3ds max 2012. Ćwiczenia praktyczne full version.pdf

(96509 KB) Pobierz
887756983.007.png
Spis treci
Rozdzia 1.
Modelowanie postaci
5
Pocztek
5
Proste bryy (Primitives)
16
Obiekty siatkowe
28
Materiay
40
Wosy i ubranie
56
Rozdzia 2.
Budowanie sceny
79
Modelowanie wntrza
80
Materiay
106
Kamera i podstawowe owietlenie sceny
119
Realistyczne owietlenie wntrza
129
Realistyczne owietlenie na zewntrz,
czyli Pinokio wychodzi z domu
135
Rozdzia 3.
Skóra i szkielet, czyli jak przygotowa posta do animacji
147
Przygotowanie skóry
147
Gotowy szkielet humanoida (Biped)
151
Nakadanie skóry na szkielet
159
Rozdzia 4.
Animacja
165
Przygotowania
166
Klucze animacji
173
Kontrolery animacji
184
Animowane wiata, materiay i efekty
195
Biped
209
czenie sekwencji ruchu
225
Kocowe poprawki, rendering i monta filmu
230
4
3ds Max 2012 • wiczenia praktyczne
4
Animacja
Najprostsza recepta na animacj w Maksie jest nastpujca:
W ujciu 0. budujemy scen w jej stanie wyjciowym.
Nazwijmy go stanem A.
1.
Wciskamy klawisz AutoKey i przesuwamy suwak animacji
do innego ujcia.
2.
Wprowadzamy dowolne zmiany w scenie, doprowadzajc j
do stanu B.
3.
Wyczamy przycisk AutoKey .
4.
Wciskamy Play i ogldamy, jak Max radzi sobie ze stworzeniem
pynnego przejcia od A do B.
5.
To naprawd jest takie proste… ale tylko pod warunkiem, e uda si za
pierwszym podejciem. W tym rozdziale zajmiemy si wic pozna-
waniem rónych metod animacji i narzdzi, których mona uy do
jej edycji. Zaczniemy od animowania transformacji, potem bdziemy
animowa parametry modyfikatorów, a w kocu zajmiemy si animacj
obiektu Biped , czyli szkieletu naszego Pinokia.
887756983.008.png 887756983.009.png
166
3ds Max 2012 • wiczenia praktyczne
Przygotowania
Zaczniemy od przygotowania sceny, zawierajcej sceneri i postacie.
WICZENIE
4.1
Konfiguracja czasu
Otwórz plik komnata.max z rozdziau 2., z gotowym warsztatem
Gepetta. Zapisz go jako animacja01.max .
1.
Kliknij ikon Time Configuration w grupie narzdzi
do sterowania odtwarzaniem animacji (lub kliknij prawym
przyciskiem dowoln inn ikon z tej grupy).
2.
W wywietlonym oknie Time Configuration moesz sprawdzi
ustawienia tempa odtwarzania oraz aktualn dugo filmu.
Domylnie tworzony jest film o dugoci 100 klatek, z tempem
odtwarzania 30 fps (klatek na sekund). Tempo 30 fps, jeli
tylko komputer nada z odtwarzaniem, zapewnia idealn
pynno ruchów. Jednak filmy przeznaczone do publikacji
w Internecie z reguy maj znacznie mniejsze tempo odtwarzania,
np. 15 lub 12 fps, aby pliki nie byy zbyt due. Dugo filmu
z atwoci bdziesz móg zmieni póniej, natomiast tempo
lepiej ustawi od razu. Zwaszcza gdy planujesz doczenie
cieki dwikowej (wyobraasz sobie, jakie efekty przyniesie
zmiana tempa odtwarzania, gdy w filmie wystpuje jaka
mówica posta?). Jeli uwaasz, e 30 klatek na sekund
przy wybranej rozdzielczoci (planujemy, e to bdzie 400300
pikseli) to zbyt wiele, zaznacz opcj Custom i zwolnij tempo
do 15 fps, jak na rysunku 4.1. Nastpnie kliknij w okienku
End Time , by odwiey jego zawarto, i przywró ustawienie
tego parametru na 100 .
3.
887756983.010.png 887756983.001.png 887756983.002.png 887756983.003.png 887756983.004.png 887756983.005.png 887756983.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin