Zarządzanie
Reguły:
1. uczy jak planować, organizować, motywować i kontrolować swoją pracę oraz działania innych dla wspólnego dobra firmy.
2. daje wskazówki jak za pomocą różnych instrumentów inspiratorskich, planistycznych i kontrolnych skłaniać podwładnych do woli kierowników (zarządzających), która skierowana jest na produktywność i wydajność wszystkich zasobów.
Zasoby:
1. rzeczowy – budynki, maszyny, lokale, urządzenia, linia technologiczna, produkcja w toku, materiały, inwentarz żywy
2. finansowy – finansowy majątek firmy, zyski i straty, zadłużenia, zobowiązania, akcje, obligacje, weksle, fundusze, papiery wartościowe, sponsoring
3. ludzki – umiejętności, doświadczenie, wiedza, wykształcenie, specjalizacja, mobilność (dostępność)
4. informacyjny – jako podmiot kupna / sprzedaży, zbieranie, reklama, promocja.
Zadania kierowników w kontekście zarządzania:
- systematyczna poprawa jakości pracy, usług itp.
- odpowiedzialne gospodarowanie zasobami (42) w celu maksymalizacji ich produktywności i efektywności.
- poprawa wydajności pracy w połączeniu z redukcją personelu i lepszą motywacją pozostałych do pracy.
- wprowadzanie autonomii w poszczególnych jednostkach
- delegowanie uprawnień.
- popieranie przedsiębiorstwa i innowacyjności zatrudnionych
- poprawa jakości kadry pracowniczej (szkolenia itp.)
Podaż – ilość dóbr oferowana na rynku przez producentów przy określonej cenie, miejscu i czasie.
Popyt – wielkość zapotrzebowania na dobro jakie zgłaszają kupujący w danym okresie i przy określonym poziomie jego ceny.
Koniunktura gospodarcza – to wszelkie zmiany aktywności gospodarczej, przejawiające się w zmianach podstawowych wskaźników ekonomicznych (określające kondycję gospodarki: PKN, PKB, inwestycja, konsumpcja, wskaźnik bezrobocia, inflacja). Koniunktura odzwierciedla cykliczny przebieg procesu gospodarowania.
Wzrost gospodarczy – zwiększenie się rocznej produkcji dóbr i usług w kraju jeśli w kolejnym całym roku uda się sprzedać więcej towarów i usług niż w poprzednim. Kiedy jesteśmy w stanie zarobić więcej, źródłem wzrostu jest nasza praca. Jeśli w tym samym czasie o tyle samo podniosły się ceny towarów, które kupujemy – mamy do czynienia ze wzrostem nominalnym, bo nie możemy kupić więcej niż poprzednio. Cieszyć się można ze wzrostu realnego, czyli po uwzględnieniu inflacji.
Mikrootoczenie – (otoczenie konkurencyjne, bliższe przedsiębiorstwa) ogół podmiotów gospodarczych (konkretnych organizacji lub grup), które wpływają na przedsiębiorstwo i na które przedsiębiorstwo może wpływać. Jest związanie z rynkiem lub rynkami na których działa. W jego skład wchodzą wszystkie elementy rynku: konkurenci, klienci, dostawcy surowców, producenci dóbr substytucyjnych i komplementarnych, regulatorzy rynku, siła robocza, właściciele, sojusznicy strategiczni.
Makrootoczenie – (otoczenie ogólne, dalsze przedsiębiorstwa) ogół warunków działania przedsiębiorstwa w danym państwie, rejonie geograficznym, strefie klimatycznej, układzie politycznym. Przedsiębiorstwo nie może ich zmieniać, może się jedynie dostosować. Na makrootoczenie składa się warunki:
(PEST):
1. prawne (strefa wolnego handlu; przepisy prawa)
2. ekonomiczne (produkt podatny / odporny na koniunkturę gospodarczą, inflacja, stopy procentowe)
3. społeczne (tradycja / styl życia / moda, tradycja istnienia marki na rynku / receptury, demografia – wiek, płeć, wykształcenie, mobilność produktów)
4. technologiczne ( cykl życia technologii – wydajność, efektywność; substytuty; dostępność finansowa, kosztochłonność)
3 typy środowiska (sfery działalności):
1. statyczne (łatwo przewidywalne, analiza przeszłości, zmiany zachodzące powoli)
2. dynamiczne (rynek trudno przewidywalny, zmieniające się trendy, nowości rynkowe)
3. złożone (trudno przewidywalne w zmianach, wysoko zaawansowane technologicznie, gdzie jej zmienność dotyczy 3 lat np. branża komputerowa – należy przeprowadzać opcje strategiczne 5-6 letnie).
Obszary działalności organizacji wg Portera: 4 składniki działalności:
1. LOGISTYCZNE – pozyskiwanie, składowanie i dysponowanie elementami składającymi się na gotowy produkt, pozyskiwanie surowców i półproduktów, magazynowanie (surowców, półproduktów i produktów gotowych), inwentaryzacja, transport, zwroty do dostawców, zwroty od klientów, dystrybucja produktów gotowych, kontrola dostaw i zamówień.
2. OPERACYJNE – przekształcanie części składowych w gotowy produkt: produkcja – pakowanie – montaż – remonty urządzeń – testowanie.
3. MARKETING I SPRZEDAŻ – działania mające na celu zachęcenie i umożliwienie zakupu klientowi: reklama, promocja, kanały dystrybucyjne, kształtowanie cen i jakości produktu.
4. USŁUGI – świadczenie usług, które podtrzymują wartości produktu:
- podstawowe: instalacje, naprawy, szkolenia, ulepszenia
- wspomagające: zaopatrzenie (ma na celu nabywanie surowców, składników np. z kanału bezpośredniego), rozwój technologii (badania i rozwój, wprowadzanie nowych technologii, innowacji by podwyższyć wartości jakości pracy produktu lub usługi)
- ZZL (zarządzanie zasobami ludzkimi): wszystkie działania kojarzone z ludźmi: selekcja, rekrutacja, szkolenia, motywowanie, dobór kadry, podział pracy i zadań, przydział funkcji związanych ze specjalizacją, doświadczeniem i wykształceniem.
Analiza SWOT: w analizie SWOT nie jest konieczne badanie i opisywanie wszystkich czynników, ale tylko jednego z nich – czynnika kluczowego dla zbudowania przewagi konkurencji w obszarach: siła, słabość, szansa, zagrożenie.
tur.irek4