TFUE - opracowany.docx

(75 KB) Pobierz

TFUE

KATEGORIE, DZIEDZINY KOMPETENCJI UNII (2-6)

ART. 2

-        Jedynie Unia może stanowić prawo oraz przyjmować akty prawnie wiążące; Państwa Członkowskie mogą to czynić wyłącznie z upoważnienia Unii lub w celu wykonania aktów Unii.

-        Unia i Państwa Członkowskie mogą stanowić prawo i przyjmować akty prawnie wiążące.

-        Państwa Członkowskie wykonują swoją kompetencję w zakresie, w jakim Unia nie wykonała swojej kompetencji. Państwa

-        Państwa członkowskie koordynują swoje polityki gospodarcze i zatrudnienia z Unią.

-        Unia ma kompetencję w zakresie określania i realizowania wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym stopniowego określania wspólnej polityki obronnej. Może także wspierać, koordynować lub uzupełniać działania Państw

-        Członkowskich, nie zastępując jednak ich kompetencji w tych dziedzinach.

ART. 3

-        Dziedziny, w których Unia ma wyłączne kompetencje:

·         unia celna;

·         ustanawianie reguł konkurencji niezbędnych do funkcjonowania rynku wewnętrznego;

·         polityka pieniężna w odniesieniu do Państw Członkowskich, których walutą jest euro;

·         zachowanie morskich zasobów biologicznych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa;

·         wspólna polityka handlowa.

·         zawieranie umów międzynarodowych (wykonywanie wewnętrznych aktów)

-        Kompetencje dzielone z Państwami Członkowskimi:

·         rynek wewnętrzny;

·         polityka społeczna w odniesieniu do aspektów określonych w niniejszym Traktacie;

·         spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna;

·         rolnictwo i rybołówstwo, z wyłączeniem zachowania morskich zasobów biologicznych;

·         środowisko naturalne;

·         ochrona konsumentów;

·         transport;

·         sieci transeuropejskie;

·         energia;

·         przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości;

·         wspólne problemy bezpieczeństwa w zakresie zdrowia publicznego

-        W dziedzinach badań, rozwoju technologicznego i przestrzeni kosmicznej Unia ma

-        kompetencje do prowadzenia działań, w szczególności do określania i realizacji programów.

-        W dziedzinach współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej Unia ma kompetencje do prowadzenia działań i wspólnej polityki.

-        Działania Unii nie mogą uniemożliwiać wykonywania kompetencji przez Państwa Członkowskie.

ART. 5

-        Rada przyjmuje środki (kierunki) polityki gospodarczej.

ART. 6

-        Kompetencje Unii służące wspieraniu, koordynacji polityk Państw Członkowskich:

·         ochrona i poprawa zdrowia ludzkiego;

·         przemysł;

·         kultura;

·         turystyka;

·         edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport;

·         ochrona ludności;

·         współpraca administracyjna.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

ART. 7 -13 CO UNIA SZANUJE I UWZGLĘDNIA W SWOJEJ POLITYCE

-        Unia wykonując politykę

·         Uwzględnia swoje cele

·         Zmierza do zniesienia nierówności społecznych (na tle płci, rasy, pochodzenia, religii, światopoglądu, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.)

·         pod uwagę wymogi związane ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewnianiem odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczaniem wyłączenia społecznego, a także z wysokim poziomem kształcenia, szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego.

·         Uwzględnia wymogi ochrony środowiska naturalnego

·         Bierze pod uwagę wymogi ochrony konsumentów

·         Uwzględnia wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt jako istot zdolnych do odczuwania,

·         Uwzględnia obyczaje religijne, tradycje kulturowe i dziedzictwo regionalne Państw Członkowskich.

ART. 14 USŁUGI

-        Parlament Europejski i Rada, stanowiąc w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą, ustanawiają zasady i określają warunki (finansowe i gospodarcze) funkcjonowania usług, bez uszczerbku dla kompetencji (świadczenia, zlecania i finansowania) Państw Członkowskich.

ART. 15 ZASADA OTWARTOŚCI

-        Instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii działają zgodnie z zasadą otwartości.

-        Obrady Parlamentu Europejskiego oraz Rady obradującej i głosującej nad projektem aktu prawodawczego są jawne.

-        Każdy obywatel Unii i każda osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę statutową w Państwie Członkowskim ma prawo dostępu do dokumentów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii.

-        To prawo może ograniczyć poprzez rozporządzenia Parlament Europejski i Radę, stanowiące zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą.

-        Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejski Bank Centralny i Europejski Bank Inwestycyjny – tylko funkcje administracyjne są jawne

-        Parlament Europejski i Rada odpowiadają za publikację aktów.

ART. 16 DANE OSOBOWE

-        Każda osoba ma prawo do ochrony swoich danych osobowych.

-        Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą, określają zasady dotyczące ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych przez instytucje UE i Państwa Członkowskie.

ART. 17 KOŚCIOŁY itp.

-        Unia szanuje status kościołów, stowarzyszeń, organizacji światopoglądowych i niewyznaniowych i prowadzi z nimi dialog.

NIEDYSKRYMINACJA I OBYWATELSTWO UNII

ART. 18 – 19 DYSKRYMINACJA

Zakazana jest dyskryminacja ze względu na przynależność państwową – Rada i PE mogą przyjąć taki zakaz zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą.

Rada stanowiąc jednomyślnie zgodnie ze specjalną procedurą prawodawczą, po uzyskaniu zgody PE może podjąć środki niezbędne w celu zwalczania wszelkiej dyskryminacji.

ART. 20 OBYWATELSTWO

OBYWATEL UNII – każda osoba mająca przynależność Państwa Członkowskiego

-        Obywatelstwo ma charakter dodatkowy w stosunku do obywatelstwa krajowego – nie zastępuje go

-        Prawa obywateli Unii:

·         swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium Państw Członkowskich;

·         głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz w wyborach lokalnych w Państwie Członkowskim, w którym mają miejsce zamieszkania, na takich samych warunkach jak obywatele tego Państwa; (rozporządzenia)

·         korzystania na terytorium państwa trzeciego, w którym Państwo Członkowskie, którego są obywatelami, nie ma swojego przedstawicielstwa, z ochrony dyplomatycznej i konsularnej każdego z pozostałych Państw Członkowskich, na takich samych warunkach jak obywatele tego Państwa; (dyrektywy)

·         kierowania petycji do Parlamentu Europejskiego, odwoływania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz zwracania się do instytucji i organów doradczych Unii w jednym z języków Traktatów oraz otrzymywania odpowiedzi w tym samym języku (rozporządzenia)

ART. 21 – PRAWO DO PRZEMIESZCZANIA SIĘ W OBRĘBIE UNII

-        Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą, mogą wydać przepisy ułatwiające wykonywanie tego prawa.

-        Rada (jednomyślnie za zgodą PE), stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą prawodawczą, może przyjąć środki dotyczące zabezpieczenia społecznego lub ochrony socjalnej.

ART. 22, 23 – PRAWO DO KANDYDOWANIA, OBYWATELSTWO W PAŃSTWIE TRZECIM,

-        Odstępstwa i zasady, Rada podejmuje decyzje zgodnie ze specjalną procedurą prawodawczą po konsultacji z PE.

ART. 23 - OBYWATELSTWO W PAŃSTWIE TRZECIM

-        Państwa Członkowskie przyjmują niezbędne przepisy i podejmują rokowania międzynarodowe wymagane do zapewnienia tej ochrony.

ART. 24 – PETYCJE

-        Rada i PE – zwykła procedura prawodawcza

ART. 25

-        Co trzy lata Komisja składa sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu.

-        Rada przyjmuje przepisy jednomyślnie zgodnie ze specjalną procedurą prawodawczą i po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego.

-        Wchodzą one w życie po ich zatwierdzeniu przez Państwa Członkowskie.

POLITYKI I DZIAŁANIA WEWNĘTRZNE UNII

RYNEK WEWNĘTRZNY

Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału.

Rada, stanowiąc na wniosek Komisji (może proponować treść przepisów; jeżeli mają one charakter derogacji muszą być przejściowe), ustala wytyczne i warunki.

SWOBODNY PRZEPŁYW TOWARÓW

-        Obowiązuje zakaz ceł przywozowych i wywozowych (lub podobnych opłat) między Państwami Członkowskimi

-        Przyjęcie wspólnej taryfy celnej w stosunkach z państwami trzecimi

-        Produkty pochodzące z państw trzecich są w swobodnym obrocie, jeżeli dopełniono wobec nich formalności przywozowych oraz pobrano wszystkie wymagane cła i opłaty o skutku równoważnym i jeżeli nie skorzystały z całkowitego lub częściowego zwrotu tych ceł lub opłat.

UNIA CELNA

-        Rada określa cła wspólnej taryfy celnej, stanowiąc na wniosek Komisji.

-        Komisja kieruje się:

-        potrzebą popierania wymiany handlowej między Państwami Członkowskimi i państwami trzecimi;

-        zmianami warunków konkurencji wewnątrz Unii, jeżeli skutkiem tych zmian jest wzrost siły konkurencyjnej przedsiębiorstw;

-        potrzebami zaopatrzenia Unii w surowce i półprodukty, zwracając przy tym uwagę, by nie zakłócić warunków konkurencji między Państwami Członkowskimi co do produktów końcowych;

-        potrzebą unikania poważnych zaburzeń w życiu gospodarczym Państw Członkowskich oraz zapewnienia racjonalnego rozwoju produkcji i wzrostu konsumpcji w Unii.

WSPÓŁPRACA CELNA

-        Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą, podejmują środki w celu wzmocnienia współpracy celnej między Państwami

-        Członkowskimi i między nimi a Komisją.

ZAKAZ OGRANICZEŃ ILOŚCIOWYCH MIĘDZY PAŃSTWAMI

CZŁONKOWSKIMI

-        Ograniczenia ilościowe w przywozie i przywozie są zakazane między Państwami Członkowskimi.

-        Wprowadzenie w.w. ograniczeń może zostać uzasadnione względami moralności publicznej, porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt lub ochrony roślin, ochrony narodowych dóbr kultury o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej, bądź ochrony własności przemysłowej i handlowej. Państwa nie powinny ich wykorzystywać we własnym interesie.

-        Państwa Członkowskie dostosowują monopole państwowe o charakterze handlowym aby wykluczyć dyskryminację między obywatelami Państw Członkowskich w stosunku do warunków zaopatrzenia i zbytu.

-        Postanowienia dotyczą podmiotów (również monopoli delegowanym przez państwo innym podmiotom), za pośrednictwem którego Państwo Członkowskie bezpośrednio lub pośrednio kontroluje przywóz lub wywóz w stosunkach między Państwami Członkowskimi.

ROLNICTWO I RYBOŁÓWSTWO

-        Unia realizuje wspólną politykę rolną.

-        Rynek wewnętrzny obejmuje także rolnictwo, rybołówstwo i handel produktami rolnymi.

-        Produkty rolne to: płody ziemi, produkty pochodzące z hodowli i rybołówstwa,

-        produkty pierwszego przetworzenia, które pozostają w bezpośrednim związku z tymi

-        produktami

-        Cele wspólnej polityki rolnej:

·         zwiększenie wydajności rolnictwa przez wspieranie postępu technicznego, racjonalny rozwój produkcji rolnej, jak również optymalne wykorzystanie czynników produkcji, zwłaszcza siły

·         zapewnienie w ten sposób odpowiedniego poziomu życia ludności wiejskiej, zwłaszcza przez podniesienie indywidualnego dochodu osób pracujących w rolnictwie;

·         stabilizacja rynków;

·         zagwarantowanie bezpieczeństwa dostaw;

·         zapewnienie rozsądnych cen w dostawach dla konsumentów.

-        Przy ustalaniu i realizacji wspólnej polityki rolnej uwzględnia się:

·         szczególny charakter gospodarki rolnej, wynikający ze struktury społecznej rolnictwa oraz z różnic strukturalnych i przyrodniczych między poszczególnymi regionami rolniczymi;

·         potrzebę stopniowego wprowadzania odpowiednich środków dostosowawczych;

·         fakt, że w Państwach Członkowskich rolnictwo jest sektorem ściśle powiązanym z całą gospodarką.

-        Formy organizacji w. p. r. (ze względu na produkty)

·         wspólne reguły konkurencji;

·         obowiązkowa koordynacja różnych krajowych organizacji rynkowych;

·         europejska organizacja rynkowa.

-        Obejmuje:

·         regulację cen,

·         subwencje służące produkcji i wprowadzaniu do obrotu różnych produktów,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin