miasto-jako-koproducent.PDF

(2817 KB) Pobierz
703151202 UNPDF
Prawo i finansowanie
koproducent
Producenci zmuszeni są poszukiwać ciągle nowych źródet finansowania filmów.
Droga ta wiedzie m.in. przez PISF i instytucje prywatne, koproducentów
zagranicznych i telewizje. Jednym z przystanków na mapie finansowej są także
Regionalne Fundusze Filmowe.
Polsce działa kilkanaście takich fundu-
| szy. Niektóre, jak np. w Lodzi czy Kra-
\j kowie, mają status Film Commision.
Są nie tylko instytucjami finansującymi,
ale mogą włączyć się w produkcję. Tych funkcji nie
mogą pełnić Regionalne Fundusze Filmowe, które nie
mają charakteru Film Commission.
Historia Regionalnych Funduszy Filmowych nie jest
długa - działają one w Polsce zaledwie od kilku lat.
W bieżącym roku po raz pierwszy zostaną rozdyspo-
nowane środki finansowe z Mazowieckiego Funduszu
Filmowego. W czasie, gdy przygotowujemy ten mate-
riał, nie znamy jeszcze końcowych wyników i tytułów
dofinansowanych filmów, ale wiemy, że już w pierw-
szym roku aplikowania daje się zauważyć duże zainte-
resowanie producentów taką możliwością pozyskania
pieniędzy. - Producenci doskonale orientują się w tym,
do jakich instytucji mogą zwracać się o wsparcie finan-
sowe. My również przekazujemy informacje m.in. za
pośrednictwem KIPA, PISF-u, a także mediów związa-
nych z filmem - informuje Aleksandra Kielan, dyrektor
Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki.
Konkurs na dofinansowanie ze środków Mazowieckie-
go Funduszu Filmowego ogłoszono w październiku
2010 roku. Nabór wniosków na 2011 rok trwał do
3 grudnia 2010. - Jest to jedyny termin przyznawania
dotacji w bieżącym roku, ale mamy już wstępną dekla-
rację, że nasze działania będą kontynuowane
w przyszłym - podkreśla dyrektor Kielan. Na stronie
internetowej Mazowieckiego Funduszu Filmowego
www.mff.mazovia.pl dostępne są formularze wnio-
sków oraz wszelkie informacje na temat konkursu.
Na pierwszą edycję konkursu wpłynęły 44 wnioski: 30
0 dofinansowanie filmów dokumentalnych, 10 o dofi-
nansowanie filmów fabularnych i 4 wnioski o wsparcie
finansowe produkcji animowanych. Wśród projektów
filmów dokumentalnych dominują te o tematyce histo-
rycznej, nawiązujące np. do okresu II wojny światowej
1 innych kart z dziejów Warszawy. Autorzy rzadziej na-
wiązują do tematyki innych regionów województwa
mazowieckiego niż stolicy. Niektóre dokumenty doty-
czą zagadnień kultury, jeden odwołuje się do tematyki
przyrodniczej- Jesteśmy zadowoleni z tego, jakie pro-
jekty wptynęty do naszej instytucji i musimy podkreślić,
że wniosków było o wiele więcej, niż się spodziewali-
śmy. Wiele z nich otrzymafo wysokie noty ekspertów, co
pozwala przypuszczać, że powstaną naprawdę dobre
filmy. Większość wniosków dotyczy filmów realizowa-
nych przez znanych reżyserów. W kategorii filmów fabu-
larnych aplikuje m.in. duża koprodukcja wtosko-polska
i kilka mniejszych. Ale jest też kilka wniosków o wspar-
cie filmów finansowanych wyłącznie przez rodzimych
producentów. Bardzo ciekawe są również cztery pro-
jekty animowane. Co prawda nie nawiązują one stricte
do tematyki naszego województwa, ale mimo to są nie-
zwykle interesujące - informuje dyrektor Mazowieckie-
go Centrum Kultury i Sztuki.
Mazowiecki Fundusz Filmowy może w tym roku dofi-
nansować produkcje łączną kwotą 1 min zł. Pieniądze
te zostaną zapewne rozdysponowane na kilka filmów.
O tym, kto je otrzyma i w jakiej wysokości, zadecyduje
komisja składająca się z ekspertów-filmowców i przed-
stawicieli samorządu województwa mazowieckiego.
Projekt filmu fabularnego oceniany jest przez trzech
48
Film&TV Kamera • 1/2011
Miasto jako
703151202.001.png
ekspertów, zaś pozostałe przez dwóch. W ocenie pro-
jektu nie mogą brać udział osoby, które w jakikolwiek
sposób w nim uczestniczą, albo związane są z innym
zgłoszonym do bieżącej edycji.
Wnioski składane do konkursu oceniane są w trzech
etapach. Najpierw analizowane są pod kątem formal-
nym, następnie swoją ocenę wystawiają eksperci-fil-
mowcy. Do trzeciego etapu zakwalifikują się te, które
otrzymają powyżej 60 punktów. Na tym etapie komisja,
posiłkując się opiniami ekspertów, podejmuje decyzję,
które filmy powinny być dofinansowane.
Aby film mógł otrzymać dofinansowanie, musi speł-
niać określone kryteria - finansowe i merytoryczne.
Eksperci biorą pod uwagę m.in. to, czy produkcja po-
wiązana była z województwem mazowieckim, np. po-
przez tematykę, miejsce realizacji czy udział w przed-
sięwzięciu osób i firm mających siedzibę na terenie
województwa. Oceniane są też walory artystyczne fil-
mu, dotychczasowy dorobek twórczy reżysera i wa-
runki ekonomiczne realizacji. Jednym z najważniej-
szych kryteriów, branych pod uwagę końcowej ocenie,
jest wysokość kwoty, jaką producent deklaruje wydać
w związku z realizacją filmu na terenie województwa.
Ważne jest, aby co najmniej 100% przyznanej kwoty
wydatkować na terenie województwa mazowieckiego.
Im będzie ona wyższa, tym większe są szansę na do-
finansowanie produkcji. Pieniądze muszą zostać wy-
dane zgodnie z listą wydatków kwalifikowanych, która
jest podobna w przypadku wszystkich funduszy regio-
nalnych. Do kosztów niekwalifikowanych zalicza się
np. zakup środków trwałych i wyposażenia biurowego,
mebli, pojazdów, nieruchomości, wypłaty wynagro-
dzenia z tytułu wszelkich funkcji pełnionych przez
wnioskodawcę (ale już nie są nimi np. honoraria autor-
skie). Nie refunduje się również kosztów developmen-
tu, wykonania kopii pokazowych w liczbie powyżej jed-
nej sztuki, podatku VAT, który może zostać odzyskany
w oparciu o przepisy prawa krajowego, prowizji, odse-
tek, kar, amortyzacji oraz diet i cateringu.
Każdy producent, ubiegając się o tegoroczne dofinan-
sowanie, mógł złożyć tylko jeden wniosek, a kwota,
o którą wnioskował, nie mogła być wyższa niż 50%
wartości zakładanego budżetu filmu. Należało wyka-
zać 10% wkład własny, którym mogą być zarówno
środki finansowe jak i rzeczowe. O dofinansowanie
mogli się ubiegać nie tylko producenci, których projek-
ty znajdowały się dopiero na etapie skończonego sce-
nariusza, ale także ci, którzy już rozpoczęli zdjęcia do
filmu. Warunkiem uzyskania dofinansowania w tym
przypadku było jednak zrealizowanie nie więcej niż
50% zdjęć.
Do wniosku należało dołączyć załączniki, m.in. ukoń-
czony scenariusz, kosztorys, listy intencyjne od kopro-
ducentów itp. Pakiet dokumentów zbliżony jest do te-
go, jaki producenci składają w PISF-ie. - Złożenie
wniosku o dofinansowanie ze środków Mazowieckiego
Funduszu Filmowego oczywiście nie stanowi przeszko-
dy w ubieganiu się o dotację z PISF-u. Ponieważ pienią-
dze, jakie można uzyskać z naszego funduszu, w kon-
tekście ogólnego budżetu filmu, zazwyczaj nie są duże,
niektórzy producenci traktują je jako środki domykają-
ce. Jednocześnie należy podkreślić, że nasz wkład ma
charakter koprodukcyjny; jesteśmy więc zainteresowa-
ni nie tylko tym, aby film został wyprodukowany, ale rów-
nież by znalazł się w masowej dystrybucji i by mogło go
obejrzeć jak najwięcej widzów - podkreśla dyrektor
Aleksandra Kielan.
Środki finansowe, jakie producent otrzyma z Mazo-
wieckiego Funduszu Filmowego, muszą zostać wy-
dane do końca 2011 roku. Nie znaczy to oczywiście,
ze fiim musi zostać w tym czasie ukończony, ale waż-
ne jest, aby do końca grudnia 2011 wszystkie otrzyma-
ne pieniądze zostały wydatkowane i rozliczone.
Renata fwanowska
703151202.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin