O_krasnoludkach_scenariusz_03.pdf

(765 KB) Pobierz
biuletyn klasa_2.indd
12 O krasnoludkach i o sierotce Marysi
Scenariusz 3
5. Zabawa ruchowa pt. „Zgadnij, kto jest królem
Błystkiem?”. Opis zabawy: Uczniowie stoją w kręgu.
Wybrane dziecko zamyka oczy. W tym czasie wybie-
rany jest król Błystek, który jako pierwszy pokazuje
czynności wykonywane przez krasnoludki, a pozostałe
dzieci je powtarzają. Uczeń będący w środku koła ma
za zadanie odgadnąć, kto jest królem.
6. Praca w grupach. Rozmowa na temat ról, jakie pełnią
krasnoludki w bajkach. Zapisanie na tablicy pytania:
„Jak krasnoludki mogą pomóc światu?”.
Podział uczniów na grupy poprzez losowanie kolorów:
czerwonego, niebieskiego, zielonego, żółtego.
- Praca w grupach według podanej na piśmie instrukcji
(wykonywanie w grupach czapek według własnego
pomysłu i w wylosowanym kolorze),
- Realizacja zadań z pierwszej i drugiej karty pracy
grupy,
- Scenka dramowa przedstawiająca pracę krasnoludków
z danej grupy). Zadania wykonywane są wspólnie przez
wszystkich członków grupy. Grupa, która skończy
pracę szybciej, może otrzymać dodatkową kartę
matematyczną – karta pracy 2.
7. Prezentacja efektów pracy grupowej przez liderów
grup i wszystkich ich członków. Umieszczenie prac na
tablicy ściennej. Próba odpowiedzi na pytania:
- Jak krasnoludki mogą pomóc światu?
- Czy możemy pomóc krasnoludkom w ich pracy?
8. Przyklejenie czwartego fragmentu odznaki.
9. Pasowanie na „Pomocnika Krasnoludków”
Nauczyciel zakłada każdemu dziecku pelerynę
krasnoludka i wypowiada tekst pasowania:
Wszyscy na świecie dobrze wiedzą,
Że honor to być KRASNOLUDKIEM.
Ty zasłużyłeś na ten tytuł,
Próbę przeszedłeś z dobrym skutkiem.
Od dzisiaj pomocnikiem jesteś
Krasnoludkowej społeczności.
Niech chęć pomocy oraz radość
Na stałe w sercu Twym zagości.
Nauczyciel zdejmuje uczniowi pelerynę, wręcza
Akt Pasowania i przyczepia odznakę Pomocnika
Krasnoludków – załącznik 1, str. 6. Wszyscy Pomocnicy
wypełniają Akt Pasowania.
Podsumowanie lekcji. Zabawa ruchowa pt.
„Rakieta” na cześć wszystkich Pomocników
Krasnoludków. Wszystkie dzieci stoją i powtarzają
czynności wykonywane przez nauczyciela:
- klaszczą w dłonie,
- coraz szybciej uderzają dłońmi o uda,
- jedną dłonią wykonują ruchy okrężne wokół ust,
jednocześnie wydając dźwięk „bzzzz...”,
- podskakują, wyrzucając ręce do góry, z okrzykiem:
„Hurrra!”.
Temat bloku: W świecie baśni.
Temat trzeciego dnia: W królestwie krasnoludków.
Termin realizacji: klasa 2.
Rodzaje aktywności:
polonistyczna,
artystyczna,
ruchowa.
Wymagania programowe:
Wprowadzenie w dziedzictwo kultury narodowej –
przygotowanie do odbioru dzieł literackich.
Wymagania edukacyjne (cele lekcji):
Uczeń:
- umie czytać cicho, ze zrozumieniem,
- potrai wypowiedzieć się na temat treści
przeczytanego fragmentu utworu,
- potrai słuchać wypowiedzi innych osób,
- zgodnie i aktywnie uczestniczy we wspólnej pracy
i zabawie,
- wykonuje pracę plastyczną zgodnie z poleceniem,
- wie, jak dbać o otaczające go środowisko,
- potrai ułożyć krótką rymowankę,
- wykonuje proste obliczenia w zakresie czterech
działań.
Sposoby mierzenia efektów:
analiza kart pracy,
obserwacja pracy uczniów i ich wypowiedzi,
analiza wytworów uczniów.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – wygłoszenie słów rymowanki-powitanki.
Łączenie słowa z ruchem.
Idzie krasnal leśną drogą,
Tupie sobie jedną nogą,
Klaszcze w dłonie raz i dwa,
Wszystko wkoło dobrze zna.
2. Praca z książką. Ciche czytanie fragmentu tekstu
lektury – „Czy to bajka, czy nie bajka...”. Wyjaśnienie
niezrozumiałych słów. Swobodne wypowiedzi na temat
krasnoludków występujących w omawianym utworze.
3. Rozmowa na temat innych książek o krasnoludkach –
prezentacja książek i zachęcenie do ich czytania,
np. „Królewna Śnieżka”, „Z przygód krasnala Hałabały”–
L. Krzemieniecka, „Krasnoludek Malimbo” – T. Boguś.
4. Odgadywanie rozwiązania zagadki podanej przez
nauczyciela jako wprowadzenie do dalszej pracy:
Czy ktoś mi powie,
W jakim kolorze
Krasnal na głowie
Czapkę mieć może?
Projektowanie „krasnoludzkiego stroju”. Kogo
przypomina krasnoludek? Określanie wyglądu
krasnoludka przez łączenie nazw części ciała oraz
ubiorów z rysunkiem – omówienie prac – karta
pracy 1.
10.
144697262.011.png
Nauczanie początkowe
13
Karta pracy 1
Imię i nazwisko ......................................
..............................................................
1. Zaprojektuj strój dla krasnoludka i narysuj go w zeszycie.
2. Połącz wyrazy w ramkach z właściwymi miejscami na rysunku.
3. Uzupełnj zdanie:
To jest mój krasnoludek. On nazywa się
głowa
czapka
ręce
surdut
tułów
pasek
nogi
spodnie
buty
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
144697262.012.png 144697262.013.png
14 O krasnoludkach i o sierotce Marysi
#
INSTRUKCJA PRACY GRUPY
1. Pracujcie ściśle według instrukcji.
2. Wybierzcie spośród siebie lidera grupy, czyli osobę,
która będzie was reprezentowała.
3. Odbierzcie od nauczyciela materiały potrzebne do pracy.
4. Wykonajcie czapeczki krasnoludków według własnego pomysłu.
5. Wspólnie wypełnijcie karty pracy grupowej.
6. Na dużej kartce wykonajcie wydzierankę: „Nasz krasnoludek”.
(Należy wydzierać od razu całe elementy rysunku).
7. Zaprezentujcie swoją grupę pozostałym uczniom.
Powodzenia!
Karta pracy grupy 1
Karta pracy grupy 2
Członkowie grupy ................................
Członkowie grupy ................................
to:........................................................
to:........................................................
............................................................
............................................................
............................................................
.......................................................
Z czym kojarzy Wam się barwa
Czym mogłyby zajmować się
Waszej grupy? Pokolorujcie kółko
krasnoludki z Waszej grupy?
i buźkę swoim kolorem.
Wymyślcie krótką rymowankę
o krasnoludkach:
Materiały do kserowania
144697262.014.png 144697262.001.png 144697262.002.png 144697262.003.png
Nauczanie początkowe
15
Dodatkowa karta pracy 2
Oblicz działania matematyczne. Podkreśl wyniki parzyste. Pola z podkreślonymi
wynikami parzystymi pokoloruj na rysunku na pomarańczowo, a pola
z wynikami nieparzystymi zamaluj kolorem swojej grupy.
3 x 6 =
12 : 6 =
20 – 9 =
15 + 6 =
3 x 3 =
27 : 9 =
16 8 =
11 + 4 =
4 x 5 =
16 : 4 =
17 9 =
25 + 7 =
2 x 9 =
24 : 6 =
25 6 =
16 + 4 =
5 x 6 =
9 : 3 =
31 8 =
20 + 7 =
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
144697262.004.png 144697262.005.png 144697262.006.png 144697262.007.png 144697262.008.png 144697262.009.png 144697262.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin