Konstytucja RP z 1997r..pdf

(787 KB) Pobierz
423696412 UNPDF
Skrzydło Wiesław
komentarz
Zakamycze 2002
Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.97.78.483), [w:] W. Skrzydło,
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Zakamycze, 2002, wyd. IV.
Stan prawny: 2002.01.01
Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz.U. Nr 78, poz. 483)
W trosce o byt i przyszłość naszej Ojczyzny,
odzyskawszy w 1989 roku możliwość suwerennego
i demokratycznego stanowienia o Jej losie,
my, Naród Polski - wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,
zarówno wierzący w Boga
będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna,
jak i nie podzielający tej wiary,
a te uniwersalne wartości wywodzący z innych źródeł,
równi w prawach i w powinnościach
wobec dobra wspólnego - Polski,
wdzięczni naszym przodkom za ich pracę,
za walkę o niepodległość okupioną ogromnymi ofiarami,
za kulturę zakorzenioną w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu
i ogólnoludzkich wartościach,
nawiązując do najlepszych tradycji Pierwszej i Drugiej Rzeczypospolitej,
zobowiązani, by przekazać przyszłym pokoleniom wszystko,
co cenne z ponad tysiącletniego dorobku,
złączeni więzami wspólnoty z naszymi rodakami rozsianymi po świecie, świadomi
potrzeby współpracy ze wszystkimi krajami
dla dobra Rodziny Ludzkiej,
pomni gorzkich doświadczeń z czasów,
gdy podstawowe wolności i prawa człowieka były
w naszej Ojczyźnie łamane,
pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie,
a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność, w poczuciu
odpowiedzialności przed Bogiem
lub przed własnym sumieniem,
ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej
jako prawa podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i
sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym
oraz na zasadzie pomocniczości
umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
Wszystkich, którzy dla dobra Trzeciej Rzeczypospolitej
tę Konstytucję będą stosowali,
wzywamy, aby czynili to, dbając o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego
prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi,
a poszanowanie tych zasad mieli
za niewzruszoną podstawę Rzeczypospolitej Polskiej.
Ten fragment Konstytucji ma w najwyższym stopniu uroczysty charakter, jest też
określany jako preambuła albo wstęp. Tego rodzaju fragment Konstytucji nie zawsze
występował w polskiej tradycji konstytucyjnej, nie zawierała go np. Konstytucja z 1935 r.
Występuje zazwyczaj w konstytucjach państw nowo powstałych bądź już istniejących, ale
przechodzących zasadnicze przeobrażenia ustrojowe, które podkreśla treść wstępu.
Uroczysty charakter wstępu widoczny jest w jego formie, jest bowiem inaczej napisany, nie
został ujęty w postaci artykułów, a jego redakcja jest bardziej rozwinięta. Ma on także inny
charakter niż pozostałe części Konstytucji, jest bardziej natury politycznej. Wprawdzie w
literaturze polskiej występował pogląd, iż wstęp ma charakter prawny, że zawiera on w swej
treści normy prawne oraz że służy prawidłowemu rozumieniu i właściwemu stosowaniu
regulacji prawnych zawartych w artykułowanej części ustawy zasadniczej. Jest to jednak
pogląd raczej odosobniony, bowiem współcześnie powszechnie uznaje się polityczne
znaczenie wstępu.
W toku prac nad projektem Konstytucji toczyły się ożywione dyskusje wokół wstępu, czy w
ogóle należy go zamieszczać. Pierwotnie w głosowaniu zwyciężyła teza o rezygnacji z
preambuły. Wrócono jednak do tej sprawy pod koniec prac konstytucyjnych i wówczas duże
kontrowersje wywoływała sprawa treści wstępu.
