06.12[1].docx

(15 KB) Pobierz

Nowa ustawa o służbie cywilnej 21.11.2008 r.

cdl.- ustanie stosunku pracy.

W nowej ustawie stosunek pracy obligatoryjnie wypowiada się w przypadku likwidacji urzędu natomiast w starej nie ma rozwiązania za wypowiedzeniem w przypadku likwidacji urzędu. .

Rozwiązanie stosunku pracy w starej Art. 41. a w nowej art. 71 . 1. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej następuje, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie: 1) dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny,

2) stwierdzenia przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwałej niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków urzędnika służby cywilnej;

3) utraty nieposzlakowanej opinii;

4) likwidacji urzędu, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie,

2. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej może nastąpić, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie:

1) osiągnięcia wieku 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury;

2) odmowy poddania się badaniu przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

3. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia może nastąpić w razie jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok. W razie niezdolności do pracy z powodu choroby, urzędnik służby cywilnej zachowuje prawo do świadczeń pieniężnych przez okres przewidziany w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej z przyczyn nie może naruszać przepisów dotyczących szczególnej ochrony pracowników w zakresie wypowiedzenia i rozwiązania stosunku pracy. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej może nastąpić także w drodze porozumienia stron lub za trzymiesięcznym wypowiedzeniem na skutek rezygnacji urzędnika służby cywilnej. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z winy urzędnika może nastąpić w razie: 1) ciężkiego naruszenia przez urzędnika podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej, jeżeli wina urzędnika jest oczywista; ( obowiązku są w art.76 nowej ustawy ) . Aby zwolnić urzędnika musi on w sposób umyślny naruszyć swoje podstawowe obowiązki , musi zaistnieć ciężkie naruszenie, lub rażące niedbalstwo, wina urzędnika musi być oczywista np. złapanie na gorącym uczynku i to że nie zachował minimalnych standardów ostrożności w chwili popełniania błędu. 2) popełnienia przez urzędnika w czasie trwania stosunku pracy przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnienie, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem; A zatem przestępstwo musi być popełnione w czasie trwania stosunku pracy, popełnione przestępstwo uniemożliwia dalsze zatrudnienie urzędnika oraz przestępstwo musi być oczywiste. 3) zawinionej przez urzędnika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, jeżeli nie jest możliwe wyznaczenie urzędnikowi stanowiska uwzględniającego jego przygotowanie zawodowe. Ocenę naruszenia bada dyrektor generalny. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z winy urzędnika nie może nastąpić po upływie miesiąca od dnia uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy.

Obowiązki członka korpusu służby cywilnej:

Nowa ustawa Art. 76.stara 47 : Zakres podmiotowy zakresu obowiązków urzędnika wynika z specyfiki wykonywania w/w zawodu poprzez wykonywanie zadań publicznych . Obowiązki dzieli się na 3 grupy: 1. Powszechne - obowiązki ciążące na wszystkich pracownikach w tym i członków korpusu 2. Kwalifikowane –znajdują swój odpowiednik w prawie pracy, natomiast w ustawie o służbie cywilnej mają szerszy zakres są bardziej wyspecjalizowane 3. Dodatkowe – ciążą na członkach korpusu nie mają odpowiednika w prawie pracy

Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w szczególności: 1) przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa ( nawiązanie do zasady legalizmu); 2) chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela; 3) racjonalnie gospodarować środkami publicznymi; 4) rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania; 5) dochowywać tajemnicy ustawowo chronionej; 6) rozwijać wiedzę zawodową np. indywidualne programy rozwoju zawodowego 7) godnie zachowywać się w służbie oraz poza nią. Dyrektor generalny urzędu jest obowiązany zapewnić członkowi korpusu służby cywilnej właściwe warunki do wykonywania obowiązków określonych w ustawie.

Art. 77. Nowej , stara art. 48 mowa o wykonywaniu poleceń służbowych: Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany wykonywać polecenia służbowe przełożonych. Jeżeli członek korpusu służby cywilnej jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on obowiązany na piśmie poinformować o tym przełożonego. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia jest obowiązany je wykonać. Jest to kwalifikowane podporządkowanie urzędnika niż w zwykłym zatrudnieniu. Członek korpusu służby cywilnej nie wykonuje polecenia, jeżeli prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, o czym niezwłocznie informuje dyrektora generalnego urzędu.

Typowe jest wprowadzenie nakazów i ograniczeń stara ustawa 49 nowa art. 78. Zakazy spoczywające na urzędnikach i pracownikach 1. Członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym. Musi kierować się dobrem publicznym a nie interesem własnym.( dot. wszystkich) 2. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych ( dot. wszystkich) 3. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu. Mogą tworzyć związki zawodowe. ( dot. wszystkich) 4. Członek korpusu służby cywilnej nie może łączyć zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego. ( dot. wszystkich) 5. Urzędnik służby cywilnej nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani uczestniczenia w nich. 6. Członek korpusu służby cywilnej zajmujący wyższe stanowisko w służbie cywilnej nie może pełnić funkcji w związkach zawodowych. ( dot. wszystkich) 7. W urzędzie nie może powstać stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli. 8. Członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. Nie dotyczy to stosunku zlecenia, umowy o dzieło czyli stosunku cywilno-prawnego 9. Urzędnik służby cywilnej nie może podejmować zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. 10. Członek nie może wykonywać działań sprzecznych z obowiązkami zawartymi w ustawie o służbie cywilnej- zakaz bezwzględny!! Dyrektorowi generalnemu urzędu pisemnej zgody na podjęcie zajęcia zarobkowego udziela Szef Służby Cywilnej. Dyrektor generalny urzędu, wnioskując do Szefa Służby Cywilnej o udzielenie zgody, załącza pisemną opinię kierownika urzędu. 11. Obowiązek poddawania się ocenie okresowej ( sprawdzenie poziomu merytorycznego dotyczy urzędników i pracowników służby cywilnej) : art. 81 nowej ustawy Urzędnik służby cywilnej oraz pracownik służby cywilnej zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony podlega ocenie okresowej dokonywanej przez bezpośredniego przełożonego, Ocena okresowa dotyczy wykonywania przez członka korpusu służby cywilnej obowiązków wynikających z opisu zajmowanego przez niego stanowiska pracy. Ocenę okresową sporządza się na piśmie i niezwłocznie zapoznaje z nią ocenionego członka korpusu służby cywilnej. Ocenę okresową członka korpusu służby cywilnej sporządza się co 24 miesiące. Ocena okresowa członka korpusu służby cywilnej zawiera wnioski dotyczące indywidualnego programu rozwoju zawodowego. Ocena okresowa jest sporządzana w razie zmiany stanowiska pracy, wiążącej się z istotną zmianą zakresu obowiązków, jeżeli od dnia sporządzenia ostatniej oceny okresowej upłynęło więcej niż 6 miesięcy. W przypadku osób ocenianych po raz pierwszy, ocenę sporządza się, jeżeli okres podlegający ocenie jest dłuższy niż 6 miesięcy. W razie uzyskania negatywnej oceny okresowej członek korpusu służby cywilnej podlega ponownej ocenie po upływie 6 miesięcy od dnia zapoznania się z oceną. Obligatoryjne wypowiedzenie stosunku pracy urzędnika następuje przy 2 krotnym negatywnym wyniku.

 

6.12.2008 r.

Nowa ustawa o służbie cywilnej 21.11.2008 r.

cdl.- ustanie stosunku pracy.

W nowej ustawie stosunek pracy obligatoryjnie wypowiada się w przypadku likwidacji urzędu natomiast w starej nie ma rozwiązania za wypowiedzeniem w przypadku likwidacji urzędu. .

Rozwiązanie stosunku pracy w starej Art. 41. a w nowej art. 71 . 1. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej następuje, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie: 1) dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny,

2) stwierdzenia przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwałej niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków urzędnika służby cywilnej;

3) utraty nieposzlakowanej opinii;

4) likwidacji urzędu, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie,

2. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej może nastąpić, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie:

1) osiągnięcia wieku 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury;

2) odmowy poddania się badaniu przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

3. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia może nastąpić w razie jego nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok. W razie niezdolności do pracy z powodu choroby, urzędnik służby cywilnej zachowuje prawo do świadczeń pieniężnych przez okres przewidziany w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej z przyczyn nie może naruszać przepisów dotyczących szczególnej ochrony pracowników w zakresie wypowiedzenia i rozwiązania stosunku pracy. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej może nastąpić także w drodze porozumienia stron lub za trzymiesięcznym wypowiedzeniem na skutek rezygnacji urzędnika służby cywilnej. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z winy urzędnika może nastąpić w razie: 1) ciężkiego naruszenia przez urzędnika podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej, jeżeli wina urzędnika jest oczywista; ( obowiązku są w art.76 nowej ustawy ) . Aby zwolnić urzędnika musi on w sposób umyślny naruszyć swoje podstawowe obowiązki , musi zaistnieć ciężkie naruszenie, lub rażące niedbalstwo, wina urzędnika musi być oczywista np. złapanie na gorącym uczynku i to że nie zachował minimalnych standardów ostrożności w chwili popełniania błędu. 2) popełnienia przez urzędnika w czasie trwania stosunku pracy przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnienie, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem; A zatem przestępstwo musi być popełnione w czasie trwania stosunku pracy, popełnione przestępstwo uniemożliwia dalsze zatrudnienie urzędnika oraz przestępstwo musi być oczywiste. 3) zawinionej przez urzędnika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, jeżeli nie jest możliwe wyznaczenie urzędnikowi stanowiska uwzględniającego jego przygotowanie zawodowe. Ocenę naruszenia bada dyrektor generalny. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z winy urzędnika nie może nastąpić po upływie miesiąca od dnia uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy.

Obowiązki członka korpusu służby cywilnej:

Nowa ustawa Art. 76.stara 47 : Zakres podmiotowy zakresu obowiązków urzędnika wynika z specyfiki wykonywania w/w zawodu poprzez wykonywanie zadań publicznych . Obowiązki dzieli się na 3 grupy: 1. Powszechne - obowiązki ciążące na wszystkich pracownikach w tym i członków korpusu 2. Kwalifikowane –znajdują swój odpowiednik w prawie pracy, natomiast w ustawie o służbie cywilnej mają szerszy zakres są bardziej wyspecjalizowane 3. Dodatkowe – ciążą na członkach korpusu nie mają odpowiednika w prawie pracy

Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w szczególności: 1) przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa ( nawiązanie do zasady legalizmu); 2) chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela; 3) racjonalnie gospodarować środkami publicznymi; 4) rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania; 5) dochowywać tajemnicy ustawowo chronionej; 6) rozwijać wiedzę zawodową np. indywidualne programy rozwoju zawodowego 7) godnie zachowywać się w służbie oraz poza nią. Dyrektor generalny urzędu jest obowiązany zapewnić członkowi korpusu służby cywilnej właściwe warunki do wykonywania obowiązków określonych w ustawie.

Art. 77. Nowej , stara art. 48 mowa o wykonywaniu poleceń służbowych: Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany wykonywać polecenia służbowe przełożonych. Jeżeli członek korpusu służby cywilnej jest przekonany, że polecenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on obowiązany na piśmie poinformować o tym przełożonego. W razie pisemnego potwierdzenia polecenia jest obowiązany je wykonać. Jest to kwalifikowane podporządkowanie urzędnika niż w zwykłym zatrudnieniu. Członek korpusu służby cywilnej nie wykonuje polecenia, jeżeli prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, o czym niezwłocznie informuje dyrektora generalnego urzędu.

Typowe jest wprowadzenie nakazów i ograniczeń stara ustawa 49 nowa art. 78. Zakazy spoczywające na urzędnikach i pracownikach 1. Członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym. Musi kierować się dobrem publicznym a nie interesem własnym.( dot. wszystkich) 2. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych ( dot. wszystkich) 3. Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu. Mogą tworzyć związki zawodowe. ( dot. wszystkich) 4. Członek korpusu służby cywilnej nie może łączyć zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego. ( dot. wszystkich) 5. Urzędnik służby cywilnej nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani uczestniczenia w nich. 6. Członek korpusu służby cywilnej zajmujący wyższe stanowisko w służbie cywilnej nie może pełnić funkcji w związkach zawodowych. ( dot. wszystkich) 7. W urzędzie nie może powstać stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli. 8. Członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. Nie dotyczy to stosunku zlecenia, umowy o dzieło czyli stosunku cywilno-prawnego 9. Urzędnik służby cywilnej nie może podejmować zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. 10. Członek nie może wykonywać działań sprzecznych z obowiązkami zawartymi w ustawie o służbie cywilnej- zakaz bezwzględny!! Dyrektorowi generalnemu urzędu pisemnej zgody na podjęcie zajęcia zarobkowego udziela Szef Służby Cywilnej. Dyrektor generalny urzędu, wnioskując do Szefa Służby Cywilnej o udzielenie zgody, załącza pisemną opinię kierownika urzędu. 11. Obowiązek poddawania się ocenie okresowej ( sprawdzenie poziomu merytorycznego dotyczy urzędników i pracowników służby cywilnej) : art. 81 nowej ustawy Urzędnik służby cywilnej oraz pracownik służby cywilnej zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony podlega ocenie okresowej dokonywanej przez bezpośredniego przełożonego, Ocena okresowa dotyczy wykonywania przez członka korpusu służby cywilnej obowiązków wynikających z opisu zajmowanego przez niego stanowiska pracy. Ocenę okresową sporządza się na piśmie i niezwłocznie zapoznaje z nią ocenionego członka korpusu służby cywilnej. Ocenę okresową członka korpusu służby cywilnej sporządza się co 24 miesiące. Ocena okresowa członka korpusu służby cywilnej zawiera wnioski dotyczące indywidualnego programu rozwoju zawodowego. Ocena okresowa jest sporządzana w razie zmiany stanowiska pracy, wiążącej się z istotną zmianą zakresu obowiązków, jeżeli od dnia sporządzenia ostatniej oceny okresowej upłynęło więcej niż 6 miesięcy. W przypadku osób ocenianych po raz pierwszy, ocenę sporządza się, jeżeli okres podlegający ocenie jest dłuższy niż 6 miesięcy. W razie uzyskania negatywnej oceny okresowej członek korpusu służby cywilnej podlega ponownej ocenie po upływie 6 miesięcy od dnia zapoznania się z oceną. Obligatoryjne wypowiedzenie stosunku pracy urzędnika następuje przy 2 krotnym negatywnym wyniku.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin