Związki nieorganiczne i ich własciwości.doc

(208 KB) Pobierz
Zad

6

 

WYBÓR  ZADAŃ  Z  ARKUSZY  MATURALNYCH

(ZAKRES ROZSZERZONY)

 

„ZWIĄZKI  NIEORGANICZNE  I  ICH WŁAŚCIWOŚCI”

 

Zad. 1 (3 pkt.)

Zaprojektuj doświadczenie, aby wykazać, że cynk jest bardziej aktywny od wodoru, a srebro mniej aktywne od wodoru.

a)     Narysuj schemat doświadczenia lub podaj słowny opis.

      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

b)     Zapisz obserwacje……………………………………………………………………

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Zad.2 (1pkt.)

Wodorotlenek żelaza(III) można otrzymać w reakcji:

A.    żelaza z zasadą sodową

B.     chlorku żelaza (II) z zasadą sodową

C.    chlorku żelaza (III) z zasadą sodową

D.    wodorotlenku żelaza (II) z zasadą sodową

 

Zad. 3 (3 pkt.)

Podczas produkcji miedzi metodą hutniczą emitowane są do atmosfery gazy spalinowe, w skład których wchodzą najczęściej CO2  i SO2.

a)     Zaproponuj odpowiedni tlenek, który zastosowany w filtrze pochłonie CO2  i SO2. Podaj wzór tego tlenku. …………………………………………………………

b)     Napisz równania reakcji zachodzących podczas procesu pochłaniania tlenków

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Zad. 4 (4 pkt.)

Podczas reakcji mieszaniny sproszkowanej miedzi i żelaza ze stężonym kwasem azotowym (V) wydzieliło się  4,48 dm3 gazu, a podczas reakcji tej mieszaniny z kwasem solnym otrzymano 2,24 dm3 gazu (warunki normalne). 

a)     Podaj, które reakcje nie zachodzą ……………………………………………………

b)     Podaj równania zachodzących reakcji w interpretacji jonowej ……………………

……………………………………………………………………………………………….

c)      Oblicz masę miedzi i masę żelaza w tej mieszaninie ………………………………

 

Zadanie 5. (4 pkt)

Zmieszano 3 g wodoru z 15 dm3 chloru odmierzonego w warunkach normalnych

i zainicjowano reakcję.

Napisz równanie zachodzącej reakcji.

Oblicz, ile moli cząsteczek produktu powstanie w tej reakcji przy założeniu 100%

wydajności i określ, którego z substratów użyto w nadmiarze.

Równanie reakcji: ........................................................................................................................

Obliczenia: ..................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

W nadmiarze użyto: ………………………………………………………………………….

Zadanie 6. (3 pkt)

Przeprowadzono trzy reakcje manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV) sodu odpowiednio

w środowisku kwaśnym, zasadowym i obojętnym.

Uzupełnij poniższe równania, podając wzór związku manganu, który powstał w tej

reakcji. Podaj obserwacje, jakie towarzyszyły każdej z reakcji.

a) 2KMnO4 + 5Na2SO3 + 3H2SO4   →   2 …………..+ 5Na2SO4 + K2SO4 + 3H2O

obserwacje: ..................................................................................................................................

 

b) 2KMnO4 + Na2SO3 + 2 KOH   →     2 ………………+ Na2SO4 + H2O

obserwacje: ..................................................................................................................................

 

c) 2KMnO4 + 3Na2SO3 + H2O           2 …………..+ 3 Na2SO4 + 2KOH

obserwacje: ...............................................................................................................................

 

 

Zadanie 7. (4 pkt)

Przeprowadzono doświadczenie według poniższego schematu, stosując roztwory

wymienionych substancji: do probówki z roztworem MnCl2 dodano roztwór NaOH.

Zaobserwowano, że bezpośrednio po wykonaniu doświadczenia powstał biały osad, który po

chwili zaczął przyjmować brunatne zabarwienie.

Zapisz wnioski wynikające z podanych obserwacji.

.....................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zapisz odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej.

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

 

Zadanie 8. (2 pkt)

W zbiorniku o pojemności  30  dm3 znajduje się 34 g gazu pod ciśnieniem 1520 hPa

w temperaturze 275K. 

Oblicz masę molową tego gazu. Stała gazowa R = 83,14 hPa·dm3·K-1·mol-1.

 

Zadanie 9. (5 pkt)

Na VI stopniu utlenienia chrom tworzy sole: chromiany(VI) i dichromiany(VI). 

Przeprowadzono  doświadczenie,  które  zilustrowano  za  pomocą  następujących  jonowych

równań reakcji:

2CrO42- + 2H+    ↔      Cr2O72-  +  H2O

Cr2O72-   + 2OH-   ↔      2CrO42- +  H2O

 

Opisz, w jaki sposób wykonano ten eksperyment. W tym celu:

a)  określ potrzebne odczynniki,

b) opisz doświadczenie słownie lub za pomocą schematycznego rysunku,

c)  napisz przewidywane spostrzeżenia,

d)  sformułuj wniosek dotyczący  trwałości  chromianów(VI)  oraz  wniosek

dotyczący  trwałości  dichromianów(VI)  w  zależności  od  środowiska

(odczynu roztworu).

Odczynniki: ..................................................................................................................................

 

Opis doświadczenia / schemat doświadczenia:

 

Spostrzeżenia:  .............................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Wnioski:  ......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

Zadanie 10. (4 pkt)

Przeprowadzono następujące doświadczenie:

Do probówki z wodnym roztworem FeCl2 dodano roztwór NaOH.

Opisz przewidywane obserwacje (dokonane zaraz  po  dolaniu  roztworu  wodorotlenku 

i po pewnym czasie) oraz napisz równania zachodzących reakcji chemicznych.

Obserwacje: ..................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Równania reakcji:  .......................................................................................................................

......................................................................................................................................................

 

Informacja do zadania 11. i 12.

Położenie pierwiastka w układzie okresowym pozwala wnioskować o aktywności pierwiastka

oraz o właściwościach kwasowo-zasadowych jego tlenków.

Zadanie 11. (1 pkt)

Porównując położenie glinu, magnezu, potasu i sodu w układzie okresowym, wybierz

spośród nich metal najbardziej aktywny i napisz równanie reakcji tego metalu z wodą.

......................................................................................................................................................

 

Zadanie 12. (1 pkt)

Uszereguj tlenki, których wzory podano niżej, według wzrostu ich charakteru

zasadowego.

MgO, Al2O3, K2O, Na2O

......................................................................................................................................................

 

Zadanie 13. (3 pkt.)

W probówkach I, II  i  III znajdowłl się stały NH4Cl. Do probówek dodano:

I.    roztwór AgNO3                 II.  Stężony H2SO4,         III.  Roztwór NaOH

 

Napisz w formie cząsteczkowej równania reakcji przebiegających w każdej z probówek.

Probówka I: ................................................................................................................................

Probówka II: ...............................................................................................................................

Probówka III: ………………………………………………………………………………….

 

Zadanie 14 (2 pkt.)

Przeprowadzono następujące doświadczenia:

I.                    Do naczynia zawierającego roztwór CuSO4 wprowadzono blaszkę żelazną.

II.                   Do naczynia zawierającego roztwór FeSO4 wprowadzono blaszkę miedzianą

W naczyniu I po pewnym czasie niebieski roztwór odbarwił się, a żelazo pokrylo się brunatnoczerwonym nalotem, natomiast w naczyniu II nie zaobserwowano żadnych zmian.

 

Napisz w formie jonowej skróconej równanie zachodzącej reakcji oraz na podstawie podanych obserwacji sformułuj wniosek, w którym porównasz aktywność żelaza i miedzi.

Równanie:………………………………………………………………………………………

 

Wniosek:………………………………………………………………………………………...

 

Zadanie 15. (3 pkt)

Wykonano następujące doświadczenie: do probówek zawierających osad Al(OH)3 dodano:

I.  NaOH (aq)       II.  HCl (aq)

 

a) Napisz przewidywane obserwacje.

Probówka I: .................................................................................................................................

Probówka II: ................................................................................................................................

b) Określ charakter chemiczny wodorotlenku glinu.

......................................................................................................................................................

c) Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji przebiegającej w probówce I.

Równanie reakcji: ........................................................................................................................

 

Zadanie 16. (4 pkt)

Podziałano kwasem solnym na 80 g węglanu pewnego metalu, występującego na drugim

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin