kształtowanie systemu językowego dziecka niesłyszącego.pdf

(143 KB) Pobierz
Logopeda mówi do dziecka w taki sposób, jak czyni to matka niem
Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska
mgr Agnieszka Fabisiak
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU JEZYKOWEGO DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO W
WIEKU NIEMOWLĘCYM I PONIEMOWLĘCYM. ROZWÓJ MOWY JULII.
Podczas ostatniej konferencji poświęconej problemom surdologopedycznym, która
odbyła się w Jachrance w maju tego roku, mówiłam na temat metod pracy z dziećmi
prelingwalnie ogłuchłymi, które zostały zdiagnozowane dopiero po drugim roku życia.
Podkreślałam, iż nabywanie w takiej sytuacji języka jako sposobu komunikowania się i
opisywania świata jest warunkowane przez zastosowanie specjalnej metody. Tok
postępowania, który wówczas omówiłam można przedstawić takim oto zdaniem:
Dziecko niesłyszące, które rozpoczyna naukę mowy po zakończeniu drugiego roku życia
nabywa język od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Dzisiaj chciałabym powiedzieć o pracy z dzieckim niesłyszącym, które wcześnie
zdiagnozowane otrzymuje swój pierwszy aparat słuchowy przed zakończeniem ósmego
miesiąca życia.
Prowadzenie zajęć logopedycznych z dzieckiem w wieku niemowlęcym i w
pierwszym etapie wieku poniemowlęcego wymaga od logopedy wiedzy na temat
rozwoju procesów poznawczych oraz znajomości etapów kształtowania się mowy u
dzieci słyszących. Wzajemne przenikanie się tych procesów rozwojowych implikuje
rodzaj podejmowanych przez surdologopedę działań.
Oczywistym jest fakt, że otrzymanie przez niemowlę aparatów słuchowych nie
warunkuje niezakłóconego procesu nabywania systemu językowego. Przede wszystkim
domownicy muszą się nauczyć pewnego szczególnego sposobu językowej komunikacji
z dzieckiem. Jej podstawowym założeniem jest świadome dostarczanie zwiększonej, w
stosunku do słyszących rówieśników, ilości informacji na temat struktury języka.
Innymi słowy strategia oddziaływań logopedycznych musi być tak skonstruowana aby
pomóc dziecku dotrzeć do struktury fonemowej języka i przekazać reguły
morfologiczne, morfonologiczne i składniowe. Dzieje się to poprzez specyficzny
sposób budowania wypowiedzi. Albowiem kiedy spostrzeganie jest inne nie można
utrzymać tezy o tożsamości rozwoju niemowląt słyszących i niesłyszących. Stąd
konieczność konstruowania specjalnych strategii stymulujących rozwój języka.
Rozmowa logopedy z dzieckiem ma następujące cechy;
1
wymowa jest: głośniejsza, wolniejsza, bardziej wyrazista, śpiewna
(modulowana), z nasilonym akcentem i charakterystycznym wzniesieniem
głosu przy końcu emisji ,
wypowiedzi są krótkie, dłuższe frazy oddzielone od siebie ;
nowe wyrazy i zwroty są kilkakrotnie powtarzane,
wypowiedzi budowane są tak, by pojawiały się najczęściej w ćwiczonych na
danym etapie strukturach gramatycznych,
w każdej sytuacji wypowiadane są pytania a przy braku reakcji ze strony dziecka
także budowane odpowiedzi,
od pierwszego roku życia rozpoczyna się nauka czytania samogłosek, sylab oraz
globalnie rzeczowników i czasowników. Równoczesne wprowadzenie czasowników
funduje pojawienie się pierwszych zdań.
Budowanie systemu językowego dokonuje się podczas stymulowania funkcji
poznawczych dziecka (podczas ćwiczeń ogólnorozwojowych) a przede wszystkim w
zabawie, uwzględniającej wzajemne korelacje między rozwojem zabawy i języka.
Można spodziewać się równoległości w osiąganiu kolejnych etapów obydwóch
umiejętności. Zależności te obrazuje tabela nr 1.
Tabela 1. Rozwój zabawy i rozwój mowy do pierwszego roku życia
Ukończony Zabawa Wokalizacja i język
wiek
4 miesiące Zabawa grzechotką włożoną Wokalizacje dźwięków podobnych
do rąk (potrząsanie, do samogłosek.
przyglądanie się).
Zabawa palcami.
6 miesięcy Przekładanie zabawek Włączenie nowych dźwięków
z ręki do ręki, . spółgłoskowych o dużej
manipulowanie przedmiotami różnorodności. Także takich,
powtarzanie wywoływanych których brak w otoczeniu.
2
386605230.001.png
dźwięków. Wymawianie sylab i budowanie
z nich łańcuchów. Gaworzenie
samonaśladowcze.
8 miesięcy Manipulowanie zabawkami Wielokrotne powtarzanie dźwięków,
z przeciwstawieniem kciuka. intensywnie podczas zabawy.
Poszukiwanie przedmiotu Rozumienie wypowiedzi
który zniknął z pola widzenia. z zabarwieniem emocjonalnym.
Zabawy typu kosi-łapki ,
sroczka itp.
Wyrzucanie zabawek
z wózka i łóżeczka.
Wykonywanie czynności
zmierzających do osiągnięcia
celu.
10 miesięcy Zabawy typu a kuku. Rozumienie słów. Naśladowanie
Odnajdywanie ukrytych wypowiedzi dorosłych.
przedmiotów. Oglądanie Pierwsze słowa zbudowane z sylab
książeczek. Wskazywanie otwartych.
przedmiotów i obrazków.
Zabawy przy muzyce.
Naśladowanie ruchów.
12 miesięcy Próby rysowania. Rozumienie poleceń.
Wykorzystywanie narzędzi. Powtarzanie sylab i wyrazów.
Budowanie wypowiedzeń
jednoczłonowych.
W pierwszym etapie kiedy dziecko ćwiczy schematy sensoryczno-motoryczne, zdolne
jest ono do wykonywania jednego rodzaju ruchów dłoni i wokalizowania jednego rodzaju
dźwięków. Umiejętności te są doskonalone poprzez ćwiczenia i przygotowują do drugiego
etapu. Manipulowaniu przedmiotami w drugim etapie odpowiada „manipulowanie”
głoskami. Powtarzanie sekwencji ruchów dłoni zgodne jest z budowaniem łańcuchów
3
sylabowych. Każda z tych czynności pozwala dziecku na dokonanie nowych odkryć
związanych z analizatorem słuchu.
Trzeci etap osiąga dziecko wówczas, gdy jest zdolne do zachowań skierowanych na
osiąganie zamierzonego celu. Postępującej sprawności palców towarzyszy wzrastająca
precyzja ruchów języka i warg. Umiejętności naśladowania ruchów osób dorosłych
odpowiada możliwość naśladowania intonacji wypowiedzi płynących z otoczenia.
Kiedy w czwartym etapie, na skutek rozumienia wielu słów, zabawy staną się z jednej
strony zależne od mowy ( gdzie oko ?, gdzie nosek ? jak robi piesek ?) , a z drugiej oparte
na naśladowaniu zachowań dorosłych, dziecko zacznie naśladować także wypowiedzi
płynące z otoczenia. Oprócz nowych zabaw (oglądanie książeczki) pojawią się pierwsze
słowa zbudowane z sylab otwartych.
Osiągnięciem piątego etapu jest świadome korzystanie z narzędzi (przedmiotów
codziennego użytku i słów ). Język będzie mógł być świadomie wykorzystywanym
środkiem komunikacji. Aktywność poszukiwawcza w działaniach z przedmiotami,
eksploracja przestrzeni, są widoczne także w budowaniu wypowiedzeń, które – choć są
jednoczłonowe - mają znaczenie wypowiedzi wieloczłonowych (wołanie mama - oznacza `
przyjdź do mnie `).
Jeśli przyjmiemy, że linie poziome obrazują równoległy rozwój zabawy i mowy, to
można zobaczyć wzajemne relacje w osiąganiu poszczególnych etapów oraz oczekiwać
wzajemnych wpływów, choć nie zawsze bezpośrednich omawianych czynności.
Schemat 1. Etapy rozwoju mowy i zabawy
Ćwiczenie Powtarzanie Zachowania Naśladowanie Wykorzystywanie
schematów sekwencji skierowane ruchów narzędzi
na cel
Zabawa__________________________________________________________________
Mowa___________________________________________________________________
Wokalizacja Gaworzenie Powtarzanie Naśladowanie Budowanie wypowiedzi
samogłosek samonaślad. intonacji wypowiedzi jednoczłonowych
4
Prześledzenie etapów rozwoju mowy i czynności zabawowych dziecka pozwala
dostrzec wzajemne korelacje między tymi umiejętnościami. Wydaje się, że można
obserwować równoległy rozwój zabawy i mowy, jednocześnie śledząc wpływ
osiągnięć w jednej umiejętności na drugą. Problem ten nie wymaga odpowiedzi na
pytanie, czy mowa wpływa na rozwój zabawy, czy może jest odwrotnie? Trudno
stwierdzić czy wypowiadanie onomatopei, jakimi posługuje się dziecko w zabawie,
jest warunkiem zabawy w jazdę samochodem. Chodzi raczej o to, jak te czynności
wzajemnie na siebie oddziałują, warunkując globalny rozwój dziecka.
Tabela 2. Rozwój zabawy i rozwój mowy od piętnastego do trzydziestego miesiąca życia
Ukończony Zabawa Język
wiek
18 miesiąc Złożone zabawy Wyrazy reduplikowane,
życia manipulacyjne, wyrazy wieloznaczne,
takie same działania wykrzykniki, onomatopeje.
wobec różnych przedmiotów. Wypowiedzi jednowyrazowe,
Pierwsze konstrukcje rzadko dwuwyrazowe.
oparte na reduplikacji Brak odmiany, wyrazy amorficzne.
działań i wzorów Zatarte granice między cz. mowy.
Składnia wyrażona z pomocą
konsytuacji i intonacji.
24 miesiąc Zabawy konstrukcyjne, Duża ilość zdrobnień.
życia naśladowanie czynności W deklinacji wszystkie przypadki
wykonywanych przez dorosłych, i liczby, przewaga mianownika i
brak tworzenia sekwencji biernika. Czasem przypadek
czynności w zabawie niezależny zamiast zależnego.
W koniugacji dystynkcja osób,
Zabawy równoległe czasów, częściowo trybów.
z rówieśnikami. Osoba trzecia użyta w znaczeniu
5
386605230.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin