1. ISTOTA MACIERZY BCG (OBSZAR I SPOSÓB WYZNACZENIA
GRANIC ITP.)
Macierz BCG zbudowana jest wokół dwóch zmiennych strategicznych :
· stopy wzrostu rynkowego segmentu analizowanej działalności
· relatywnego udziału badanego przedsiębiorstwa w tym segmencie
Macierz BCG to macierz o wymiarach 2*2 wzrostu/udziału Boston Consulitng Group. Służy ona do analizy struktury portfela produktów firmy złożonej, zdywersyfikowanej, a mianowicie do oceny jej równowagi w aspekcie zapewnienia stabilnych zysków w długim okresie. Na podstawie analizy tej macierzy można ocenić obecną strukturę portfela działalności firmy oraz określić kierunkowe strategie rozwoju firmy. Model ten ma zastosowanie zarówno w etapie analizy strategicznej, jak i wyboru strategii.
Macierz BCG odnosi się do firm zdywersyfikowanych składających się z pewnej liczby jednostek strategicznych.
JEDNOSTKA STRATEGICZNA to taka jednostka organizacyjna firmy, która jest bezpośrednio powiązana z rynkiem i może funkcjonować niezależnie od pozostałych segmentów firmy. Obejmuje ona określony asortyment lub teren działań firmy, które są wyodrębnione jako obszary działań strategicznych.
TEMPO WZROSTU
RYNKU (10%)
a
WZGLĘDNY UDZIAŁ W RYNKU (1)
10X DUŻY 1Xb
MAŁY 0
DUŻE
GWIAZDY
ZNAKI ZAPYTANIA
MAŁE
DOJNE KROWY
PSY
2. STRATEGIE WYNIKAJĄCE Z BCG
Podstawowe wytyczne macierzy :
1. dążenie do wzrostu udziału w rynku
2. utrzymanie udziału w rynku
3. „żniwa”, czyli eksploatacja rynku z przygotowaniem opcji wycofania się z danego rynku
4. rezygnacja z rynku
Zalecenia strategiczne dla poszczególnych strategicznych jednostek biznesu (SJB) w macierzy BCG opierają się o czynniki:
1. rentowność sprzedaży
2. niezbędne nakłady finansowe
3. przepływy pieniężne netto
4. decyzje o przyszłości SJB w firmie
5. zalecenia dotyczące strategii udziału w rynku
POZYCJE W MACIERZY BCG
ZALECENIA DLA STRATEGII UDZIAŁU W RYNKU
ZWIĘKSZYĆ ,UTRZYMAĆ
UTRZYMAĆ UDZIAŁ W RYNKU, EKSPLOATUJĄC SILNĄ POZYCJĘ W RYNKU
DYLEMATY AGRESYWNIE ROZWIJANE
WYCOFYWANE
ZWIĘKSZYĆ UDZIAŁ
EKSPLOATACJA I WYJŚCIE Z RYNKU
EKSPLOATACJA LUB SZYBKIE WYJŚCIE Z RYNKU
3. PORTFEL ZRÓWNOWAŻONY W BCG
Oznacza, że przychody ze sprzedaży produktów rentownych („dojnych krów” oraz „późnych gwiazd”) będą inwestowane w produkty nowe, nie mające jeszcze dużego udziału w rynku („znaki zapytania” oraz „młode gwiazdy’”) przy założeniu, że przedsiębiorstwo jest rentowne mimo tych inwestycji.
4. PORTFEL ROZWOJWY W BCG
Występuje wtedy, kiedy przedsiębiorstwo zapewniło wymianę produktów , czyli zastępowanie starych produktów na nowe i rozwojowe. Wymaga to stałego inwestowania w „znaki zapytania”. Tylko niektóre z nich odniosą sukces na rynku i zmienią swój statut na „gwiazdy’ a później na „dojne krowy”.
+ dokończenie na str.98 do ćw.
5. WADY I ZALETY BCG
ZALETY:
• syntetycznie ujmuje główne wpływy otoczenia oraz obrazowo przedstawia sytuacje w zakresie przepływów gotówki potrzeb inwestycyjnych
• stanowi istotną pomoc dla optymalizowania wykorzystania finansów firmy z punktu widzenia długofalowych wyników firmy jako całości
• opiera się na przepływach gotówkowych generowanych przez określony produkt
• prostota
• ...... dla kierownictwa
WADY:
• model ten ujmuje wpływy otoczenia zewnętrznego w sposób niepełny (otoczenie zewnętrzne scharakteryzowane jest tylko przez tempo wzrostu na rynku)
• zasoby firmy scharakteryzowane są przez relatywny udział danej jednostki strategicznej na rynku (wysoki udział w rynku związany jest z ponoszeniem kosztów na promocję i reklamę)
• przyjmuje tylko 2 klasy porównawcze :tempo wzrostu i relatywną pozycje w rynku jednostki
• nie uwzględnia małych jednostek celowo utrzymanych jako małe biznesy
6.ISTOTA MACIERZY GE
Macierz GE służy do określenia kierunków rozwoju firmy zdywesyfikowanej, tj. do wytypowania SJB , które będą rozwijane intensywnie, selektywnie oraz tych , które będą redukowane. Innymi słowy macierz GE służy do rozdziału zasobów firmy na poszczególne jednostki strategiczne. Jest także pomocna przy wyznaczaniu kierunków i stopnia dywersyfikacji. Rozdział zasobów firmy na poszczególne jednostki strategiczne, działające w różnych sektorach jest planowany w oparciu o 2 kryteria:
· stopień atrakcyjności sektora, w którym działa dana jednostka strategiczna
· pozycje konkurencyjną jednostki w swoim sektorze
POZYCJA KONKURENCYJNA
MOCNA
ŚREDNIA
SŁABA
ATRAKCYJNOŚĆ RYNKU
WYSOKA
WYGRANY
ZNAK ZAPYTANIA
ŚREDNIAK
PRZEGARNY
MAŁA
GENERATOR NADWYŻKI
PRZEGRANY
7. CZYNNIKI OPISUJĄCE POZYCJE KONKURENCYJNĄ W GE
WG ORGINALNEJ KONCEPCJI MACIERZY
• relatywny udział w rynku
• wzrost udziału w rynku
• obszary objęte siecią dystrybucji
• efektywność sieci dystrybucji
• kwalifikacje i doświadczenie personelu
• poziom lojalności klientów
• opanowanie technologii
• stopień opanowania marketingu
• elastyczność
• patenty
8. CZYNNIKI OP...
jowita06