Zazwyczaj zawiera on kilka elementów. Określa on podmiot uchwalający Konstytucję (Naród
Polski - wszyscy obywatele Rzeczypospolitej), wyjaśnia cel jej ustanowienia (poszanowanie
wolności i sprawiedliwości, współdziałanie władz, umocnienie uprawnień obywateli i ich
wspólnot, zapewnienie rzetelności i sprawności działania instytucji publicznych), nawiązuje
do tradycji (Pierwszej i Drugiej Rzeczypospolitej, do tego co najcenniejsze w ponad
tysiącletnim dorobku państwa). Preambuła podkreśla chrześcijańskie dziedzictwo Narodu,
wspólnotę z rodakami rozsianymi po świecie, tragiczne i gorzkie doświadczenia przeszłości, a
także znaczenie odzyskania niepodległości oraz możności suwerennego decydowania o losie
Polski.
Wstęp określa także Konstytucję jako podstawowe prawo dla państwa opartego na
poszanowaniu wolności, sprawiedliwości, współdziałaniu władz, a także wzywa wszystkich
powołanych do jej stosowania, aby czynili to dbając o zachowanie przyrodzonej wolności
człowieka i jego prawa do wolności.
Spór o invocatio Dei został zamknięty odwołaniem się do Boga, co stanowi uznanie praw
ludzi wierzących, traktujących Boga jako źródło prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna, ale
także i uszanowaniem przekonań tych, którzy te uniwersalne wartości wywodzą z innych
źródeł.
Przyjęty zatem został tekst, który w zamyśle jego autorów winien łączyć, a nie dzielić
społeczeństwo, odwołujący się do wspólnych dla obywateli wartości i celów.
Rozdział I
Rzeczpospolita
Treść rozdziału I ma szczególne znaczenie. Ustrojodawca na czoło uregulowań
konstytucyjnych wysunął rozdział liczący 29 artykułów, w których zawarł zasady ustroju
politycznego i gospodarczego państwa. Nie przypadkiem przez dłuższy czas tytuł tego
rozdziału brzmiał: "Zasady ustroju" i dopiero w końcowym etapie prac został zmieniony,
przyjmując obecne brzmienie.
Zazwyczaj w swych początkowych artykułach konstytucje określają tego rodzaju zasady,
nazywając je niekiedy naczelnymi zasadami Konstytucji. Tak czyniła Konstytucja z 1935 r.
wyliczając je także w I rozdziale. Konstytucja PRL problematyce tej poświęciła rozdział I
(ustrój polityczny) i rozdział II (ustrój społeczno-gospodarczy). Tak też czyni nowa
Konstytucja RP.
W artykułach tego rozdziału zostały określone naczelne zasady Konstytucji, czyli pewne idee
przewodnie, którymi kierowali się jej autorzy. Na ideach tych została oparta cała konstrukcja
prawno-ustrojowa państwa i jego aparatu. Te idee przewodnie są następnie rozwijane i
konkretyzowane w treści ustawy zasadniczej. Artykuły Konstytucji stanowią wcielenie i
rozwinięcie tych idei, dlatego w kolejnych rozdziałach dostrzegamy nawiązywanie do zasad
wyrażonych w rozdziale I, ich konkretyzację.
Ujęcie w jednym rozdziale podstawowych zasad ustroju politycznego przesądza o regułach
organizacji władzy publicznej w państwie. Ustrój polityczny państwa to właśnie całokształt
zasad, w oparciu o które jest zorganizowana i wykonana władza publiczna. Stąd o zmianie
ustroju można mówić wtedy, kiedy zmianie ulegają zasady tego ustroju, a nie poszczególne
instytucje polityczno-prawne. Dlatego też zlikwidowanie nowelą konstytucyjną z 7 kwietnia
1989 r. Rady Państwa czy przywrócenie instytucji Prezydenta nie zmieniło jeszcze ustroju,
aczkolwiek miało duże znaczenie z uwagi na kontekst społeczno-polityczny w jakim się
dokonywało. Natomiast zmiany dokonane ustawą konstytucyjną z 29 grudnia 1989 r.
wkraczały w dziedzinę zasad ustroju (przywrócenie zasady zwierzchnictwa narodu,
wprowadzenie zasady demokratycznego państwa prawnego itp.), miało więc istotne znaczenie
dla istoty i charakteru Rzeczypospolitej.
W rozdziale I został zawarty katalog zasad odnoszących się do ustroju politycznego, a także
gospodarczego Trzeciej Rzeczypospolitej.
Art. 1. Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli.
Artykuł ten jest zwięzłym stwierdzeniem faktu podkreślonego już we wstępie, a dotyczącego
rodowodu Trzeciej Rzeczypospolitej. Polska odzyskawszy w 1989 r. możliwości
suwerennego i demokratycznego stanowienia o swym losie, pomna gorzkich doświadczeń
przeszłości, ma działać na rzecz poszanowania wolności i sprawiedliwości, dialogu
społecznego, umacniania uprawnień obywateli i ich wspólnot. W tym też wyraża się istota
państwa jako wspólnego dobra wszystkich obywateli. W odróżnieniu od preambuły, art. 1
mieści się w części normatywnej Konstytucji, stąd ze stwierdzenia w nim zawartego muszą
wynikać różnorodne konsekwencje prawne. Chodzi tu o konsekwencje zawarte w tych
przepisach Konstytucji, które określają pozycję prawną jednostki w państwie, jej rolę w życiu
gospodarczym, opartym na gospodarce rynkowej, w życiu politycznym, w którym obywatel
ma zagwarantowany wpływ na bieg spraw państwowych i lokalnych, na wybór organów
reprezentujących Naród bądź wspólnoty lokalne. Konsekwencją tego jest rozbudowa systemu
gwarancji wolności i praw człowieka i obywatela.
Życie społeczne kształtuje się i rozwija w państwie, gdzie może wystąpić kolizja między
dobrem wspólnoty obywateli a prawami jednostki. Konstytucja wyraża stanowisko, iż w
takich przypadkach może wystąpić konieczność i możliwość ograniczenia wolności i praw
jednostki w interesie wspólnego dobra.
Polska jako wspólne dobro ma obowiązek troszczyć się zarówno o prawa większości, jak i o
zabezpieczenie praw mniejszości, również wchodzących w skład Rzeczypospolitej.
Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym,
urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.
Państwo polskie jako wspólne dobro wszystkich obywateli może mieć ten charakter tylko
będąc państwem demokratycznym. Już w 1989 r., a więc u zarania Trzeciej Rzeczypospolitej,
do katalogu zasad ustroju politycznego została wpisana zasada demokratycznego państwa
prawnego. Wytycza ona kierunki rozwoju ustroju państwa, stanowi nakaz dla parlamentu, ale
i całego aparatu państwowego, by jego działalność służyła realizacji tej zasady. Została w niej
wyrażona wola, aby państwo było rządzone prawem, by prawo stało ponad państwem, było
wytyczną działania dla niego i dla społeczeństwa. Wynika stąd i najwyższa ranga Konstytucji
w systemie źródeł prawa, i rola ustawy uchwalanej wszak przez parlament, jej priorytet w
tworzeniu porządku prawnego w państwie. W demokratycznym państwie prawnym byt
organu państwowego opiera się na prawie, które określa zarazem kompetencje tego organu i
wyznacza granice jego działalności.
Konstytucja stwierdza, że ma to być demokratyczne państwo prawne, a więc ma ono
zabezpieczać wpływ obywateli na władzę państwową i ich udział w podejmowaniu decyzji
państwowych. Wynika stąd także zasada poszanowania wolności i praw jednostki. W
demokratycznym państwie prawnym mają być zabezpieczone nie tylko prawa większości, ale
także winien być uznawany głos i wola mniejszości społeczeństwa. Ma to być wszak
demokratyczne państwo prawne urzeczywistniające zasady sprawiedliwości społecznej.
Konsekwencje zatem jej przyjęcia są ważne dla zagwarantowania zasady pluralizmu
politycznego (wolność tworzenia partii politycznych), systemu reprezentacji (demokratyczny
wybór przedstawicieli społeczeństwa), form demokracji bezpośredniej (różne postaci
referendum) i roli różnorodnych form samorządu społecznego z samorządem terytorialnym
włącznie.
Art. 3. Rzeczpospolita Polska jest państwem jednolitym.
Polska jest państwem jednolitym, czyli unitarnym, traktowanym jako jedność, czyli nie
składającym się z oddzielnych tworów razem tworzących federację. Nie ma więc w jego
ramach autonomicznych jednostek terytorialnych czy narodowościowo-terytorialnych. W
konsekwencji Polska jest na płaszczyźnie międzynarodowej jednym podmiotem. Unitarna
forma państwa stanowi konsekwencję faktu, że społeczeństwo polskie jest pod wieloma
względami jednolite. Tak można go określać w sensie narodowym, gdyż ogromna większość
obywateli Polski to osoby narodowości polskiej, inne grupy narodowościowe stanowią
znikomą mniejszość. Podobnie można mówić o sytuacji w dziedzinie wyznaniowej, gdzie
katolicy stanowią zdecydowaną większość. Podobnie także można charakteryzować stan w
zakresie kultury i jej tradycji itp. Za jednolitością państwa przemawiają także doświadczenia
historii wielu dziesiątków lat. Wszystkie te czynniki przemawiają na rzecz państwa
jednolitego, stanowiącego jeden podmiot prawa międzynarodowego.
Art. 4. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
Postanowienia tego artykułu dotyczą niezwykle ważnej sprawy - określenia suwerena, czyli
podmiotu władzy państwowej, wskazanie do kogo ta władza należy. W świetle postanowień
Konstytucji władzę państwową w Polsce sprawuje Naród, czyli ogół obywateli naszego
państwa. Nie chodzi zatem w omawianym przypadku o naród w sensie etnicznym,
obejmującym osoby konkretnej narodowości. Należy zwrócić uwagę, że w analizowanym
stwierdzeniu nie określa się bliżej pojęcia Naród. W omawianym przypadku chodzi o
wszystkich obywateli Rzeczypospolitej (jak to określa wstęp), a więc podstawą
przynależności do tak rozumianego Narodu jest fakt posiadania obywatelstwa polskiego.
Mamy tu zatem do czynienia z Narodem w sensie prawnym i politycznym, a nie etnicznym. O
tym kto wchodzi w skład Narodu, przesądzają zasady odnoszące się do kwestii obywatelstwa.
Analizowany artykuł, poza określeniem podmiotu władzy państwowej, wskazuje zarazem
podstawowe formy jej sprawowania. Konstytucja wymienia w tym zakresie dwie formy:
bezpośrednią i pośrednią. W formie bezpośredniej, która nie może być stosowana na co dzień
i powszechnie, a jest zastrzeżona do rozstrzygania spraw szczególnej wagi państwowej lub
lokalnej, społeczeństwo może decydować w drodze referendum. Zasadniczą jednak formą
sprawowania władzy jest forma pośrednia, w drodze wybieranych przez Naród
przedstawicieli zasiadających w Sejmie i w Senacie. Naród posiada prawo wysuwania
kandydatów na posłów i senatorów, a także prawo wybierania tak swoich reprezentantów, jak
i programów, które mają oni realizować w wykonywaniu powierzonego im mandatu.
Art. 5. Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium,
zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże
dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą
zrównoważonego rozwoju.
Artykuł 5 określa funkcję państwa, czyli zasadnicze kierunki i cele jego działania.
Wymienienie tych funkcji jest rzeczą bardzo istotną, gdyż z nich wynikają konkretne
kompetencje i zadania organów państwowych w ogóle, a przede wszystkim tych, które
powołuje sama Konstytucja. Kluczową funkcją jest niewątpliwie strzeżenie niepodległości i
nienaruszalności terytorium Rzeczypospolitej, gdyż jej realizacja pozwala na wykonywanie
takich funkcji, jak: zapewnienie wolności i praw człowieka i obywatela, jak też jego
bezpieczeństwa, ochrona dziedzictwa narodowego, a także ochrona środowiska. U podstaw
realizacji tych funkcji leży zasada zrównoważonego rozwoju państwa i gospodarki
narodowej.
Art. 6. Rzeczpospolita Polska stwarza warunki upowszechniania i równego dostępu do dóbr
kultury, będącej źródłem tożsamości narodu polskiego, jego trwania i rozwoju.
Sprawa dziedzictwa kulturalnego stanowi złożony problem, a jego znaczenie jest ogromne.
Stąd Konstytucja wprowadza dwie ważne zasady działania państwa w tej dziedzinie. Pierwsza
z nich to zasada upowszechniania dóbr kultury, co ma istotne znaczenie w jej poznawaniu, w
procesie patriotycznego wychowania społeczeństwa, w kształtowaniu postaw obywatelskich.
Druga z nich to zapewnienie równego dostępu do tych dóbr, które stanowią źródło tożsamości
Narodu, jego trwania i rozwoju. Dla przyszłości Narodu i państwa ma to ogromne znaczenie.
Konstytucja szeroko pojmuje obowiązki państwa w upowszechnianiu kultury, bowiem ust. 2
omawianego artykułu zobowiązuje Rzeczpospolitą do udzielenia pomocy Polakom
zamieszkałym poza granicami w zachowaniu ich związku z narodowym dziedzictwem
kulturalnym, co ma ogromne znaczenie dla kształtowania ich świadomości i tożsamości, a
także poczucia więzi z Macierzą.
Art. 7. Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Problem prawnych podstaw działania państwa ma ogromne znaczenie, a dotyczy to
wszystkich organów władzy publicznej. Jest to istotna kwestia, dotycząca także gwarancji
swobód obywatelskich, ochrony jednostki przed omnipotencją państwa i jego aparatu. W
państwie demokratycznym, w którym rządzi prawo, organy władzy publicznej mogą powstać
tylko na podstawie prawnej, a normy prawne muszą określać ich kompetencje, zadania i tryb
postępowania, wyznaczając tym samym granice ich aktywności. Organy te mogą działać
tylko w tych granicach. O ile jednostka ma swobodę działania zgodnie z zasadą, że co nie jest
wyraźnie zabronione przez prawo, jest dozwolone, to organy władzy publicznej mogą działać
tylko tam i o tyle, o ile prawo je do tego upoważnia, przy czym obywatel może zawsze
domagać się podania podstawy prawnej, na jakiej organ podjął konkretną działalność. Jest to
zgodne z wymogami wynikającymi z zasady demokratycznego państwa prawnego. Kontrolę
przestrzegania tych zasad sprawują organy działające w trybie nadzoru, sądy, a także
Trybunał Konstytucyjny.
Art. 8. Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.
Państwo demokratyczne działa na podstawie i w granicach zakreślonych przez prawo. System
obowiązującego prawa jest we współczesnych państwach bardzo rozbudowany, a normy
prawne są stanowione przez różne organy (szerzej kwestie te reguluje Konstytucja w
rozdziale III zatytułowanym "Źródła prawa"). Wśród tych aktów prawnych szczególną
pozycję zajmuje Konstytucja, którą art. 8 określa jako "najwyższe prawo Rzeczypospolitej".
Oznacza to, że w hierarchii aktów prawnych w państwie zajmuje ona najwyższe miejsce, a
normy prawne w niej zawarte mają najwyższą moc prawną. Konsekwencją tego stanowiska
Zgłoś jeśli naruszono regulamin