Mistrzowie kina amerykańskiego-O.Welles.doc

(30 KB) Pobierz
Mistrzowie kina amerykańskiego – ORSON WELLES

Mistrzowie kina amerykańskiego – ORSON WELLES

 

Reżyser kultowy

à niezwykła relacja z publicznością: zawsze mówił we własnym imieniu (obecność w dziele)

-          uczciwość wobec widza (partner)

-          osobiste wyznanie, ekshibicjonizm, narcyzm

-          spektakularne rozwiązanie

-          najprostsze emocje odbiorcy

-          bezkompromisowość w definiowaniu świata, ale  w subtelny sposób sugerował drugie dno natury ludzkiej i sytuacji

-          w pierwszej warstwie – proste rozwiązania, czytelne symbole

-          w drugiej warstwie – subtelny niepokój, podważał autentyczność przedstawianego świata à to gwarantowało zwycięstwo prawdy, sprawiedliwości i dobra

-          niezmienność poruszanych tematów à spójność twórcza

-          MOTYWY FUNDAMENTALNE: zło, prawda, wierność, poczucie straty

-          ambiwalentny stosunek do sztuki (kreacji)

-          nierówność filmów à ciągłe poszukiwanie

-          ur. 1915 à osierocony przez matkę (pianistkę) / podróżował z ojcem / wcześn9ie w teatrze/ malarstwo i rysunek (dzieki temu rewolucyjne zmiany w postrzeganiu planu filmowego)

-          zaczynał jako aktor na Broadwayu

-          1937 założył awangardowy Mercury Theatre (potem także teatr radiowy MT on the air) à adaptacje „Wojny Światów” Herberta Georga Wellsa (Amerykanie myśli, że Marsjanie zaatakowali New Jersey

-          1939 – kontrakt z wytwórnią RKO i rozpoczął pracę nad „Obywatelem Kanem”

-          potem do końca życia reżyserował, pisał scanariusze i grał w filmach – zmarł w Hollywood w 1985 roku

-          w świat filmu wszedł z doświadczeniem plastycznym i teatralnym

 

-          „Obywatel Kane” à poszukiwanie prawdy i niemożliwość jej odnalezienia

      à reżyser sam gra tytułową postać (w różnym wieku)

      à bohaterowie są ułomni – tak jak widzowie

      à tragizm ma źródło w człowieku

      à Kane – postać tragiczna i groteskowa zarazem/ dziedzic 
           ogromnej fortuny, która spodziewała się nagle

      à obsesja dzieciństwa, czas skradziony à wybudował sobie
           własny świat marzeń i iluzji (Xanadu) a la Babilon

      à bohater czuje się dobrze przy Susan –drugiej żonie (ona miała
           być śpiewaczką  bez głosu, a on bohaterem bez powodu) są do
           siebie podobni

      à niemoc miłości Kane’a/ jest pionkiem

      à „Różyczka” – nazwa firmy produkującej saneczki –
            wypowiedziana w chwili śmierci Kane’a

     à bohater szukał autentyczności, dlatego w chwili śmierci
          wspomina nieznaczny epizod z dzieciństwa – o saneczkach

     à puzzle – układane przez Susan w ogromnej sali kominkowej –

          scena jest symboliczna, puzzli jest bardzo dużo, układanie ich to
          syzyfowa praca (niemożność odkrycia prawdy)

 

-          przekleństwo Wellesowskiego bohatera – pamięć (bo jest niedoskonała)

-          bohaterowie są nieszczęśliwi

-          „Wspaniałość Ambersonów” 1942

-          „Intruz” 1942

-          tragizm wypływa z fatalizmu

-          bohater walczy o własne przetrwanie ze świadomością, że zdany jest na siebie

-          grzechy – pycha i naiwność

-          „Dama z Szanghaju” 1947 (noir) à sentymentalne zakończenie à deklaracja wizji świata Wellesa

-          antropomorfizował zło (nie było abstrakcyjne)

-          zło pochłania swoje narzędzia

-          „czyści” bohaterowie à są narzędziami – młody marynarz z „Damy z Szanghaju” à rejs statkiem – podróż inicjacyjna, w świecie rekinów, które zjadają same siebie à wierzy, że zło go nie dosięgnie, ociera się o koszmar, ponieważ zło jest absolutne i jeżeli jest, to nie da się uniknąć jego konsekwencji

-          apodyktyczny, sadystyczny kaleka, pogardzany przez otoczenie i panujący nad nim

 

-          przestrzenny model pułapki – miejsce zamknięcia, nie sposób uciec à np. klaustrofobiczna wieża w kościele w „Intruzie”, gabinet luster w „Damie z Sz...” oraz Xanadu w „O.K.”

 

-          poczucie straty ! –0 w „O.K.” – utrata dzieciństwa i swobodnego rozwoju

 

-          bohater mówiąc „Różyczka” pragnie odzyskać utraconą niewonność-

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin