23.04.2009
Wczesna interwencja jako wieloprofilowość uczenia
Ø Na umiejętność wpływają różne elementy
Ø Kojarzenie przedmiotu z nazwą i funkcją – czytanie (odczytywanie informacji)
Pisanie
Motoryka duża:
Ø Napięcie mięśni i kontrola ciała
Ø Odpowiednia pozycja do pisania
Mała motoryka:
Ø Odpowiedni chwyt (warunkuje, czym osoba będzie piasała)
Percepcja:
Ø Sprawność zmysłów (pole widzenia, co wzbudza zainteresowanie, kontrola wzrokowa, zdolność wyodrębnienia elementów składowych, synteza, połączenie – pisanie ze słuchu, z pamięci, umiejętność słyszenia, synteza słuchowa, dotyk – jakie narzędzie dziecko będzie akceptowało dotykowo)
Ø Pamięć – zapamiętywanie
Czynności poznawcze:
Ø Zasób pojęć (czy dziecko umie pisać ze zrozumieniem)
Ø Na jakim poziomie jest prezentacja
Ø Pojęcia związane z gramatyką, ortografią, stylistyką, fleksją
Ø Identyfikacja znaku poznawczego z nazwą
Komunikacja:
Ø Zrozumiałe polecenia
Ø Aparat artykulacyjny (zaburzenia mowy = zaburzenia pisowni)
Uspołecznienie:
Ø Wypełnianie druków codziennego użytku
Ø Zastosowanie pisania
Zawsze trzeba znaleźć przyczynę trudności w pisaniu, a potem dopiero ustalić ćwiczenia na pisanie.
Pisanie uwarunkowane
à Aktywność graficzna
Ø Rysunek
Ø Kolorowanie
Ø Modelowanie
Rysunek
1. Etap plamy (zauważenie, że coś zostawia ślad, zainteresowanie śladem) – wszystkie zabawy „brudne”
2. Etap linii i wzorów nieukierunkowanych (etap bazgrot) – 1-2 r. ż, dziecko próbuje rysować, ale ma zbyt krótką koncentrację
3. Linie i wzory ukierunkowane – rysowanie pod kontrolą wzrokową, np. zamierzone rysowanie linii pionowej lub poziomej
Ø Wzorzec ruchu ręki
Ø Umiejętność wodzenia wzrokiem za ręką
4. Etap hamowania – dziecko musi nauczyć się reagować na polecenie „stop”, „zatrzymaj” (stop + blokada ręki)
Ø Krawędzie wyznaczające tor ruchu (szablony)
Ø Zabawy muzyczne, ruchowe
Ø Warunkuje tworzenie kształtów pod dyktando
Ø Ćwiczenia poprzez łączenie punktów (najpierw zabawy w przestrzeni np. porozkładane zabawki połączyć sznurem, potem ustawianie kredek, patyczków, naciąganie gumy na nogi krzesła)
5. Synteza kształtów
Ø Schematyczne rysowanie grafomotoryczne
Ø Żeby dziecko nauczyło się pisać litery musi najpierw nauczyć się rysować kształty
Kolorowanie – dobre wypełnianie kolorem kształtu, umiejętność wyodrębnienia kształtu z tła
Ø Co?
1. Najpierw coś, co jest wyjęte z… (kształt wycięty z kartki)
2. Kolorowanie wewnątrz szablonu
3. Kolorowanie wewnątrz konturu
Ø Czym?
· Coś, co łatwo zostawia ślad
· Książeczki do malowania wodą
· Farby
· Węgiel
· Kreda
· Pastele
· Kredki świecowe
· Kredki ołówkowe
Ø Jak długo?
· W zależności od koncentracji uwagi odpowiedni dobór narzędzia
· Szeroka kreska, potem coraz cieńsza
Ø Etapy:
1. Kolorowanie ukierunkowane (np. pionowo, poziomo, ukośnie)
2. Kolorowanie figur geometrycznych: trójkąt à półkole à koło (często podzielone na 4 części) à kwadrat à romb
3. Kolorowanie obrazka:
· Wewnątrz konturu
· Jako ilustracji
Bozenasta