Gry_i_zabawy.doc

(38 KB) Pobierz
Gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

 

1.     Drabina sylabowa – dla dzieci 6 –letnich.

 

Liczba uczestników: 2 – 3 dzieci

 

Cele dydaktyczne:

 

Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego w atmosferze współzawodnictwa, doskonalenie umiejętności szybkiego liczenia.

 

Cele wychowawcze:

 

Kształtowanie odporności emocjonalnej oraz umiejętności oczekiwania na swoją kolej.

 

Środki dydaktyczne:

 

Kostka do gry, rysunek drabiny z ponumerowanymi szczeblami, zestawy sylab (odwrócone) i poukładane na szczeblach (jedna sylaba na jednym szczeblu).

 

Przebieg zabawy:

 

Dzieci rzucają kostką w kolejności zgodnej ze wskazówkami zegara. Dziecko, które rzuciło kostką wybiera sylabę z tym numerem szczebelka, którą wskazuje liczba oczek na kostce. Gracz odczytuje sylaby i tworzy z niej wyraz. Za każdy prawidłowo utworzony wyraz dziecko otrzymuje jeden punkt. Wygrywa gracz, który zdobędzie największą ilość punktów.

Można przygotować więcej zestawów sylab, do czasu zainteresowania grą.

 

Przykładowe zestawy:

 

ko-

bu-

ka-

sa-

wa-

cze-

 

 

2.     Co schowałam? (dla dzieci 4 – letnich, lub o specjalnych potrzebach edukacyjnych)

 

     Liczba uczestników: 2 – 4 dzieci

    

     Cele dydaktyczne:

 

Rozbudzanie ciekawości, doskonalenie koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej, bogacenie słownictwa,stwarzanie możliwości manipulowania    przedmiotami.

 

      Cel wychowawczy:

 

      Dostarczenie dziecku radości z własnego sukcesu.

 

      Środki dydaktyczne:

 

Pojemniki z materiałami sypkimi do wyboru (kasza manna lub kukurydziana, ryż, fasola), różne przedmioty np.: piłeczka ping – pongowa, mały klocek, duży guzik, itp.

 

     Przebieg zabawy:

 

Dzieci siadają przy stoliku z przygotowanymi pojemnikami (przedmioty trzeba już wcześniej schować). Nauczyciel zachęca dzieci do wyszukiwania niespodzianek. Dzieci wyszukują i wyciągają schowane przedmioty. Następnie nazywają je, opisują ich wygląd mogą też wskazać, do czego służą.

 

      Uwagi:

 

     Na początku zabawy chowamy jedną niespodziankę a dla utrudnienia 2 – 3.

 

 

3.     Moja książeczka (dla dzieci 3 – 4 – letnich, lub o specjalnych potrzebach edukacyjnych)

 

    Środki dydaktyczne:

 

    Obrazki o wybranej tematyce, kartki papieru lub blok rysunkowy, klej, paski        papieru o jednakowych wymiarach.

 

   Cele dydaktyczne:

 

   Rozwijanie twórczego myślenia, spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej. Bogacenie słownictwa czynnego dziecka.

 

   Cel wychowawczy:

 

   Motywowanie do wykonywania zadań poprzez rozbudzanie ciekawości i zainteresowanie nową formą pracy.

 

   Przygotowanie i przebieg zabawy:

 

   Podczas poznawania wraz z dzieckiem określonej tematyki, zbieramy obrazki np.: ze zwierzętami, o zabawkach, czy innej tematyce, którą dziecko się interesuje. Obrazki wklejamy np.: do zeszytu bez linii, bloku rysunkowego, lub na osobne kartki, które potem łączymy. Stosujemy zasadę jeden obrazek na jednej stronie. Powstaje nasza książeczka z obrazkami. By utrudnić dziecku rozpoznanie obrazka, rozbudzić jego ciekawość, przygotowujemy paski papieru o jednakowych wymiarach i przyklejamy do grzbietu stron z obrazkiem. Dziecko stopniowo odsłania obrazek przez odkrycie jednego lub więcej pasków i nazywa ilustrację.

 

 

4.     Kolorowe wieże (dla dzieci 3 – letnich lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

 

    Liczba uczestników: czworo dzieci

 

 

  Środki dydaktyczne:

 

Woreczki z materiału ściągane sznurkiem, karty, klocki – wszystkie te  przedmioty przygotowujemy w kolorach: żółty, zielony, czerwony i niebieski.

 

 

     Cele dydaktyczne:

 

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów: żółtego,    zielonego, czerwonego i niebieskiego. Doskonalenie sprawności manualnej, próby klasyfikacji wg.: dwóch cech (kształt i kolor).

 

 

      Cele wychowawcze:

 

   Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, kształtowanie umiejętności   współpracy podczas budowania z klocków.

 

 

     Przebieg zabawy:

 

Dzieci siedzą przy stoliku, na którym są rozłożone karty w czterech kolorach.     Uczestnicy losują po jednej karcie, nazywając wybrany kolor. Następnie nauczycielka prosi dzieci o wybranie klocków w wylosowanym kolorze. Dzieci poraz kolejny nazywają kolor i budują z tych klocków wieżę. Każde dziecko podczas budowania jest obdarzane uwagą a na koniec chwalone za budowlę. Nauczycielka prosi o posprzątanie klocków przez włożenie ich do worka z materiału w odpowiednim kolorze i zamknięcie worka przez ściągnięcie sznurka.

 

 

5.     Pudełko z przegródkami (dla dzieci 3 – 4 letnich lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

 

 

Cele dydaktyczne:

 

Ocenienie „na oko” wielkości, próby klasyfikacji, umiejętność tworzenia zabawkowych serii.

 

Cel wychowawczy:

 

Kształtowanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej podczas oceniania sposobu wykonania zadania dziecka przez nauczyciela.

 

Środki dydaktyczne:

 

Pudełko tekturowe w którym wykonujemy przegródki. Wielkość przegródek powinna być dostosowana do wymiarów przedmiotów, które dziecko będzie do nich wkładać.

Klocki, kręgle, piłeczki, małe piłeczki, itp. w takich ilościach, ile jest przegródek w danym rzędzie pudełka.

 

Przebieg zabawy:

 

Dzieci wkładają zabawki rzędami, tworząc zabawkowe serie. Dziecko ma za zadanie ocenić „na oko” wielkość przedmiotów i dopasować zabawki we właściwe miejsce.

 

Uwagi:

 

W zabawie może uczestniczyć 2 – 5 dzieci. Dla każdego z nich przygotowujemy osobny zestaw.

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin