ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE TECHNIKĘ RYSOWANIA I PISANIA1.ĆWICZENIA UŁATWIAJĄCE OPANOWANIE PRAWIDŁOWEGO CHWYTU I SPOSOBU TRZYMANIA OŁÓWKA LUB DŁUGOPISU— lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie palcami kulek z papieru,— wydzieranie drobnych papierków, wyskubywanie nitek,— kruszenie, rozsypywanie soli, kaszy piasku po tacy drobnymi ruchami palców,— rysowanie w płaszczyźnie poziomej: na papierze leżącym na ławce, gdy dziecko stoi a, jego ręka swobodnie zwisa ku dołowi,— rysowanie w płaszczyźnie pionowej: na papierze rozpiętym na ścianielub na tablicy, gdy dziecko stoi unosząc rękę na wysokość dolnej częścitwarzy.2. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE KONTROLOWANIE SIŁY NACISKU RĘKI DZIECKA W TRAKCIE PISANIA:— kreślenie linii, figur, liter, cyfr na tackach z kaszą,— malowanie farbą za pomocą palca na dużych arkuszach papieru,— malowanie farbą za pomocą pędzla do golenia,— obrysowywanie konturów rysunków pozycji stojącej,— wykonywanie ćwiczeń graficznych przy użyciu różnych narzędzi: kredy,kredek woskowych, węgla rysunkowego, ołówka, długopisu, pióra, pędzli imazaków różnych grubości.3. ĆWICZENIA RELAKSACYJNE W PRZERWACH PODCZAS ĆWICZEŃ GRAFICZNYCH:-zaciskanie i rozwieranie pięści na przemian, uświadomienie sobie stanu napięcia mięśniowego i rozluźnienia,— zabawy naśladujące ruchy, np. pryskanie wodą, otrzepywanie rąk zwody, wytrzepywanie wody z rękawa, otrząsanie się z wody, strzepywanienitki z rękawa.4. WYTWARZANIE NAWYKÓW RUCHOWYCH ZWIĄZANYCH Z KIERUNKIEM PISANIA(AUTOMATYZACJA RUCHÓW):— kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu; linie pionowe-od góry ku dołowi, linie poziome-od lewej strony do prawej,— rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara(podobnie, jak pisanie litery C),— zachowanie kierunku ruchu od lewej do prawej strony podczas rysowania szlaczków, pisania wyrazów,— zaznaczanie kolorowego marginesu z lewej strony w zeszycie lub wlewym górnym rogu kartki-rysowanie słoneczka, które wskazujedrogę(zaczynamy od słoneczka, czyli od lewej strony),— wykorzystywanie gier i zabaw rysunkowych wymagających zachowania tego kierunku.5. ĆWICZENIA PRECYZJI RUCHÓW:— ćwiczenia ruchowe usprawniające ruchy rąk i dłoni, nadgarstka, palców jednej i obu rąk,— kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i różnymi technikamigraficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych ifigur geometrycznych(koło, elipsa, kwadrat, trójkąt),— rysowanie figur, obrysowywanie kształtów geometrycznych, pisanie wyrazów bez odrywania ręki od papieru.6. ĆWICZENIA WSPÓŁPRACY OKA I RĘKI WEDŁUG NASTĘPUJĄCEJ KOLEJNOŚCI:— rysowanie po śladzie, wypełnianie wykropkowanych linii, obwodzenie konturów rysunków,— kalkowanie rysunków przez szkło, kalkę techniczną lub folię, obrysowywanie ich za pomocą szablonów,— zamalowywanie rysunków konturowych,— zakreskowywanie pól rysunku liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi, falistymi,— wypełnianie rysunku innymi materiałami, np. wydzieranymi skrawkami bibułki, plasteliną lub watą,— robienie ramki ze szlaczków,— wycinanie rysunku,— wklejanie rysunku do zeszytu.Ćwiczenia powinny być wykonywane w atmosferze akceptacji i zabawy, abydziecko mogło przezwyciężyć lęk przed niepowodzeniem i niechęć dorysowania. Warto, aby rodzice brali czynny udział w zabawach. Staną sięwówczas nie tylko obserwatorami wydającymi polecenia, lecz takżetowarzyszącymi w nauce. Pamiętajmy, że dziecko pracuje zawsze bardziejefektywnie, gdy czyni to z dorosłym, niż gdy jest pozostawione samosobie.To od Was, Drodzy Rodzice, zależy czy Wasze dziecko będzie cieszyło sięz rzeczy, które samo wykona, i czy będzie z dumą mówiło: umiem rysować,lubię rysować. Warto je, zatem zawsze pochwalić za wysiłek i nagrodzićodpowiednim słowem: świetnie, dobrze, podoba mi się. Dlatego tezakceptujmy wszystkie rysunki, a niepowodzenia obracajmy w żart. Tozachęci dziecko do dalszych ćwiczeń i zabaw związanych z rysowaniem, atym samym będzie motywowało do rysowania, które jest niezbędnym etapempoprzedzającym rozpoczęcie nauki pisania i w efekcie zadecyduje o tym,że Wasze dziecko będzie solidnie przygotowane do nauki szkolnej.Literatura1.Halina Spionek, Dziecko leworęczne Nasza Ksiegarnia Warszawa 19632.Marta Bogdanowicz, Małgorzata Różyńska, Lewa ręka rysuje i piszeczęść I i II wydawnictwo Harmonia Gdańsk 20033.Renata Anna Hływa, 311 szlaczków i zygzaczków- ćwiczeniagrafomotoryczne usprawniające rękę piszącą wydawnictwo Harmonia Gdańsk2006
beti1907