Trzebiński. Narracja jako sposób rozumienia świata.pdf
(
343 KB
)
Pobierz
Trzebinski_o_narracji_w_psychologii
3M
T
pod redakcją
Jerzego Trzebińskiego
Jerzy Trzebi
ń
ski
Profesor Szkoły WyŜszej Psychologii Społecznej w Warszawie. Poprzednio
profesor UW oraz uniwersytetów w USA i Kanadzie. Zajmuje się
psychologią osobowości i psychologią społeczną, a zwłaszcza narracyjnymi
formami wiedzy potocznej i strukturą toŜsamości. Prowadził badania z
psychologii twórczości. Autor wielu publikacji z tych dziedzin, w tym w
zagranicznych monografiach zbiorowych i czasopismach. Członek
So-ciety
for Experimental Social Psychology
(USA) i
European Association of
Experimantal Social Psychology
oraz redakcji czasopism zagranicznych.
Narracja
jako sposób
rozumienia
ś
wiata
Wst
ę
p
Jerzy Trzebi
ń
ski
cja jest więc sposobem rozumienia
rzeczy-
wisto
ś
ci.
MoŜna powiedzieć, Ŝe rozumiemy
otaczające nas zdarzenia i sytuacje jako historie,
a siebie i innych ludzi jako postaci z tych
historii. Związki zaś między nami, to związki
bohaterów powiązanych narracyjnym wątkiem.
MoŜna teŜ stwierdzić, Ŝe nasza ogólna wiedza o
świecie, w ramach której moŜemy rozumieć,
przypominać sobie i wyobraŜać zdarzenia,
sytuacje i pojawiających się w nich bohaterów,
ma formę narracyjną - modeluje rzeczywistość
jako scenę na której występują postaci z okre-
ślonymi intencjami i spotykają w związku z
tym określone problemy.
Jeśli otaczający nas strumień zdarzeń
rozumiemy jako historie, to opowiadamy sobie
o tych zdarzeniach jak o historiach. Obie
postaci narracji pojawiające się w pracach
psychologów są więc ze sobą powiązane, choć
nie są toŜsame. Narracyjne rozumienie danego
zjawiska moŜe być pod-
Gdańsk 2002
Narracja jest od kilkudziesięciu lat waŜnym
tematem rozwaŜań w humanistyce, a od
kilkunastu stanowi jeden z ciekawszych
obiektów badań w psychologii. Wynika to z
faktu, Ŝe ludzkie myśli i treść tego, co
ludzie mówią sobie nawzajem, mają naj-
częściej - choć nie jedynie - formę narracji,
a takŜe z tego, Ŝe zapisane w kulturze idee
świata i ludzkiego Ŝycia mają zwykle formę
opowiadań.
W pracach psychologicznych narracja
oznacza opowiadanie komuś o czymś, jest
więc szczególnym rodzajem komunikacji
między ludźmi. Stanowi takŜe wytwór tej
komunikacji: tekst, za pomocą którego wy-
raŜamy opowiadane treści. Narracja ma teŜ
inne znaczenie: jest szczególną formą po-
znawczego reprezentowania rzeczywistości.
W ksiąŜce będziemy zajmować się narracją
właśnie w tym drugim znaczeniu. Narra-
NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA
WSTĘP
15
stawą nienarracyjnych sposobów rozumo-
mia, na przykład kategoryzowania, po-
równywania czy tworzenia ogólnych
reguł (Schank, Abelson, 1995). Podobnie
opowiadać moŜemy historię przypadku,
aby przekazać komuś w łatwiejszy sposób
naszą abstrakcyjną, nienarracyjną
wiedzę. Forma narracyjnej komunikacji
nie oznacza więc istnienia narracyjnej
wiedzy, która jest przekazywana przez
nadawcę lub tworzona w umyśle
partnera.
Opowiadanie jako akt komunikacji spo-
łecznej nie zawsze jest rozumiane
przez odniesienie do specyficznej formy
treści, która jest komunikowana. W
języku potocznym i w pracach wielu
psychologów opowiadać moŜna nie tylko
opowiadania, to znaczy treści opowia-
dane nie muszą mieć formy narracji.
Gdy zajmujemy się jednak reprezenta-
cją poznawczą, kwestia jej
struktury
jest zasadnicza. Dlatego waŜne jest,
aby na wstępie przedstawić przyjętą w
tej ksiąŜce definicję struktury
narracyjnej reprezentacji:
narracja
opisuje bohatera z okre
ś
lonymi
intencjami, który napotyka na tru-
dno
ś
ci w ich realizacji, a trudno-
ś
ci te – w wyniku zdarze
ń
tocz
ą
-
cych si
ę
wokół zagro
Ŝ
onych inten-
cji - zostaj
ą
b
ą
d
ź
nie zostaj
ą
przezwyci
ęŜ
one.
Wydaje się nam, Ŝe
jest to definicja zgodna z rozumieniem
tego terminu przez tych badaczy literatu-
ry, antropologów kultury, lingwistów i
psychologów, którzy przywiązują wagę do
faktu swoistości narracyjnej struktury i w
związku z tym dbają, by „nie wrzucać do
jednego worka" wszystkich form treści,
które dają się „opowiadać"
v
potocznym
rozumieniu tego słowa (Bruner, 1986;
Sarbin, 1986). O tym, Ŝe definicja ta nie
jest konwencją teoretyków, ale czymś
realnym psychologicznie, niech
świadczy fakt, Ŝe małe dzieci łatwo rozpo-
znają jako „dobre opowiadanie" i łatwo
odróŜniają od nie-opowiadań takie właśnie
teksty, które spełniają podane wyŜej kryte-
rium strukturalne (Stein, Glenn, 1979).
Badając narracyjne formy reprezentacji
świata przez ludzi, odkryć moŜna wiele
wariantów powyŜej opisanej struktury i
nieskończenie wiele jej konkretnych
realizacji. Jeszcze większe zróŜnicowanie
wprowadza wielość moŜliwych form ko-
munikacji narracyjnych treści. Niemniej
jednak osią konstrukcyjną narracji wydaje
się zawsze współistnienie intencji bohatera i
komplikacji na drodze jej realizacji.
Oczywiście, narracyjna reprezentacja roz-
wija się podobnie jak kaŜda forma rozu-
mienia. MoŜna więc śledzić wczesne fazy
konstruowania narracyjnego rozumienia,
nieposiadające jeszcze pełnej narracyjnej
struktury, moŜna teŜ badać wytwory nie-
zakończonego lub niepełnego narracyjnego
rozumienia, na przykład w myśleniu
małego dziecka (McCabe, Peterson, 1991).
Kolejne rozdziały tej ksiąŜki opisują kon-
sekwencje i przejawy ludzkiego narracyjnego
rozumienia świata. ZróŜnicowanie treści tych
artykułów oddaje wielorakość obszarów
badawczych i teoretycznych we współczesnej
psychologii narracji. Celem autorów nie było
jednak tworzenie katalogu orientacji
teoretycznych czy opisu istniejących w tej
chwili nurtów badawczych. Chcieliśmy za-
prezentować kumulującą się powoli, lecz
w miarę klarowną wiedzę o tym, w jakich
konkretnych postaciach człowiek rozumie
świat narracyjnie, w jakich społecznych sy-
tuacjach
nabywa
taką narracyjną wiedzę
oraz jak przejawia się ona w jego myśleniu i
działaniu w waŜnych dziedzinach jego Ŝycia.
W tekście Jerzego Trzebińskiego
Narra-
cyjne konstruowanie rzeczywisto
ś
ci
zosta-
ła przedstawiona koncepcja narracji jako
sposobu rozumienia świata przez jednostkę.
Idea ta została rozwinięta w ramach
współczesnej teorii schematu poznawczego,
która akcentuje twórczy, konstrukcyjny cha-
rakter procesów poznawczych.
Natomiast kolejny rozdział, równieŜ
autorstwa J. Trzebińskiego, zatytułowany
Autonarracje nadaj
ą
kształt
Ŝ
yciu człowieka
przedstawia problematykę narracyjnej
toŜsamości i narracyjnej motywacji. Zostały
w niej opisane rezultaty wieloletniego
programu badań nad tymi zagadnieniami.
