STRATEGIA LIZOŃSKA.docx

(1104 KB) Pobierz

Wprowadzenie do przedsiębiorczości

Wykład 9/10/2010r.

 

1.       Wprowadzenie do przedsiębiorczości:

·         Istota przedsiębiorczości i teorie wyjaśniające jej kształtowanie

·         Definicje przedsiębiorcy i przedsiębiorczości

2.       Przedsiębiorczość a turystyczny rynek pracy:

·         Usługi turystyczne jako pomysł na własną działalność gospodarczą

·         Forma prowadzonej działalności

·         Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

·         Definicja osoby fizycznej prowadzonej działalność gospodarczą KRS

·         Definicja mikro, małego, średniego i dużego przedsiębiorstwa.

3.       Wybór formy opodatkowania

a)      Podatek dochodowy:

-        Karta podatkowa

-        Ryczałt ewidencjonowany

-        Zasady ogólne

-        Podatek liniowy

b)      Podatek od towarów i usług VAT

c)      Podstawowe dokumenty finansowe w prowadzonej działalności gospodarczej

4.       Ubezpieczenia społeczne- rodzaje składek oraz ich wysokość.

·         Emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe, fundusz pracy, zdrowotne.

·         Umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, a ubezpieczenia społeczne

·         Ulgi dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą

·         Kalkulacja składek ubezpieczeniowych

5.       Kształtowanie relacji z otoczeniem zewnętrznym

·         Zasady redagowania korespondencji biznesowej

·         Korespondencja handlowa w turystyce.

6.       Etyczne podstawy działalności gospodarczej w turystyce

-        Etyka w biznesie

-        Kodeks etyczny handlarza

-        Globalny Kodeks Etyki w Turystyce

7.       Ergonomia pracy w biurze

8.       Literatura

·         Bednarczyk M., „Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym” wyd. UJ

·         Gaweł A., „Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości” wyd. AE w Poznaniu

·         Czechowski L., „Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynku turystycznym”

·         Raport „Przedsiębiorczość w Polsce”

·         Alejziak B., „Organizacja i technika pracy biurowej w turystyce” Albis, Kraków 2002

·         Ustawa o działalności gospodarczej

9.       EGZAMIN: test- pytania otwarte (wyjaśnić, wymienić, obliczyć, zdefiniować)

 

 

BADANIA NAD PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ:

Ø      Szkoła psychologiczna: bada osobowość przedsiębiorcy i cechy charakteru , które warunkują sukces (porażkę)

Ø      Ujęcie socjologiczne- bada wpływ otoczenia na podejmowanie aktywności przedsiębiorcy

Ø      Nauki ekonomiczne- rola przedsiębiorcy w rozwoju ekonomicznym gospodarki

 

Wzrost zainteresowania przedsiębiorczością- lata 70. XXw. USA:

Ø      Rozwój prac badawczych i teoretycznych

Ø      Kursy z przedsiębiorczości na uniwersytetach

Ø      Czasopisma naukowe

Koncepcje przedsiębiorcy:

Ø      J.B. Say

Ø      R. Cantillon

Ø      F. Knight

Ø      J. Schumpeter

Ø      Szkoła austriacka: I.M. Kirzner

 

Definicje przedsiębiorczości- historia:

Ø      Pierwsza definicja 1755rok- francuski ekonomista Jean Babtist Say „Przedsiębiorca przenosi zasoby ekonomiczne z obszaru niższej na obszar wyższej wydajności i wyższego zysku”

Ø      XIXw. R. Cantillon- przedsiębiorczość to:

-        Zdolność do przewidywania i skłonność do podejmowania ryzyka

-        Przedsiębiorca to: osoba, która dobrze znając określony rynek wykorzystuje pojawiającą się na nim okazję, stworzoną przez brak równowagi

 

Współczesne badania naukowe:

Ø      Frank Knight (lata 20. XXw): zdolność przedsiębiorcy do ponoszenia ryzyka, umiejętność działania w środowisku niepewności. Działalność biznesowa to gra.

Ø      Szkoła austriacka (Israel M. Kirzner) – przedsiębiorca to outsider, który dostrzega możliwość osiągięcia zysku.

Przedsiębiorczość to odkrywanie informacji (okazji), które nie istnieją w sposób obiektywny, są dostrzeżone dzięki ‘wyczuleniu przedsiębiorcy’

Ø      Joseph Schumpeter (lata 30. XXw) – przedsiębiorca jest innowatorem.

 

Koncepcja Schumpetera. Formy innowacji:

Ø      Nowe technologie produkcyjne

Ø      Zastąpienie obecnych czynników produkcji innymi, zastosowanie nowych surowców czy półfabrykatów

Ø      Nowe rynki zbytu

Ø      Wprowadzenie nowego produktu lub produktu o nowej jakości

Ø      Wprowadzenie  nowej organizacji do przemysłu

 

Współczesne nurty: Przedsiębiorczość utożsamia się z działalnością gospodarczą w szczególności z tworzeniem małych przedsiębiorstw.

 

Najważniejsze koncepcje przedsiębiorczości:

Ø      Kreacja bogactwa- przedsiębiorczość jest związana z podejmowaniem ryzyka towarzyszącego produkcji w celu otrzymania zysku

Ø      Kreacja przedsiębiorstwa- przedsiębiorczość polega na zakładaniu firm, które nie istniały wcześniej

Ø      Kreacja innowacji- przedsiębiorczość koncentruje się na unikatowej kombinacji zasobów w taki sposób, że istniejące metody czy produkty stają się przestarzałe

Ø      Kreacja zmiany- dostosowanie, adaptacja czy modyfikacja osobistych umiejętności tak Abu dostrzec różne możliwości pojawiające się w otoczeniu

Ø      Kreacja zatrudnienia- zatrudnianie, zarządzanie i rozwijanie czynników produkcji oraz zasobu pracy

Ø      Kreacja wartości- tworzenie wartości dla klientów przez eksploatowanie nowych możliwości

Ø      Kreacja wzrostu- silna i pozytywna orientacja w kierunku wzrostu, sprzedaży, dochodów, aktywów czy zatrudnienia

 

Determinanty tworzenia nowego przedsięwzięcia:

Ø      Osobowość przedsiębiorcy- potrzeba osiągnięć, samokontrola, skłonność do ryzyka, inicjatywa, pro aktywność, samorealizacja

Ø      Posiadane zasoby: wiedza, doświadczenie zawodowe

Ø      Otoczenie przedsiębiorcy:

-        Mikrosocjalne  (wsparcie lub restrykcje rodzinne)

-        Makrosocjalne (sieć powiązań społecznych, bazowanie na wcześniejszych doświadczeniach zawodowych)

-        Ekonomiczne (utrata pracy, tradycje rodzinne)

Ø      Organizacja przedsięwzięcia- planowanie, podejmowanie decyzji i analiza możliwości porażki, pozyskanie kapitału.

 

Cechy przedsiębiorczości:

Ø      Dynamizm działaniowy: osoby aktywne z inicjatywą, dążące do zmian i poszukujące nowych rozwiązań ( ludzie bierni, pasywni, pesymiści- nie mają szans)

Ø      Zrównoważenie intelektualne i emocjonalne (nie ma szans gonitwa od pomysłu do pomysłu tzw. Słomiany zapał)

Ø      Umiejętność przewodzenia i współpracy z innymi: życzliwość, cierpliwość

Ø      Odwaga- umiejętność podejmowania ryzyka

Cechy przedsiębiorcy:

Ø      Odpowiedzialność,

Ø      Sztuka prowadzenia negocjacji,

Ø      Pewność siebie,

Ø      Ambicja,

Ø      Wysoka potrzeba osobistych osiągnięć tj. wytyczanie trudnych celów, podejmowanie rozsądnego ryzyka.

 

INNOWACJE, A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ:

Innowacyjna gospodarka

Ø      Innowacyjność to jeden z ważniejszych czynników osiągnięcia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa

Ø      Konieczność realizacji nowych wyzwań na poziomach: człowiek, przedsiębiorstwo, gospodarka

Zdefiniowanie innowacyjności:

INOWACYJNOŚĆ – to zdolność do tworzenia i wdrażania zmian w różnych sferach życia społeczno-gospodarczego.

 

Definicja wg. OSLO MANUAL:

Ø      Innowacja produktowa – to wprowadzanie na rynek nowego towaru lub usługi, lub znaczące ulepszenie oferowanych uprzednio produktów

Ø      Innowacja procesowa – wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowych lub znacząco ulepszonych metod produkcji lub dostaw.

Ø      Innowacja marketingowa – to zastosowanie nowej metody marketingowej obejmującej znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, pozycjonowaniu, promocji, polityce cenowej wynikającej z nowej strategii marketingowej przedsiębiorstwa.

Ø      Innowacja organizacyjna – to zastosowanie w przedsiębiorstwie nowej metody organizacji, działalności biznesowej, nowej organizacji miejsc pracy lub nowej organizacji relacj zewnętrznej

 

Innowacyjne rozwiązania:

-        Własna działalność badawczo- rozwojowa

-        Współpraca z innymi przedsiębiorstwami

-        Zakup wiedzy w postaci niematerialnej (patenty, licencje, know-how, itp.)

-        lub materialnej

 

Innowacja, a przedsiębiorczość:

Wg. I.Druckera to:

Ø      gotowość i zdolność do podejmowania i rozwiązywania w sposób nowatorski i twórczy problemów.

Ø      Umiejętność i zdolność do wykorzystania pojawiających się szans i okazji, elastyczne przystosowanie się do nowych zmieniających się warunków.

 

Źródła innowacji w turystyce:

1)      Współpraca z instytucjami naukowo- badawczymi

2)      Przedsiębiorcza kultura organizacyjna firmy

3)      Innowacyjność i kreatywność pracowników

4)      Skumulowana wiedza specjalistyczna (np. know-how, licencje, kulinaria- receptury)

5)      Wiedza i umiejętności techniczne i interpersonalne pracowników bezpośrednio i pośrednio biorących udział w tworzeniu usługi (produktu turystycznego)

6)      Możliwość dostosowywania oferty do indywidualnych potrzeb nabywców.

 

 

STRATEGIA LIZBOŃSKA:

CEL- Stworzenie na obszarze UE dynamicznie rozwijającej się gospodarki opartej na wiedzy

 

Wskaźniki innowacyjności- Summary Innovation Index- Wartość indeksu SII to wynik analizy ponad 20 wskaźników charakteryzujących różne aspekty innowacyjności. Skala: od 0 do 1

 

 

·         Wyniki uzyskane za 2007rok wykazują

znaczne różnice: UE-27 a USA i Japonia

·         Najwyższa pozycja UE: państwa nordyckie,



Niemcy, Wielka Brytania

·         Średnia UE - 0,45.

·         Polska – 0,24.

·         Bułgaria (0,23)

Łotwa (0,19)

Rumunia (0,18)

·         Estonia (0,37)

Czechy (0,36)

Słowenia (0,35)

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.       B+R: Polska (2006) – 0,56%

Średnia UE-27,  - 1,84%.

 

Najwięcej: Szwecja (3,82%), Finlandia (3,45%), Niemcy (2,51%), Austria (2,45%), Dania (2,43%)

Najmniej: Polska, Cypr (0,42%), Rumunia (0,46%), Bułgaria (0,48%)

 

2.       Ochrona własności przemysłowej- liczba zgłoszeń patentowych do Europejskiego Urzędu Patentowego / na milion mieszkańców. Polska (2004) – 3,66. Średnia UE-27 -  111,96.

3.       Liczba patentów ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin