Po podłšczeniu urzšdzenia do złšcza diagnostycznego należy włšczyć zapłon i uruchomić program. Jeli program odwoła się do portu, do którego podłšczona jest mysz pojawi się komunikat Device Unavilable. Jeli do wybranego portu jest podłšczony interfejs i jest on nigdzie wykorzystany to pojawi się menu główne programu. Nie oznacza to jednak nawišzania komunikacji. Należy wówczas wybrać system, który chcemy diagnozować. Nawišzanie komunikacji kończy się ukazaniem ekranu identyfikacji sterownika (intrfejsu) wraz z funkcjami, brak komunikacji ze sterownikiem ukazane jest - komunikatem No response from car controller. Przyczyny braku transmisji połšczenia pojazdu z programem - le dobrany interfejs lub zabezpieczenie (kluczem sprzętowym) lub FULLY REGISTERED - zła konfiguracja portu komunikacji (COM1, lub COM2, USB) - brak napięcia zasilania - wyłšczniki ukryte i immobilizery powinny być rozbrojone - zakłócenia na linii transmisji przez uszkodzone sterowniki - należy zmierzyć napięcie na linii transmisji - powinno być >8V - oprogramowanie sterownika - może on nie mieć samodiagnozy - starsze systemy Oznaczenia sterowników VAG-COM przykładowo VAG-COM 409 Engine - elektronika silnika Transmission - automatyczna skrzynia biegów Brake - układy wspomagania hamulców - ABS Air Bag - poduszka powietrzna Clutch - wspomaganie sprzęgła (elektronika) Suspension - układ regulacji zawieszenia Anti Slip - układ regulacji momentu napędowego Anti Theft - alarm, immobilizer Roof - elektrycznie otwierany dach Central Locking - centralny zamek Instrument - tablica rozdzielcza AIC Heating - klimatyzacja - ogrzewanie Seat - Driver - regulacja fotela kierowcy Diesel Pump - sterowanie pompš w silniku Diesla Level Control - układ regulacji poziomu auta Interior Monitor - kontrola wnętrza (alarm) Headlight Range - regulacja zasięgu wiateł Steering Wheel - ukiad wspomagania kierownicy (elektronika) Central Convenience - moduł centralnego systemu komfortu Radio - radio i system audio Seat-mirror adjust - regulacja lusterek i foteli Parking Aid - pomoc w parkowaniu Add. -aux. Heater - ogrzewanie Moduły [Select Control Module] sš dostępne pod klawiszem [SELECT] - Previous Modules, Po wybraniu i nawišzaniu komunikacji na ekranie pojawiajš się następujšce dane: [Control Unit Info] - Odczytanie numeru sterownika, nazwy systemu, oznakowania zastosowanego oprogramowania sterownika oraz aktualne kodowanie sterownika. Funkcja wykonywana domylnie przy nawišzaniu komunikacji ze sterownikiem. Tu można powtórzyć identyfikację urzšdzenia w celu dokładnego sprawdzenia poprawnoci nawišzania połšczenia z danym modułem. [Controller Info] - Numer katalogowy sterownika lub modułu [b][Component] - Nazwa systemu [Software Coding] - Kod oprogramowania sterownika [Shop # - WSC Dealer Number] - Numer sterownika lub Dealera (warsztatu) ASO. Wskazówka: Niektóre przyrzšdy sterujšce po wielokrotnym uruchamianiu tej funkcji każdorazowo pokazujš inne identyfikacje (np.: numer seryjny). Dzieje się tak, gdy przyrzšd sterujšcy cechuje długa droga identyfikacji przy jednoczesnym zadaniu wywietlenia pełnych informacji. [Fault Codes - 02] - Odczytanie wszystkich kodów błędów zawartych w pamięci sterownika. Jeli będzie więcej błędów niż może się zmiecić na ekranie to po prawej stronie pojawi się pasek przewijania. Przy pomocy myszy lub strzałkami z klawiatury można poruszać się po ekranie w górę i w dół. Kody błędów można wydrukować [Print Codes] skopiować do schowka [Copy, Save Codes] skasować [Clear Codes] Przykład informacji w tekcie: najpierw podane jest miejsce błędu, w drugiej linijce rodzaj błędu, jeli jest to jaki sporadyczny błšd to pojawi się dodatkowo trzecia linijka. W przypadku gdy rodzaj i miejsce występowania błędu jest nieznane, podane zostanš tylko liczby. [Outputs Tests - 03] - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespołów wykonawczych. Liczba i kolejnoć wykonywanych testów jest cile przekazywana do przyrzšdu sterujšcego. Po wykonaniu diagnozy załšczona sekwencja zostanie zakończona. Opcja bardzo przydatna w wielu sytuacjach. Można bardzo dokładnie ustalić i zweryfikować działanie (lub niesprawnoć) poszczególnych urzšdzeń takich jak czujniki, sensory, moduły, potencjometry. Opcja pozwala również zaobserwować sprawnoci działania i poprawnoci wywietlania kontrolek i wskaników na desce (zegary). Testowanie przeprowadzać na wyłšczonym silniku - tylko włšczona stacyjka. [Basic Settings - 04] - Nastawy podstawowe. W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przeglšdu muszš zostać wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, ze regulacja komputera została przełšczona na niezmienne wartoci. Jeżeli system znajduje się w nastawach podstawowych można np. wyregulować kšt wyprzedzenia zapłonu, adaptację położenia przepustnicy, wolnych obrotów, klimatyzacji, itp. Nastawy podstawowe należy wykonywać dla danego samochodu tylko w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi przekraczać 80°C. Niektóre komputery oferujš pomoc w regulacji podajšc obowišzujšce wartoci pomiarowe. [Meas Blocks - 08] - Odczyt bloku wartoci zmierzonych. Odczyt parametrów wejciowych systemu - parametry podzielone sš na kanały pomiarowe - należy podać numer kanału. Jakie kanały istniejš i jakie znaczenie maja zależy od przyrzšdu sterujšcego. [Single Reading - 09] - Odczyt pojedynczej wartoci. [Adaptation - 10] - Dopasowanie - Adaptacja sterownika - kasowanie inspekcji OIL /SERVICE Istnieje możliwoć zmiany w sterowniku wartoci korekcyjnych dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu jałowego, dawki paliwa itp. Musi to być dokonane w trzech krokach - odczytanie wartoci, testowanie wartoci, zapisanie jej w pamięci. [Recode Module - 07] - Kodowanie sterownika. Poprzez tš funkcję można zmienić zawartoć pamięci w sterowniku. Następuje wówczas zmiana pracy sterownika przy zmianie np. skrzyni biegów, jakoci paliwa i innych warunków pracy. Dane szczegółowe kodów znajdujš się w instrukcjach napraw. Jeli nie znamy odpowiedniego kodu sterownika, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleć w specjalistycznych poradnikach dotyczšcych kodowania i diagnostyki pojazdowej. [Login - 11] - Zalogowanie. Podany numer kodu musi być miedzy 0 a 65535. Z prawdziwymi numerami legitymuje się użytkownik. Przyrzšd sterujšcy potrzebuje numer kodu do odczytania jemu potrzebnych danych okrelonych odpowiednim tokiem postępowania. Dane szczegółowe kodów znajdujš się w instrukcjach napraw. Jeli nie znamy odpowiedniego kodu logowania, nie należy wprowadzać danych. Kody można znaleć w specjalistycznych poradnikach dotyczšcych kodowania i diagnostyki pojazdowej. [Readiness - 15] - Informacja o gotowoci kodu. Pokazane zostanš wykorzystane do procesu zalogowania wartoci pomiarowe i wynik. Po dokonaniu wszystkich nastaw lub adaptacji wszystkie pola powinny być w [Passed], jeli sš podwietlone na czerwono [Failed or Incomplete] należy dokonać właciwych nastaw. [Gen Engine Data] - Dane silnika. [Reset SRI's] - Kasowanie wskanika przeglšdów serwisowych. [Close Controller, Go Back - 06] - Przerwanie i zakończenie komunikacji z wybranym sterownikiem. Można wówczas rozpoczšć pracę z innym sterownikiem.
Andyman2