plan właściwy.doc

(296 KB) Pobierz
Krągtematyczny

Nauczanie zintegrowane w klasach I – III

 

 

Ś w i a t  u c z n i a

 

PLAN WYNIKOWY

 

 

Klasa 3, semestr I

Autorki: Agnieszka Bartczak

Anna Garstka

Teresa Janicka−Panek

Barbara Kostusiak

Anna Macioszek

Ewa Zabrzewska

 

 

 

 

 

Plan wynikowy dla klasy trzeciej opracowany na podstawie:

 

1. Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (I etap edukacyjny).

2. Programu nauczania zintegrowanego w klasach 1−3 szkoły podstawowej (DKW−4014−15/99).

3. Podręczników i ćwiczeń „Świat ucznia”, klasa 3, semestr I.

4. Rozkładu zintegrowanych treści nauczania dla klasy trzeciej do podręczników i ćwiczeń „Świat ucznia”, klasa 3.

 

 

Wstęp

 

Planowanie wynikowe polega na określeniu i stopniowaniu wymagań programowych. Według tych wymagań nauczyciel będzie planował zajęcia

oraz oceniał osiągnięcia uczniów i skuteczność swojej pracy.

 

Zgodnie z przytoczonym wyżej określeniem sformułowanym przez prof. Bolesława Niemierkę, prezentujemy Państwu cele edukacyjne, czyli wymagania edukacyjne do kręgów tematycznych, które planujemy osiągnąć w klasie 3.

 

Oczekiwane osiągnięcia uczniów zostały sformułowane w taki sposób, aby stanowiły wskazówkę dotyczącą doboru treści kształcenia, metod, form pracy, mediów edukacyjnych. Ponadto na ich podstawie (treść i układ) da się zaprojektować przebieg zajęć, sytuacje dydaktyczno−wychowawcze oraz ich kolejność. Treści kształcenia są podporządkowane efektom.

 

Do projektowanych osiągnięć uczniów określono kategorie taksonomiczne (wg B. Niemierki): A – zapamiętanie treści, B – zrozumienie, C – zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych, D – zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych. Kategorie A i B to wiadomości, C i D to umiejętności.

 

Projektowanym kategoriom przypisano poziomy wymagań, czyli stopień trudności z punktu widzenia ucznia. Prezentowany plan wynikowy ma charakter wielostopniowy z uwagi na wyodrębnienie wszystkich poziomów wymagań. Autorki są zdania, że bardzo trudno jest wskazać wymagania tak zwane konieczne (K) i podstawowe (P), dlatego potraktowano je integralnie (K + P = P). W praktyce pedagogicznej da się to rozstrzygnąć, obserwując wykonanie różnych czynności, na przykład, czy uczeń pracuje samodzielnie, czy z pomocą nauczyciela lub kolegów. Oznaczono także wymagania ponadpodstawowe, określane jako rozszerzające (R), dopełniające (D), wykraczające (W).

 

W edukacji wczesnoszkolnej sposoby badania uczniów zostały określone między innymi z wykorzystaniem następujących metod:

– obserwacji (planowe postrzeganie uczniów, przeprowadzone w sposób systematyczny, obiektywny i udokumentowany),

– sprawdzania wizualnego (sprawdzenie zadanej pracy, upewnienie się poprzez przeglądanie zeszytów uczniów, zeszytów ćwiczeń lub kart pracy),

– analizy dokumentacji (badanie dokumentów i materiałów, np. wytworów pracy uczniów),

– autooceny (samoocenianie ucznia),

– testu, sprawdzianu.

 

Plan wynikowy opracowany do pakietu „Świat ucznia” może być wykorzystany do oceniania osiągnięć edukacyjnych w dwóch przypadkach:

– opisowego oceniania (N. korzysta z rejestru oczekiwanych osiągnięć uczniów),

– oceniania cyfrowego (poziomowi wymagań należy podporządkować stopnie szkolne).

 

Życzymy Państwu, aby nasza propozycja stała się inspiracją do własnej pracy i pomogła rozwiać wątpliwości podczas pisania własnych planów wynikowych.

                                                                                                                                                                                                                                                                            Autorki  


Krąg
tematyczny
 

 

Temat
dnia

 

Oczekiwane osiągnięcia uczniów:
wiadomości, umiejętności, zachowania społecznie akceptowane

 

 

Sposób badania/
kontrola uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

I. I znowu razem

 

1

 

Uczeń:

– wypowiada się na temat wakacji;

– współpracuje w grupie i odczytuje hasło: „Żegnajcie wakacje, witaj szkoło”;

– słucha uważnie „Wiersza na pocieszenie” i „Nowego roku szkolnego” czytanych przez N.;

– czyta głośno ze zrozumieniem tekst piosenki „Witaj szkoło!”;

– wie, co zdarzyło się 1 września 1939 r.;

– wybiera utwór i uzasadnia swój wybór;

– pisze cyfry (0...9);

– czyta liczby napisane cyframi i słowami;

– wskazuje jedności i dziesiątki w liczbie dwucyfrowej;

– stara się ocenić swoje możliwości;

– starannie przygotowuje liczmany, wycina monety i banknoty;

– pisze list;

– stara się nauczyć nowej piosenki: „Witaj szkoło!”;

– korzysta z pojęć muzycznych poznanych w klasie II;

– gra na instrumentach perkusyjnych (np.: trójkącie i tamburynie, kołatce, bębenku);

– samodzielnie pisze list do lata lub kilkuzdaniowy tekst poświęcony wakacjom.

 

 

 

 

Uczeń:

– wypowiada się na temat wakacji;

– współpracuje w grupie i odczytuje hasło: „Żegnajcie wakacje, witaj szkoło”;

– słucha uważnie „Wiersza na pocieszenie” i „Nowego roku szkolnego” czytanych przez N.;

– czyta głośno ze zrozumieniem tekst piosenki „Witaj szkoło!”;

– wie, co zdarzyło się 1 września 1939 r.;

– pisze cyfry (0...9);

– czyta liczby napisane cyframi i słowami;

– wskazuje jedności i dziesiątki w liczbie dwucyfrowej;

– starannie przygotowuje liczmany, wycina monety i banknoty;

– pisze list z pomocą nauczyciela;

– stara się nauczyć nowej piosenki: „Witaj szkoło!”;

 

 

Nasze powroty

 

 

 

 

 

 

 

 

I. I znowu razem

 

2

 

Uczeń:

– starannie przygotowuje liczmany i żetony;

– segreguje liczmany;

– odlicza wskazaną kwotę pieniędzy;

– wyodrębnia w liczbie trzycyfrowej: setki, dziesiątki, jedności;

– porównuje liczby i wpisuje odpowiedni znak (< lub = lub >);

– uczestniczy w organizacji wystawy pamiątek z wakacji;

– określa nastrój wierszy „Jakie to wszystko ciekawe” i „Mój rower”;

– recytuje wybraną zwrotkę wiersza z odpowiednią intonacją;

– wskazuje rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, liczebniki;

– zna budowę współczesnego roweru;

– porównuje budowę roweru dawnego i współczesnego;

– wie, jak bezpiecznie zachowywać się na drodze;

– rozumie, dlaczego należy przestrzegać zasad ruchu drogowego;

– pokonuje rowerem tor przygotowany na boisku lub w sali gimnastycznej;

– rozpoznaje znaki drogowe.

 

 

 

 

Uczeń:

– starannie przygotowuje liczmany i żetony;

– segreguje liczmany;

– odlicza wskazaną kwotę pieniędzy;

– wyodrębnia w liczbie dwucyfrowej: dziesiątki, jedności;

– porównuje liczby i wpisuje odpowiedni znak (< lub = lub >);

– uczestniczy w organizacji wystawy pamiątek z wakacji;

– recytuje wybraną zwrotkę wiersza;

– wskazuje rzeczowniki;

– potrafi wskazać niektóre elementy budowy roweru

– zna podstawowe przepisy ruchu drogowego dotyczące pieszych i rowerzystów;

– rozpoznaje niektóre znaki drogowe.

 

Wakacyjne szlaki

 

 

 

 

 

 

 

 

I. I znowu razem

 

3

 

Uczeń:

– słucha ze zrozumieniem wiersza „Na gapę”;

– zapamiętuje poznaną zasadę pisowni nazw geograficznych;

– pisze nazwy miast wielką literą;

– wykonuje pracę zgodnie z instrukcją;

– aktywnie uczestniczy w rozmowie na dany temat;

– wskazuje kierunki na mapie Polski;

– posługuje się mapą Polski, określając położenie polskich miast w stosunku do centrum kraju;

– wykonuje dodawanie typu: 48 + 31, 541 + 437 i odejmowanie, wybierając najłatwiejszy
dla siebie sposób;

– bierze udział w zabawach;

– zna technikę kolażu;

– wykonuje pracę techniką kolażu;

– ocenia pracę swoją i innych uczniów.

 

 

 

 

Uczeń:

– słucha ze zrozumieniem wiersza „Na gapę”;

– pisze nazwy miast wielką literą;

– wypowiada się na dany temat prostymi zdaniami

– wskazuje podstawowe kierunki na mapie Polski;

wskazuje na mapie Polski stolicę i miejsce swojego zamieszkania

– wykonuje dodawanie typu i odejmowanie w zakresie 20]

– bierze udział w zabawach;

– wykonuje pracę techniką kolażu.

W cztery strony

Polski

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin