Wprowadzenie do przedsiębiorczości
Wykład 9/10/2010r.
1. Wprowadzenie do przedsiębiorczości:
· Istota przedsiębiorczości i teorie wyjaśniające jej kształtowanie
· Definicje przedsiębiorcy i przedsiębiorczości
2. Przedsiębiorczość a turystyczny rynek pracy:
· Usługi turystyczne jako pomysł na własną działalność gospodarczą
· Forma prowadzonej działalności
· Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
· Definicja osoby fizycznej prowadzonej działalność gospodarczą KRS
· Definicja mikro, małego, średniego i dużego przedsiębiorstwa.
3. Wybór formy opodatkowania
a) Podatek dochodowy:
- Karta podatkowa
- Ryczałt ewidencjonowany
- Zasady ogólne
- Podatek liniowy
b) Podatek od towarów i usług VAT
c) Podstawowe dokumenty finansowe w prowadzonej działalności gospodarczej
4. Ubezpieczenia społeczne- rodzaje składek oraz ich wysokość.
· Emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe, fundusz pracy, zdrowotne.
· Umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, a ubezpieczenia społeczne
· Ulgi dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą
· Kalkulacja składek ubezpieczeniowych
5. Kształtowanie relacji z otoczeniem zewnętrznym
· Zasady redagowania korespondencji biznesowej
· Korespondencja handlowa w turystyce.
6. Etyczne podstawy działalności gospodarczej w turystyce
- Etyka w biznesie
- Kodeks etyczny handlarza
- Globalny Kodeks Etyki w Turystyce
7. Ergonomia pracy w biurze
8. Literatura
· Bednarczyk M., „Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw na polskim rynku turystycznym” wyd. UJ
· Gaweł A., „Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości” wyd. AE w Poznaniu
· Czechowski L., „Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynku turystycznym”
· Raport „Przedsiębiorczość w Polsce”
· Alejziak B., „Organizacja i technika pracy biurowej w turystyce” Albis, Kraków 2002
· Ustawa o działalności gospodarczej
9. EGZAMIN: test- pytania otwarte (wyjaśnić, wymienić, obliczyć, zdefiniować)
BADANIA NAD PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ:
Ø Szkoła psychologiczna: bada osobowość przedsiębiorcy i cechy charakteru , które warunkują sukces (porażkę)
Ø Ujęcie socjologiczne- bada wpływ otoczenia na podejmowanie aktywności przedsiębiorcy
Ø Nauki ekonomiczne- rola przedsiębiorcy w rozwoju ekonomicznym gospodarki
Wzrost zainteresowania przedsiębiorczością- lata 70. XXw. USA:
Ø Rozwój prac badawczych i teoretycznych
Ø Kursy z przedsiębiorczości na uniwersytetach
Ø Czasopisma naukowe
Koncepcje przedsiębiorcy:
Ø J.B. Say
Ø R. Cantillon
Ø F. Knight
Ø J. Schumpeter
Ø Szkoła austriacka: I.M. Kirzner
Definicje przedsiębiorczości- historia:
Ø Pierwsza definicja 1755rok- francuski ekonomista Jean Babtist Say „Przedsiębiorca przenosi zasoby ekonomiczne z obszaru niższej na obszar wyższej wydajności i wyższego zysku”
Ø XIXw. R. Cantillon- przedsiębiorczość to:
- Zdolność do przewidywania i skłonność do podejmowania ryzyka
- Przedsiębiorca to: osoba, która dobrze znając określony rynek wykorzystuje pojawiającą się na nim okazję, stworzoną przez brak równowagi
Współczesne badania naukowe:
Ø Frank Knight (lata 20. XXw): zdolność przedsiębiorcy do ponoszenia ryzyka, umiejętność działania w środowisku niepewności. Działalność biznesowa to gra.
Ø Szkoła austriacka (Israel M. Kirzner) – przedsiębiorca to outsider, który dostrzega możliwość osiągięcia zysku.
Przedsiębiorczość to odkrywanie informacji (okazji), które nie istnieją w sposób obiektywny, są dostrzeżone dzięki ‘wyczuleniu przedsiębiorcy’
Ø Joseph Schumpeter (lata 30. XXw) – przedsiębiorca jest innowatorem.
Koncepcja Schumpetera. Formy innowacji:
Ø Nowe technologie produkcyjne
Ø Zastąpienie obecnych czynników produkcji innymi, zastosowanie nowych surowców czy półfabrykatów
Ø Nowe rynki zbytu
Ø Wprowadzenie nowego produktu lub produktu o nowej jakości
Ø Wprowadzenie nowej organizacji do przemysłu
Współczesne nurty: Przedsiębiorczość utożsamia się z działalnością gospodarczą w szczególności z tworzeniem małych przedsiębiorstw.
Najważniejsze koncepcje przedsiębiorczości:
Ø Kreacja bogactwa- przedsiębiorczość jest związana z podejmowaniem ryzyka towarzyszącego produkcji w celu otrzymania zysku
Ø Kreacja przedsiębiorstwa- przedsiębiorczość polega na zakładaniu firm, które nie istniały wcześniej
Ø Kreacja innowacji- przedsiębiorczość koncentruje się na unikatowej kombinacji zasobów w taki sposób, że istniejące metody czy produkty stają się przestarzałe
Ø Kreacja zmiany- dostosowanie, adaptacja czy modyfikacja osobistych umiejętności tak Abu dostrzec różne możliwości pojawiające się w otoczeniu
Ø Kreacja zatrudnienia- zatrudnianie, zarządzanie i rozwijanie czynników produkcji oraz zasobu pracy
Ø Kreacja wartości- tworzenie wartości dla klientów przez eksploatowanie nowych możliwości
Ø Kreacja wzrostu- silna i pozytywna orientacja w kierunku wzrostu, sprzedaży, dochodów, aktywów czy zatrudnienia
Determinanty tworzenia nowego przedsięwzięcia:
Ø Osobowość przedsiębiorcy- potrzeba osiągnięć, samokontrola, skłonność do ryzyka, inicjatywa, pro aktywność, samorealizacja
Ø Posiadane zasoby: wiedza, doświadczenie zawodowe
Ø Otoczenie przedsiębiorcy:
- Mikrosocjalne (wsparcie lub restrykcje rodzinne)
- Makrosocjalne (sieć powiązań społecznych, bazowanie na wcześniejszych doświadczeniach zawodowych)
- Ekonomiczne (utrata pracy, tradycje rodzinne)
Ø Organizacja przedsięwzięcia- planowanie, podejmowanie decyzji i analiza możliwości porażki, pozyskanie kapitału.
Cechy przedsiębiorczości:
Ø Dynamizm działaniowy: osoby aktywne z inicjatywą, dążące do zmian i poszukujące nowych rozwiązań ( ludzie bierni, pasywni, pesymiści- nie mają szans)
Ø Zrównoważenie intelektualne i emocjonalne (nie ma szans gonitwa od pomysłu do pomysłu tzw. Słomiany zapał)
Ø Umiejętność przewodzenia i współpracy z innymi: życzliwość, cierpliwość
Ø Odwaga- umiejętność podejmowania ryzyka
Cechy przedsiębiorcy:
Ø Odpowiedzialność,
Ø Sztuka prowadzenia negocjacji,
Ø Pewność siebie,
Ø Ambicja,
Ø Wysoka potrzeba osobistych osiągnięć tj. wytyczanie trudnych celów, podejmowanie rozsądnego ryzyka.
INNOWACJE, A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ:
Innowacyjna gospodarka
Ø Innowacyjność to jeden z ważniejszych czynników osiągnięcia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Ø Konieczność realizacji nowych wyzwań na poziomach: człowiek, przedsiębiorstwo, gospodarka
Zdefiniowanie innowacyjności:
INOWACYJNOŚĆ – to zdolność do tworzenia i wdrażania zmian w różnych sferach życia społeczno-gospodarczego.
Definicja wg. OSLO MANUAL:
Ø Innowacja produktowa – to wprowadzanie na rynek nowego towaru lub usługi, lub znaczące ulepszenie oferowanych uprzednio produktów
Ø Innowacja procesowa – wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowych lub znacząco ulepszonych metod produkcji lub dostaw.
Ø Innowacja marketingowa – to zastosowanie nowej metody marketingowej obejmującej znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, pozycjonowaniu, promocji, polityce cenowej wynikającej z nowej strategii marketingowej przedsiębiorstwa.
Ø Innowacja organizacyjna – to zastosowanie w przedsiębiorstwie nowej metody organizacji, działalności biznesowej, nowej organizacji miejsc pracy lub nowej organizacji relacj zewnętrznej
Innowacyjne rozwiązania:
- Własna działalność badawczo- rozwojowa
- Współpraca z innymi przedsiębiorstwami
- Zakup wiedzy w postaci niematerialnej (patenty, licencje, know-how, itp.)
- lub materialnej
Innowacja, a przedsiębiorczość:
Wg. I.Druckera to:
Ø gotowość i zdolność do podejmowania i rozwiązywania w sposób nowatorski i twórczy problemów.
Ø Umiejętność i zdolność do wykorzystania pojawiających się szans i okazji, elastyczne przystosowanie się do nowych zmieniających się warunków.
Źródła innowacji w turystyce:
1) Współpraca z instytucjami naukowo- badawczymi
2) Przedsiębiorcza kultura organizacyjna firmy
3) Innowacyjność i kreatywność pracowników
4) Skumulowana wiedza specjalistyczna (np. know-how, licencje, kulinaria- receptury)
5) Wiedza i umiejętności techniczne i interpersonalne pracowników bezpośrednio i pośrednio biorących udział w tworzeniu usługi (produktu turystycznego)
6) Możliwość dostosowywania oferty do indywidualnych potrzeb nabywców.
STRATEGIA LIZBOŃSKA:
CEL- Stworzenie na obszarze UE dynamicznie rozwijającej się gospodarki opartej na wiedzy
Wskaźniki innowacyjności- Summary Innovation Index- Wartość indeksu SII to wynik analizy ponad 20 wskaźników charakteryzujących różne aspekty innowacyjności. Skala: od 0 do 1
· Wyniki uzyskane za 2007rok wykazują
znaczne różnice: UE-27 a USA i Japonia
· Najwyższa pozycja UE: państwa nordyckie,
Niemcy, Wielka Brytania
· Średnia UE - 0,45.
· Polska – 0,24.
· Bułgaria (0,23)
Łotwa (0,19)
Rumunia (0,18)
· Estonia (0,37)
Czechy (0,36)
Słowenia (0,35)
1. B+R: Polska (2006) – 0,56%
Średnia UE-27, - 1,84%.
Najwięcej: Szwecja (3,82%), Finlandia (3,45%), Niemcy (2,51%), Austria (2,45%), Dania (2,43%)
Najmniej: Polska, Cypr (0,42%), Rumunia (0,46%), Bułgaria (0,48%)
2. Ochrona własności przemysłowej- liczba zgłoszeń patentowych do Europejskiego Urzędu Patentowego / na milion mieszkańców. Polska (2004) – 3,66. Średnia UE-27 - 111,96.
3. Liczba patentów ...
shelby_lane