Sprawdzian 6-klasisty 2005 + odp.pdf

(397 KB) Pobierz
185546249 UNPDF
WPISUJE UCZE Ń
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJ Ą CY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejk ę
z kodem
dzie ń miesi ą c
rok
dysleksja
SPRAWDZIAN
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„W wodzie”
KWIECIE Ń 2005
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 8 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę
urodzenia.
3. Czytaj uwaŜnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem z czarnym
tuszem/atramentem.
Nie uŜywaj korektora.
Czas pracy:
60 minut
5. W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi:
A, B, C, D. Odpowiada im następujący układ kratek
na karcie odpowiedzi:
Liczba punktów
do uzyskania: 40
6. Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą
jej literą – np. gdy wybrałeś odpowiedź „A”:
7. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi,
ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź.
8. Rozwiązania zadań od 21. do 26. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
9. Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane.
Powodzenia!
S-A1-052
185546249.005.png 185546249.006.png 185546249.007.png 185546249.008.png 185546249.001.png
Tekst do zadania 1.
Według staroŜytnych Greków świat fizyczny składał się z Ŝywiołów, czyli wody,
powietrza, ognia i ziemi. UwaŜali oni, Ŝe wszystko, co jest stałe, jest ziemią,
wszystko, co lekkie i nie opada na ziemię, jest powietrzem, wszystko, co płynne, jest
wodą, wszystko zaś, co gorące i lŜejsze od powietrza, jest ogniem.
Na podstawie ksiąŜki: A. Aduszkiewicz, P. Marciszak, R. Piłat, Edukacja filozoficzna
Zadanie 1. Z ilu Ŝywiołów, według staroŜytnych Greków, składał się świat fizyczny?
A. Z jednego.
B. Z dwóch.
C. Z trzech.
D. Z czterech.
Zadanie 2. 96% zasobów wód na Ziemi to wody słone, 2% to wody słodkie
uwięzione w lodowcach i lądolodach. Ile procent zasobów wód na Ziemi stanowią
pozostałe wody słodkie?
A. 2%
B. 4%
C. 96%
D. 98%
Tekst do zada ń od 3. do 5.
Od bardzo dawna człowiek marzył, by pływać jak ryba i Ŝeglować po morzach.
Znana jest opowieść o niezwykłej morskiej tułaczce króla Itaki Odyseusza
wracającego spod Troi do ojczyzny. PrzeŜył on sztormy, katastrofy okrętów,
zmagania wojenne i niewolę. Nie pomógł mu nawet dar boga wiatrów Eola.
Przyczyną nieszczęść Odyseusza był gniew boga morza Posejdona. To jego zemsta
sprawiła, Ŝe dopiero po wielu latach, dzięki pomocy króla Feaków – Alkinoosa,
strudzony Ŝeglarz dotarł do domu, gdzie czekała na niego wierna Ŝona Penelopa
i syn Telemach.
Niezwykłe przygody bohatera spod Troi barwnie opisał Homer w Odysei .
Na podstawie ksiąŜki: V. Zamarowsky, Bogowie i herosi mitologii greckiej i rzymskiej
Zadanie 3. Zwrot pływa jak ryba oznacza, Ŝe ktoś
A. utrzymuje się na wodzie.
B. pływa bardzo dobrze.
C. Ŝegluje po morzu.
D. ślizga się po falach.
Zadanie 4. W którym szeregu przedstawiono przebieg zdarzeń zgodny z tekstem?
A. Spotkanie z rodziną. Pomoc króla. Morska tułaczka.
B. Morska tułaczka. Spotkanie z rodziną. Pomoc króla.
C. Pomoc króla. Spotkanie z rodziną. Morska tułaczka.
D. Morska tułaczka. Pomoc króla. Spotkanie z rodziną.
Zadanie 5. Tytuł utworu Homera Odyseja wiąŜe się z imieniem władcy
A. morza.
B. Feaków.
C. wiatrów.
D. Itaki.
2
Tekst do zadania 6.
Nagle z wody wynurzyła się przecudna postać. Była to dziewica nadziemskiej
urody; do pasa panna nad podziw urodziwa, od pasa ryba srebrzystą łuską
błyszcząca. W świetle księŜyca widać ją było doskonale. Miała kruczoczarne włosy,
pierścieniami spływające na białą, jak z marmuru wyrzeźbioną szyję; szafirowe oczy
patrzyły dziwnie przejmująco i smutno, a ozdobiona lekkim rumieńcem twarzyczka
tchnęła czarodziejskim urokiem.
Na podstawie ksiąŜki: A. Oppman, Legendy warszawskie
Zadanie 6. Opisując syrenę, autor tekstu uŜył najwięcej
A. epitetów. B. przenośni. C. porównań. D. wyrazów dźwiękonaśladowczych.
Rysunek do zadania 7.
Głębokość zanurzenia
z zatrzymanym oddechem
Zadanie 7. Na głębokość większą niŜ 1 kilometr
zanurza się
A. Ŝółw.
B. delfin.
C. kaszalot.
D. słoń morski.
Zadanie 8. Którym programem komputerowym posłuŜysz się, szukając informacji np.
o zwierzętach morskich?
A. Edytorem tekstu.
B. Arkuszem kalkulacyjnym.
C. Przeglądarką internetową.
D. Programem graficznym.
Tabela do zadania 9.
Zadanie 9. W którym szeregu uporządkowano ryby
od najwolniej do najszybciej poruszającej się w wodzie?
A. Marlin, tuńczyk, łosoś, rekin.
B. Łosoś, marlin, rekin, tuńczyk.
C. Marlin, łosoś, tuńczyk, rekin.
D. Łosoś, rekin, tuńczyk, marlin.
Prędkość poruszania się
ryb w km/godz.
łosoś
20
marlin
110
rekin
40
tuńczyk
100
3
185546249.002.png
Tekst do zada ń 10. i 11.
Niektóre ryby podejmują dalekie wędrówki związane z rozrodem, poszukiwaniem
pokarmu, zmianami pór roku. Śledzie wędrują tylko w obrębie mórz. Łososie i jesiotry
wędrują z mórz do rzek, a węgorze odbywają daleką drogę z wód śródlądowych do
Morza Sargassowego, które jest miejscem ich tarła.
Zadanie 10. Rybą, która odbywa wędrówki wyłącznie w obrębie wód słonych, jest
A. węgorz. B. śledź. C. łosoś. D. jesiotr.
Zadanie 11. Przyczyną wędrówek węgorzy jest
A. zmiana poziomu wód rzecznych.
B. brak pokarmu w rzekach.
C. potrzeba złoŜenia ikry.
D. zmiana pory roku.
Rysunki do zada ń od 12. do 14.
Zadanie 12. Kształt rombu ma Ŝagiel przedstawiony na rysunku
A. I
B. II
C. III
D. IV
Zadanie 13. Pary boków równoległych występują w figurach przedstawiających Ŝagle
oznaczone numerami
A. I i II
B. II i III
C. I i III
D. I i IV
Zadanie 14. Ile osi symetrii ma figura przedstawiająca Ŝagiel oznaczony numerem I ?
A. 1
B. 2
C. 3
D. 4
Tekst do zadania 15.
Instrukcja obsługi nawil Ŝ acza. Przed uruchomieniem nawilŜacza naleŜy się
upewnić, czy jest on ustawiony na równej powierzchni z dala od źródła ciepła oraz
sprawdzić, czy zainstalowano na nim zbiornik wody. Po włączeniu nawilŜacza
Ŝądany poziom wilgotności w pomieszczeniu reguluje się pokrętłem. Chcąc oczyścić
urządzenie, naleŜy je odłączyć od sieci.
Zadanie 15. Zgodnie z instrukcją, nawilŜacza nie wolno uŜywać, gdy
A. zakończono jego czyszczenie.
B. ustawiono go daleko od gorącego kaloryfera.
C. nie ma na nim zainstalowanego zbiornika wody.
D. nie uregulowano właściwego poziomu wilgotności powietrza.
4
185546249.003.png
Plan do zada ń od 16. do 18.
Zadanie 16. Oceanarium znajduje się na planie w prostokącie oznaczonym
współrzędnymi
A. (C1)
B. (C2)
C. (D1)
D. (D3)
Zadanie 17. Do oceanarium najbliŜej jest z przystanku autobusowego znajdującego
się przy ulicy
A. Rybackiej.
B. Morskiej.
C. Portowej.
D. PlaŜowej.
Zadanie 18. Aby dojść z oceanarium najkrótszą drogą do parkingu, naleŜy pójść
w kierunku
A. północnym.
B. wschodnim.
C. południowym.
D. zachodnim.
Program wykładów do zada ń 19. i 20.
Oceanarium
Program wykładów
Godzina
Czas trwania Tytuł
9:30
45 minut
śycie mórz tropikalnych
10:30
30 minut
Niezwykłe morza i lądy
11:15
45 minut
Co Ŝyje w Bałtyku?
12:15
60 minut
Egzotyczne ryby w akwarium
Zadanie 19. Aby dowiedzieć się, jakie ryby poławiane są u wybrzeŜy naszego kraju,
naleŜy uczestniczyć w wykładzie, który rozpoczyna się o godzinie
A. 9:30
B. 10:30
C. 11:15
D. 12:15
Zadanie 20. Ile minut trwa przerwa między wykładami?
A. 15
B. 30
C. 45
D. 60
5
185546249.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin