04-Łuki.pdf

(171 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 04-\243uki.doc)
ýuki
ýuki................................................................................................................................................................................ 3
Menu tworzenia þukw................................................................................................................................... 3
ýuk - Ļrodek, promieı, kĢt poczĢtku i koıca .................................................................................................4
ýuk - promieı i dwa punkty...........................................................................................................................5
ýuk - punkt Ļrodkowy, Ļrednica, kĢt poczĢtkowy i kĢt koıca........................................................................ 5
ýuk - promieı, dwa elementy styczne, kĢt poczĢtku i koıca......................................................................... 6
ýuk - punkt startu, punkt koıca, kĢt............................................................................................................... 6
ýuki wspþĻrodkowe ...................................................................................................................................... 7
ýuk - przez trzy punkty.................................................................................................................................. 7
ýuk - kontynuacja przez wskazany punkt ...................................................................................................... 7
ýuk - punkt Ļrodkowy i dwa punkty .............................................................................................................. 8
ýuk - styczny do trzech elementw................................................................................................................ 9
ýuk - kontynuacja okreĻlonym promieniem................................................................................................... 9
ýuk - dwa styczne elementy i punkt............................................................................................................. 10
ýuk - Ļrodek (biegunowo), promieı, kĢt startu i koıca................................................................................ 11
ýuk - Ļrodek (wspþrzħdne kartezjaıskie), promieı, kĢt startu i koıca .......................................................11
Dwa þuki wspþĻrodkowe - punkty obwodu, punkty startu i koıca..............................................................12
ýuk - Ļrodek, punkt obwodu, poczĢtek i koniec þuku...................................................................................12
ýuk przy pomocy ciħciwy............................................................................................................................12
ýuk - Ļrodek, element styczny, poczĢtek, koniec.........................................................................................13
433505019.009.png
ýuk - punkt stycznoĻci, punkt konstrukcyjny, poczĢtek, koniec.................................................................. 13
ýuk - Ļrodek, poczĢtek, kĢt ..........................................................................................................................14
ýuk wpisany w kwadrat ...............................................................................................................................14
ýuk wpisany w trjkĢt.................................................................................................................................. 14
433505019.010.png
ýuki
Menu tworzenia þukw
Zasady tworzenia þukw sĢ takie same jak
rysowania okrħgw. RŇnica polega na wskazaniu
poczĢtku i koıca þuku. NaleŇy pamiħtaę o geometrycznej
zasadzie okreĻlania kĢtw. KĢt "0" jest zgodny z
dodatnim wektorem osi X. KĢt o wartoĻci dodatniej jest
skierowany odwrotnie do kierunku ruchu wskazwek
zegara.
Klikniħciem na ikonħ "Menu þuki" w gþwnym menu ikonowym, otwieramy podmenu ikonowe
konstruowania þukw.
Zestaw ikon umoŇliwia konstrukcjħ þukw na wiele sposobw. Klikniħcie na
wybranej ikonie (umieszczonej obok) otwiera krtki opis jej funkcji. Bardziej
szczegþowych informacji naleŇy poszukiwaę w spisie treĻci lub wywoþujĢc
program pomocy (bezpoĻrednio z MegaCADa), po naprowadzeniu kursora myszy
na odpowiedniĢ ikonħ.
Podczas konstrukcji þukw, w dolnej czħĻci ekranu pojawiajĢ siħ komunikaty o:
nazwie uruchomionej funkcji, dziaþaniach powodowanych klikniħciem lewego (L)
lub prawego (P) przycisku myszy, opcji wychwytu i wspþrzħdnych pozycji kursora.
Informacje te sĢ bardzo przydatne, szczeglnie dla mniej zawansowanych
uŇytkownikw.
Praca w module 2D
ýuki konstruowane w module 2D bħdĢ zawsze leŇaþy w pþaszczyŅnie osi XY.
Praca w module 3D
Istotnym elementem podczas pracy w module 3D jest ustalenie pþaszczyzny
roboczej. W zwiĢzku z tym znaczenie ma ustawienie przeþĢcznika:
- dowolna pþaszczyzna robocza,
- zdefiniowana pþaszczyzna robocza.
433505019.011.png 433505019.012.png 433505019.001.png
Przy zaznaczeniu pola wyboru "dowolna pþaszczyzna robocza" kaŇde z okien ekranowych jest
pþaszczyznĢ roboczĢ. Rysowanie w jednym oknie utworzy element (lub jego podstawħ) na
pþaszczyŅnie, ktrĢ to okno prezentuje. WskazujĢc punkty konstrukcyjne w rŇnych oknach,
lokalizujemy element na pþaszczyŅnie wynikajĢcej z ich poþoŇenia. Trzy punkty w przestrzeni
jednoznacznie definiujĢ pþaszczyznħ.
Konstrukcja obiektu na wczeĻniej zadeklarowanej pþaszczyŅnie roboczej pozwala na
wskazywanie punktw charakterystycznych we wszystkich oknach ekranowych. Korzystaniem z
opcji wychwytu (na okreĻlonym elemencie), wymuszamy poþoŇenie punktu konstrukcyjnego i
tym samym zmieniamy pþaszczyznħ poþoŇenia obiektu.
ýuk - Ļrodek, promieı, kĢt poczĢtku i koıca
Po uruchomieniu funkcji na ekranie pojawia siħ (wokþ kursora) okrĢg o domyĻlnej
wielkoĻci (na ogþ 25) prezentujĢcy wielkoĻę promienia tworzonego þuku. ChcĢc zmienię
wielkoĻę promienia, w prawym dolnym rogu ekranu wpisujemy nowĢ wartoĻę. Dostħp do edycji
jest moŇliwy rwnieŇ przez zastosowanie klawisza "Esc".
Podwjnym klikniħciem na okienku wartoĻci promienia otwieramy je do edycji. Po
zatwierdzeniu ("Enter") wartoĻci promienia, wskazujemy punkt Ļrodkowy þuku. W okienku
dialogowym wpisujemy wartoĻci kĢta poczĢtkowego i koıcowego.
PowyŇej pokazano zasadħ okreĻlania kĢta ujemnego i dodatniego.
433505019.002.png 433505019.003.png 433505019.004.png
ýuk - promieı i dwa punkty
Po uruchomieniu funkcji wskazujemy na ekranie dwa punkty, przez ktre przebiegaþ bħdzie
okrĢg o domyĻlnej wielkoĻci 25, prezentujĢcy wielkoĻę promienia tworzonego þuku. ChcĢc
zmienię wielkoĻę promienia, wpisujemy wartoĻę w prawym dolnym rogu ekranu. Dostħp do
edycji jest moŇliwy rwnieŇ przez zastosowanie klawisza "Esc".
Przez dwa punkty moŇna poprowadzię dwa okrħgi - wybieramy jeden z nich. Nastħpnie,
klikniħciem myszki wybieramy wþaĻciwy þuk (czħĻę okrħgu).
ýuk - punkt Ļrodkowy, Ļrednica, kĢt poczĢtkowy i kĢt koıca
Po uruchomieniu funkcji, na ekranie, wokþ kursora pojawia siħ okrĢg o domyĻlnej
wielkoĻci (na ogþ 50) prezentujĢcy wielkoĻę Ļrednicy tworzonego þuku. ChcĢc zmienię wielkoĻę
Ļrednicy, wpisujemy wartoĻę w prawym dolnym rogu ekranu:
Podwjnym klikniħciem na okienku wartoĻci promienia otwieramy je do edycji. Dostħp do edycji
jest moŇliwy rwnieŇ przez zastosowanie klawisza "Esc". Po zatwierdzeniu ("Enter") wartoĻci
promienia, wskazujemy punkt Ļrodkowy þuku. W okienku dialogowym wpisujemy wartoĻci kĢta
poczĢtkowego i koıcowego.
433505019.005.png 433505019.006.png 433505019.007.png 433505019.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin