Juliusz Verne - Pietnastoletni kapitan.pdf

(751 KB) Pobierz
7311721 UNPDF
Aby rozpocząć lekturę,
kliknij na taki przycisk ,
który da ci pełny dostęp do spisu treści książki.
Jeśli chcesz połączyć się z Portem Wydawniczym
LITERATURA.NET.PL
kliknij na logo poniżej.
7311721.001.png 7311721.002.png
Juliusz Verne
PIĘTNASTOLETNI
KAPITAN
2
Tower Press 2000
Copyright by Tower Press, Gdańsk 2000
3
CZĘŚĆ PIERWSZA
4
ROZDZIAŁ I
Na pokładzie „Pilgrima”
W pierwszych dniach lutego 1873 r. dwumasztowy statek „Pilgrim” znajdował się pod 43°57'
szerokości południowej i 165°19' długości wschodniej, według południka Greenwich. 1
Był to bryg 2 specjalnie przystosowany do połowu wielorybów; zbudowany był w San
Francisco i należał do Jakuba Weldona, który sprzedał go przed dziesięcioma laty kapitanowi
Hullowi. Aczkolwiek bryg ten był najmniejszym z całej floty tego bogatego właściciela statków,
był jednak zaliczany do najlepszych.
„Pilgrim” był godny swego kapitana, zaś ten ostatni cieszył się od dawna utrwaloną już sławą
wytrawnego marynarza i niezrównanego łowcy wielorybów. Ze względu na małe rozmiary
statku, jego załoga była bardzo nieliczna, gdyż składała się zaledwie z pięciu majtków. Ilość ta
była niewystarczająca do łowów, lecz pan Weldon, idąc za przykładem wielu amerykańskich
właścicieli statków wielorybniczych, wolał kompletować załogę po przybyciu statku do Nowej
Zelandii, gdzie ludzi szukających pracy jest zawsze aż nadto.
Aczkolwiek polowania miały zazwyczaj przebieg – dla „Pilgrima” – nader pomyślny, ostatnia
ekspedycja była dziwnie nieudana. Nie poszczęściło się absolutnie. Wielorybów nie spotkano
zupełnie i trzeba było polegać na kaszalotach, na które polowanie nie należy do
najbezpieczniejszych. Lecz i tych upolować zdołano małą liczbę, tak iż tylko niewielką ilość
beczek zdołano wypełnić tranem. Wobec takiego niepowodzenia, kapitan Hull miał zamiar
skierować swój statek jeszcze bardziej na południe, ku biegunowi, lecz projektu tego nie mógł
zrealizować, ponieważ zebrana dorywczo załoga zaczęła nagle wyrażać swe niezadowolenie.
Wobec tego, kapitan Hull uznał za wskazane pozbyć się jak najprędzej wszystkich przygodnie
najętych majtków, którzy mogli się okazać nader niebezpiecznymi dla całego statku. Ostrożny
kapitan, tłumiąc gniew, od razu zmienił kierunek i skierował bryg ku Nowej Zelandii.
W połowie stycznia zbliżył się on ku brzegom Auckland 3 , a następnie zarzucił kotwicę w
Waitemata 4 , gdzie pozbył się całej zbuntowanej załogi.
Na statku pozostali wtedy amerykańscy majtkowie, którzy byli, rzecz zrozumiała, krańcowo
przygnębieni niepomyślnym wynikiem wyprawy, jak również przedwczesnym jej zakończeniem.
Jeszcze bardziej był zmartwiony kapitan Hull, który zły wynik uważał wprost za hańbę dla
siebie. Starał się więc usilnie o zebranie nowej załogi, lecz zabiegi te nie zostały uwieńczone
powodzeniem, ze względu na to, iż było już zbyt późno na zawieranie podobnych kontraktów. Z
1 . Greenwich – dzielnica Londynu nad Tamizą, przechodzi tam południk zerowy.
2 Bryg – żaglowiec dwumasztowy z ożaglowaniem rejowym.
3 Auckland – miasto w Nowej Zelandii, na Wyspie Pn., zał. 1840, główny port morski i ośrodek przemysłowy kraju.
4 Waitemata – zatoka Oceanu Spokojnego, nad którą leży Auckland.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin