Wykład 2
praktyczna PS
teoretyczna PS nauki humanistyczne, empiryczne, teortyczne
nieukierunkowane filozofia, ontologia, medycyna ogólna
pedagogika ogólna
Nauka interdyscyplinarna jest to nauka, która ściśle współpracuje i korzysta z innych nauk, na bazie których tworzy swoje teorie, oddaje swój dorobek empiryczny i naukowy innym naukom.
Przez dziecko niepełnosprawne uważamy taką osobę, która na skutek ograniczeń pod względem fizycznym, somatycznym lub psychicznym ma znaczne trudności w wywiązywaniu się z zadań, jakie stawiają przed nią życie codzienne, szkoła, praca zawodowa i czas wolny.
1. Uczniowie z uszkodzeniami sensorycznymi, do których należą:
a. osoby niewidome i słabowidzące
b. osoby niesłyszące i słabosłyszące
Problem dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych był bardzo szeroko omawiany na Światowej Konferencji w Salamance (Hiszpania) w 1994 r.
Obecnie wprowadzono kodyfikację i symbolikę zaburzeń DSM IV:
02P – choroby psychiczne
03L – wady, choroby, zaburzenia słuchu, głosu i mowy
04O - wady, choroby, zaburzenia narządu wzroku
05R - wady, choroby, zaburzenia narządu ruchu
06E – epilepsja
07S - wady, choroby, zaburzenia układu oddechowego
08P - wady, choroby, zaburzenia układu pokarmowego
09M - wady, choroby, zaburzenia układu moczowo-płciowego
10N - wady, choroby, zaburzenia układu neurologicznego
11I – inne w skład, których wchodzą choroby układu neurologicznego, enzymatycznego, endokrynologicznego, immunologicznego, odzwierzęce, zeszpecenia, AIDS, metaboliczne.
Zadania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
1. Ustalenie diagnozy w aspekcie medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i społecznym:
- bad. medyczne – jaki jest aktualny stan zdrowia dziecka;
- badanie psychologiczne – diagnozowanie zaburzeń oraz możliwości rozwojowych, typ osobowości, poziom inteligencji;
- badanie pedagogiczne – diagnoza problemów szkolnych, luki szkolne, specyficzne trudności, rozmiar zaległości;
- badanie społeczne – diagnoza f-cjonowania w różnych grupach społ.;
2. Orzekanie o formie korekcyjno-wyrównawczej (stwierdzenie czy dziecko nadaje się do
kształcenia masowego, integracyjnego czy specjalnego, czy też nauczania indywidualnego
czy zindywidualizowanego)
3. Korektura pierwotnych diagnoz (bad. Pedagogiczne powinno być powtarzane po roku,
a psychologiczne po 2 latach).
4. Działalność profilaktyczna na rzecz środowiska, organizowanie świetlic terapeutycznych,
itd., instruktaż, pomoc rodzinom, nauczycielom, wykłady, pogadanki).
I. logiczno-matematyczna Wechsler
I. emocjonalna Goleman
I. wieloraka Gardner (językowa, przestrzenna, logiczna, kinestetyczno-ruchowa, interpersonalna, intrapersonalna, muzyczna)
Obowiązek szkolny:
- od września 2004 obowiązek uczęszczania do „0”;
- do ukończenia 18 roku życia,
- jeżeli dziecko urodziło się przed 1 września może rozpocząć edukację rok wcześniej jeżeli uzyskało opinię PP-P o dojrzałości szkolnej.
- jeżeli zachodzi potrzeba PP-P może wydłużyć okres uczęszczania dziecka do przedszkola do 10 roku życia.
- każdy etap nauczania można wydłużyć o jeden rok nauczania.
- w nauczaniu zintegrowanym dziecko nie może powtarzać klasy jeżeli rodzic nie wyrazi zgody.
Nauczanie indywidualne:
- etap”0” - tygodniowo od 4 do 6 godzin
- etap 1-3 (n. zintegrowane) – tygodniowo od 6 do 8 godz.
- etap 4-6 – od 8 do 10 godz.
- etap gimnazjum – od 10 do 12 godz.
- etap ponadgimnazjalny – od 12 do 16 godz.
Dla uczniów z etapu wstępnego „0” nauczanie indywidualne realizowane jest w ciągu 2 dni.
Dla wyższych etapów nauczania realizowane jest w przeciągu 3 dni.
Zasady pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
1. zasada sukcesu realnego optymizmu jako różnicowanie wymagań programowych adekwatnych do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka (myślenie pozytywne), najbardziej motywujące są sytuacje, w których dziecko ma możliwość podniesienia własnej samooceny.
2. zasada ścisłej integracji doświadczeń percepcyjnych, ruchowych i językowych, treningu różnych funkcji praktycznych, ma zintegrować wszystkie sfery zmysłowe.
3. zasada aktywnego, wielostronnego mobilizowania i wzmacniania osiągnięć dziecka (dorosłego), przy wykonywaniu zadań poprzez stosowanie różnorodnych działań, które są związane z zainteresowaniami, potrzebami dziecka.
4. zasada doboru odpowiednich metod i technik oraz środków specjalistycznej terapii uwzględniając stopień i rodzaj upośledzenia, choroby, itd.
5. zasada wyzwolenia otwartości, bezpośredniości i spontaniczności w komunikowaniu się z najbliższym otoczeniem rodzinnym, sąsiedzkim, rówieśniczym,
6. zasada pełnej akceptacji i tolerancji,
7. zasada przyjmowania różnych zakresów wolności i autonomii osób niepełnosprawnych – to znaczy możliwości wyboru i dobrowolności podjęcia oferty współpracy.
8. zasada stopniowego, ewolucyjnego i regularnego osiągnięcia zamierzonych celów,
9. zasada uczenia się dla życia w środowisku, poprzez uczestnictwo, działanie i przeżywanie oraz dopasowywanie wymagań do poziomu rozwoju i jego następnych etapów,
10. zasada całościowego, komplementarnego, wszechstronnego i zintegrowanego podejścia do dziecka niepełnosprawnego jako całości fizycznej, psychicznej i społecznej, żyjącego w konkretnym lokalnym środowisku.
11. zasada niezbędnego optymalnego wykorzystania oprzyrządowania i oprotezowania,
Rewalidacja (ponownie silny, mocny, sprawny) – są to działania skierowane na dzieci i młodzież. Przywrócenie dzieciom całkowitego zdrowia, więc całkowita rewalidacji jest dostępna tylko w stosunku do dzieci przewlekle chorych (nie we wszystkich przypadkach). W stosunku do pozostałych dzieci specjalnych, pojęcie „rewalidacja” należy rozumieć w znaczeniu przenośnym. Celem wychowania specjalnego jest przywrócenie im „zdrowia” w dostępnych dla nich zakresach, a w innych, znalezienie środków kompensacyjnych. Rewalidacja jest to, więc wychowanie specjalne jednostek upośledzonych, zmierzające do najpełniejszego ich rozwoju.
W latach 50-tych nastąpił rozłam, w wyniku, którego wyodrębniono z rehabilitacji (wrócić komuś godność), która jest skierowana na osoby dorosłe - rewalidację.
Twórcami polskiej szkoły rehabilitacji są Dega i Weiss, którzy wyróżnili 4 typy rehabilitacji:
- medyczna;
- pedagogiczna;
- społeczna (psychologiczna);
- zawodowa.
Cechy polskiego modelu rehabilitacji:
- wczesność – rehabilitacja będzie przynosić pozytywne efekty kiedy będzie przeprowadzona najwcześniej
- kompleksowość – komplementarne działania prowadzone przez odpowiedni sztab ludzi TEAM (lekarz – specjalista, terapeuta, psycholog, średni personel medyczny, inna osoba niepełnosprawna)
- ciągłość – rehabilitacja powinna tak długo trwać, jak długo osoba niepełnosprawna wymaga usprawnienia psychicznego i wymaga pomocy w zaspokojeniu potrzeb (pierwotna i wtórna)
- powszechność – ogólny dostęp, każdy ma prawo do korzystania z usług rehabilitacyjnych i medycznych
Kierunki działania rewalidacyjnego wg Lipkowskiego:
- Maksymalne wzmacnianie czyli usprawnianie tych sił, cech i zadatków wrodzonych, które są najmniej uszkodzone. Więc zadaniem najważniejszym jest, aby nieuszkodzone siły biologiczne, wykazujące najbardziej podatne możliwości rozwojowe zaktywizować i ukształtować najpełniej.
- Wzmacnianie (fortioryzacja) i usprawnianie uszkodzonych sfer psychicznych lub fizycznych. Jeżeli uszkodzenie organów poznawczych nie jest całkowite, należy dążyć do maksymalnego wykorzystania pozostałych możliwości rozwoju w każdej dziedzinie upośledzeń, np. resztki słuchu – przy prawidłowym zastosowaniu protez słuchowych i wcześnie podjętych ćwiczeniach audiologicznych i logopedycznych, mogą przyczynić się do usprawnienia lub poprawy komunikatywności jednostki niedosłyszącej ze środowiskiem, a przez to do lepszego rozumienia rzeczywistości i dostosowania się do niej.
- Wyrównywanie (kompensacja) i zastępowanie (substytucja) deficytów biologicznych i rozwojowych. Kompensacja to zastąpienie jakiegoś braku innym czynnikiem lub funkcją:
a) kompensacja wewnątrzpochodna: biologiczna, samorzutna, pozaświadoma;
b) kompensacja zewnętrzna: techniczna, medyczna, farmakologiczna, społeczna, pedagogiczna
psychologiczna i zawodowa.
c) nadkompensacja (pozytywne) – wybicie się osoby niepełnosprawnej w dziedzinie dla siebie najstarszej
d) hiperkompresacja (negatywne) – stawianie sobie celu z góry skazanego na porażkę, który z
racji ograniczeń fizycznych, psychicznych i społecznych nie jest w stanie zrealizować
Drogi rewalidacji Wg M. Grzegorzewskiej:
1. kompensacja
2....
katarzynkaa87