Nauczanie zintegrowane w klasach I – III
Ś w i a t u c z n i a
PLAN WYNIKOWY
Autorki: Agnieszka Bartczak
Anna Garstka
Teresa Janicka−Panek
Barbara Kostusiak
Anna Macioszek
Ewa Zabrzewska
Plan wynikowy dla klasy trzeciej opracowany na podstawie:
1. Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (I etap edukacyjny).
2. Programu nauczania zintegrowanego w klasach 1−3 szkoły podstawowej (DKW−4014−15/99).
3. Podręczników i ćwiczeń „Świat ucznia”, klasa 3, semestr I.
4. Rozkładu zintegrowanych treści nauczania dla klasy trzeciej do podręczników i ćwiczeń „Świat ucznia”, klasa 3.
Wstęp
Planowanie wynikowe polega na określeniu i stopniowaniu wymagań programowych. Według tych wymagań nauczyciel będzie planował zajęcia
oraz oceniał osiągnięcia uczniów i skuteczność swojej pracy.
Zgodnie z przytoczonym wyżej określeniem sformułowanym przez prof. Bolesława Niemierkę, prezentujemy Państwu cele edukacyjne, czyli wymagania edukacyjne do kręgów tematycznych, które planujemy osiągnąć w klasie 3.
Oczekiwane osiągnięcia uczniów zostały sformułowane w taki sposób, aby stanowiły wskazówkę dotyczącą doboru treści kształcenia, metod, form pracy, mediów edukacyjnych. Ponadto na ich podstawie (treść i układ) da się zaprojektować przebieg zajęć, sytuacje dydaktyczno−wychowawcze oraz ich kolejność. Treści kształcenia są podporządkowane efektom.
Do projektowanych osiągnięć uczniów określono kategorie taksonomiczne (wg B. Niemierki): A – zapamiętanie treści, B – zrozumienie, C – zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych, D – zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych. Kategorie A i B to wiadomości, C i D to umiejętności.
Projektowanym kategoriom przypisano poziomy wymagań, czyli stopień trudności z punktu widzenia ucznia. Prezentowany plan wynikowy ma charakter wielostopniowy z uwagi na wyodrębnienie wszystkich poziomów wymagań. Autorki są zdania, że bardzo trudno jest wskazać wymagania tak zwane konieczne (K) i podstawowe (P), dlatego potraktowano je integralnie (K + P = P). W praktyce pedagogicznej da się to rozstrzygnąć, obserwując wykonanie różnych czynności, na przykład, czy uczeń pracuje samodzielnie, czy z pomocą nauczyciela lub kolegów. Oznaczono także wymagania ponadpodstawowe, określane jako rozszerzające (R), dopełniające (D), wykraczające (W).
W edukacji wczesnoszkolnej sposoby badania uczniów zostały określone między innymi z wykorzystaniem następujących metod:
– obserwacji (planowe postrzeganie uczniów, przeprowadzone w sposób systematyczny, obiektywny i udokumentowany),
– sprawdzania wizualnego (sprawdzenie zadanej pracy, upewnienie się poprzez przeglądanie zeszytów uczniów, zeszytów ćwiczeń lub kart pracy),
– analizy dokumentacji (badanie dokumentów i materiałów, np. wytworów pracy uczniów),
– autooceny (samoocenianie ucznia),
– testu, sprawdzianu.
Plan wynikowy opracowany do pakietu „Świat ucznia” może być wykorzystany do oceniania osiągnięć edukacyjnych w dwóch przypadkach:
– opisowego oceniania (N. korzysta z rejestru oczekiwanych osiągnięć uczniów),
– oceniania cyfrowego (poziomowi wymagań należy podporządkować stopnie szkolne).
Życzymy Państwu, aby nasza propozycja stała się inspiracją do własnej pracy i pomogła rozwiać wątpliwości podczas pisania własnych planów wynikowych.
Autorki
Krągtematyczny
Tematdnia
Oczekiwane osiągnięcia uczniów:wiadomości, umiejętności, zachowania społecznie akceptowane
Sposób badania/kontrola uczniów
I. I znowu razem
1
Uczeń:
– wypowiada się na temat wakacji;
– współpracuje w grupie i odczytuje hasło: „Żegnajcie wakacje, witaj szkoło”;
– słucha uważnie „Wiersza na pocieszenie” i „Nowego roku szkolnego” czytanych przez N.;
– czyta głośno ze zrozumieniem tekst piosenki „Witaj szkoło!”;
– wie, co zdarzyło się 1 września 1939 r.;
– wybiera utwór i uzasadnia swój wybór;
– pisze cyfry (0...9);
– czyta liczby napisane cyframi i słowami;
– wskazuje jedności i dziesiątki w liczbie dwucyfrowej;
– stara się ocenić swoje możliwości;
– starannie przygotowuje liczmany, wycina monety i banknoty;
– pisze list;
– stara się nauczyć nowej piosenki: „Witaj szkoło!”;
– korzysta z pojęć muzycznych poznanych w klasie II;
– gra na instrumentach perkusyjnych (np.: trójkącie i tamburynie, kołatce, bębenku);
– samodzielnie pisze list do lata lub kilkuzdaniowy tekst poświęcony wakacjom.
– pisze list z pomocą nauczyciela;
Nasze powroty
2
– starannie przygotowuje liczmany i żetony;
– segreguje liczmany;
– odlicza wskazaną kwotę pieniędzy;
– wyodrębnia w liczbie trzycyfrowej: setki, dziesiątki, jedności;
– porównuje liczby i wpisuje odpowiedni znak (< lub = lub >);
– uczestniczy w organizacji wystawy pamiątek z wakacji;
– określa nastrój wierszy „Jakie to wszystko ciekawe” i „Mój rower”;
– recytuje wybraną zwrotkę wiersza z odpowiednią intonacją;
– wskazuje rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, liczebniki;
– zna budowę współczesnego roweru;
– porównuje budowę roweru dawnego i współczesnego;
– wie, jak bezpiecznie zachowywać się na drodze;
– rozumie, dlaczego należy przestrzegać zasad ruchu drogowego;
– pokonuje rowerem tor przygotowany na boisku lub w sali gimnastycznej;
– rozpoznaje znaki drogowe.
– wyodrębnia w liczbie dwucyfrowej: dziesiątki, jedności;
– recytuje wybraną zwrotkę wiersza;
– wskazuje rzeczowniki;
– potrafi wskazać niektóre elementy budowy roweru
– zna podstawowe przepisy ruchu drogowego dotyczące pieszych i rowerzystów;
– rozpoznaje niektóre znaki drogowe.
Wakacyjne szlaki
3
– słucha ze zrozumieniem wiersza „Na gapę”;
– zapamiętuje poznaną zasadę pisowni nazw geograficznych;
– pisze nazwy miast wielką literą;
– wykonuje pracę zgodnie z instrukcją;
– aktywnie uczestniczy w rozmowie na dany temat;
– wskazuje kierunki na mapie Polski;
– posługuje się mapą Polski, określając położenie polskich miast w stosunku do centrum kraju;
– wykonuje dodawanie typu: 48 + 31, 541 + 437 i odejmowanie, wybierając najłatwiejszydla siebie sposób;
– bierze udział w zabawach;
– zna technikę kolażu;
– wykonuje pracę techniką kolażu;
– ocenia pracę swoją i innych uczniów.
– wypowiada się na dany temat prostymi zdaniami
– wskazuje podstawowe kierunki na mapie Polski;
wskazuje na mapie Polski stolicę i miejsce swojego zamieszkania
– wykonuje dodawanie typu i odejmowanie w zakresie 20]
– wykonuje pracę techniką kolażu.
W cztery strony
Polski
ircia33