W zakończeniu autor podjął dyskusję nad
problemem wolnej woli i podmiotowości
w świetle koncepcji autonarracyjnych sche-
matów, które umoŜliwiają poznawcze kon-
struowanie przez jednostkę własnego Ŝycia
i dokonujących się w nim spraw jako
historii dla niej zrozumiałych, a tym sa-
mym stanowią warunek dokonywania i re-
alizacji sensownych dla niej decyzji.
Rozdział autorstwa Katarzyny Stem-
plewskiej-śakowicz
Koncepcje narracyjnej
to
Ŝ
samo
ś
ci: od historii
Ŝ
ycia do dialogo-
wego Ja"
kontynuuje problematykę toŜ-
samości. Autorka koncentruje się w nim
przede wszystkim na społecznym charak-
terze narracyjnej toŜsamości. Przedstawione
zostały w nim nieoczywiste, a bardzo
istotne konsekwencje faktu, Ŝe poznajemy
siebie (podobnie jak inne rzeczy w świecie)
nie wtedy, gdy jesteśmy sam na sam z obiek-
tem poznania, ale w towarzystwie partne-
rów. Narracje stanowiące osnowę toŜsamości
są konstruowane w wyniku społecznych
interakcji i charakter tych negocjacji znaj-
duje odbicie w strukturze ukształtowanej
toŜsamości. Daleką konsekwencją tych
społecznych procesów jest dialogowy proces
powstawania i rozwoju narracyjnego
rozumienia własnych spraw. Proces ten
ma jednak juŜ charakter intrapsychicz-
ny: zachodzi w umyśle jednostki i przy-
biera formę „negocjacji" między róŜnymi,
reprezentowanymi poznawczo - czyli
„wewnętrznymi" - postaciami.
Problemy patologii związane z toŜsamo-
ścią narracyjną zostały omówione w roz-
dziale Barbary Piętkiewicz. Autorka pre-
zentuje terapię freudowską jako proces
zmierzający do odkrycia oraz wyjawienia
pacjentowi jego fantazmatu, traktowanego
jako szczególny rodzaj schematu au-
tonarracyjnego, który powoduje myśli i
emocje na własny temat patologiczne dla
adaptacji jednostki i przynoszące jej cier-
pienie. Fantazmat jest niezbyt znanym, a
jednak kluczowym pojęciem w psycho-
analizie freudowskiej. Wykorzystując teorię
schematu poznawczego i autonarracyj-
nego, Pietkiewicz analizuje okoliczności i
mechanizm kształtowania się fantazmatu,
jego specyfikę oraz sposób wpływania na
zachowania jednostki. Rozdział prezentuje
teŜ późniejszą modyfikację idei fantazmatu
w postaci koncepcji skryptu Ŝyciowego E.
Berne'a.
Wypowiedź Piotra śylicza
Narracje a mo-
ralno
ść
omawia narracyjną wiedzę moralną i
narracyjny kontekst zachowań moralnych.
Wiedza zawierająca kryteria odróŜniania
dobra od zła moŜe mieć formę narracyjną i
moŜe powstawać w wyniku społecznych
przekazów. Na wielką rolę wychowawczą
bajek w rozwoju osobowości, w tym roz-
woju moralności dziecka, zwrócili uwagę
między innymi Bettelheim i May. Do nie-
dawna, zgodnie z tradycją Piageta i Kohl-
berga, traktowano moralność jako przejaw
względnie ogólnej wiedzy jednostki
o
świecie, kształtującej się stadialnie, w
miarę przechodzenia do coraz wyŜszych,
uniwersalnych faz rozwoju kompetencji
16
NARRACJA JAKO SPOSÓB ROZUMIENIA ŚWIATA
intelektualnych. Autor przedstawia formy
występowania moralności narracyjnej,
analizuje jej genezę, a takŜe porównuje ją z
moralnością kohlbergowską, wywodzącą
się - w końcowych fazach - z uogólnionej,
bezkontekstowej wiedzy jednostki o
świecie i z wytworów jej logicznego rozu-
mowania.
Dwa kolejne rozdziały podejmują temat
kształtowania się wiedzy narracyjnej w spo-
łecznym środowisku. W tekście
To
Ŝ
samo
ść
jednostki w
ś
ród rodzinnych narracji
Anna
Cierpka omawia procesy rodzinnego kon-
struowania narracji nadających sens za-
równo codziennym, jak i fundamentalnym
sprawom. W tych wspólnie tworzonych
narracjach kształtują się toŜsamości człon-
ków rodziny. Stopień spójności tych nar-
racji jest odzwierciedlany w treści i w stopniu
krystalizacji toŜsamości jej członków,
zwłaszcza dziecka.
W rozdziale
Narracje w szkole
Dorota
Klus-Stańska przedstawia lekcję szkolną i
szkołę jako środowisko kształtowania się
uczniowskiej wiedzy narracyjnej o świecie.
Wiedza taka powstaje spontanicznie, lecz jest
marginalizowana przez szkołę tradycyjną,
promującą wiedzę „paradygmatyczną",
uŜywając terminu J. Brunera. Autorka
analizuje formy i konsekwencje występo-
wania wiedzy narracyjnej w toku procesu
dydaktycznego, zarówno u ucznia, jak i jego
nauczyciela. Przedstawia teŜ - opiera jąć
się na obserwacjach dokonanych w czasie
przeprowadzonego przez siebie ekspe-
rymentu dydaktycznego - moŜliwości i
konsekwencje przemyślanego wprowadzenia
narracji jako bardzo waŜnej strategii
dydaktycznej w szkole.
Na podstawie praktyki klinicznej wia-
domo, Ŝe ujęcie w formę opowiadania wła-
snej waŜnej sprawy lub wręcz całego Ŝycia
ma efekt terapeutyczny (Pennebeker,
1990). Czy moŜna wykorzystać techniki
inspirujące osobę do tworzenia historii
swojego Ŝycia jako oddziaływanie stymu-
lujące rozwój osobowości? Problem ten
zanalizowała Urszula Tokarska w artyku
le
Narracja autobiograficzna w terapii i
promocji zdrowia.
Rozdział 1
NARRACYJNE
KONSTRUOWANIE
RZECZYWISTO
Ś
CI
Jerzy Trzebi
ń
ski
Narracja jest sposobem rozumienia
świata przez ludzi. W strumieniu ota-
czających ich zdarzeń i problemów ludzie
widzą historie. Uniwersalność
narracyjnego rozumienia świata wyraŜa się
w powszechności formy opowiadania w
wytworach kulturowych, począwszy od
religii, mitów, legend, baśni, a
skończywszy na beletry-styce, operze,
filmie, serialach telewizyjnych i
reportaŜach z Ŝycia. Przysłuchując się
temu, co ludzie nawzajem sobie mówią,
usłyszymy głównie opowiadania o histo-
riach. Ta naturalność formy opowiadania,
jako środka wyraŜania myśli i przeŜyć, nie
wynika z natury samego procesu komu-
nikacji, lecz jest efektem narracyjnego spo-
sobu pojmowania świata, który z kolei
wynika z narracyjnej struktury ludzkiej
wiedzy o świecie. Aby zrozumieć powyŜsze
zjawisko i prześledzić jego konsekwencje,
musimy najpierw zastanowić się nad bar-
dziej ogólnymi problemami: jak przebiega
proces rozumienia, czym jest zrozumienie
oraz jak na proces rozumienia wpływa
nasza wiedza.
1.1
Proces rozumienia ma
charakter konstruowania
Umówmy się, Ŝe termin „zrozumienie cze-
goś" oznaczać będzie ukształtowanie się w
naszym umyśle
reprezentacji poznawczej,
nazywanej potocznie „odzwierciedleniem"
jakiegoś obiektu, zjawiska czy stanu
tworzącego rzeczywistość. W związku z
tym zrozumienie oznaczać będzie Ŝarów-
Plik z chomika:
Funnyjoe
Inne pliki z tego folderu:
The Morning After - The Rape Crisis.pdf
(4360 KB)
The Morning After - Introduction.pdf
(3149 KB)
The Feminine Mystique.pdf
(2753 KB)
The crisis in woman's identity.pdf
(5615 KB)
Teoria polityki płciowej.pdf
(5929 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
filmy
One Tree Hill - Pogoda na miłość
Plotkara- Gossip Girl
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin