GRUDZIEŃ 2008 I TYDZIEŃ „ŚWIAT DINOZAURÓW””
PODSTAWA PROGRAMOWA: (I. 8) Wzbudzanie zainteresowań obrazem ( ilustracją) i tekstem.
( I. 10) Tworzenie warunków do porządkowania zdarzeń w czasie: określanie zależności czasowych użyciem określeń: najpierw, potem, teraz (…).
(I. 6/ 3) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów: porównywanie przedmiotów z użyciem określeń (…), dłuższy – krótszy, (…).
(II.2 )Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przezywania pozytywnych efektów własnych działań.
CELE POŚREDNIE:
-zapoznawanie dzieci z wyglądem ziemi przed milionami lat: poznawanie życia dinozaurów i przyczyny ich wyginięcia;
- określanie długości pasków poprzez porównywanie ich ze sobą, prawidłowe stosowanie określeń: dłuższy od…, krótszy od…;
- wprowadzenie zabawy tanecznej do piosenki „ Grozik”
- zapoznawanie dzieci z wyglądem kopalni i pracą górnika;
- poznanie wyglądu węgla, jego właściwości i wykorzystania go przez człowieka;
- ćw. analizy i syntezy wzrokowej podczas składania w całość pociętego obrazka ;
- poszerzanie wiedzy dzieci poprzez słuchanie opowiadań, wierszy, piosenek związanych z tematyką tygodnia;
- rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i wyobraźni przestrzennej podczas lepienia z plasteliny, rysowania węglem , kredkami itp.;
- dostarczanie dzieciom radości i ciekawych wrażeń podczas spotkania z Mikołajem.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1.” Oglądanie z kasety wideo fragmentu filmu edukacyjnego „ Wędrówki z dinozaurami”
-(…) Posługiwanie się słownictwem poznawanym poza bezpośrednim kontaktem ( film). s. 26
-Wykazywanie się twórczą postawa i myśleniem w różnych sytuacjach edukacyjnych przez: tworzenie analogii podczas zabaw z wyobraźnią- fantastycznej , polegającej na łączeniu ze sobą bardzo odległych lub wykluczających się zjawisk … . s. 25
- wzbogacanie słownika czynnego o wyrazy: skrzyp, paproć, widłak, dinozaury, itd.
-umie opisać wygląd ziemi przed milionami lat,
-wie co spowodowało wyginiecie dinozaurów;
-umie nazwać, niektóre dinozaury;
- prawidłowo stosuje określenia: najpierw, potem , teraz;
- kończy zdanie „ Co by było gdyby ożyły dinozaury?”
2. „ Dinozaur”- lepienie z plasteliny
-Lepienie z różnych mas plastycznych: (…) plastelina, (…). s. 35
- rozwijanie sprawności manualnej;
- umie mówić wyliczankę z dinozaurem wolno, szybko, cicho , głośno;
- potrafi ulepić dinozaura;
- umieszcza dinozaura na makiecie” Jurajskiego parku”.
3. Zabawa taneczna przy piosence „ Grozik”
Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (...) tanecznych. s. 34
- rozwijanie poczucia rytmu, tempa
- zna kolejne figury zabawy tanecznej,
- współpracuje z partnerem podczas tańca;
4. Zabawa matematyczna:
” Kolorowe paski
- Znajomość podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą. s.35
- Posługuje się określeniami dotyczącymi długości (…) s. 32
- rozwijanie procesów myślowych;
- rozwijanie percepcji wzrokowej;
- określa długość pasków poprze porównywanie ich ze sobą
- stosuje określenia: dłuższy od…, krótszy od…,
- liczy w zakresie czterech, układa paski od najkrótszego do najdłuższego;
-nazywa kolory podstawowe;
Karta pracy , czterolatek , s. 16
5. Rysowanie węglem na temat dowolny”
- Słuchanie literatury dziecięcej (...) . Ilustrowanie jej obrazkiem (…). s. 26
- Wypowiadanie się na temat (...) utworów literackich (...) s. 27
- Rysowanie (…) s. 35
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk,
- rozwijanie wyobraźni
- wie co powstało ze skamieniałego lasu;
-wie co to jest kopalnia i jak wygląda;
-wie kim są górnicy i na czym polega ich praca ,
- ilustruje ruchowo piosenkę „ Hej w kopalni”;
- potrafi rysować węglem.
6. Odwiedził nas Mikołaj
- Branie czynnego udziału w tradycyjnych uroczystościach (…). s. 24
- kształtowanie komunikatywności i odwagi, czynności poznawczych
- wita Mikołaja piosenką;
- mówi wiersz,
- bawi się z Mikołajem i innymi dziećmi przy piosence o Mikołaju;
-stosuje zwroty grzecznościowe , takie jak : dziękuję, dzień dobry , do widzenia;
I i III CZĘŚĆ DNIA
Realizacja planu wychowawczego z obszaru::
BĄDŹ KOLEŻEŃSKI I KULTURALNY
Uwrażliwianie na zgodne koleżeńskie współdziałanie
- Słuchanie wybranych opowiadań Grzegorza Kasdepke „ Bon czy ton savoir – vivre dla dzieci” – poznawanie zasad dobrego wychowania w różnych sytuacjach
1. „ Rodzina dinozaurów”- dzieci kolorują małe dinozaury i umieszczają na tablicy przy dużym dinozaurze- określanie wielkości : duży , mały, utrwalenie nazwy dinozaura- diplozaur.( Czterolatek, s. 27)
2. Zabawa w „ Polecenia”- rozwijanie aktywności ruchowej, wyobraźni, rozumienia poleceń słownych. (Czterolatek, s. 27)
3.Słuchanie opowiadań, wierszy związanych z tematyką: wiersz „Dinozaury” W. Żaby- Żabińskiej, baśń „ Zwyczaje Dinusia”, opowiadanie:„Jak nasza mama uratowała potwora”; „ O kominie , który przestał dymić”
4. Zabawy plastyczno – konstrukcyjne- układanie sylwet dinozaurów- rozwijanie wyobraźni , aktywności twórczej.
5. Rozmowa na temat: „ Do czego potrzebny jest człowiekowi węgiel ?” – poznanie wyglądu węgla, jego właściwości i wykorzystania go przez człowieka.
6. Składanie w całość pociętego obrazka dinozaura- ćw. analizy i syntezy wzrokowej.
7.Oglądanie czasopism i książek z dinozaurami- słuchanie nazw zwierząt żyjących w dawnych czasach, wymawianie nazw dinozaurów sylabami.
8. Zabawy swobodne- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad dobrego wychowania w różnych sytuacjach, zachęcanie dzieci do podejmowania różnorodnej działalności: im. Działalności plastycznej i konstrukcyjnej. rysowania
9. Utrwalanie poznanych piosenek i wierszy.
10. Zabawa badawcza: „ Co to za kamień ?”- poznawanie właściwości kredy, węgla kamiennego, kamienia.
11. Nauka wierszyka: „ Jedzie Mikołaj” ( „ Od lata do lata”, s. 51) i piosenki „Puk, puk,puk” ( płyta: „Wesołych Świat” ) dla Mikołaja
12. Słuchanie opowiadania pt. „ Pomocnicy św. Mikołaja”- zachęcanie dzieci do sprawiania innym przyjemności.
...
Magadan