7) Charakterystyka techniczna pojazdów.doc

(35 KB) Pobierz
Lekcja 7

1

POD.NAD-TS-3

 

Lekcja 7

 

Temat: Charakterystyka techniczna pojazdu (podstawowe dane techniczne)

 

Charakterystyką techniczną samochodu nazywamy zbiór informacji umożliwiający porównanie technicznych właściwości danego samochodu z właściwościami innych samochodów.

Charakterystyka techniczna samochodu obejmuje:

 

1)      Podstawowe wymiary: długość, szerokość, wysokość, prześwit, kąt natarcia itp.,

·          rozstaw osi – jest to odległość między środkami kół poszczególnych osi, mierzona przy ich symetrycznym ustawieniu względem osi podłużnej samochodu,

·          rozstaw kół – jest to odległość między środkami powierzchni styku kół tej samej osi z nawierzchnią drogi.

 

2)      Podstawowe masy:

·          masa własna pojazdu – masa kompletnego pojazdu łącznie z nominalną masą paliwa, olejów, smarów i innych cieczy oraz wyposażenia, bez masy obsługi i ładunków,

·          maksymalna masa całkowita pojazdu – masa pojazdu ustalona przez producenta dla określonych warunków pracy,

·          dopuszczalna masa całkowita pojazdu – masa pojazdu ustalona przez władze administracyjne dopuszczające pojazd do ruchu,

·          ładowność – różnica między maksymalną masą całkowitą pojazdu a jego masą własną,

·          ładowność dopuszczalna – różnica między dopuszczalną masą całkowitą pojazdu a jego masą własną,

·          obciążenie osi – część maksymalnej masy całkowitej pojazdu przypadająca na oś pojazdu,

·          dopuszczalne obciążenie osi – część masy całkowitej pojazdu przypadająca na oś pojazdu, ustalona przez władze administracyjne dopuszczające pojazd do ruchu.

 

3)      Podstawowe własności ruchowe:

·          prędkość: maksymalna, użyteczna, ekonomiczna,

·          przyspieszenie,

·          długość drogi hamowania.

 

4)      Dane charakteryzujące jednostkę napędową (silnik spalinowy): ciśnienie i stopień sprężania silnika, moc i moment obrotowy silnika, zużycie paliwa, wskaźnik elastyczności silnika, objętościowy, tłokowy, masowy wskaźnik mocy silnika.

W celu poznania właściwości roboczych silnika poddaje się silnik badaniom na stanowisku hamulcowym. Na stanowisku tym w ustalonych warunkach pracy silnika (temperatura, obciążenie, prędkość obrotowa oraz regulacja nie mogą ulec zmianie) dokonuje się pomiarów określonych parametrów. Wyznaczone parametry pracy silnika oraz ich wzajemne zależności przedstawia się graficznie w postaci charakterystyk.

 

5)      Dane charakteryzujące poszczególne układy konstrukcyjne samochodu:

·          układ napędowy – przełożenia poszczególnych biegów w skrzyni biegów, przełożenie przekładni głównej, rozmiary obręczy i kół jezdnych,

·          układ zawieszenia – typ, oznaczenie elementów sprężystych ( np. kolor biały, żółty, czerwony, niebieski, fioletowy), dane techniczne sprężyn (średnica drutu, ilość zwoi) oznaczenie amortyzatorów, charakterystyki tłumienia amortyzatorów, geometria zawieszenia,

·          układ kierowniczy - przełożenie przekładni głównej, liczba obrotów kierownicy (od oporu do oporu), średnica koła kierownicy, średnica skrętu, średnica zawracania, maksymalny kąt skrętu koła wewnętrznego i zewnętrznego, charakterystyka układu wspomagania,

 

6)      układ hamulcowy – typ, przełożenie hydrauliczne, mechaniczne (kinematyczne), dynamiczne, hamulce – średnica tarczy, bębna, tłoczka siłownika hydraulicznego (cylinderka i zacisku), ABS – oznaczenie typ.

Do porównania własności ruchowych różnych pojazdów samochodowych stosuje się wykresy trakcyjne (ruchowe), które przedstawiają graficznie zmianę wartości siły oporów ruchu pojazdu i siły napędowej na kołach pojazdu (dla poszczególnych biegów) w funkcji prędkości

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin