Slon_Trabalski_wariant2.pdf

(125 KB) Pobierz
144697269 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 3
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
Modu∏ „S∏oƒ Tràbalski”
Wariant II: Sposób na s∏oniowà pami´ç
Modu∏ „S∏oƒ Tràbalski” zosta∏ opracowany w dwóch wariantach: dla klasy I i dla klasy III.
W pierwszej wersji wiersz J. Tuwima jest traktowany jako dobry przyk∏ad doskona∏ej poezji dla dzieci.
W drugim wariancie wiersz „S∏oƒ Tràbalski” jest pretekstem do rozmów na temat znaczenia pami´ci dla
efektywnego uczenia si´. Prezentujemy tu szereg çwiczeƒ podpowiadajàcych dzieciom techniki u∏atwiajàce
zapami´tywanie. Modu∏ jednodniowy pt. „Sposób na s∏oniowà pami´ç” mo˝na zrealizowaç w klasie III przy
okazji modu∏u 8. „Jak dzia∏a nasze cia∏o?” (5. dzieƒ).
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
• przekonanie, ˝e trzeba si´ uczyç, jak si´ uczyç (1.1.a)
uczeƒ: podejmuje próby wykorzystywania poznanej techniki zapami´tywania („metody ∏aƒcuchowej”) do
uczenia si´ pisowni wyrazów trudnych ortograficznie oraz do zapami´tania niektórych dzia∏aƒ w ta-
bliczce mno˝enia
uczeƒ: poszukuje „swoich” sposobów na lepsze zapami´tywanie informacji i uczenie si´ tekstów na pa-
mi´ç
• czytelne pisanie liter w wyrazach, p∏ynne pisanie wyrazów (1.3.b)
uczeƒ: poprawnie ortograficznie zapisuje wybrane z tekstu wyrazy (ortogramy).
Przyk∏adowy zapis w dzien-
niku: Rozmowa na temat
problemów z pami´cià na
podstawie wiersza J. Tuwima
„S∏oƒ Tràbalski”. Zapoznanie
uczniów z mnemotechnikà
„¸aƒcuch skojarzeƒ”. Wymy-
Êlanie historyjek u∏atwiajàcych
zapami´tanie wybranych orto-
gramów oraz wyników dzia-
∏aƒ mno˝enia z tabliczki
mno˝enia. Pisanie z pami´ci
– sprawdzian z pisania zdaƒ
z zapami´tanymi ortogra-
mami.
Sytuacje dydaktyczne:
1. Wszystko mia∏ s∏oniowe – pi´kne czytanie wiersza „S∏oƒ Tràbalski” J. Tu-
wima przez nauczyciela. O jakim problemie opowiada wiersz? Co oznacza wy-
ra˝enie w wierszu: „wszystko mia∏ s∏oniowe oprócz pami´ci”? Jakie sytuacje
zdarza∏y si´ s∏oniowi z powodu braku pami´ci? Jak móg∏ si´ wtedy czuç s∏oƒ
Tràbalski, a jak czu∏a si´ jego rodzina i znajomi?
Nast´pnie rozmawiamy z uczniami na temat znaczenia pami´ci w ˝yciu ka˝-
dego cz∏owieka. Co by by∏o, gdy byÊmy nie potrafili wcale zapami´tywaç?
Jak ˝yje si´ ludziom, którzy majà k∏opoty z pami´cià? W jakich sytuacjach pa-
mi´ç jest szczególnie potrzebna uczniom?
2. Gdzie „mieszka” pami´ç? Czego potrzebuje nasz uk∏ad nerwowy, aby dobrze
zawiadywaç naszym cia∏em i ˝eby dobrze si´ nam uczy∏o? Rozmawiamy o hi-
gienie pracy umys∏owej i zasadach efektywnego uczenia si´: odpowiednia
iloÊç snu, ruch na Êwie˝ym powietrzu, w∏aÊciwe od˝ywianie, prawid∏owe zor-
ganizowanie miejsca do nauki (porzàdek na biurku, spokój i cisza), odpo-
wiednie oÊwietlenie, sta∏e godziny pracy, przerwy na zabaw´.
Pomoce: tekst wiersza Julia-
na Tuwima „S∏oƒ Tràbalski”,
Karta Pracy 1 i 3 dla ka˝de-
go dziecka, Karta Pracy 2
dla grup, kartony, na któ-
rych nauczyciel zapisuje wy-
brane z wiersza ortogramy
(np.: fili˝anka, Nil, szeÊç,
tràba, córeczka, ˝ona, kuê-
nia, supe∏).
Dobra rada: Zapytajmy, czy dzieci zauwa˝y∏y, w jakich porach dnia najlepiej
im si´ pracuje, jakie majà sposoby na szybkie zapami´tanie np. wiersza albo
s∏ówek z j´zyka angielskiego, w jaki sposób uczà si´ tabliczki mno˝enia.
3. Zobacz, dotknij, spróbuj... Z tekstu wiersza „S∏oƒ Tràbalski” wybieramy
wyrazy, które mogà byç ortograficznie trudne (najlepiej rzeczowniki), np.: fi-
li˝anka, Nil, szeÊç, tràba, córeczka, ˝ona, kuênia, supe∏.
– Dzieci wspólnie wyjaÊniajà znaczenie poszczególnych wyrazów oraz okre-
Êlajà rodzaj trudnoÊci ortograficznej.
– Ka˝de dziecko losuje lub wybiera najtrudniejszy dla niego wyraz i opisuje
tak, jakby zbada∏o danà rzecz wszystkimi zmys∏ami: wzrokiem, dotykiem,
smakiem, w´chem i s∏uchem (Karta Pracy 1).
– Ch´tne dzieci czytajà g∏oÊno swoje spostrze˝enia.
Dobra rada: Kserowanie kar-
ty 2 nie jest konieczne. Mo˝-
na poprosiç dzieci o wykorzy-
stanie kartek z brudnopisów.
8
144697269.061.png 144697269.071.png 144697269.082.png 144697269.093.png 144697269.001.png 144697269.012.png 144697269.014.png 144697269.015.png 144697269.016.png 144697269.017.png 144697269.018.png 144697269.019.png 144697269.020.png 144697269.021.png 144697269.022.png 144697269.023.png 144697269.024.png 144697269.025.png 144697269.026.png 144697269.027.png
 
4. Niestworzona historia. Dzielimy dzieci na kilkuosobowe grupy (4-6 dzie-
ci). Ka˝da grupa otrzymuje Kart´ Pracy 2. Zadaniem ka˝dej grupy jest u∏o-
˝enie krótkiej, ale jak najbardziej niezwyk∏ej, Êmiesznej, udziwnionej, absur-
dalnej historyjki. Bohaterami sà wszystkie wybrane z wiersza wyrazy.
Mo˝emy podaç przyk∏ad, w którym jednak nie powinno byç tych samych or-
togramów.
Ortogramy do naszego przyk∏adu: góra, kapusta, morze, biurko, ∏y˝wy.
Pewnego razu na szczyt strasznie stromej góry wturla∏a si´ wielka kapusta.
Chcia∏a obejrzeç widoki, ale wokó∏ nic nie by∏o widaç... oprócz wody, bo ca∏à
okolic´ zala∏o w∏aÊnie pomaraƒczowe morze. Wtem morze zamarz∏o. Z oddali
po pomaraƒczowej tafli ogromnego lodowiska sun´∏o do kapusty biurko, które
zamiast szuflad mia∏o ∏y˝wy. Kapusta te˝ za∏o˝y∏a ∏y˝wy i wspólnie z biurkiem
zataƒczyli na lodzie.
Dajemy grupom ÊciÊle okreÊlonà iloÊç czasu (np. 15 minut) na u∏o˝enie i za-
pisanie historyjek. Nast´pnie wszystkie grupy prezentujà swoje pomys∏y.
Dzieci z innych grup mogà zadawaç pytania.
Dobra rada (do syt. 3): Wa˝-
ne, aby na forum klasy zo-
sta∏y opisane wszystkie wy-
brane z tekstu wiersza
ortogramy.
5. Poprawiamy b∏´dy. Ka˝da grupa pracuje wspólnie nad poprawà swoich hi-
storyjek.
– Zaznaczamy (podkreÊlamy) wykorzystane ortogramy.
– Wyszukujemy „wàtpliwe” wyrazy i sprawdzamy ich pisowni´ w s∏ownikach.
– Niektóre wyrazy, a nawet ca∏e zdania, mo˝emy napisaç poprawnie jeszcze
raz i nakleiç na b∏´dnie napisanych.
Poprawione grupowe karty pracy wywieszamy na tablicy.
6. Uwaga, dyktando! – pisanie z pami´ci tekstu historyjki. Dzieci w parach
dyktujà sobie, a potem sprawdzajà wzajemnie poprawnoÊç zapisu wybranej
historyjki lub jej cz´Êci.
Dobra rada: Ka˝de dziecko
powinno pisaç z pami´ci hi-
storyjk´, w tworzeniu której
uczestniczy∏o.
7. Haki liczbowe. Ustalamy swój sekretny alfabet wyobra˝eniowy z poszcze-
gólnymi cyframi od 0 do 9. Na przyk∏ad: 0 – talerz, 1 – Êwieca, 2 – ∏ab´dê, 3
– serce, 4 – krzes∏o, 5 – hak, 6 – s∏oƒ, 7 – kosa, 8 – ba∏wan, 9 – balonik. Licz-
ba 163 to: Êwieca, serce, s∏oƒ. Wyobra˝am sobie: wchodz´ do ciemnego po-
koju. Zapalam Êwiec´ i widz´ s∏onia , który trzyma w tràbie pluszowe serce .
Wa˝na jest kolejnoÊç nasuwajàcych si´ w historyjce wyobra˝eƒ – musi do-
k∏adnie odwzorowywaç kolejnoÊç liczb. åwiczymy z dzieçmi uk∏adanie ta-
kich historyjek dla dobrego zapami´tania naszego kodu.
8. 7 razy 8 to...? Typujemy dzia∏ania w tabliczce mno˝enia, których wyniki
najtrudniej jest zapami´taç. Ka˝de dziecko zapisuje swoje trudne dzia∏ania
na Karcie Pracy 3. Nast´pnie uk∏ada historyjk´ z wyobra˝eniami tych liczb.
Na przyk∏ad: mnie trudno jest zapami´taç mno˝enie 7 razy 8 równa si´ 56. Bu-
duj´ wyobra˝enie: Zima, mróz a˝ skrzypi. Ba∏wana z kosà zamiast miot∏y cià-
gnie po Êniegu za pomocà haka (takiego od samochodu, z linkà) niebieski s∏oƒ.
Wa˝ne, ˝ebym zobaczy∏a najpierw tego ba∏wana (8), potem jego kos´ (razy 7).
Dalej obserwuj´ w wyobraêni, ˝e ba∏wan sunie po Êniegu, bo ma przyczepiony
hak (5) z linkà. Sun´ wzrokiem po tej lince, a na jej koƒcu widz´ niebieskiego
s∏onia (6).
Obok zapisanych trudnych mno˝eƒ dzieci narysujà swojà historyjk´, a potem
jà opowiadajà. Zwracamy uwag´, aby w ich wypowiedzi zakodowane liczby
pojawia∏y si´ w odpowiedniej kolejnoÊci (Karta Pracy 3).
Dobra rada: Najwa˝niejsze
jest tu samo wyobra˝enie
sobie historyjki, a nie jej
pi´kne opowiedzenie. Dla-
tego starajmy si´ jak naj-
mniej ingerowaç w wypo-
wiedzi dzieci.
Praca domowa: Narysuj lub
opisz historyjki do innych
trudnych do zapami´tania
dzia∏aƒ mno˝enia. WywieÊ
je w widocznym miejscu
w domu i po kilku godzi-
nach sprawdê, czy pami´-
tasz wynik mno˝enia.
Warto wiedzieç, ˝e...
Pierwszym niezb´dnym warunkiem zapami´tywania informacji jest zwrócenie
uwagi na danà informacj´. Nie zapami´tujemy ˝adnej z bardzo wielu docie-
rajàcych do nas w ka˝dej chwili informacji, jeÊli nie zwrócimy na nià uwagi.
Ka˝dy nauczyciel powinien mieç tak˝e ÊwiadomoÊç faktu, ˝e nasza pami´ç
ma ÊciÊle okreÊlonà „wydolnoÊç” . Nawet jeÊli zwrócimy uwag´ i chcemy za-
pami´taç, nie jesteÊmy w stanie zarejestrowaç i przechowywaç w pami´ci
wi´cej ni˝ przeci´tnie od 4 do 8 dawek informacji (np. numerów lub s∏ówek
z j´zyka obcego). „WydolnoÊç” pami´ci mo˝na jednak poprawiaç poprzez
odpowiedni trening.
9
www.wsip.pl
144697269.028.png 144697269.029.png 144697269.030.png 144697269.031.png 144697269.032.png 144697269.033.png 144697269.034.png 144697269.035.png 144697269.036.png 144697269.037.png 144697269.038.png 144697269.039.png 144697269.040.png 144697269.041.png 144697269.042.png 144697269.043.png 144697269.044.png 144697269.045.png 144697269.046.png 144697269.047.png
Poznaj swój styl myÊlenia!
Ka˝dy cz∏owiek ma charakterystyczny styl myÊlenia i zapami´tywania.
• Wzrokowcy – nauk´ u∏atwia im popieranie s∏ów obrazami. Dla wzrokow-
ców powinniÊmy na zaj´ciach prezentowaç rysunki, fotografie, filmy, prezen-
tacje multimedialne, barwne napisy, wykresy itp. Wzrokowcy powinni robiç
notatki, wynotowywaç najwa˝niejsze informacje, podkreÊlaç, zakreÊlaç, ryso-
waç schematy, „mapy myÊlowe”, przygotowywaç „Êciàgi” itp.;
• S∏uchowcy – najefektywniej uczà si´ s∏uchajàc wypowiedzi innych, wyja-
Ênieƒ, odpowiedzi na pytania w trakcie dyskusji.
• Czuciowcy (kinestetycy) – najlepiej poznajà nowe rzeczy w praktycznym
dzia∏aniu (konstruujàc, eksperymentujàc, odgrywajàc role). W zapami´tywa-
niu pomaga im ruch (chodzenie, rytmiczne wystukiwanie, gestykulowanie
przed lustrem).
Najwi´cej ludzi mo˝na zaliczyç do stylu mieszanego z przewagà jednego
z wy˝ej wymienionych.
Dla wszystkich bardzo skutecznà strategià jest uczenie innych – wyjaÊnianie
zagadnienia koledze, mamie czy nawet swojemu pluszakowi.
Sposoby na lepsze zapami´tywanie
åwicz mnemotechnik´. Pomo˝e ci czasem pami´taç, ˝e ˝yjesz.
– mówi∏ Stanis∏aw Jerzy Lec.
Mnemotechnika to tworzenie skojarzeƒ u∏atwiajàcych zapami´tywanie – ko-
dowanie, gromadzenie i przechowywanie informacji. Nowe dla nas informacje
musimy zwiàzaç, skojarzyç z dobrze nam znanymi. Powinny one trafiç z pami´-
ci krótkotrwa∏ej do d∏ugotrwa∏ej. Nazwa mnemotechnika pochodzi od imienia
greckiej bogini Mnemozyny (z greckiego mneme – pami´ç). Jak dowiadujemy
si´ od Ewy Dereƒ (www.student.interia.pl ), za twórc´ pierwszej z mnemotech-
nik nazywanej „rzymskim pokojem” uwa˝any jest grecki poeta Symonides
z Keos (556-467 p.n.e.). Jak g∏osi legenda, Symonides zosta∏ wywo∏any z uczty
pod pretekstem spotkania z czekajàcymi na niego w´drowcami. Na zewnàtrz
jednak nikogo nie by∏o. W tym czasie sufit sali, w której ucztowano, zawali∏ si´.
Wszyscy goÊcie zgin´li, a ich cia∏a by∏y tak zmasakrowane, ˝e nie mo˝na by∏o
nikogo zidentyfikowaç. Symonides zapami´ta∏ jednak, gdzie przebywa∏y po-
szczególne osoby i dzi´ki temu okreÊli∏ to˝samoÊç ofiar. Tak powsta∏ system za-
pami´tywania rzeczy poprzez ich umiejscowienie w przestrzeni konkretnego
pomieszczenia, nazywany systemem rzymskiego pokoju.
Skojarzenia mogà byç fizyczne (np. lewa strona to ta, przy której mamy ser-
ce) lub wizualne (np. nazw´ czasownik kojarz´ ze zmywaniem naczyƒ).
Takie skojarzenia naj∏atwiej zapami´tujemy, jeÊli u∏o˝ymy z nich historyjki –
im bardziej niezwyk∏e, dziwaczne, Êmieszne, tym lepiej.
Ciekawà i ∏atwà do zastosowania mnemotechnikà jest zapami´tywanie pro-
stych wierszyków. Typowym przyk∏adem tej techniki jest wierszyk „-uje si´
nie kreskuje”. Du˝o wierszyków ortograficznych znajdziemy np. w ksià˝kach
Witolda Gawdzika (np. „Ortografia na weso∏o i na serio”).
Skuteczne zapami´tanie kilku elementów u∏atwi nam u∏o˝enie akronimu,
który zapami´tamy jako jeden wyraz, np. ADEK – witaminy rozpuszczalne
w t∏uszczach: A, D, E i K.
Warto te˝ uk∏adaç niezwyk∏e zdania z wyrazami rozpoczynajàcymi si´ na t´
samà liter´, na którà zaczynajà si´ wyrazy do zapami´tania. DoÊç powszech-
nie znane sà np. zdania u∏atwiajàce zapami´tanie kolejnoÊci planet w Uk∏a-
dzie S∏onecznym ( M erkury, W enus, Z iemia, M ars, J owisz, S aturn, U ran,
N eptun, P luton): M oja W iecznie Z apracowana M ama J utro S ama U piecze
N am P lacek. Inna wersja: M ój W ujek Z apisa∏ M i J ak S treÊciç U k∏ad N aszych
P lanet. Aby bezb∏´dnie podaç kolejnoÊç kolorów w t´czy, wystarczy zapa-
mi´taç rymowank´: C zemu p atrzysz ˝ abko z ielona n a g ∏upiego f anfarona? (c
– czerwony, p – pomaraƒczowy, ˝ – ˝ó∏ty, z – zielony, n – niebieski, g – gra-
natowy, f – fioletowy). Warto zapami´taç wierszyk: „Bez jednego metra –
dwa i pó∏ kilometra”, bo w ten sposób wiemy, jak wysoki jest najwy˝szy
w Polsce szczyt tatrzaƒski – Rysy (2 499 m n.p.m.). „Jeden, cztery, dziewi´ç,
dwa – Kolumb Ameryk´ zna.” – ten wierszyk u∏atwia pami´tanie roku odkry-
cia Ameryki przez Kolumba (1492).
Zapewne ka˝dy nauczyciel mo˝e podaç kilka takich „sztuczek”. Nic nie stoi
na przeszkodzie, aby i uczniowie je poznali.
10
144697269.048.png 144697269.049.png 144697269.050.png 144697269.051.png 144697269.052.png 144697269.053.png 144697269.054.png 144697269.055.png 144697269.056.png 144697269.057.png 144697269.058.png 144697269.059.png 144697269.060.png 144697269.062.png 144697269.063.png 144697269.064.png 144697269.065.png 144697269.066.png 144697269.067.png 144697269.068.png
 
Karta pracy 1 „Pami´ç” do modu∏u „ S∏oƒ Tràbalski ”. Wariant II
1. Z wiersza Juliana Tuwima pt. „S∏oƒ Tràbalski” wypisz rzeczowniki,
których pisowni´ chcesz zapami´taç. Zaznacz kolorem trudne miejsca.
2. Wybierz lub wylosuj jeden wyraz, napisz go du˝ymi literami.
3. Wyobraê sobie, ˝e widzisz to coÊ, t´ rzecz. Jaka ona jest?
Wyglàda jak
Gdy dotykam, to czuj´, ˝e
W smaku jest
Ma zapach
Wydaje dêwi´ki
4. Narysuj to tak, aby by∏o widaç, jak prawid∏owo zapisaç nazw´.
11
www.wsip.pl
144697269.069.png 144697269.070.png 144697269.072.png 144697269.073.png 144697269.074.png 144697269.075.png 144697269.076.png 144697269.077.png 144697269.078.png 144697269.079.png 144697269.080.png 144697269.081.png 144697269.083.png 144697269.084.png 144697269.085.png 144697269.086.png 144697269.087.png 144697269.088.png 144697269.089.png 144697269.090.png 144697269.091.png
Karta pracy 2 „Niestworzona historia” do modu∏u „ S∏oƒ Tràbalski ”. Wariant II
(Karta dla grupy)
1. Napiszcie wyrazy, które wykorzystacie do swojej niesamowitej historyjki.
2. Starajcie si´, aby ka˝dy z Was bra∏ udzia∏ w tworzeniu, oraz ˝eby ka˝dy
wyraz by∏ wa˝nym bohaterem historii. Na koniec nadajcie tytu∏ Waszemu
dzie∏u.
12
144697269.092.png 144697269.094.png 144697269.095.png 144697269.096.png 144697269.097.png 144697269.098.png 144697269.099.png 144697269.100.png 144697269.101.png 144697269.102.png 144697269.103.png 144697269.002.png 144697269.003.png 144697269.004.png 144697269.005.png 144697269.006.png 144697269.007.png 144697269.008.png 144697269.009.png 144697269.010.png 144697269.011.png 144697269.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin