Slon_Trabalski_wariant1.pdf
(
395 KB
)
Pobierz
144697268 UNPDF
Przygoda z klasà Klasa 1
SCENARIUSZ ZAJ¢å LEKTUROWYCH
Modu∏ „S∏oƒ Tràbalski”
Wariant I:
Modu∏ „S∏oƒ Tràbalski” zosta∏ opracowany w dwóch wariantach: dla klasy I i dla klasy III.
W pierwszej wersji wiersz Juliana Tuwima jest traktowany jako dobry przyk∏ad doskona∏ej poezji dla dzieci.
W drugim wariancie wiersz „S∏oƒ Tràbalski” jest pretekstem do rozmów na temat znaczenia pami´ci dla
efektywnego uczenia si´. Prezentujemy tu szereg çwiczeƒ podpowiadajàcych dzieciom techniki u∏atwiajàce
zapami´tywanie.
Dzi´ki cyklowi „Przygoda z klasà” dzieci poznajà popularne wiersze Juliana Tuwima: „Okulary” (kl. I, mo-
du∏ 10.), „Pstryk” (kl. I, modu∏ 12.), „Lokomotywa” i „ Idzie GrzeÊ”(kl. I, modu∏ 22.), „Skakanka” i „Pan
MaluÊkiewicz i wieloryb” (kl. I, modu∏ 27.), „O Grzesiu k∏amczuchu i jego cioci” (kl. II, modu∏ 5.), „Stó∏”
(kl. II, modu∏ 7.), „Ptasie radio” (kl. III, modu∏ 17.).
Wariant I: Jak to ze s∏oniem by∏o?
Modu∏ „Jak to ze s∏oniem by∏o?” mo˝emy zrealizowaç w drugim semestrze klasy I po module 27. „Co mo˝-
na zmierzyç?” („Czy mo˝na zmierzyç pami´ç?”) lub po module 31. „Czego nie mo˝na zatrzymaç?” („Jak za-
trzymaç wiedz´ w g∏owie?”) albo po module 33. „U nas” („Jestem mistrzem zapami´tywania”).
Cele modu∏u i wskaêniki przewidywanych osiàgni´ç:
•
p∏ynne czytanie wszelkich, odpowiednich do wieku, tekstów oraz ich interpretacja w ró˝nych formach
(1.2.b)
uczeƒ: wyodr´bnia i opisuje postacie z wiersza
uczeƒ: samodzielnie czyta fragment wiersza
uczeƒ: wyodr´bnia kolejne zdarzenia w tekÊcie
•
czytelne pisanie liter w wyrazach, p∏ynne pisanie wyrazów
(1.3.b)
uczeƒ: poprawnie zapisuje podpisy pod obrazkami
•
pos∏ugiwanie si´ zdobytà wiedzà i umiej´tnoÊciami w ˝yciu codziennym
(1.7.h)
uczeƒ: dyskutuje o sposobach zapami´tywania ró˝nych informacji
•
formu∏owanie zdaƒ o prostej i poprawnej strukturze
(4.1.a)
uczeƒ: buduje ustnie poprawne gramatycznie zdania na temat wiersza
•
operowanie g∏osem adekwatnie do wymagaƒ zadania i sytuacji przekazu
(4.3.d)
uczeƒ: interpretuje swojà rol´ z dialogu.
Sytuacje dydaktyczne:
Przyk∏adowy zapis w dzienniku:
Rozmowa o sposobach na za-
pami´tywanie. Wspólne czyta-
nie wiersza „S∏oƒ Tràbalski” Ju-
liana Tuwima. Opowiadanie
treÊci wiersza. Nadawanie tytu-
∏ów obrazkom i podpisywanie
ich. Odgrywanie dialogów.
Utrwalanie wiadomoÊci o ro-
dzajach zdaƒ.
Przypomnienie innych wierszy
Juliana Tuwima.
1. Okulary pana Hilarego
Przypominamy sobie postaç pana Hilarego z wiersza „Okulary” (kl. I modu∏
10, Czytanka s. 14).
Czego szuka∏ pan Hilary? Gdzie znalaz∏ zgub´? Co by∏o powodem k∏opotów pa-
na Hilarego?
2. Co zrobiç, ˝eby pami´taç?
Rozmawiamy z dzieçmi o sposobach na „zapominanie” (np. zapisywanie
w notatniku, w telefonie komórkowym, przypominanie przez innych). Zapi-
sywanie tych sposobów w zeszycie jako „
Dobre rady na zapami´tywanie
”.
3. K∏opoty S∏onia Tràbalskiego
Wspólne czytanie tekstu wiersza „S∏oƒ Tràbalski” (nauczyciel i dobrze czyta-
jàce dzieci).
Pomoce:
egzemplarze wiersza
(ksià˝ki) dla ka˝dego ucznia
(ew. dla pary 1 egz.), karty pra-
3
www.wsip.pl
cy 1, 2, 3, kartki z dialogami,
teksty innych wierszy Juliana
Tuwima
Kto jest g∏ównym bohaterem wiersza? Kto jeszcze wyst´puje w wierszu? Jak na
imi´ mia∏a ˝ona i dzieci s∏onia Tràbalskiego? Co zrobi∏ kowal, aby pomóc s∏o-
niowi?
Nast´pnie uczniowie wype∏niajà krzy˝ówk´ na Karcie Pracy 1.
Dobra rada
(do syt. 2): JeÊli
dzieciom sprawia trudnoÊç za-
pisywanie d∏u˝szych notatek,
mo˝emy te rady narysowaç za
pomocà symboli np. notatnik,
telefon komórkowy, supe∏ek na
chustce.
4. Co by∏o najpierw, a co potem?
Wspólnie opowiadamy histori´ s∏onia Tràbalskiego poprzez „dopowiadanie”
kolejnych zdarzeƒ.
Np. pewien s∏oƒ, który nazywa∏ si´ Tomasz Tràbalski, by∏ bardzo zapominalski.
Pewnego razu zaprosi∏ kolegów na karty, niestety zapomnia∏ o tym i wyszed∏
z domu. Innym razem zapomnia∏, ˝e zosta∏ zaproszony do paƒstwa Krokodylów.
Nie pami´ta∏ nawet imion swoich dzieci i ˝ony.
Wreszcie poszed∏ do lekarza.... itd.
Dobra rada:
(do syt. 4): Pod-
czas opowiadania, dzieci mogà
siedzieç w kr´gu i kolejno wy-
powiadaç si´, kontynuujàc wy-
powiedê kolegi.
Na koniec uczniowie wykonujà çwiczenie 1 na Karcie Pracy 2.
5. S∏oniowe „granie”
Odgrywamy krótkie dialogi, pami´tajàc o „wczuwaniu si´ w rol´” odgrywa-
nej postaci (gest, mimika, modulacja g∏osu).
Dialog 1
S∏oƒ Tràbalski:
Tràbek! Bombek! Gdzie jesteÊ?
Synek Bia∏y Zàbek:
Tu jestem tatusiu.
Dialog 2
˚ona Bania:
Idê do doktora! Niech ci´ wyleczy!
S∏oƒ Tràbalski:
Ju˝ id´!... A dokàd?
Dialog 3
Szewc:
S∏ucham panie Tràbalski?
S∏oƒ Tràbalski:
Dobrze wiedzia∏em, lecz zapomnia∏em. Mo˝e pan wie, czego
chcia∏em?
Dialog 4
S∏oƒ Tràbalski:
Mo˝e pan mi pomo˝e?
Kowal:
Wiem ju˝, panie Tràbalski! Niech pan na tràbie zrobi supe∏ek.
Rozmawiamy na temat sposobów wypowiadania dialogów przez poszczegól-
ne pary i znaków znajdujàcych si´ koƒcu zdaƒ z dialogów (!, ?, .). Nast´pnie
uczniowie uzupe∏niajà znaki interpunkcyjne w çwiczeniu 2 na Karcie Pracy 2.
6. Te wiersze ju˝ znamy
Przypominamy sobie inne wiersze Juliana Tuwima. JeÊli znamy je na pami´ç,
mo˝emy urzàdziç klasowy konkurs na najciekawszà interpretacj´ wierszy Ju-
liana Tuwima.
Na zakoƒczenie zaj´ç uzupe∏niamy Kart´ Pracy 3.
www.wsip.pl
4
Karta pracy 1 „
S∏oƒ Tràbalski
.
” Wariant 1
1. Rozwià˝ krzy˝ówk´, a dowiesz si´, czego brakowa∏o s∏oniowi.
a) kowal zawiàza∏ s∏oniowi tràb´ w…
b) imi´ córki s∏onia Tràbalskiego
a)
c) imi´ s∏onia Tràbalskiego
b)
d) imi´ ˝ony s∏onia…
c)
e) dzieci s∏oni to
d)
f) k∏y czyli… s∏oniowa
e)
f)
2. Gdzie ukry∏ si´ „s∏oƒ”?
Jaros∏aw Kas∏oƒ
Alicja Ros∏oƒczyk
Jan Os∏oƒczuk
Marek S∏oƒce
Amelia Przes∏oƒko
Katarzyna Wies∏oƒska
3. Wyszukaj w tekÊcie wiersza i przepisz rymujàce si´ wyrazy.
Dobry przyk∏ad: kube∏ek – supe∏ek.
Tràbalski –
dziewczynk´ –
rejenta –
Kachna –
kr´ci∏ –
powiada –
4. Co s∏oƒ mo˝e zas∏oniç? Narysuj na kartce.
5
www.wsip.pl
Karta pracy 2 „
S∏oƒ Tràbalski
.
” Wariant 1
1. Przyjrzyj si´ obrazkom i opowiedz, jakie wydarzenia przedstawiajà.
Nadaj tytu∏y obrazkom i napisz je.
– Bombek!
– Wielgachna!
– Jestem
Tobiasz Bimbalski.
?
?
!
?
?
!
2. Uzupe∏nij zdania wstawiajàc odpowiedni znak:
! . ? ,
.
To jest Tomasz Tràbalski Co mia∏em zrobiç
Pami´taj, tak nie wolno
O czym mia∏em pami´taç Kowal zawiàza∏ supe∏
Nie wiem Ju˝ zapomnia∏em
6
Karta pracy 3 „
S∏oƒ Tràbalski
.
” Wariant 1
1. Jakie napisy zas∏oni∏y s∏onie?
Mia∏a babcia kurk´, kurk´ z∏o
.
P∏acze pani s∏owikowa w gniazdku na ,
Bo pan s∏owik przed dziewiàtà mia∏ byç na .
2. WymyÊl i napisz jak najwi´cej rymów do podanych s∏ów.
Dobry przyk∏ad:
Êwieci – dzieci, leci, trzeci, kreci...
3. Dokoƒcz rymowanki.
.
.
4. Napisz tytu∏y wierszy Juliana Tuwima, z których pochodzà te fragmenty.
Pami´taj, ˝e tytu∏y zapisujemy wielkà literà i w cudzys∏owie!
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
˚ar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Piasku mniej –
Nosiç l˝ej.
Ju˝ pod∏og´ chce odrywaç.
Ju˝ policj´ zaczà∏ wzywaç.
7
www.wsip.pl
Plik z chomika:
gosia176i
Inne pliki z tego folderu:
KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY II.doc
(156 KB)
kl.II.doc
(135 KB)
karta osiagniec w klasie drugiej.pdf
(77 KB)
Kreskowe zagadki kl II.pdf
(633 KB)
plan działań wychowawczych kl II.pdf
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
codziennik ortograficzny
codziennik ortograficzny(1)
codziennik ortograficzny(2)
codziennik ortograficzny(3)
Ćwiczenia z języka polskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin