nich nie jest oczywiste, np. kawałek metalu lub są wyraźnie bardzo stare, np.: zaśniedziała ze starości bransoletka). Prowadzący prosi uczestników aby zastanowili się nad niecodziennym zastosowaniem przedmiotu, innym, niż jego "normalne" zastosowanie. Np. grzebień może służyć do czesania trawnika, żeby był piękny i puszysty. Następnie prosimy aby każda osoba wymyśliła krótką historyjkę, do kogo ten przedmiot należał i jak ta osoba mogła wejść w jego posiadanie. Oczywiście im historia bardziej niesamowita tym lepiej.

 

Opowiadanie historii w kole

 

            Wiek: od 4 lat

Cel: improwizacja i wspólne tworzenie historii, która ma początek, rozwinięcie i

       zakończenie.

 

            Przebieg zabawy:

Nauczyciel myśli o czymś, co widzi i mówi „Mam na myśli coś czerwonego… coś okrągłego”. W razie potrzeby można prowadzący zaczyna snuć opowieść. Dobrze jeśli nada historii posmak niesamowitości. Po kilku zdaniach przerywa i wtedy któryś z uczestników ma podjąć watek.

 

Gdyby ta osoba była owocem, byłaby...

 

            Wiek: od 4 lat

            Cel: rozwijanie wyobraźni, integracji grupy

 

            Przebieg zabawy:

Nauczyciel myśli o czymś, co widzi i mówi „Mam na myśli coś czerwonego… coś okrągłego”. Jeden z uczestników wychodzi, pozostali zaś ustalają o kim będą mówić: ma być to jedna z osób z grupy. Uczestnik wraca i musi zgadnąć o kogo chodzi. Zdawać może jednak tylko pytania typu: " Gdyby ta osoba byłaby owocem, jakim owocem by była" kierując je do konkretnej osoby. Na podstawie odpowiedzi stara się wywnioskować. Pytania mogą być różne, osoba może stawać się muzyką, potrawą, krajem, itp. UWAGA! Ważne aby zapobiec dokuczaniu innym osobom poprzez niemiłe skojarzenia.

 

Zgadnij kim jestem

 

            Wiek: od 4 lat

            Cel: ćwiczenie domyślności i wyobraźni

 

            Przebieg zabawy:

Nauczyciel myśli o czymś, co widzi i mówi „Mam na myśli coś czerwonego… coś okrągłego”. W razie potrzeby można jeden z uczestników wymyśla znaną postać, którą się "staje". Inne osoby mają za zadanie zgadnąć co ta za postać, zadając pytania, np.: " Czy jesteś Polakiem?". "Czy jesteś mężczyzną?". Pytany może odpowiadać jedynie "Tak" lub "Nie". Następnie kolejna osoba wymyśla postać.

 

Małe myszki

 

            Wiek: od 9 miesięcy

            Cel: nauka liczenia

 

            Przebieg zabawy:

              Mówimy dziecku następujący wierszyk, wykonując opisane czynności:

              Gdzie rodzina myszek?

              Pi, pi, pi (zapisz jak myszka i schowaj jedna rękę za plecami)

              Czy w swojej norce smacznie śpi?

              Już wychodzą, (wyjmij rekę za pleców)

              Już je słyszę (mów z oczekiwaniem w głosie)

              Pięć malutkich myszek!

              Raz, dwa, trzy, cztery, pięć (wyprostuj po kolei wszystkie palce)

 

Wystukiwanie rytmu

 

            Wiek: od 9 miesięcy

            Cel: nauka rytmu

 

            Przebieg zabawy:

Dajemy dziecku dwa patyczki i jakiś przedmiot, na którym można wystukiwać rytm. Śpiewamy jakąś piosenkę wystukując rytm. Śpiewamy tę sama piosenką na różne sposoby, raz wolniej, raz szybciej.

 

Dziecko w studni - dzieci siedzą w kole. Jedna osoba siedzi pośrodku i mówi „Wpadłam do studni”. Pozostali uczestnicy pytają chórem: „Na ile metrów?” Osoba w studni odpowiada na przykład: na 3 metry”, wszyscy klaszczą do 3 i pytają „A kto Cię wyciągnie z tej studni?”. Osoba w środku wybiera kogoś na swoje miejsce.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin