Slon_Trabalski_wariant1.pdf

(395 KB) Pobierz
144697268 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 1
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
Modu∏ „S∏oƒ Tràbalski”
Wariant I:
Modu∏ „S∏oƒ Tràbalski” zosta∏ opracowany w dwóch wariantach: dla klasy I i dla klasy III.
W pierwszej wersji wiersz Juliana Tuwima jest traktowany jako dobry przyk∏ad doskona∏ej poezji dla dzieci.
W drugim wariancie wiersz „S∏oƒ Tràbalski” jest pretekstem do rozmów na temat znaczenia pami´ci dla
efektywnego uczenia si´. Prezentujemy tu szereg çwiczeƒ podpowiadajàcych dzieciom techniki u∏atwiajàce
zapami´tywanie.
Dzi´ki cyklowi „Przygoda z klasà” dzieci poznajà popularne wiersze Juliana Tuwima: „Okulary” (kl. I, mo-
du∏ 10.), „Pstryk” (kl. I, modu∏ 12.), „Lokomotywa” i „ Idzie GrzeÊ”(kl. I, modu∏ 22.), „Skakanka” i „Pan
MaluÊkiewicz i wieloryb” (kl. I, modu∏ 27.), „O Grzesiu k∏amczuchu i jego cioci” (kl. II, modu∏ 5.), „Stó∏”
(kl. II, modu∏ 7.), „Ptasie radio” (kl. III, modu∏ 17.).
Wariant I: Jak to ze s∏oniem by∏o?
Modu∏ „Jak to ze s∏oniem by∏o?” mo˝emy zrealizowaç w drugim semestrze klasy I po module 27. „Co mo˝-
na zmierzyç?” („Czy mo˝na zmierzyç pami´ç?”) lub po module 31. „Czego nie mo˝na zatrzymaç?” („Jak za-
trzymaç wiedz´ w g∏owie?”) albo po module 33. „U nas” („Jestem mistrzem zapami´tywania”).
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
p∏ynne czytanie wszelkich, odpowiednich do wieku, tekstów oraz ich interpretacja w ró˝nych formach
(1.2.b)
uczeƒ: wyodr´bnia i opisuje postacie z wiersza
uczeƒ: samodzielnie czyta fragment wiersza
uczeƒ: wyodr´bnia kolejne zdarzenia w tekÊcie
czytelne pisanie liter w wyrazach, p∏ynne pisanie wyrazów (1.3.b)
uczeƒ: poprawnie zapisuje podpisy pod obrazkami
pos∏ugiwanie si´ zdobytà wiedzà i umiej´tnoÊciami w ˝yciu codziennym (1.7.h)
uczeƒ: dyskutuje o sposobach zapami´tywania ró˝nych informacji
formu∏owanie zdaƒ o prostej i poprawnej strukturze (4.1.a)
uczeƒ: buduje ustnie poprawne gramatycznie zdania na temat wiersza
operowanie g∏osem adekwatnie do wymagaƒ zadania i sytuacji przekazu (4.3.d)
uczeƒ: interpretuje swojà rol´ z dialogu.
Sytuacje dydaktyczne:
Przyk∏adowy zapis w dzienniku:
Rozmowa o sposobach na za-
pami´tywanie. Wspólne czyta-
nie wiersza „S∏oƒ Tràbalski” Ju-
liana Tuwima. Opowiadanie
treÊci wiersza. Nadawanie tytu-
∏ów obrazkom i podpisywanie
ich. Odgrywanie dialogów.
Utrwalanie wiadomoÊci o ro-
dzajach zdaƒ.
Przypomnienie innych wierszy
Juliana Tuwima.
1. Okulary pana Hilarego
Przypominamy sobie postaç pana Hilarego z wiersza „Okulary” (kl. I modu∏
10, Czytanka s. 14).
Czego szuka∏ pan Hilary? Gdzie znalaz∏ zgub´? Co by∏o powodem k∏opotów pa-
na Hilarego?
2. Co zrobiç, ˝eby pami´taç?
Rozmawiamy z dzieçmi o sposobach na „zapominanie” (np. zapisywanie
w notatniku, w telefonie komórkowym, przypominanie przez innych). Zapi-
sywanie tych sposobów w zeszycie jako „ Dobre rady na zapami´tywanie ”.
3. K∏opoty S∏onia Tràbalskiego
Wspólne czytanie tekstu wiersza „S∏oƒ Tràbalski” (nauczyciel i dobrze czyta-
jàce dzieci).
Pomoce: egzemplarze wiersza
(ksià˝ki) dla ka˝dego ucznia
(ew. dla pary 1 egz.), karty pra-
3
www.wsip.pl
144697268.074.png 144697268.085.png 144697268.096.png 144697268.107.png 144697268.001.png 144697268.012.png 144697268.023.png 144697268.028.png 144697268.029.png 144697268.030.png 144697268.031.png 144697268.032.png 144697268.033.png 144697268.034.png 144697268.035.png 144697268.036.png 144697268.037.png 144697268.038.png 144697268.039.png 144697268.040.png
cy 1, 2, 3, kartki z dialogami,
teksty innych wierszy Juliana
Tuwima
Kto jest g∏ównym bohaterem wiersza? Kto jeszcze wyst´puje w wierszu? Jak na
imi´ mia∏a ˝ona i dzieci s∏onia Tràbalskiego? Co zrobi∏ kowal, aby pomóc s∏o-
niowi? Nast´pnie uczniowie wype∏niajà krzy˝ówk´ na Karcie Pracy 1.
Dobra rada (do syt. 2): JeÊli
dzieciom sprawia trudnoÊç za-
pisywanie d∏u˝szych notatek,
mo˝emy te rady narysowaç za
pomocà symboli np. notatnik,
telefon komórkowy, supe∏ek na
chustce.
4. Co by∏o najpierw, a co potem?
Wspólnie opowiadamy histori´ s∏onia Tràbalskiego poprzez „dopowiadanie”
kolejnych zdarzeƒ.
Np. pewien s∏oƒ, który nazywa∏ si´ Tomasz Tràbalski, by∏ bardzo zapominalski.
Pewnego razu zaprosi∏ kolegów na karty, niestety zapomnia∏ o tym i wyszed∏
z domu. Innym razem zapomnia∏, ˝e zosta∏ zaproszony do paƒstwa Krokodylów.
Nie pami´ta∏ nawet imion swoich dzieci i ˝ony.
Wreszcie poszed∏ do lekarza.... itd.
Dobra rada: (do syt. 4): Pod-
czas opowiadania, dzieci mogà
siedzieç w kr´gu i kolejno wy-
powiadaç si´, kontynuujàc wy-
powiedê kolegi.
Na koniec uczniowie wykonujà çwiczenie 1 na Karcie Pracy 2.
5. S∏oniowe „granie”
Odgrywamy krótkie dialogi, pami´tajàc o „wczuwaniu si´ w rol´” odgrywa-
nej postaci (gest, mimika, modulacja g∏osu).
Dialog 1
S∏oƒ Tràbalski: Tràbek! Bombek! Gdzie jesteÊ?
Synek Bia∏y Zàbek: Tu jestem tatusiu.
Dialog 2
˚ona Bania: Idê do doktora! Niech ci´ wyleczy!
S∏oƒ Tràbalski: Ju˝ id´!... A dokàd?
Dialog 3
Szewc: S∏ucham panie Tràbalski?
S∏oƒ Tràbalski: Dobrze wiedzia∏em, lecz zapomnia∏em. Mo˝e pan wie, czego
chcia∏em?
Dialog 4
S∏oƒ Tràbalski: Mo˝e pan mi pomo˝e?
Kowal: Wiem ju˝, panie Tràbalski! Niech pan na tràbie zrobi supe∏ek.
Rozmawiamy na temat sposobów wypowiadania dialogów przez poszczegól-
ne pary i znaków znajdujàcych si´ koƒcu zdaƒ z dialogów (!, ?, .). Nast´pnie
uczniowie uzupe∏niajà znaki interpunkcyjne w çwiczeniu 2 na Karcie Pracy 2.
6. Te wiersze ju˝ znamy
Przypominamy sobie inne wiersze Juliana Tuwima. JeÊli znamy je na pami´ç,
mo˝emy urzàdziç klasowy konkurs na najciekawszà interpretacj´ wierszy Ju-
liana Tuwima.
Na zakoƒczenie zaj´ç uzupe∏niamy Kart´ Pracy 3.
www.wsip.pl
4
144697268.041.png 144697268.042.png 144697268.043.png 144697268.044.png 144697268.045.png 144697268.046.png 144697268.047.png 144697268.048.png 144697268.049.png 144697268.050.png 144697268.051.png 144697268.052.png 144697268.053.png 144697268.054.png 144697268.055.png 144697268.056.png 144697268.057.png 144697268.058.png 144697268.059.png 144697268.060.png 144697268.061.png
 
Karta pracy 1 „ S∏oƒ Tràbalski . ” Wariant 1
1. Rozwià˝ krzy˝ówk´, a dowiesz si´, czego brakowa∏o s∏oniowi.
a) kowal zawiàza∏ s∏oniowi tràb´ w…
b) imi´ córki s∏onia Tràbalskiego
a)
c) imi´ s∏onia Tràbalskiego
b)
d) imi´ ˝ony s∏onia…
c)
e) dzieci s∏oni to
d)
f) k∏y czyli… s∏oniowa
e)
f)
2. Gdzie ukry∏ si´ „s∏oƒ”?
Jaros∏aw Kas∏oƒ
Alicja Ros∏oƒczyk
Jan Os∏oƒczuk
Marek S∏oƒce
Amelia Przes∏oƒko
Katarzyna Wies∏oƒska
3. Wyszukaj w tekÊcie wiersza i przepisz rymujàce si´ wyrazy.
Dobry przyk∏ad: kube∏ek – supe∏ek.
Tràbalski –
dziewczynk´ –
rejenta –
Kachna –
kr´ci∏ –
powiada –
4. Co s∏oƒ mo˝e zas∏oniç? Narysuj na kartce.
5
www.wsip.pl
144697268.062.png 144697268.063.png 144697268.064.png 144697268.065.png 144697268.066.png 144697268.067.png 144697268.068.png 144697268.069.png 144697268.070.png 144697268.071.png 144697268.072.png 144697268.073.png 144697268.075.png 144697268.076.png 144697268.077.png 144697268.078.png 144697268.079.png 144697268.080.png 144697268.081.png 144697268.082.png 144697268.083.png 144697268.084.png
Karta pracy 2 „ S∏oƒ Tràbalski . ” Wariant 1
1. Przyjrzyj si´ obrazkom i opowiedz, jakie wydarzenia przedstawiajà.
Nadaj tytu∏y obrazkom i napisz je.
– Bombek!
– Wielgachna!
– Jestem
Tobiasz Bimbalski.
?
?
!
?
?
!
2. Uzupe∏nij zdania wstawiajàc odpowiedni znak: ! . ? , .
To jest Tomasz Tràbalski Co mia∏em zrobiç
Pami´taj, tak nie wolno
O czym mia∏em pami´taç Kowal zawiàza∏ supe∏
Nie wiem Ju˝ zapomnia∏em
6
144697268.086.png 144697268.087.png 144697268.088.png 144697268.089.png 144697268.090.png 144697268.091.png 144697268.092.png 144697268.093.png 144697268.094.png 144697268.095.png 144697268.097.png 144697268.098.png 144697268.099.png 144697268.100.png 144697268.101.png 144697268.102.png 144697268.103.png 144697268.104.png 144697268.105.png 144697268.106.png 144697268.108.png 144697268.109.png 144697268.110.png 144697268.111.png 144697268.112.png 144697268.113.png
Karta pracy 3 „ S∏oƒ Tràbalski . ” Wariant 1
1. Jakie napisy zas∏oni∏y s∏onie?
Mia∏a babcia kurk´, kurk´ z∏o
.
P∏acze pani s∏owikowa w gniazdku na ,
Bo pan s∏owik przed dziewiàtà mia∏ byç na .
2. WymyÊl i napisz jak najwi´cej rymów do podanych s∏ów.
Dobry przyk∏ad: Êwieci – dzieci, leci, trzeci, kreci...
3. Dokoƒcz rymowanki.
.
.
4. Napisz tytu∏y wierszy Juliana Tuwima, z których pochodzà te fragmenty.
Pami´taj, ˝e tytu∏y zapisujemy wielkà literà i w cudzys∏owie!
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
˚ar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Piasku mniej –
Nosiç l˝ej.
Ju˝ pod∏og´ chce odrywaç.
Ju˝ policj´ zaczà∏ wzywaç.
7
www.wsip.pl
144697268.114.png 144697268.115.png 144697268.116.png 144697268.117.png 144697268.002.png 144697268.003.png 144697268.004.png 144697268.005.png 144697268.006.png 144697268.007.png 144697268.008.png 144697268.009.png 144697268.010.png 144697268.011.png 144697268.013.png 144697268.014.png 144697268.015.png 144697268.016.png 144697268.017.png 144697268.018.png 144697268.019.png 144697268.020.png 144697268.021.png 144697268.022.png 144697268.024.png 144697268.025.png 144697268.026.png 144697268.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin