Logistyka dystrybucji Rutkowski rozdział II.pdf

(7105 KB) Pobierz
230638905 UNPDF
Marzenna Cichosz
Logistyczna obsluga
Rozdzial klienta
1. Uwagi wstpne
Gdy rnorva o logistycc clysrrybucji nie sposb nie rvspomnie o obslu-
dze klienta. John J. Coyle, Eclwarcl J Barcli i C John Langley rv biblii logi
.iy.,n.1 ,'rn" Mirnagement of BLlsiness Logistics.. okrelej obsLrg klienta
.iako ,.iali'"o. ktre napdza silrlik aricuche logiSt\c7nego...''To lvanie
klienci i ich [osnce wynlaga]ria sprarviaj' e firmy Lrdoskonalaj srvoje
systenry logist}czne, at]-v doslarczy rv'lacir,vy prodrrkt rvc- rvaclrvej iloci
ikondycji\\e waclwe nlteJScc we rr'lacilvyrn czasie do r,vacilr.cgo klienta
po rvlaciri.yn koszoie',Jtt rr. latach osienldzicsitych naszego stulecia
Ineneijerowie zarz'tlzajcy zachodnirni firmatni zaurva1'li. c u. czasach
ogromnej korrkurencji' gdy wicle olganizacji ofcruje produkty porwnyrval-
n"j .jut.os.i' po zblionr'clr cenaclr, podobnie je pronrujc. tylll co.jest w sta'
podltych przez logistykrv w SfeIZe transponrt. zapasrv, Skadw, progno-
LJohi J. Coylc. Edwlrrl J.Bardi iC John Lengley Jr': l he Nlanagemcnt ofBusincss I-o
gislics. West PublishinllCompany NY l996 s l07
ni. oa,o'nlj ich ofe od ofeny konkurencji u' sposb wyrany i trwaly
jest rvietnie zorganizorvana obs'Lrga klienta' l.o rvallic ona' nroe sta si
ilarketingorva. broni' ktra prz)cignic klintrv do tlanej firnl1 i je.i pro-
duktrv..
Ale obsuga klienta to nie tr tko ol.szar'zaintresoualtilt specjalistrv od
marketingrr. Jest to takze ccnrralna s|cra clziaari nletlederrv logiStycZnych.
io .;oki inl-'^ zaoferLrjc pozion obshrgi klienta zaley od szeregrr decyz'.jl
230638905.002.png
78
Rozdzial Il
Zowania popytll. Zamwie Zaopatrzeniowych ' Nie bez Znaczenia jest take
zarzdzanie s}'stel]lan]i informacyjnynri rv finlic' Tak rvic obsuga klienta
to lv'r''padkorva frrnkc.ionor,vania ca'ego s}''Sten]tl logistycznego' Jeli tcn svs-
tem.jest zarzdzany sprarvnie i efektyrvrlie ekonomicznie a Llsuga oferorvana
lvraz z produkteln spehia oczekirvania klientrv' 1o s olli zadorvo|eni' Ci
spord nich. ktrzy s u satvs |akcj onor,van i rv stopt.tit't najrl1'szvm' zgodnie
z badaniaIni przeprorvadzonylrri w latach dziervidziesitych przez Harvard
Business School, s bardziej skonni ponor.nic skorz1,sta z oferty firmy ni
kJienoi, ktrzy s zaleclrvie zadorroIclti]. lak riic wrd zachwyconvcll
kIientrv firmy bdzie rt'ielu lo.ialn-vch. ktlzv rvraz z l'vdluanienr si ich
zlvizkv z firm sta.j4 si dla niej coI.az bardzicj dochodorvi, gdr z jcdlle.j
stronv mnie.j .j kosztLr.1. z drLrgie1 za generuj lr,vsze ptzvchodr]' Izhir
Konsumencka prz;, Biaym Dotlu rr. Stanach Zjednoczonr,ch Amerykl P'-
nocncj oszacowaa, i pic l.azy rt.icej u'ysilktt. czasu i pienidzy kosztujc
przycigniecic norvego kJienta do 1jrrnr., ni rttrzvnranie ju posiadanego'
D]atego te coraz goniej i lr-"''ran icj Zar\Yno teorelycy jak i prakc1 zl.
rzdzarlia przedsibiorstr,vem mrvi o koniecznoci l.ozpoznania potrzeb
ioczekirvaIi kIienta, a nastprlie ich zaspokojeniLl poprzez budorvanie dhrgo-
okresorvvch rc|acji z klientami. W plocesie tyn ogromnie rt'an rol od-
gI.yt'a wietnie zorganizol.ana kompleksorva logist-".czna obshga kIienta'.
2. Definicje terminu obsluga klienta
PoszLlkLljc jednoznaczne.j definic.ji obs'lLrgi kIienta' natratimy lla pe\\'l]e
trttdnoci, gdyi s|era ta obejmuje szereg dziaali z zakresu rnarketingLl' logi-
ski' finansrv i irrnl,ch obszarrv firrrkcjonorvania przedsibiorstrva.
W niektrych organizac.jach telnin..obsuga l<lienta.' zarviera nastpujce
c''nnoscI:
zaofcrowanie korzys11]ych rvarunkrv finnsowych i kredytort'ych,
,,' Zagwarantowan ie dosta\Y}' w okrelony,rrr ternr inie,
I Thonras O. Joncs, W. Earl SiLsscr, Jr.: Why Srtisllcd Custolncrs Delict. ,,Harvard Busi-
ness Revicw ', Nov.-Dcc. 1995.
I Frcdcrick F. Rcichhelcl, W. Eerl Sasser, Jr.: Ze.o Deleclions: Qualitv Comcs to Serviccs.
.,Harvard Business Review", Sept Oct. 1990.
J Por. John J' Coyle, Ec]wrd J' Bardi i C' Jonh Langlcy: Thc ivlanagemcnt o1.Business
Logistics. Op. cit., s. l ll-l 12.
230638905.003.png
.znx obslLl-ga kliantil
19
r
. lian), ternrinlv fakturowarlia, tak aby rvy'j lraprzecilv w}.'n]ogoll,)
. r.]]tw,
. .]stawienic do dyspozycji kluczowych klientw kompetentnych przed-
.:arr.icieli piol1u sprzeday.
. ..]ZSZerzenic nlolirvoci sprzedav na zasadzie kollosamentt|'
. zapervnicnie materiarirv do prezentacji sprzedarvanych torvarr,v.
- Lnstalac-ie produktu,
. Lttrzymywan;e zapasu czcizatliennych na poziomie zadorvala.1cyIrr
klienta.
Tak rvic rnrvi4c o obsudzc klienta, firnly uwzgldniaj szereg ele-
-:ntrv rr,spierajcych kluczowy produkt nlaterialny lub kluczorv ustlg,
. klicnt dokonLrjc wyboru bielzc pod uwag caocior,l' ofert ijcj rvaoc.
]orr'odw na kompleksowe rozumienie ploduktw przcz klientrv jest wie-
.. np' linie lotnicze, bdcc odbiorcarni znaczce1 czci posikw przygo-
:.llvywirnych przcz LOT Caterirrg. starviaj firmie nie tylko rv-vsokie rvylrrar-
:ania rv krvestiijakoci poipvienia' ale rrvnie rnaj lv1'sokie oczekirvania
dotyczcc tenrritlorvoci dostarv' Ju clzies ic ion inutorve spnienie LoT
Catering wie si z ty'nr' i dostawa do samolottt klienta odb1rrl si nl
koszt dostarvcy. opnienie port.yej pl godziny oznacza redLrkc.j p'atnoci
Za dostalczony torval o poort'. za ponad godzinne opnicnie zrvaltlia
klienta od.|akiejkolrviek zapaty. .I.ak podpisane kontrakty spralvi'ly, c l-oT
Catering chcc rvygryrva w walce Z si|tr konkrrrencja', musi of.erorr a tty-
sokiej jakoci produkty z rvysokiln poziomem obsugi klicrrta.'
. CIlcc zapervni klientonl rvysoki poziom obshrgi rraley panritac
o kluczort'ej roli logistyki rv procesie jej dostarczen ia' 'Gdy lla pocztku lat
dziewidziesity ch Council of Lo.{istics Managelnent przeana|izorva'l skar-
gi ska<1ane przez k|ientw. okazao si, i polorva z nich by'a rt'ynikiem
nieclocigni logistycznych (por. rys' l5). oczyrvicie byl to punkt rvidze
nia klienta, ktry czsto obrvinial logist'r''k. cho przycvna problemu n-rogla
|ce po strorrie marketingLt' ktr1.nie poillforllo\,\.al o plzygotow),$ ane.l
akcji promocyjnej' czy produkcjr' ktra nie zrea|izorvala planw plodLrkcy
nych. Jcdnake orvc 50o skarg na Iogistyk i logistykw Zcsta\\ione Z \\)-
5 Na podslawie roznu)wy z pracownikicm LOT Cateling
230638905.004.png
80
Roz.lzial ll
sokocikosztw logiscznych (przecitnie l0% kosztw caego produktrr)
rviadczyo. e k|ient postrzega logisty'k jako bardzo istotny element jego
obs'Llgi i firmy nie port'inny tego lekcerva1,'
R!s. J 5, Koszt), tlzidolnoc logistlcuej a skdrgi klia t|,
,,/o
100
SLargi LIicntw
1rci!|o: Frcr|erick 'J' Reit, Krzls;laf Rutkolr'si. tl',8lrl1.a' sGH, Wtlrs.\kl l993, s. 15'
Czym wic jest logistyczna obstlga klienta? Wprarvdzie poszczeg|ne
organizacje definiuj4ja. odrlienrlie'.jednakc ich spojrzenia mona podsu-
nrowa rt, trzech pociej ciach:
a) z perspektywy czynnoci logistyczn1,ch takich jak np' cykl realizac'ji za-
lnlvien ia, obsuga zrt'rotrv'
b) z perspektywy standrdw. ktre s Iniernikalni dziaalnoci finly takich
jak np. odsetek zanrrvieIi zreaiizorvanych na czas' dostpnoproduktu'
c) z perspektywy filozofii.
" Bcrnard J. Lr Londer Customcr Scrvice. Roz. ll \\' Thc Distribution Handbook. Th.
Free Press, N.Y. l9lJ5.
230638905.005.png
rgist] czna obslLrga klienta
81
2.1.Obstuga klienta jako czynno
change) pomirlzy paneranri rvatlcuchu logistycznym. Systeny tc pozwa'
laja. na dostp c1o danych o dostpnoci prodLrktrv' terminaclr rlrysyki itp.
Jednake koszt wdroenia EDllest ogromny i w zrvizku z tym mog sobie
rla nie pozwoli tylko na.jbogatsze firmy. Firmom rednim imaym pozostaje
rlolirvo rvykorzystania lnternetLr jako drogi szybkiego przesyania infor'
nlacji, cho porvinny one panrita, i to nredirrrn, pomimo zastosorvania
algorytmw szy|rujcych, trie gr,varaltuje cakowitej tajnoci przesyanyclr
danych, jak rwnie tego, e infornlacje dotr kornpletne.
Niezawo nooznacza sta lrrb zgodny z oczekiwanynr czas cyklu do-
start,y, jak rrvnie.iej bezpieczestrvo i pralvidowo wykonania. Wiele
analiz dorvodzi, e klierrci postrzegaj niezawodno jako rvaniejsz ni
szybko realizac.ji zamlvienia, gdy dziki niej s rv starrie cfektyrvnie
planorva, np. r,vaciwypoziorn zapasw. Dlatego klienci s w stanie zaak-
ceptowa dusze czasy dostaw,.jli bd o tym wiedzie zawczasu i bd
do nich nogli rlostosorva swoje dziaania' np. produkcyjrle. Niespodzier,va-
ne opnienia clostaw mog spowodowa kosztolvne przestoje linii pr.odrtk-
cyjnych' za Zbyt wczesne dostarvy mog byc przyczyn problemorr w sys-
temie utrzymywania Zapasw.
Komunikownnie slg jest drvustronnym dialogiern midzy kupujcyIl
i sprzedajcym. bialog ten porvinien oclb1rva si pomidzy firmami -
czonkami aticuclra logistycznego' jak rrvnie midzy fiimanri i konsunen-
7Por. Frcclerick Beicr, Krzysztof Rutkowski: Logistyke opcil ,s '10 4l'
Definirrjc obsug klienta z perspektyrvy czynnoci rnona powiedzie,
:z jest to zdolno systenru logistycznego przedsibiorstwa do zaspokajania
:otrzeb klientlv por1 rvzgldem czasu, niezar,vodnoci' komunikac!i i tt5'go-
J1'' Kady z tych elementrv odgrywa istotn l ol,.
Czas w logistyce to przede wszystkim czas cyklu realizacji zamwienia.
obejmtljcy odstp czasorvy midzy zoeniem zamwienia a Jego dostaw
\a q/po\Yy cykl realizacji zamrvienia skada si szereg elementrv tj. przy.
gotowanie zamwienia. przekazanie go do dostawcy, realizcja, przygoto-
ivanie do r,vysyki i dostarva zamrvionego towaru. Finny odpowiada1c na
zapotrzebowanie klientlv staraj si skraca czas cyklu rea|izacji zamwie-
nia i efeklvnie feagowa na sygna'ly z rynku. W tym celu wprorvadza1
systemy elektronicznej wymiany danych (ang. EDI - Electronic l)ata lnter-
230638905.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin