egzamin_zarz.str.doc

(402 KB) Pobierz
14

1. ISTOTA MACIERZY BCG (OBSZAR I SPOSÓB WYZNACZENIA

    GRANIC  ITP.)

 

  Macierz BCG zbudowana jest wokół dwóch zmiennych strategicznych :

· stopy wzrostu rynkowego segmentu analizowanej działalności

· relatywnego udziału badanego przedsiębiorstwa w tym segmencie

Macierz BCG to macierz o wymiarach 2*2 wzrostu/udziału Boston Consulitng Group. Służy ona do analizy struktury portfela produktów firmy złożonej, zdywersyfikowanej, a mianowicie do oceny jej równowagi w aspekcie zapewnienia stabilnych zysków w długim okresie. Na podstawie analizy tej macierzy można ocenić obecną strukturę portfela działalności firmy oraz określić kierunkowe strategie rozwoju firmy. Model ten ma zastosowanie zarówno w etapie analizy strategicznej, jak i wyboru strategii.

 

  Macierz BCG odnosi się do firm zdywersyfikowanych składających się z pewnej liczby jednostek strategicznych. 

JEDNOSTKA STRATEGICZNA to taka jednostka organizacyjna firmy, która jest bezpośrednio powiązana z rynkiem i może funkcjonować niezależnie od pozostałych segmentów firmy. Obejmuje ona określony asortyment lub teren działań firmy, które są wyodrębnione jako obszary działań strategicznych.

 

TEMPO WZROSTU

RYNKU            (10%)

a

 

WZGLĘDNY UDZIAŁ W RYNKU (1)

 

 

 

10X          DUŻY      1Xb

 

MAŁY                     0

 

DUŻE

 

GWIAZDY

 

ZNAKI ZAPYTANIA

MAŁE

 

DOJNE KROWY

 

PSY

 

 

2. STRATEGIE WYNIKAJĄCE Z BCG

 

Podstawowe wytyczne macierzy :

1.     dążenie do wzrostu udziału w rynku

2.     utrzymanie udziału w rynku

3.     „żniwa”, czyli eksploatacja rynku z przygotowaniem opcji wycofania się z danego rynku

4.     rezygnacja z rynku

Zalecenia strategiczne dla poszczególnych strategicznych jednostek biznesu (SJB) w macierzy BCG opierają się o czynniki:

1.     rentowność sprzedaży

2.     niezbędne nakłady finansowe

3.     przepływy pieniężne netto

4.     decyzje o przyszłości SJB w firmie

5.     zalecenia dotyczące strategii udziału w rynku

 

 

POZYCJE W MACIERZY BCG

 

 

ZALECENIA DLA STRATEGII UDZIAŁU W RYNKU

 

GWIAZDY

 

 

ZWIĘKSZYĆ ,UTRZYMAĆ

 

DOJNE KROWY

 

 

UTRZYMAĆ UDZIAŁ W RYNKU, EKSPLOATUJĄC SILNĄ POZYCJĘ W RYNKU



DYLEMATY     AGRESYWNIE  ROZWIJANE

                    

                    WYCOFYWANE

 

ZWIĘKSZYĆ UDZIAŁ

 

 

EKSPLOATACJA I WYJŚCIE Z RYNKU

 

PSY

 

 

EKSPLOATACJA LUB SZYBKIE WYJŚCIE Z RYNKU

 

3. PORTFEL ZRÓWNOWAŻONY W BCG

 

Oznacza, że przychody ze sprzedaży produktów rentownych („dojnych krów” oraz „późnych gwiazd”) będą inwestowane w produkty nowe, nie mające jeszcze dużego udziału w rynku („znaki zapytania” oraz „młode gwiazdy’”) przy założeniu, że przedsiębiorstwo jest rentowne mimo tych inwestycji.

 

4. PORTFEL ROZWOJWY W BCG

 

Występuje wtedy, kiedy przedsiębiorstwo zapewniło wymianę produktów , czyli zastępowanie starych produktów na nowe i rozwojowe. Wymaga to stałego inwestowania  w „znaki zapytania”. Tylko niektóre z nich odniosą sukces na rynku i zmienią swój statut na „gwiazdy’ a później na „dojne krowy”.

 

+ dokończenie na str.98 do ćw.

 

5. WADY I ZALETY BCG

 

ZALETY:

syntetycznie ujmuje główne wpływy otoczenia oraz obrazowo przedstawia sytuacje w zakresie  przepływów gotówki potrzeb inwestycyjnych

• stanowi istotną pomoc  dla                  optymalizowania         wykorzystania finansów firmy z punktu widzenia długofalowych  wyników firmy jako całości

• opiera się na przepływach gotówkowych generowanych przez określony produkt

prostota

• ...... dla kierownictwa

 

WADY:

• model ten ujmuje wpływy otoczenia zewnętrznego w sposób niepełny (otoczenie zewnętrzne scharakteryzowane jest tylko przez tempo wzrostu na rynku)

• zasoby firmy scharakteryzowane są przez relatywny udział danej jednostki strategicznej na rynku (wysoki udział w rynku związany jest z ponoszeniem kosztów na promocję i reklamę)

• przyjmuje tylko 2 klasy porównawcze :tempo wzrostu i relatywną pozycje w rynku jednostki

nie uwzględnia małych jednostek celowo utrzymanych jako małe biznesy

 

6.ISTOTA MACIERZY GE

 

   Macierz GE służy do określenia kierunków rozwoju firmy zdywesyfikowanej, tj. do wytypowania SJB , które będą rozwijane intensywnie, selektywnie oraz tych , które będą redukowane. Innymi słowy macierz GE służy do rozdziału zasobów firmy na poszczególne jednostki strategiczne. Jest także pomocna przy wyznaczaniu kierunków i stopnia dywersyfikacji. Rozdział zasobów firmy na poszczególne jednostki strategiczne, działające w różnych sektorach jest planowany w oparciu o 2 kryteria:

  ·  stopień atrakcyjności sektora, w którym działa dana jednostka strategiczna

  ·  pozycje konkurencyjną jednostki w swoim sektorze

 

 

 

 

POZYCJA KONKURENCYJNA

 

 

 

 

MOCNA

 

ŚREDNIA

 

SŁABA

 

 

ATRAKCYJNOŚĆ RYNKU

 

WYSOKA

 

WYGRANY

 

 

WYGRANY

 

ZNAK ZAPYTANIA

 

ŚREDNIA

 

WYGRANY

 

ŚREDNIAK

 

PRZEGARNY

MAŁA

 

GENERATOR NADWYŻKI

 

 

PRZEGRANY

 

PRZEGRANY

 

 

7. CZYNNIKI OPISUJĄCE POZYCJE KONKURENCYJNĄ W GE

 

WG ORGINALNEJ KONCEPCJI MACIERZY

 

relatywny udział w rynku

wzrost udziału w rynku

 

obszary objęte siecią dystrybucji

efektywność sieci dystrybucji

 

• kwalifikacje i doświadczenie personelu

• poziom lojalności klientów

 

• opanowanie technologii

• stopień opanowania marketingu

 

• elastyczność

• patenty

 

8.  CZYNNIKI OP...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin