Reklama zewnętrzna.doc

(59 KB) Pobierz
Reklama zewnętrzna:

 

a)Kondensacja i prostota treści.

 

Reklama zewnętrzna-  Reklama zewnętrzna jest najstarszą formą komunikacji wizualnej. Znaki i malowidła znajdowano już w ruinach Pompei i na średniowiecznych budowlach w europejskich miastach. Nośniki reklamy zewnętrznej cechuje duża różnorodność, należą do nich bowiem tablice reklamowe (billboardy), plakaty oraz elementy umeblowania? miasta, takie jak wiaty na przystankach autobusowych czy pojemniki na śmieci, a także środki transportu.
Stosunkowo nowe zjawisko to reklamy na elementach otoczenia, w których nośnik staje się komunikatem. Reklamy takie wtapiają się w otoczenie, nadając przekazowi większą siłę niż plakaty czy tablice.

 

Zalety reklamy zewnętrznej:

 

-gwarancja częstego kontaktu z przekazem reklamowym

-ciekawy przekaz może być bardzo zauważalny

-Możliwość docierania do geograficznie wydzielonych rejonów miast.

-Oświetlone tablice zapewniają całodobową  docieralność przekazu..

-Możliwość zbudowania szerokiego zasięgu i częstotliwości kontaktów z reklamą w dużych grupach docelowych.

-Możliwość skutecznego i szybkiego kreowania znajomości:

opakowania, marki, hasła reklamowego.

 

Wady reklamy zewnętrznej:

 

-Słaba zapamiętywalność  przekazu.

-Możliwość przekazywania tylko ograniczonej ilości informacji.

-Mała selektywność( poza geograficzną)

-Brak precyzyjnych i wiarygodnych badań umożliwiających  weryfikację siły

oddziaływania reklamy zewnętrznej.

-Duża liczba rodzaju tablic, ryzyko „utonięcia” naszej reklamy wśród mnóstwa innych.

 

Projektowanie reklamy zewnętrznej

Z racji swojego charakteru reklama zewnętrzna powinna zawierać minimum słów i maksimum elementów plastycznych. Wyjątkiem od tej zasady jest reklama wewnątrz środków transportu. Przejeżdżając czy nawet przechodząc obok tablicy, nie sposób wczytać się w tekst; jedyne co można zauważyć  i zapamiętać  to obraz. Twórcy reklamy zewnętrznej muszą się posługiwać skrótem (ikoną lub wyrazistym symbolem), ma to bowiem ogromny wpływ na sposób percepcji reklamy.
Ciekawostką jest iż symboliczne znaczenia mają niektóre języki (Np. francuski kojarzy się z szykiem i elegancją), także wyrażenia slangowe i regionalizmy, chociaż te są na ogół mocno zakorzenione w miejscowej kulturze i mogą być opacznie zrozumiane przez innych.

 

Slogan reklamowy- to nic innego jak tylko hasło, które w dużym skrócie mówi mniej więcej o tym, o czym będzie mówiła cała kampania marketingowa danego produktu czy przedsiębiorstwa.

 

Zadaniem dobrze skonstruowanego sloganu jest przyciągnięcie uwagi odbiorców oraz zasugerowanie zachowań pozwalających zakończyć proces komunikacyjny i skłaniających odbiorcę komunikatu do konkretnego działania.

 

Najpopularniejsze hasła reklamowe w Polsce.

 

Wśród tych najbardziej znanych polskich haseł reklamowych wymienić należy chociażby:
- Media Markt- nie dla idiotów;
- Pij mleko- będziesz wielki;
- Kamis- życie ze smakiem;
- Dosia- jeśli nie ma różnicy, to po co przepłacać;
- Winiary- dobre pomysły, lepszy smak;
- Era- możesz więcej.

 

Najpopularniejsze hasła reklamowe na świecie.

 

-McDonalds – ,,Im lovin it!”;
- Nike –,,Just do it”;
- Nokia –,,Connecting people”;
- Siemens –,,Be inspired”;
- LG- ,,Life’s Good”

 

b)Czytelność dla osoby w ruchu:

 

Cechy reklamy umieszczonej w miejscach ruchu publicznego:

 

Atrakcyjność, czyli ciekawy sposób przedstawienia produktu, który przyciągnie uwagę.

Argumentacja, która przyciągnie i zachęci do skorzystania z oferty, czyli sugestywność.

Właściwe dobieranie słów i wypowiedzi prowadzące do tego, że przekaz będzie zrozumiały i odebrany w oczekiwany przez nadawcę sposób.

Orginalność, która odróżni reklamę od innych i wpłynie na jej zapamiętanie [dobrym przykładem są teksty które weszły na stałe do polskiego slangu np. :„a świstak siedzi i zawija je w te sreberka”, lub  „takie rzeczy to tylko w erze”

 

Kolejnym wyróżnikiem to prostota przekazu, która pozwala skupić się na najważniejszych cechach produktu,

przekaz musi być krótki czytelny napisy duże i wyraźne, gdyż osoba jadąca samochodem nie koniecznie może się zatrzymać jak w przypadku osoby pieszej aby spokojnie przeczytać i zrozumieć treść hasła reklamowego, na koniec dopasowanie do odbiorców.

Dopasowanie komunikatu do potencjalnych klientów ma duży wpływ na jego skuteczność, stąd na przykład inaczej reklamuje się produkty spożywcze niż akcesoria samochodowe.

 

Krótko mówiąc w zależności od położenia tablicy reklamowej przekaz musi być odpowiedni dla stężenia ruchu drogowego.

 

Na osiedlach napisy nie muszą być tak krótkie, zrozumiałe i skupiające uwagę jak np. przy drodze, co nie zmienia faktu, że zarówno osoba jadąca samochodem jak i pieszy może nie zauważyć lub nie zwrócić uwagi na mijaną właśnie reklamę.

 

Dlatego ważna jest również kolorystyka, kolory żywe skupiające uwagę, oraz kształty, im bardziej reklama jest dziwna, śmieszna lub wręcz wydająca się głupia dla widza tym większa szansa na to, że zwróci on na nią uwagę.

 

c) Rodzaj reklamowanych produktów:

 

W Polsce na plakatach wielkoformatowych są reklamowane na ogół wyroby tytoniowe, kosmetyki, artykuły spożywcze, piwo, produkty motoryzacyjne, samochody, oraz media – dzienniki, radio, czasopisma, stacje telewizyjne.

 

Szczególne rodzaje reklamy:

Reklamy niektórych towarów lub usług podlegają szczególnym rygorom prawnym. W szczególności dotyczy to m.in. następujących kategorii 

 Reklama alkoholu

Reklama napojów alkoholowych jest w Polsce zabroniona, za wyjątkiem reklamy piwa, która jest dozwolona pod warunkiem, iż nie jest to reklama:

·         kierowana do małoletnich;

·         prowadzona poprzez budowanie skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, wypoczynkiem, sprawnością fizyczną, nauką, pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym, zdrowiem;

·         na kasetach wideo i innych nośnikach;

·         w prasie młodzieżowej i dziecięcej;

·         na okładkach dzienników i czasopism;

·         na słupach i tablicach reklamowych, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim;

·         przy udziale małoletnich.

Powyższe ograniczenia nie dotyczą reklamy prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych, a także na terenie punktów prowadzących sprzedaż alkoholu przeznaczonego do spożycia w miejscu sprzedaży.

Reklama papierosów

Używanie tytoniu i wyrobów tytoniowych, reklama lub promocja papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych jest zabroniona.

·         w telewizji, radiu, kinach, zakładach opieki zdrowotnej, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych;

·         w prasie;

·         na plakatach lub billboardach;

·         w mediach elektronicznych.

Reklama leków

·         reklama leków wydawanych tylko na receptę może być kierowana wyłącznie do profesjonalistów, tj. lekarzy, farmaceutów, weterynarzy;

·         reklama leków nie może być kierowana do dzieci;

·         reklama leków nie może wprowadzać w błąd;

·         reklama leków kierowana do publicznej wiadomości musi zawierać określone prawem ostrzeżenie „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”).

Reklama gier losowych

W Polsce zabronione jest reklamowanie: wideoloterii, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach oraz gier na automatach o niskich wygranych. Zakaz ten nie dotyczy jednakże reklamy i informacji w ośrodkach gier i punktach przyjmowania zakładów.

 Reklama telewizyjna i radiowa

·         wymóg, by reklamy zajmowały nie więcej niż 15% dziennego czasu nadawania programu i nie więcej niż 12 minut w ciągu godziny;

·         zakaz przerywania filmów fabularnych i telewizyjnych reklamą częściej niż raz na każde 45 minut trwania filmu;

·         zakaz przerywania reklamą określonych audycji, np. serwisów informacyjnych i programów dla dzieci;

·         zakaz reklamy wykorzystującej zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach;

·         zakaz reklamy w nieuzasadniony sposób ukazującej małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach;

·         zakaz reklamy oddziałującej w sposób ukryty na podświadomość (tzw. reklama podprogowa) lub reklamy ukrytej;

·         zakaz reklamy naruszającej godność ludzką, zawierającej treści dyskryminujące lub zagrażające fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich.

Ciekawostki:

Co rok organizacje broniące praw konsumentów przyznają nagrody im. Hubbarda za najbardziej nieuczciwe, bałamutne i nieodpowiedzialne reklamy.
Oto przykład jednej z nich: w 1998 roku na taką nagrodę zasłużyły niewątpliwie produkty naturalne: preparaty ziołowe o szerokim, niemalże nadnaturalnym działaniu leczniczym oraz stuprocentowo naturalne soki bez konserwantów, które po otwarciu kartonu przez wiele dni nie psują się, podczas gdy sok wyciśnięty z owocu już po kilku godzinach nie nadaje się do spożycia.

Jedną z coraz chętniej wykorzystywanych metod reklamowych jest świadome kreowanie prowokacji i skandali. W języku reklamowym pojawiło się nawet określenie szokografia. Czy za pomocą szoku można nas do czegoś przekonać? Oliviero Toscani, najsłynniejszy przedstawiciel tego kierunku reklamowego, jest zdania, że tak. Jego szokujące reklamy przyniosły odzieżowej firmie Benetton, produkującej skądinąd miłe i spokojne ubrania, olbrzymi rozgłos i popularność.
"Benetton: słynie z szokujących, niekiedy wręcz obrazoburczych reklam, oraz ubrań w doskonałym gatunku. Firma znana jest na całym świecie, gdyż siecią swą objęła 120 państw.

 

d) Wykorzystywane nośniki reklamy zewnętrznej w analizowanym rejonie miasta, osiedla, wsi.

 

Reklama zewnętrzna może występować w bardzo różnorodnych formach:

 

Zazwyczaj są to zwykłe konstrukcje, na których rozpinane są zadrukowane płachty winylowe lub siatki.

 

Formaty również się różnią:

Np. reklamy na ścianach budynków mają wielkie rozmiary, sięgające nawet setek metrów kwadratowych, natomiast Billboardy już nie koniecznie czasem wystarczy 4 x 3 m, są one również najczęściej wykorzystywanym nośnikiem reklamy zewnętrznej.

 

Jednak oprócz wyżej wymienionych przykładów istnieje jeszcze wiele innych nośników tej formy reklamy.

 

Takie jak:

 

Wielkie tablice wolno stojące nazywane min. Megaboards czy megasites:

Są to tablice  podświetlane zarówno z przodu i z tyłu jednak można spotkać również w ogóle bez oświetlenia.

 

Tablice średniej wielkości nazywane freeboard: 

Najczęstszy format to 8 x 4 m lub 6 x 3 m mogą być wolno stojące lub wieszane na ścianach budynków.

 

Diaparon: jest to dwustronna tablica umieszczana w betonowych donicach stojących prostopadle do ulicy.

 

Sandwich: to również dwustronna tablica umieszczana na słupach oświetleniowych przy ulicy.

 

Citylight: znajdziemy najczęściej na przystankach autobusowych lub tramwajowych. Odmianą jest tzw. Backlight czyli tablice eleganckie, dwustronne, oświetlone od wewnątrz. Istnieje tu możliwość zareklamowania więcej niż jednego produktu.

 

K-Board: Umieszczany na dachach kiosków z prasą.

 

Sdrip: natomiast to podłużny panel umieszczany na różnych budynkach.

 

Występują również takie formy jak neony sklepowe umieszczane na dachach lub elewacjach budynków, małe tablice umieszczane w witrynach sklepowych czy drobne plakaty i ogłoszenia uliczne wywieszane na słupach ogłoszeniowych, murach lub ogrodzeniach.

 

Obok już istniejących często wykorzystywanych nośników reklamy zewnętrznej wciąż pojawiają się nowe propozycje. Na rynku istnieje mnóstwo pojedynczych tablic, kasetonów, ekranów i innych form, najprzeróżniejszych wielkości i kształtów.

Najczęściej kupowany czas ekspozycji to miesiąc lub wielokrotność miesiąca.

 

Jeśli porównalibyśmy ilość rozmieszczania tablic reklamowych w dużych miastach, małych miasteczkach i wsiach, doszlibyśmy do wniosku, że mało opłacalnym przedsięwzięciem byłoby umieszczanie ogromnych ilości reklam różnego formatu i kształtu tam gdzie ludzi jest nie wiele, zatem najwięcej reklam spotkamy w dużych miastach, stosunkowo mniej w małych miasteczkach i na końcu kilka w każdej wsi. Dlaczego tak się dzieje?

 

To proste tam gdzie potencjalnych kupców jest najwięcej najbardziej opłaca się reklamować różnego rodzaju produkty.

 

 

 

                                                                                                                                    

   Bibliografia:

1.        Reklama zewnętrzna 2000. „Press”, lipiec 2000, dodatek specjalny.

2.        A. Czarnecki, R. Korsak, „Planowanie mediów w kampaniach reklamowych „ Warszawa 2001.

3.        Internet.

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin