1
POD.NAD-TS-3
Lekcja 7
Temat: Charakterystyka techniczna pojazdu (podstawowe dane techniczne)
Charakterystyką techniczną samochodu nazywamy zbiór informacji umożliwiający porównanie technicznych właściwości danego samochodu z właściwościami innych samochodów.
Charakterystyka techniczna samochodu obejmuje:
1) Podstawowe wymiary: długość, szerokość, wysokość, prześwit, kąt natarcia itp.,
· rozstaw osi – jest to odległość między środkami kół poszczególnych osi, mierzona przy ich symetrycznym ustawieniu względem osi podłużnej samochodu,
· rozstaw kół – jest to odległość między środkami powierzchni styku kół tej samej osi z nawierzchnią drogi.
2) Podstawowe masy:
· masa własna pojazdu – masa kompletnego pojazdu łącznie z nominalną masą paliwa, olejów, smarów i innych cieczy oraz wyposażenia, bez masy obsługi i ładunków,
· maksymalna masa całkowita pojazdu – masa pojazdu ustalona przez producenta dla określonych warunków pracy,
· dopuszczalna masa całkowita pojazdu – masa pojazdu ustalona przez władze administracyjne dopuszczające pojazd do ruchu,
· ładowność – różnica między maksymalną masą całkowitą pojazdu a jego masą własną,
· ładowność dopuszczalna – różnica między dopuszczalną masą całkowitą pojazdu a jego masą własną,
· obciążenie osi – część maksymalnej masy całkowitej pojazdu przypadająca na oś pojazdu,
· dopuszczalne obciążenie osi – część masy całkowitej pojazdu przypadająca na oś pojazdu, ustalona przez władze administracyjne dopuszczające pojazd do ruchu.
3) Podstawowe własności ruchowe:
· prędkość: maksymalna, użyteczna, ekonomiczna,
· przyspieszenie,
· długość drogi hamowania.
4) Dane charakteryzujące jednostkę napędową (silnik spalinowy): ciśnienie i stopień sprężania silnika, moc i moment obrotowy silnika, zużycie paliwa, wskaźnik elastyczności silnika, objętościowy, tłokowy, masowy wskaźnik mocy silnika.
W celu poznania właściwości roboczych silnika poddaje się silnik badaniom na stanowisku hamulcowym. Na stanowisku tym w ustalonych warunkach pracy silnika (temperatura, obciążenie, prędkość obrotowa oraz regulacja nie mogą ulec zmianie) dokonuje się pomiarów określonych parametrów. Wyznaczone parametry pracy silnika oraz ich wzajemne zależności przedstawia się graficznie w postaci charakterystyk.
5) Dane charakteryzujące poszczególne układy konstrukcyjne samochodu:
· układ napędowy – przełożenia poszczególnych biegów w skrzyni biegów, przełożenie przekładni głównej, rozmiary obręczy i kół jezdnych,
· układ zawieszenia – typ, oznaczenie elementów sprężystych ( np. kolor biały, żółty, czerwony, niebieski, fioletowy), dane techniczne sprężyn (średnica drutu, ilość zwoi) oznaczenie amortyzatorów, charakterystyki tłumienia amortyzatorów, geometria zawieszenia,
· układ kierowniczy - przełożenie przekładni głównej, liczba obrotów kierownicy (od oporu do oporu), średnica koła kierownicy, średnica skrętu, średnica zawracania, maksymalny kąt skrętu koła wewnętrznego i zewnętrznego, charakterystyka układu wspomagania,
6) układ hamulcowy – typ, przełożenie hydrauliczne, mechaniczne (kinematyczne), dynamiczne, hamulce – średnica tarczy, bębna, tłoczka siłownika hydraulicznego (cylinderka i zacisku), ABS – oznaczenie typ.
Do porównania własności ruchowych różnych pojazdów samochodowych stosuje się wykresy trakcyjne (ruchowe), które przedstawiają graficznie zmianę wartości siły oporów ruchu pojazdu i siły napędowej na kołach pojazdu (dla poszczególnych biegów) w funkcji prędkości
kaka93pl