Stworzenie świata.pdf

(298 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Stworzenie \234wiata)
STWORZENIE ŃWIATA
A KREACJONIZM
HAROLD COFFIN
I. DOWODY NA STWORZENIE
ŏycie jest jedyne w swoim rodzaju.
Wszystkie podstawowe rodzaje zwierzīt powstaĀy nagle.
Zmiany zachodzīce w przeszĀońci ulegĀy ograniczeniu.
Zmiany zachodzīce obecnie sī ograniczone.
II. PIERWOTNIE STWORZONE GATUNKI
Z
423678423.002.png 423678423.003.png
III. CZY WAŏNY JEST BRAK OGNIW POŃREDNICH?
Archeopteryks.
archeopteryksa
archeopteryks
Szereg rozwojowy konia.
eohippushyrakoterium
hyrakoterium
eohippus
Hesperornis.
hesperornis
Sejmuria.
Sejmuria
sejmurii
Z
sejmuria
Aysheaja.
aysheaja
423678423.004.png
IV. OBECNE KIERUNKI W TEORII EWOLUCJI
Z
V. WNIOSKI
DZIEŁO STWÓRCZE oznajmia chwał ħ
boga!
„Niebiosa oznajmiaj Ģ chwał ħ Boga,
a o dziele jego r Ģ k opowiada przestworze"
(PSALM 19:1)
„N IE mo Ň esz zobaczy ę mego oblicza, gdy Ň Ň aden człowiek nie mo Ň e mnie zobaczy ę i
pozosta ę przy Ň yciu” (Wyj Ļ cia 33:20). Te ostrzegawcze słowa Jehowa wyrzekł do Moj Ň esza.
Ludzie jako kruche istoty, maj Ģ ce ciała fizyczne, nie prze Ň yliby bezpo Ļ redniego widoku
423678423.005.png
chwały Bo Ň ej. Jednak w wizji apostoł Jan ujrzał wspaniało Ļę Jehowy, zasiadaj Ģ cego na
chwalebnym tronie (Objawienia 4:1-3).
[2] W przeciwie ı stwie do ludzi, lojalne stworzenia duchowe mog Ģ patrze ę na oblicze Jehowy.
Nale Ň y do nich „dwudziestu czterech starszych” z wizji Jana, którzy wyobra Ň aj Ģ całe grono
144 000 pomaza ı ców (Objawienie 4:4; 14:1-3). Jak reaguj Ģ na widok chwały Bo Ň ej? Zgodnie
z Ksi ħ g Ģ Objawienia 4:11 oznajmiaj Ģ : „Godzien jeste Ļ , Jehowo, Bo Ň e nasz, przyj Ģę chwał ħ
i szacunek, i moc, poniewa Ň ty Ļ stworzył wszystko i z twojej woli wszystko zaistniało i
zostało stworzone” .
Dlaczego „s Ģ bez wymówki”?
[3] Czy odczuwasz potrzeb ħ oddawania chwały Bogu? Wi ħ kszo Ļę ludzi wcale o tym nie my Ļ li,
a niektórzy nawet twierdz Ģ , Ň e Boga w ogóle nie ma. Na przykład pewien astronom napisał:
„Czy to Bóg zadziałał i tak opatrzno Ļ ciowo zaprojektował dla nas kosmos? (…)
Wspaniała koncepcja. Niestety, moim zdaniem zupełnie nieprawdopodobna. (…)
Powoływanie si ħ na Boga niczego nie wyja Ļ nia” .
[4] Mo Ň liwo Ļ ci nauki s Ģ zaw ħŇ one do spraw, które ludzie potrafi Ģ zaobserwowa ę i zbada ę . W
przeciwnym razie mamy do czynienia jedynie z teoriami lub domysłami. Poniewa Ň „Bóg jest
Duchem” , nie mo Ň na Go uczyni ę przedmiotem bezpo Ļ rednich bada ı naukowych (Jana 4:24).
Dlatego twierdzenie, Ň e wiara w Boga jest nienaukowa, Ļ wiadczy o arogancji. Uczony
Vincent Wigglesworth z Uniwersytetu w Cambridge zauwa Ň a, Ň e naukowe metody bada ı s Ģ
w rzeczywisto Ļ ci nacechowane „podej Ļ ciem religijnym” . W jakim sensie? „Ich punktem
wyj Ļ cia jest bezgraniczna wiara, i Ň zjawiskami przyrody rz Ģ dz Ģ , prawa natury” . A
zatem, gdy kto Ļ neguje istnienie Boga, czy nie zamienia po prostu jednego rodzaju wiary na
inny? W niektórych wypadkach taka postawa sprawia wra Ň enie rozmy Ļ lnej odmowy uznania
faktów. Psalmista napisał: „Niegodziwiec w zarozumialstwie swym nie podejmuje
poszukiwa ı ; wszystkie jego my Ļ li to: «Nie ma Boga»” (Psalm 10:4).
[5] Wiara w Boga nie jest Ļ lep Ģ łatwowierno Ļ ci Ģ , gdy Ň dysponujemy licznymi dowodami
potwierdzaj Ģ cymi Jego istnienie (Hebrajczyków 11:1). Astronom Allan Sandage powiedział:
„Uwa Ň am za mało prawdopodobne, by taki porz Ģ dek [we wszech Ļ wiecie] powstał z
chaosu. Musiała istnie ę jaka Ļ porz Ģ dkuj Ģ ca zasada. Bóg jest dla mnie tajemnic Ģ , ale jego
koncepcja wyja Ļ nia cud istnienia — dlaczego jest co Ļ zamiast niczego” . Apostoł Paweł
napisał do chrze Ļ cijan w Rzymie, Ň e ‘niewidzialne przymioty Boga s Ģ wyra Ņ nie widoczne ju Ň
od stworzenia Ļ wiata, gdy Ň dostrzega si ħ je dzi ħ ki temu, co zostało uczynione, tak i Ň oni
[ludzie niewierz Ģ cy] s Ģ bez wymówki’ (Rzymian 1:20). Od „stworzenia Ļ wiata” — zwłaszcza
od powstania rozumnych stworze ı ludzkich, które potrafi Ģ dostrzec dowody działania Boga
— jest oczywiste, Ň e musi istnie ę Stwórca, dysponuj Ģ cy ogromn Ģ moc Ģ , Bóg, któremu nale Ň y
si ħ cze Ļę . Ludzie, którzy nie dostrzegaj Ģ Jego chwały, s Ģ bez wymówki. Ale jakich dowodów
dostarcza dzieło stwórcze?
Wszech Ļ wiat oznajmia chwał ħ Boga
[6] Odpowied Ņ na powy Ň sze pytanie znajdujemy w Psalmie 19:1: „Niebiosa oznajmiaj Ģ
chwał ħ Boga, a o dziele jego r Ģ k opowiada przestworze” . Dawid uwa Ň ał, Ň e gwiazdy i
planety widoczne w „przestworzu” stanowi Ģ niepodwa Ň alny dowód istnienia wspaniałego
Boga. Dalej napisał: „Dzie ı jeden po drugim sprawia, Ň e tryska mowa, a noc jedna po
drugiej ukazuje wiedz ħ (Psalm 19:2). Dzie ı po dniu i noc po nocy niebiosa ukazuj Ģ Bo ŇĢ
m Ģ dro Ļę i moc stwórcz Ģ . Niebo niejako „tryska” słowami wychwalaj Ģ cymi Jehow ħ .
Specjali Ļ ci oceniaj Ģ , Ň e liczba
dostrzegalnych gwiazd wynosi 70 tryliardów
[7] Rozpoznanie tego Ļ wiadectwa wymaga roztropno Ļ ci. „Nie jest to mowa, nie ma te Ň słów;
nie słycha ę ich głosu” . Jednak Ň e nieme Ļ wiadectwo niebios jest bardzo wymowne. „Na cał Ģ
ziemi ħ wyszedł ich sznur mierniczy, a ich wypowiedzi — po kraniec Ň yznej krainy”
(Psalm 19:3-4). Niebiosa niejako posługuj Ģ si ħ „sznurem mierniczym”, by ich Ļ wiadectwo
niezawodnie dotarło do ka Ň dego kra ı ca ziemi.
[8] Nast ħ pnie Dawid opisuje inny cud stworzenia Bo Ň ego: „W nich [w widzialnych
niebiosach] ustawił namiot sło ı cu i jest ono niczym oblubieniec wychodz Ģ cy ze swej
komnaty godowej; wielce si ħ raduje jak mocarz, Ň e pobiegnie szlakiem. Z jednego
kra ı ca niebios wyrusza, a ko ı czy obieg na ich drugich kra ı cach; i nic nie jest zakryte
przed jego Ň arem” (Psalm 19:4-6).
[9] Chocia Ň Sło ı ce nale Ň y do gwiazd Ļ redniej wielko Ļ ci, to jest prawdziwym olbrzymem, w
porównaniu z kr ĢŇĢ cymi wokół niego planetami. Według pewnego Ņ ródła, jego masa wynosi
„dwa miliardy miliardów miliardów ton” — czyli stanowi 99,9 procent masy całego Układu
Słonecznego! Dzi ħ ki oddziaływaniu grawitacyjnemu naszej dziennej gwiazdy, Ziemia kr ĢŇ y
po orbicie w odległo Ļ ci 150 milionów kilometrów — ani si ħ zbytnio od niej nie oddala, ani
nie przybli Ň a. Do naszej planety dociera zaledwie jedna dwumiliardowa cz ħĻę energii
wytwarzanej przez Sło ı ce, ale jest to ilo Ļę wystarczaj Ģ ca do podtrzymania Ň ycia.
[10] Mówi Ģ c o Sło ı cu, psalmista u Ň ywa symbolicznego j ħ zyka — opisuje je jako „mocarza”,
który za dnia biegnie z jednego kra ı ca horyzontu na drugi, a na noc kryje si ħ w „namiocie”.
Kiedy ta pot ħŇ na gwiazda niknie za lini Ģ horyzontu, niejako udaje si ħ do namiotu na
spoczynek. Rankiem za Ļ znowu z niego wychodzi niczym „oblubieniec ze swej komnaty
godowej”. Jako pasterz Dawid poznał, czym jest dotkliwy chłód nocy (Rodzaju 31:40).
Pami ħ tał te Ň , jak promienie słoneczne potrafiły szybko ogrza ę jego samego i wszystko wokół.
Dlatego przyrównał Sło ı ce do „mocarza”, który wcale si ħ nie zm ħ czył w ħ drówk Ģ ze wschodu
na zachód i jest gotów znowu j Ģ odby ę .
Wspaniałe gwiazdy i galaktyki
[11] Dawid nie dysponował teleskopem, mógł wi ħ c widzie ę zaledwie kilka tysi ħ cy gwiazd.
Jednak, według pewnego przeprowadzonego niedawno badania, liczba gwiazd we
wszech Ļ wiecie dostrzegalnych za pomoc Ģ współczesnych teleskopów wynosi 70 tryliardów
(siódemka z 22 zerami!). Jehowa podkre Ļ lił, jak przeogromna jest ich liczba, gdy porównał
gwiazdy z „ziarnkami piasku, które s Ģ na brzegu morza” (Rodzaju 22:17).
423678423.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin